Zprávy

Rozhovor: Gillara jsme museli odvolat. Trnul jsem každý den, jaká smlouva se objeví

Adam Scheinherr, náměstek pro dopravu v Praze. Foto: Libeňský most Nebourat a Nerozšiřovat
Adam Scheinherr, náměstek pro dopravu v Praze. Foto: Libeňský most Nebourat a Nerozšiřovat

Nové vedení dopravního podniku nebo první kroky k návratu tramvají na Václavském náměstí. Adam Scheinherr je necelé dva měsíce náměstkem pro dopravu v Praze. V rozhovoru pro deník Zdopravy.cz vysvětluje, proč nebylo standardní výběrové řízení na nové vedení DPP, jak to vypadá s lepším spojením na letiště  či jaké plány má s železnicí v Praze.

Začali jste s personálními změnami v DPP, kde jste vyměnili dozorčí radu i většinu představenstva. Co další firmy, které pod vás spadají, třeba TSK?

V případě TSK jsme odvolali pana Adámka z představenstva, další změny zatím nenastaly, což neznamená, že nebudou.

Jak na vás práce vedení TSK působí?

Nejsem přesvědčen, že funguje nejlépe. Stačí se podívat na organizační strukturu, na necelé čtyři stovky zaměstnanců je tam šestnáct ředitelů, to je podle mě příliš. V DPP jich je méně a počet zaměstnanců je mnohonásobně vyšší. Myslím, že je potřeba řešit i toto.

To znamená, že lze očekávat brzo výměnu vedení?

Nechci předjímat. Faktem je, že v představenstvu jsou aktuálně dvě místa volná, nejsem ale přesvědčen o tom, že musí být pětičlenné představenstvo. Řešíme to.

V případě DPP proběhla výměna poměrně rychle, do vedení firmy se dostali lidé bez výběrového řízení, na kterém trvali například Piráti. Proč jste nešli cestou transparentnějšího výběru?

Nemyslím si, že otevřené výběrové řízení by přineslo něco jiného a možná by se nepřihlásilo asi tolik lidí. Měl jsem na stole dvacet životopisů, s více než polovinou kandidátů jsem se setkal. Neviděl jsem u tak velké firmy výběrové řízení, které by bylo veřejné, stejně je potřeba postupovat s headhunterskými firmami.

Proč šéf DPP Martin Gillar nedostal čas obhájit svoji pozici jako šéf TSK Petr Smolka?

DPP byl jiný případ než TSK. V podstatě jsem trnul každý den, jaký průšvih nebo nová smlouva, o které nevíme, se objeví. Byli jsme sice dohodnuti s panem Gillarem, že mě bude o každé smlouvě informovat, nicméně ne vždy se tak stalo.

Můžete být konkrétnější?

Třeba další dodatek ke smlouvě s přípravou metra D se společností Inženýring dopravních staveb. Kdyby mi o něm nezavolali novináři, nevím o něm. Šlo přitom o necelých šedesát milionů korun. Podobně se na poslední chvíli podařilo zastavit developerský projekt u Nádraží Holešovice, kde jsme schopni určitě získat výhodnější podmínky, než byl původní návrh.

Jaké úkoly od vás dostal nový generální ředitel DPP?

Jsou tři základní: pokročit s přípravou metra D, pokračovat v rozšiřování tramvajových tratí a prověřit všechny smluvní vztahy.

Jak hodnotíte fungování DPP?

Provozně určitě běží dobře, drží ho hlavně srdcaři, tedy běžní zaměstnanci jako strojvedoucí či řidiči. Těm za to patří díky. Z pohledu cestujícího si myslím, že se daří měnit image MHD jako socky. Ale myslím, že jsou určitě rezervy v řadě smluv, například na pohonné hmoty nebo jiné platby. Proto má generální ředitel za úkol je všechny prověřit a řešit je.

Chystáte ještě další personální změny v DPP? Mluví se například stále o nástupu pana Procházky z IDSK do DPP…

To uvidíme, nějaké změny ještě budou. Jisté je jedno rozdělení v organizační struktuře, technický úsek se rozdělí na dva. Jeden bude mít na starosti povrchovou, druhý podpovrchovou dopravu. Je to především kvůli tomu, aby měl každý dostatek času a energie na to věnovat se svým úkolům.

Objevily se i spekulace, že byste se rádi zbavili autobusů a vyvedli je z DPP.

Slyšel jsem to, ale je to naprostý nesmysl. Autobusy jsou pro nás klíčové, nejen na pravidelných linkách, ale jako náhrada při výpadku metra. Nedává absolutně smysl je vyčlenit.

Velkým problémem je poruchovost nových tramvajích, odstavených jich je několik desítek. Co s nimi budete dělat?

Opravy neprobíhají tak rychle, jak by měly. Zatímco u starších tramvají jsme schopni si téměř vše na nich udělat sami, v případě novějších už to tak není a jsme závislí na rychlosti Škody Transportation. Ta není bohužel ideální. Generální ředitel má za úkol situaci řešit.

V prioritách máte rozšíření tramvajových tratí, jejich seznam je dlouhodobě známý. Nebudete měnit plány, kdy které tratě postavit?

Rád bych vypíchl dvě tratě, u kterých tlačíme na jejich urychlení. Jde hlavně o tramvaj na Václavské náměstí a nově řešíme protažení tramvaje z Pražského povstání na Pankrác. Budeme stejně opravovat úsek k vozovně a při té příležitosti se nabízí protažení až k Pankráci, případně až na Budějovickou. I když v podstatě pod tramvají vede metro, má tam podle mého názoru smysl. Stanice Pankrác navíc bude přes rok uzavřená, až se začne stavět metro D, a je potřeba řešit kapacitní náhradní dopravu.

DPP chystá na linku na letiště nasazení velkokapacitních autobusů. Je to letos reálné?

Do vypsané soutěže se zatím přihlásil jeden zájemce. Proto jsme prodloužili lhůtu a změnili parametry tak, aby do soutěže šlo víc konkurentů a my mohli pro Pražany vybrat nejlepší nabídku. V dlouhodobém horizontu pak zvažujeme, že nasadíme na linku velkokapacitní elektrobusy. To je ale zatím jen úvaha – je třeba řešit například možnosti dobíjení. Pokud by k tomu došlo, velkokapacitní autobusy využijeme jinde v Praze, kde jsou také zapotřebí. Bohužel je jasné, že vlak nebude na letišti dříve než za deset let a je potřeba to řešit.

Metro ani tramvaj řešení není?

Metro je nereálné, stanice Nádraží Veleslavín na to není připravená, aby se udělala odbočka a musela by se zavřít. Přes Motol je to provozně náročné. A nemáme na to finance stavět dvě nové linky metra najednou. U tramvají už teď vidíme velký problém získat povolení jen na Dlouhou míli kvůli hluku.

V koaličním programu máte i rozvoj železnice. Víte už, co bude se smlouvami na provoz vlaků po roce 2019?

Dvě linky máme zasmluvněné u Arrivy a KŽC Doprava. Na nové čistě městské linky, které mají vzniknout, by měla proběhnout řádná soutěže. U ostatních tras jsme v postavení, kdy ostatní vlaky na našem území řeší hlavně Středočeský kraj. Jednáme s nimi o nové smlouvě s Českými drahami na deset let.

Přinese nové vlaky?

Koncept vozidel aktuálně řešíme. Určitě by mělo dojít k posílení kapacit na hlavních trasách, ve hře je například přesun CityElefantů z Ostravska do Prahy.

V minulosti byl zájem pro příměstské linky nakupovat pouze jednopodlažní dlouhé soupravy, to ještě platí?

Na hlavních trasách by měly být dvoupodlažní soupravy. Ideální je využít 200 metrů délky nástupiště, nejlépe dvěma stometrovými jednotkami. CityElefanty dnes měří 80 metrů, takže jde spojit dva, ale tři už ne. Nicméně nebráníme se například i využití jednopodlažních jednotek na některé trasy. Ideální se nám jeví u linky do Kralup nad Vltavou, kam by mohly jet dvě spojené a dál do Ústí nad Labem už jen jedna. Dnes jezdí CityElefant až do Ústí nad Labem a není z Kralup dostatečně využitý.

Primátor jednal se středočeskou hejtmankou o takzvaném aglomeračním okruhu kolem Prahy, tedy v podstatě okruhu vzdálenějším od Prahy. Je pro vás větší prioritou než dokončení Pražského okruhu?

Důležité jsou oba dva. Aglomerační by přinesl další vyvedení tranzitní dopravy z Prahy, což plně podporujeme. Jedním z takových příkladů je chystaná spojnice mezi D7 a D8, podle odhadů by měla odklonit z Prahy zhruba deset tisíc aut. To je pro nás velmi cenné.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
KLKL
Host
KLKL

„Ideální je využít 200 metrů délky nástupiště, nejlépe dvěma stometrovými jednotkami“ Současné vozy mají obvykle délku kolem 26.5. Je nežádoucí dělat patrové vozy kratší, protože pak by to byly samé xchody a žádná kapacita. Tj. to přání z rozhovoru je nesmysl. A nejblíže jeho naplnění jsou právě ty dva třívozové ešusy. Bohužel. Bylo by dobře to panu Scheinherrovi vysvětlit, pokud si to tady nepřečte sám. Nebo to možná i sám ví? Protože už řadu let všichni vědí, že se nástupiště dělají v nesmyslné délce. Všichni vědí, že prodloužit je na 2×4 vozy je jen pár metrů a i prodloužení na… Číst vice »

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Tento koncept by neměl zapadnout, řeší to na míru těm nástupištím a kapacita je větší než Elefanty: https://zdopravy.cz/novy-dvoupatrovy-vlak-pro-prahu-az-942-sedadel-autor-konceptu-hleda-vyrobce-11464/

klkl
Host
klkl

Ano, to by se k Scheinherrovi hodilo, zatáhnout město do nějakého dalšího experimentu. Nic proti věci samé, ale než se to odzkouší (dlouhodobý cíl), mělo by se zvolna pracovat na tradiční cestě. Tj. nově přestavované stanice a zastávky dělat s delšími peróny (střednědobý cíl), nebo nakoupit třeba několik čtyřvozových ešusů a spojovat je jako 3+4 = 7 vozové jednotky (rychlé řešení). Pokud by 7 vozová jednotka měla 3 motoráky, snad by to i jezdilo jako normální vlak (i když padá listí).

Pražák
Host
Pražák

Vzhledem k tomu, že pan radní do nejvyššího vedení DP dosadil hochštaplera Procházku, tak je zbytečné si dělat nějaké naděje.

...
Host
...

„Jde hlavně o tramvaj na Václavské náměstí a nově řešíme protažení tramvaje z Pražského povstání na Pankrác.“

Takže dvě nejméně potřebné…

Aslanex
Host
Aslanex

Nevím, na základě čeho usuzujete, ale tramvajová trať v centru se zdá být pro stabilitu tramvajové sítě jako nejvíce důležitá.

...
Host
...

Jenže to by musela vést z Karlova náměstí nebo z Perštýna až na Florenc. Takhle tam beztak pořád bottleneck zůstane. A ještě přidáme další kritické křížení s magistrálou.

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Křížení s magistrálou už existuje přesně v těch místech, akorát tam nejezdí tramvaje a o prá ulic dál jezdí už velmi dlouho, takže tenhle argument neobstojí. Samozřejmě k nápravě stavu jedné přetížené trati v centru je potřeba udělat kompletní spojení přes celé Václavské náměstí a dole navázat tratí Národní Třída – Náměstí Republiky. S novým vedením přišla podpora tohoto řešení, předtím pan Lomecký z TOP09 zdatně blokoval jakékoliv rozšíření tramvají na Praze 1 a to i přes že stejný projekt už leží přes 15 let v šuplíku, shodou okolností od nyněšího šéfa ROPIDu: http://www.tramvajak.cz/studie_vaclavak/index.htm Kdyby se začlo tehdy tak už… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A před Lomeckým stejný lotr „Bürgi“ (jen z jiné partaje) …

Vladimír
Host
Vladimír

No až na to, že Bürgi tram na Václavák podporoval.

...
Host
...

Čili jestli to dobře chápu, váš argument zní: máme přiškrcenou magistrálu na jednom místě, tak ji klidně můžeme přiškrtit i na dalším (namísto toho, abychom řešili skutečný problém). Čili až budete mít zlomenou nohu, tak budete zjevně souhlasit s tím, že vám někdo může zlomit i tu druhou…

Tronda
Host
Tronda

Bagrování smlouvy na 10 let pro ČD bohužel nepřekazí a k řádné soutěži Ropid nedonutí. To je špatně. Copak ho k tomu asi vede, že nechce šetřit peníze daňových poplatníků?

XXXD
Host
XXXD

A Vy si snad myslíte, že má nějaký jiný dopravce prostředky na to, zajistit provoz na hlavních tratí v okolí Prahy?

Michal
Host
Michal

V nezávislé trakci určitě a to výrazně líp než ČD. K tomu by bylo vhodné jim už letos sebrat aspoň jednu koridorovou trať, protože na všechny nemají ešusy.

Dlouhodobě samozřejmě lze „cokoliv“…

XXXD
Host
XXXD

A to si myslíte, že budou v nezávislé trakci soutěžit každou trať jednotlivě????? Už teď uzavřeli soukromí dopravci poměrně dost smluv, takže dost silně pochybuji, že by se teď pouštěli do něčeho dalšího. A pak jde hlavně o to, že by museli začít jezdit od konce tohoto roku (GVD 2019/2020), což znamená, že zrovna na hlavní trať by rozhodně nesehnali adekvátní vozidlo. Samozřejmě pokud se vypíše soutěž příště dostatečně brzo, tak to má smysl. Ale tady se bavíme o období od GVD 2019/2020, tudíž nějaká soutěž teď opravdu nemá smysl.

Tronda
Host
Tronda

Nejen o období od prosince, Ropid to chce nabagrovat na 10 let. Radní je mohl doonutit dát smlouvu na rok, dva a zároveň vypsat soutěže a vyšetřit proč Ropid včas nezahájil alespoň poptávkové řízení. Takhle bude současný stav na dlouho zabetonovaný.

Michal
Host
Michal

Vaše pochyby Vám neberu, ale bez toho, aby se to stalo, to nemůžeme říct přesně. (Kdyby třeba dopravci věděli, že se bude soutěžit něco u Prahy, nehrnuli by se někam do krajů, resp. by si kapacity nějak vybalancovali…)

Michal
Host
Michal

Jen je třeba si uvědomit, že Praha to neplatí celé, takže nějaká revoluce musí zohlednit práci s tesilovými strýci na ve Středočeském kraji… Ale aspoň pilotní trať nebo soubor se vysoutěžit určitě měl.

Aslanex
Host
Aslanex

Taky je mi to líto, ale chápu, že to má na zodpovědnost spíš Středočeský kraj, se kterým se nechce Praha rozhádat, a že je soutěžení současných linek krok velice náročný, do kterého se jim moc nechce, protože se chtějí věnovat jiným věcem.

XXXD
Host
XXXD

Zase bych pana náměstka pro dopravu příliš nepřeceňoval. Vesměs sice souhlasím se zde uvedenými návrhy, ale přece jen návrhy a skutečnost jsou dvě zpravidla poměrně odlišné věci. A pak jsou tu taky méně šťastné názory.
Nejlepším příkladem je jeho obrovská touha zachovávat staré věci za každou cenu, zde lze uvést například vyšehradský železniční most, jelikož zachování současné konstrukce tohoto mostu lze těžko označit něčím jiným, než absolutní slabomyslností. A tak nezbývá nic jiného než doufat, že se nakonec ukáže především v dobrém světle.

AAA
Host
AAA

bohužel jeho hipsterští voliči na to slyší

XXXD
Host
XXXD

V tom případě je to ovšem ještě horší, jestli si snaží dělat kampaň u lidí, kteří chtějí, aby se most zachoval.

Ostravak
Host
Ostravak

Dislokace souprav 471 z Ostravska je úvaha hodná pragocentristy.

Martin
Host
Martin

Aby to nedopadlo tak, že nám vezmou soupravy 471 a opráší z kopřiv šrot 460 …. . O víkendu jsem jel z Veřovic do Studénky a motorový vůz 810 měl 40 let a taky tak vypadal …. Původní lak, původní koženkové sedačky … Při rozjezdu se v převodovce ozvala rána a celým vozem „to škublo“ …. . Ale co, na Ostravsko asi dobrý ….

Y.K.
Host
Y.K.

Na Prahu 810 taky dobrá. Co byste nechtěli? 🙂
A spřažené supervlaky a-la tři Regionovy na Praha – Kladno, to na Ostravsku nemáte. 😉

petr.r
Host
petr.r

nemáme, my bychom ty tři regionovy tady nenašli.

Poudy
Host
Poudy

Ze začátku jsem z něj měl docela strach, ale teď mluví velmi rozumně. Metro D, P+R, protažení tramvají a nefantazírování nad Áčkem k letišti mě od něj těší, jestli myslí vážně podporu jak DO tak „třetího“ aglomeračního okruhu, tak je u mě opravdu frajer 🙂 Co mě mrzí, tak že se asi prozatím zazdí Radlická a Vlasta, bez Vlasty by jsme se myslím zatím docela obešli, pokud by dokázali dokončit D0 Satalice-Březiněves, snad by stačila jen nějaká úprava povltavské, ale Radlické je opravdu škoda.

Josef Novák
Host
Josef Novák

Kde zmiňuje P+R? Tramvaj na Václaváku je nesmysl, je potřeba odvést magistrálu. Stejně tak tramvaj na Pankráci je zbytečná. 0 železničním mostu je to výše. Všechno rozvrtáme, vyhážeme, prověříme.. a zastavíme. Ještě budeme na Krnáčovou a Dolínka s dojetím vzpomínat.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To dojetí ovšem vzbuzuje to, co dokázal ten arogantní škůdce Dolínek – Krnda tam byla spíše jen „do počtu“ a aby ty lotroviny kryla.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Na to, jak se o Scheinherrovi kde-kdo vyjadřoval s despektem, působí obsahu toho rozhovoru naopak až překvapivě pozitivním dojmem – za sebe mohu s radostí napsat, že má mé maximální sympatie, protože pod v podstatě všechny jeho názory v tom rozhovoru obsažené bych se klidně podepsal také, a tak jen doufám, že se mu to podaří i vše realizovat.

petr.r
Host
petr.r

ten chlapec celkem je rozumný a je vidět, že má přehled a chodí mezi pracující akorát si to u mně pokazil tím, že elefanty z ostravska do prahy? Doufám, že myslel z ostravské vagonky nové a né co tam jezdí.

Poudy
Host
Poudy

No jen jestli tam ty elefenty potřebujete, tak jako my Pepíci tady v Praze 😛

petr.r
Host
petr.r

jel jsem stím a všichni neseděli.

Michal
Host
Michal

Asi to není myšlené tak, že se jim seberou bez náhrady…

Miroslav Zillner
Host
Miroslav Zillner

Pan Adam Scheinherr je neštěstím pro pražskou dopravu, bohužel. Myslím, že budeme všichni vzpomínat na Petra Dolínka, přes všechny jeho průšvihy. Je potřeba si uvědomit, že pan Scheinherr nemá žádné politické zkušenosti a díky svému mládí mu chybí nejen nadhled, ale také zkušenosti životní. Při vší úctě k jeho jiným dovednostem, dopravě nerozumí a je politickou chybou hnutí Praha sobě, že nedokázali najít dopravně erudovaného odborníka na tento strategický politický post. Do dnešního dne pan Scheinherr ukázal, že je schopným aktivistou, když úspěšně blokuje obnovu Libeňského mostu. Nemusíte se mnou souhlasit, ale ten most by měl jít k zemi. Nastudoval… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Na arogantního drzého škůdce (nejen) dopravy v Praze, kterého jmenujete ve druhé větě, budeme skutečně všichni dlouho vzpomínat – v tom nejhorším smyslu, jaký ty vzpomínky mohou mít: nevím o ničem v pražské dopravě, co by ovlivnil pozitivně – jediným jeho pozitivním činem bylo, že dobrovolně sám odešel ze svých pozic.

K.S.
Host
K.S.

Dobře a víre na čem se stanovisko pana Scheinherra zakládá? Byl s ním někdo z „druhé strany“ si o tom vážně pohovořit, nabídnout mu alternativy a zkusit to s ním probrat? Třeba most v Libni, pokud tam jde jen a pouze o pitomou fasádu, tak se snad bude dát dohodnout že se udělá stejná, popravdě nechuť k bourání mostu z tohoto důvodu chápu, představa že se tam objeví nějaká moderní konstrukce typu „domino“ je pro mnoho lidí asi nepřekousnutelná.

AAA
Host
AAA

Sorry jako, ale on je u kormidla, tak snad si má alternativy ověřit sám, ne? Krom toho myslím že je zná velmi dobře.

K.S.
Host
K.S.

V první řadě člověk na této pozici už povětšinou čte jen rešerše rešerší a podobně, od zjišťování je celý aparát sekretářek, referentů, úředníků. Pokud se navíc pamatuji tak návrh s fasádou se objevuje snad jen výhradně v diskusích na internetu, je tak dost možné že proti sobě stojí v oficiálních verzích jenom novostavba a lepení starého mostu.

Aslanex
Host
Aslanex

Minulá koalice problém Libeňského mostu neposunula vůbec nikam. Současná ho chce rekonstruovat po postavení Rohanského mostu, což je dopravně velice správná úvaha. Jestli se jim povede Rohanský most postavit rychle, teď nedokážeme odhadnout, ale určitě bych je za to nekritizoval.
Mimochodem, v tom rozhovoru se vyjadřuje o mnoho dalších věcech. Metro, okruh, tramvaje, to jsou věci, které se taky vlastně s minulou koalicí neposunuly.

Michal
Host
Michal

Ten člověk mi přijde celkem při smyslech, jen mi tam chybí otázka na silnice – co konkrétně dělají s východní částí SOKP, jestli má něco nového k Libeňáku, radlické radiále, dvoreckému mostu, nebo třeba vyřešení ulice v Holešovičkách tunelem… Tož třeba příště…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To by z toho byl příliš dlouhý text, ve kterém by se čtenáři „utopili“ – je lepší to rozdělit do více částí.

Jackub
Host
Jackub

Já mám za to, že to jsou naopak stavby, které zajímají značnou část veřejnosti. V rozhovoru není nic konkrétního, jen samé obecné věci a prohlášení, které je možné slyšet od představitelů radnice už přes 20 let…

XXXD
Host
XXXD

Naprosto s Vámi souhlasím, zase na druhou stranu, kdyby se probíral nějaký projekt konkrétně, bylo by to o dost delší čtení a nezbyl by už na nic jiného čas. I když já osobně bych se určitě nebránil přečíst nějaký podrobnější rozhovor, dejme tomu třeba každý měsíc podrobný rozhovor na nějaký jeden projekt. Je ovšem otázka, jestli by o to byl zájem a to jak ze strany pana náměstka, tak ze strany redakce.

Partneři