umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Infrastruktura Železnice

Ve Švýcarsku otevřeli další tunel pro kapacitnější spojení mezi severem a jihem

Vlak po výjezdu z tunelu Bözberg. Foto: SBB
Vlak po výjezdu z tunelu Bözberg. Foto: SBB
Letos jde již o třetí tunel, který ve Švýcarsku otevřeli.

Švýcarské spolkové dráhy SBB začaly využívat na trati mezi Basilejí a Bruggem nový 2,7 kilometru dlouhý tunel Bözberg v kantonu Aargau. Vyrostl za čtyři roky  vedle stávajícího, kterým vlaky jezdí od roku 1875.

Oproti němu je vyšší a umožňuje průjezd  vyšších vozů než dosud. Do tunelu se tak vejdou především vyšší vozy pro tranzit ze severu na jih přes nový Gotthardský tunel. I proto jeho výstavbu financoval státní rozpočet.

Náklady na stavbu dosáhly 350 milionů franků (8,7 miliardy korun). K proražení tunelu došlo před třemi lety v listopadu. Zkušební provoz začal v létě, od tohoto týdne tunelem projíždějí všechny vlaky. Původní tunel zůstane zachován, čeká ho rekonstrukce.

Tunel je součástí projektu na zrychlení a navýšení kapacity železničního spojení mezi severem a jihem, jeho hlavní součástí je nový Gotthardský tunel a tunel Ceneri. Díky nim dochází ke zkrácení jízdních dob mezi Curychem a Luganem na 2 hodiny.

Ve Švýcarsku jde už o třetí tunel, který byl letos nově otevřen. Zásadní bylo otevření tunelu Ceneri, od října jezdí také vlaky novým tunelem Eppenberg.

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří

Asi vám všem, co tu brečíte nedochází, že Švýcarsko je mnohonásobně bohatší než Česká republika a navíc, se do tamní železnice investují miliardy franků už přes 50 let. To prostě nejde srovnávat. Uvědomme si to konečně..

Haha

Jde o to, že my ani nemáme plán, co chceme. Něco jak mají Švýcaři Bahn 2030, tak my mít železnici 2030.

Kodl

A mezitím v České republice…. Nic, na všech frontách klid.

Jakub (easydrink)

Já teda vím o několika železničních stavbách.

xyz

Mezitím v Česku např. již počátkem 2 poloviny 90. let došlo k něčemu obdobnému (výstavba nového tunelu souběžně s tím starým, příliš malým) mezi Blanskem a Adamovem.

Panda

Rozdíl je v tom, že Švýcarům by už tehdy bylo jasné, že je takové řešení nedostatečné z hlediska kapacity i rychlosti, vzhledem k pomalé a kopcovité trati přes Vysočinu…

xyz

Naopak – Švýcaři teď udělali naprosto totéž – vybudovali nový tunel hned vedle toho starého. A stejně tak naopak – právě Švýcarsko nemá žádné echt-VRTky s v(max) 250 – 300 km/h; jediná souvislá „fakt VRT“ tam je snad tak mezi Oltenem a Bernem, ovšem s v(max) 200 km/h + krom toho tedy úpatní tunely s v(max) 250 km/h.´ Jinak na mnoha dalších švýcarských tratích je využíváno spíše přístupu „sice relativně nižší traťová rychlost, ale spoje jedou každou chvíli“, čímž se reálná cestovní doba (do které je potřeba započítat i čekání na nejbližší vhodný spoj) zkracuje jiným způsobem než by se… Číst vice »

Zdeněk

Zrovna nový hradský tunel bych radši nezmiňoval. Jsou v něm horší směrové podmínky a nižší rychlost než ve starým. Tunel má teď 28 let a čeká ho docela velká rok a půl dlouhá rekonstrukce neboť je jako cedník.

Jan Schmidt

mezitím v České republice máme pana Sosnu přece

Luděk S.

Važte si toho!

Jiří Šrámek

Proč, proboha?

BND 30

Je jen náš !

xyz

Plus později (realizace 2007 – 2014) něco obdobného v Mostech u Jablunkova.

Anonymus

Neskutecny, jak jim to jde. 2,7km uz je delka! Fakt Svycari jsou myslenim pro verejnou dopravubuplne jinde, i presto, ze v Cechach se ted progres zeleznice take zlepsil.

Radovan Komínek

Kdypak Česko postaví tunel mezi Chocní a Ústím nad Orlicí? „Západ“ doháníme už 30 let a chtělo by to začít se chlubit vlastními výsledky. Studiemi se ale nikde nepochlubíme.

Jiří Kocurek

Pardon, „Dohnat a předehnat“ bylo heslo z doby mnohem starší. Doháněli jsme a předhánli krachující západní kapitalismus celou normalizaci.

K.S.

Ano, heslo to bylo, nerealizovatelné když ČSR musela táhnout poměrně dost zemí co se průmyslové produkce týká a nebyl čas na modernizaci, prý ještě v 90. ve Vlněně kmitaly stoleté stroje. Nicméně objektivně k nějaké konvergenci docházet má. Problém je že posledních 10-15 let je ta konvergence mizerně řízená a místo toho abychom výnosy reinvestovali, tak jsme je projedli. Takto řízená akciovka by měla dávné časy vyměněné vedení. Přitom objektivně potřebujeme co do kvality a použitelnosti infrastruktury ten západ opravdu dohnat, jenom se k tomu nemáme a všichni se snaží toto odložit až za své funkční období. A to i… Číst vice »

Jiří Kocurek

No právě. Čeká se na Gogota v podobě ohromně úžasné hypermodernizace. A tak jsou malá ale podstatná vylepšení považována za zbytečně vyhozené peníze s odkazem „však za pár roků bude X“, ikdyž se ještě nekoplo do země. A pak v rámci údržby to nejde a z páru je tucet.

Naštěstí prošel aspoň elektrický ohřev výměn… !!!

K.S.

No právě a to je ten problém. Kdyby se do toho vrtalo pořádně, tak by se celá situace mohla podstatně změnit.

xyz

Připomenu, že to samé Česko slušně „vytunelovalo“ – a to již v letech 2003 – 2006 – trať mezi Českou Třebovou a Zábřehem.

Nebo cožpak takový Ejpovický tunel.

Rozhodně se nedá říct, že by Česko nemělo žádné takové případy.

Luděk S.

Nikdo ale neumí takové tunely jako my.

Peter

V nasich krajoch(Cechy a Slovensko) su zname uplne ine druhy tunelov…..

Radovan Komínek

Ještě, že se to neděje na Moravě a ve Slezsku.

Greta

Na Moravě ne, tam pár šašků zamrzlo v 15 století, hrají si na samosprávné markrabství a že jím Švachula rozkrádá peníze je netrápí, hlavně když je Moravák. Ve Slezsku jsou lidé normální, mluví česky, považují se za Čechy a nederou se o tabulku Slezsko na dávno zapomenuté hranici.

Jiří Kocurek
Kalanis

Zrovna Jablunkov pomalu ani není Slezko. To je Těšínsko, resp. co z něj po polské krádeži 1919 zbylo.

Slezan
Někdo

Zejména tunelování státního rozpočtu a majetku.

Peter

V Cechach, Morave, Slezku a Slovensku….

xyz

Paradoxně díky tomuto tunelu bude (viz zmínka o tom, že původní tunel měl malý průjezdný profil) moci být od tranzitní nákladní dopravy ulehčeno úseku Olten – Lenzburg, tedy úseku, ve kterém je další z nově otevřených tunelů – Eppenberg.

Možná, že omezený průjezdný profil původního tunelu Bözberg hrál roli v tom, že vlaky přes něj jedoucí nejsou (pokud jsem si dobře všiml) vedeny dvoupodlažními jednotkami.

Zdeněk

Patrové jednotky zde normálně jezdily.

Martin Chovanec

Tady jde imho o kontejnerové vlaky. Dvoupodlažní vlaky mívaí druhé patro zaoblené, kdežto kontejner je prostě kvádr.

Pe.tr

Ve Švýcarsku otevírají více tunelů než se u nás stihne naplánovat miniVRTu

bkp

Upřímně, i v tom Švýcarsku to trvá, v některých případech se bavíme o dokončení projektů poprvé zmíněných před dvaceti třiceti roky.

robert

Trva, ale porad jsou na tom lip nez my.

bkp

Ano, začali dřív

Bbbbbb

Srovnavate nesrovnatele. Mame jeste hodne co se ucit, zejmena co se prihlednosti financovani tyce…

mgr.pavel

No ale aspoň mají nějakou „pipeline“, něco plánují, něco dohadují, něco už projektují, něco kopou a něco otvírají.

U nás se plácáme v nahodilých krocích, naprosto bezkoncepčně..