cargo

Velká fúze na trhu mikromobility. Tier pohltil nextbike, vzniká silnější alternativa k autům

Spojením společností Tier a nextbike vznikne největší hráč v mikromobilitě v Evropě. Foto: TierSpojením společností Tier a nextbike vznikne největší hráč v mikromobilitě v Evropě. Foto: Tier

Obě firmy nabídnou přes čtvrt milionů vozidel ve více než 400 městech.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Trambule

Nesnáším označení sdílené a považuji tyhle produkty (komerčně půjčované koloběžky a e-kola) za to největší zlo, to už i to auto mi přijde jako lepší, protože ten člověk co v něm jede má ve svém startu nebo cíli svůj domov nebo zaměstnání a platí díky tomu v daném místě daně. To se o komerčních provozovatelích rozhodně říct nedá, ukradnou si veřejný prostor za přispění politiků, dělají bordel a problémy všem chodcům, zatěžují životní prostředí (několik studií prokázalo, že dopady z výroby, provozu a likvidace jsou u nich horší než u aut) a daně samozřejmě u nás neplatí ani náhodou. Nebo… Číst vice »

robert

Uvědom si, že pro ty vaše plechovky tady prostě není místo.

Richard R

Nejvíce trpíme my chodci nás totiž šikanují autaři, koloběžkaři i cyklisti každej má tu svou plechovku ale bezohlední hulváti jsou všichni stejný

robert

Ano.

Jan

Jak se říká, někdo je řidič, někdo cyklista, někdo jezdí busem, ale všichni jsme nakonec chodci.

Michael

Ukradnou si veřejný prostor za přispění politiků, dělají bordel a problémy všem chodcům, zatěžují životní prostředí…ona je řeč o autech? :DD

Trambule

Auto jedoucí po chodníku je ještě ten den ve zprávách na Nově. Koloběžka jedoucí po chodníku už je pomalu standard, spíš se dostane do zpráv ten jezdec na koloběžce, co pojede po silnici 😀

Filip Jirsák

To by ty zprávy na Nově nevysílaly nic jiného, než auta jedoucí po chodníku. U různých dodávek, rozvážkových a zásilkových služeb je to bohužel naprosto běžná věc, že si zajedou na chodník.

Jan

To jsem měl včera večer volat Novu, ale pochybuju, že by přijeli. Dodávka si to u našeho bloku jela pěkně po chodníku aby řidič mohl zaparkovat přímo před vchodem. Protože pokud by to zastavil normálně u chodníků nějakých 50 metrů daleko tak by to nářadí ve dvou lidech do domu asi neunesl. Dnes a denně vidím lidi parkující na chodníku, kteří si myslí, že rozblikáním výstražných světel se stávají immuní vůči jakýkoliv pravidlům provozu.

Leinad

Místo městských/silničních kol bych ocenil nějakého třema nebo horáka, nejlépe na výlet s možností „vrátit“ jinde.
Škoda že ČD kolo zavřelo tolik stanic 😀

Leinad

…nějakého TREKA nebo horáka…

Axel

K diskuzi jestli elektrická koloběžka nebo kolo (nebo elektrokolonožku)…. Já používám elektrickou jednokolku. https://elektricke-jednokolky.heureka.cz/ninebot-one-s2. Při maximálce kolem 20 km/h ujede neúplně nabitá kolem 15 km-20 km ( záleží jestli na trase je stoupání ). Takové ty zvlněnce/praskliny na zemi přejede líp než malá kolečka koloběžky. Těch 12 kilo jednokolky nemusím tahat v ruce ( stačí když tu jednokolku vedu na špagátu za sebou v modu chuze ). Když vadí (např. když jdu na jednání) tak dám do příruční tašky (… ale těch 12 v příruční tašce není řešení pro ženu/dívku), anebo zamknu podobně jako se lankovým zámkem zamyká kolo. A… Číst vice »

Pája

Tak už asi vím, proč bývají v některých nefunkční zásuvky 😃 průvodčí říkali, že někdo přetěžuje okruhy a mobil ani notes to neudělá 😀

Axel

A pojistky tedy nezabrání přetížení? Nevím, ptám se…. Ještě z jiného soudku: Až bude jízdné v dálkových vlacích v ČR zdražovat zhruba na čtyřnásobek, tak doufám, že vyšší jízdné bude za lepší služby. Tj. za jízdenku do vagonu vybaveného elektrozásuvkou předpokládám bude výrazně vyšší jízdné než do vagonu bez elektrozásuvky. Tuto diferenciaci doufám zavedou pasažérští nádražáci neboť část cestujících jsou cenově senzitivní, např školáci z rodin o dvou a více dětech (holt nebudou dobíjet ve vagonu). Zatímco výše uvedený příklad, kdy elektro jednokolka (dobíjená ve vagonu) v podstatě nahrazuje taxíka, by bylo snesitelné zdražení jízdného třebas na 8 či 10… Číst vice »

Jan

Chtěl bych vidět jak se oddělá zásuvka nebo celý okruh přetíženým odběrem. To by musel navrhovat nějaký diletant. Maximálně je někdo liný zpátky nahodit jistič.

Martin

Nám se tady v Liberci rozmohl takový nešvar: koloběžky kam se podíváš. Jak jim to vypadne z ruky, tak to leží. A jízda po chodníku a ohrožování chodců … pěkně děkuji za takové novoty.

hamburger

V Liberci nextbike není…?

hamburger

no jo pan martin si to míchá všechno dohromady

Martin

1.Máme tady Já se vyjádřil obecně. 2. K čemu je přesun z aut na koloběžky, když na chodníku přestane být bezpečno. Asi by chtělo vymáhat pravidla pro jízdu a odkládání koloběžek.

Martin

Vypadlo mi Bolt.

Trambule

Auta za to dostávají pokuty, v závislosti na aktivitě místních pochůzkářů. Ale aby dostal pokutu nějakej ožralej anglickej floutek nebo jiné individuum co koloběžku kdekoliv odhodí, jsem ještě neviděl. Sice firmy slibují všechno možné, ale pokud pochůzkaři nejdou po firmách, tak firmy nemají důvod nutit své klienty.

Jiří Kocurek

Auta dostávají pokuty? On už pachatelem přestupku není řidič, ale vozidlo?

ABC

No v případě špatného parkování ano (spr.del.)

Martin

Snad by pomohlo udělat to analogicky jako u aut: koloběžka jede po chodníku – pokuď není dohnán za přestupek řidič koloběžky , tak pokuta jde za provozovatelem, zkrátka objektivní odpovědnost provozovatele. Ale jsem skeptický, už teď není síla vymáhat dodržování pravidel po cyklistech /jízda po chodníku, vjetí na přechod pro chodce, jízda na červenou …/.

Pražský cyklista

Vzhledem k tomu, že koloběžku unese dospělá osoba, je velmi snadné ji posunout o metr vedle, kde nikomu nevadí. Dokonce ani nezačne řvát, že ji kradete, narozdíl od rekola. Nicméně na druhou stranu jsou i lidé, kteří koloběžku přesunou z místa, kde nepřekáží na místo, kde překáží.
To třeba já osobně odsuzuji.

Martin Hodek

Tvrdit, že elektrická koloběžka je alternativou k autu je asi takové, jako tvrdit, že včerejší okoralý rohlík je alternativou k pořádnému obědu.

Puvodni Jakub P bez tecky

Nedivejte se na to z pohledu toho, co byste si radsi koupil, ale zkuste si to predstavit z pohledu jednotlivych cest. Na nezanedbatelnou cast z nich muze byt ta kolobezka opravdu slusnou a nekdy i lepsi alternativou (a to rikam presto, ze zrovna el. kolobezky jsou moje nejmene oblibena cast tzv. mikromobility a ze si myslim, ze bude jeste trvat, nez se s nimi naucime jako spolecnost zachazet tak, aby zbytecne neprekazely). At uz sama nebo na posledni mili ve spojeni s hromadnou dopravou. A na radu dalsich cest se zas lip nez auto muze hodit neco z toho „arzenalu“… Číst vice »

Pavel Bláha

Ne, je to právě přesně naopak, využít tato vozítka lze pouze ve velmi omezeném počtu případů. Už z principu, že můžete mít s sebou max. nějaký batůžek na zádech, musíte jet zrovna vhodnou trasou, nesmí být zima, pršet, sněžit, foukat a musíte být relativně v kondici zmíněné vozítko řídit atp…

původní Jakub P bez tečky

Zatímco na řízení auta nepotřebujete být v kondici a nepotřebujete vhodnou trasu?

Martin Hodek

Na koloběžce odvezete nákup, který koupíte cestou z práce domů? Děti do školy či na kroužek i s vybavením? V ranní tmě, v dešti, ve sněhu? Na silnici, kde jsou stovky aut a kde s koloběžkou nemáte co dělat? Dojedete na ní z vesnice do města k lékaři?
Koloběžka je maximálně tak zábava pro děti nebo prostředek zviditelnění pro velkoměstské pozéry. Jako reálny dopravní prostředek je nepoužitelná.

Martin Hodek

Všude tam, kde pozér použije koloběžku, použiji kolo. Zdravější a ekologické. To elektrokoloběžka není ani omylem.

cawez

Pozér je ten kdo si myslí, že jízda na elektrické koloběžce je pozérství.

původní Jakub P bez tečky

Že kolo je ve většině případů lepší než elektrokoloběžka naprosto souhlasím. Ale umím si představit i situaci, kdy to bude jinak. (zejména pokud by šlo o vlastní a ne sdílené, kde je daleko podstatnějším argumentem skladnost). Což ale neznamená, že v řadě těch situací není furt ta elektrokoloběžka podstatně lepší než auto. Jo, jak jsem psal, bude to chvíli trvat, než se s nima naučíme jako společnost zacházet. Vyhnat z cyklostezek ty, které jsou v podstatě převlečené motorky, ani ty skutečně koloběžky nenechat ohrožovat chodce, ani blokovat prostor pro chodce, kočárky, vozíky. Atd., atd. Velká míra pozérství v tom určitě… Číst vice »

Filip Jirsák

To, že pro některé cesty není koloběžka alternativou k autu, neznamená, že není alternativou pro žádnou cestu.
A nákup koupený cestou z práce na koloběžce odvézt můžete, v ranní tmě na ní jet můžete, v dešti také. Sníh nezvládají ani mnozí řidiči aut, navíc kolik dnů v roce tu máme na silnicích sníh.
Koloběžka patří právě na silnici. Že si řidiči aut silnice privatizovali, to je problém aut, ne koloběžek  – a je to problém, která je potřeba řešit.

Pavel Bláha

Že lze jet na koloběžce v noci nebo v dešti a v zimě neznamená, že to někdo mimo sociální skupinu cykloultrafanoušků dobrovolně podstupuje.

Kamil

Není špatné počasí, je jen špatné oblečení 🙂

Trambule

A taky můžeme jezdit po kamenných cestách, mlít obilí doma a chovat slepice… Ale jsme už v 21. století, tedy v zimě jezdíme v MHD (tam topíme a nefouká tam) nebo pokud je to potřeba tak jedeme autem. Koloběžky sice patří na silnici ale při svých cestách je tam vídám minimálně a když už tak to jsou ty co si lidi sami koupili, nikoliv tyhle komerčně pronjímané co si jejich akcionáři zprivatizovali veřejný prostor a bez skrupulí na něm podnikají.

Filip Jirsák

To, že někdo nevydrží v bundě nebo kabátu v zimě venku, není nic k chlubení. Jinak samozřejmě to, že jsou ve městě k dispozici sdílené koloběžky, kola, elektrokola, elektroskútry nebo auta, nevylučuje, že v tom městě může fungovat i MHD. Naopak se to často vzájemně dobře doplňuje.
Privatizace veřejného prostoru nebo porušování pravidel se mi také nelíbí – nicméně není to věc koloběžek ale obchodní politiky konkrétních firem. A bude těžké to u zelených koloběžek vymáhat, když to dlouhodobě tolerujeme v mnohem větší míře u aut.

Trambule

Doplňování právě nefunguje, tam kde máme hustou síť zastávek, tedy v centru, koloběžky a kola nejvíc překážejí a jsou zbytečné. Ta krátká vzdálenost se efektivněji překoná pěšky. A tam, kde by se tento doplněk teoreticky mohl hodit (periferie), tak tam se ty firmy vůbec nehrnou bo by tam měly malý vejvar. Takže pak se snaží dostat se k městským prachům a mažou nám med kolem huby tím, že to bude ideální řešení poslední míle. Problém je, že si privatizují pro sebe hlavně chodníky, kam vůbec nepatří. Silnice nejsou auty privatizovaná ale kolektivizovaná, přivlastnili si je všichni a většina je nemá… Číst vice »

Filip Jirsák

Funguje. I krátkou vzdálenost pár zastávek rychleji překonáte na kole než pešky. Kola v centru moc často překážet nevidím, bývají umístěná rozumně. A třeba se konečně začnou rozšiřovat stojany na kola místo parkovacích stání, třeba před přechody.

Řidiči aut mají také nižší náklady nebo rovnou vydělávají na tom, si přivlastnili kus veřejného prostoru.

Řidičům se parkování tam, kde je to zakázáno, toleruje. Když neustále stojí auta na zákazech nebo v křižovatkách, moc nezáleží na tom, že je jednou za několik měsíců vylosován někdo, kdo dostane pokutu.

původní Jakub P bez tečky

V centru sice je hustá síť zastávek (jak kde, jsou tam i slepý místa, kde chybí bohužel zrušený tratě přes Václavák, Na Příkopech, atd. a nijak hustý to není). Nebo tam sice pokrytí je, ale ne potřebným směrem (takže cesta MHD znamená výraznou okliku) Ale zato tam zase MHD leckdy jezdí přecpaná k prasknutí, případně je bržděná auty, a do odlehčení nejvytíženějším úsekům paralelní tratí to jinak nejde, takže reálně se posila pomocí sdílených kol a spol. může hodit. Rozhodně souhlas s tím, že by stálo za to rozšíření na periferii, kde by mohlo jít o fajn usnadnění cesty ke… Číst vice »

Trambule

Centrum se dá bez problémů přejít pěšky a až na výjimky v mimořádností jsem už dlouho neměl tramvaj narvanou k prasknutí. Ve špičce je plno, ale rozhodně se tam vždy všichni bez problémů vejdou. Kola a koloběžky v centru jsou jen na obtíž

Filip Jirsák

No tak když se dá centrum bez problém ů přejít pěšky, tak tam můžeme zakázat vjezd autům, ne?

K čemu je to dobré, že se někdo cpe do plné tramvaje (i když se tam nakonec vejde), když by mohl a chtěl cestu místo toho absolvovat třeba na kole?

Podstatně víc na obtíž jsou v centru auta.

Mirvald

S tím topením by se ale mělo něco dělat. Většina cestujících je stejně oblečena „do zimy“, takže by se omezením / zrušením vytápění MHD dala ušetřit energie a tedy i omezit emise cé-ó-dva. To by přece stálo za to, ne? Všude přece čteme, že planeta hoří, to není maličkost. Přijetím trochy chladu za boj proti oteplování!

původní Jakub P bez tečky

Jo, nákup v batohu nebo tašce přes rameno na koloběžce odvezete v pohodě. Dítě taky (viděl jsem koloběžku, která měla pro dítě stojící před dospělým na tyči řídítek další sklopné rukojeti i takovou, která měla pro dítě stupátka nad plochou pro nohu dospělého. Do tmy mají světla, ty elektrické občas až nepříjemně silná, chtělo by to je líp seřizovat. Déšť je výmluva pro slabochy. Sníh může být s těmi malými kolečky opravdu problém, ale to je u nás ve městech pár dní. Z vesnice do města k lékaři? Článek je o sdílených, které bývají spíš jen v těch městech. Ale… Číst vice »

ABC

viděl jsem koloběžku, která měla pro dítě stojící před dospělým na tyči řídítek další sklopné rukojeti

což bude legální asi jako ježdění na kole ve dvou na štangli

původní Jakub P bez tečky

Nebudu se tvářit, že znám tak přesně francouzské předpisy, abych to mohl posoudit.

ABC

ach, pán je svetoběžník.

On první

Opravdu je nutné vozit děti do školy/na kroužek autem? Nemají nožičky a nebo to mají přes 5 kilometrů a žádná MHD jim nejede?

Otakar

To víte, že jede. Jenom přece honora nebude nechávat jezdit děti mastnou tyčí. Hezky SUVčkem před vchod, tam vyběhnout z auta, otevřít dveře a pak se modlit, aby je někdo během 3 m mezi autem a dveřmi školy neunesl (protože každý má doma Einsteina, kterého chce každý unést). Konec ironie.

Martin Hodek

Víte, že spousta lidí bydlí na vesnici, kam jede „mastná tyč“ párkrát za den, že? To nechce uvažovat jen o městě.

Filip Jirsák

Zrovna v takové vesnici obvykle jezdí speciální „školní“ spoje navázané za časy začátků a konců vyučování.
A pak – ještě jsem na takové vesnici neviděl stanoviště sdílených kol.

Jan

Problém je, že děti dováží rodiče i v rámci měst, tam kde už je časté spojení MHD nebo dokonce v docházkové pěší vzdálenosti a ucpávají ulice kolem škol.

peter

Nech sa paci. 8 rocny syn trening plavania od 18:00 do 19:00. Po skonceni treningu povinnost opustit plavaren do 15 minut od skoncenia treningu. Najblizsi spoj o 19:40. V january teploty -10 stupnov bezna zalezitost. Pesi z plavarne do bydliska 3 kilometre. Vase riesenie ? Okresne mesto s 50 000 obyvatelmi.

Kubajsu

Takže půlhodinka pěšky, nebo 9 minut na kole. Kde je problém?

Modré zábradlí

On někdo nabízel koloběžku jako výhodnější alternativu k autu pro dovoz nákupu nebo dětí do kroužku? Aneb podsuneme někomu něco co neřekl a intenzivně s ním polemizujeme…
PS: Na koloběžce jsem jel naposledy někdy na ZDŠ.

Martin Hodek

On ji ten článek nabízel jako výhodnější alternativu k autu obecně, že. Bez bližšího určení či omezení, že. „vzniká silnější alternativa k autům“. Tj. jste to vy, co tam dodává něco, co tam není. Já jen vyjmenoval řadu (velkou většinu) případů, kdy tomu tak není.

Filip Jirsák

Ale to, že je něco alternativa k autům, neznamená, že to auta dokáže nahradit vždy. Polemizujete s něčím, co nikdo netvrdil.

původní Jakub P bez tečky

Jo, flotila, která obsahuje různé malé dopravní prostředky, které se hodí na různé věci, je silnější alternativa k autům, než flotila, která těch typů malých dopravních prostředků obsahuje méně… To je docela logické a nepřekvapivé.

Dohromady ty firmy budou opravdu silnější alternativou k autům, než každá zvlášť. Na tom fakt nevidím nic kontroverzního.

Leinad

Že jsou jízdy, pro které je výhodnější auto, tu snad nikdp nerozporuje 😀 nechtěl bych jet Praha Ostrava něčím co má omezovač na 30 km/h.
Ale pro spoustu jízd v rámci města, kde MHD nejede nebo má dlouhý interval, se vyplatí.

Pavel Bláha

Je to tak, jako prostředek zábavy možná, jako skutečný dopravní prostředek však nikoli. Je to vidět i podle největší koncentrace tohoto náčiní v okolí Stromovky a na cyklostezkách podél Vltavy, příp. na turisticky exponovaných místech v centru. Ještě horší však je, že provozovatelům se v poslední době daří přisát i na dotace z veřejných rozpočtů. https://pid.cz/prakticke-informace/sdilenakola/

Jiří Kocurek

Řekl bych přibližovadlo. Dvě tašky s nákupem je bezpečnější tahat po svých. Ve městě (velkém) nebývá obchod daleko. Ikdyž se snaží ty obchody vyhnat různým omezením pro návoz zboží. Aby se i pro chleba muselo někam do supermarketu za městěm.

hamburger

no teda, oni na tom jezdí lidi hlavně tam kde je na to vybudovaná infrastruktura?? vy jste ale hlavička. já na nextbike jezdím denně z práce k přestupnímu uzlu na bus a jako nějaký zábavní prostředek to neberu

Mirvald

Ve jménu vyššího dobra bude časem ten okoralý rohlík tím pořádným obědem. A tak to ma byt, tak je to spravne.