Ve Švýcarsku otevřeli další tunel pro kapacitnější spojení mezi severem a jihem
Vlak po výjezdu z tunelu Bözberg. Foto: SBB
Letos jde již o třetí tunel, který ve Švýcarsku otevřeli.
Letos jde již o třetí tunel, který ve Švýcarsku otevřeli.
Asi vám všem, co tu brečíte nedochází, že Švýcarsko je mnohonásobně bohatší než Česká republika a navíc, se do tamní železnice investují miliardy franků už přes 50 let. To prostě nejde srovnávat. Uvědomme si to konečně..
Jde o to, že my ani nemáme plán, co chceme. Něco jak mají Švýcaři Bahn 2030, tak my mít železnici 2030.
A mezitím v České republice…. Nic, na všech frontách klid.
Já teda vím o několika železničních stavbách.
Mezitím v Česku např. již počátkem 2 poloviny 90. let došlo k něčemu obdobnému (výstavba nového tunelu souběžně s tím starým, příliš malým) mezi Blanskem a Adamovem.
Rozdíl je v tom, že Švýcarům by už tehdy bylo jasné, že je takové řešení nedostatečné z hlediska kapacity i rychlosti, vzhledem k pomalé a kopcovité trati přes Vysočinu…
Naopak – Švýcaři teď udělali naprosto totéž – vybudovali nový tunel hned vedle toho starého. A stejně tak naopak – právě Švýcarsko nemá žádné echt-VRTky s v(max) 250 – 300 km/h; jediná souvislá „fakt VRT“ tam je snad tak mezi Oltenem a Bernem, ovšem s v(max) 200 km/h + krom toho tedy úpatní tunely s v(max) 250 km/h.´ Jinak na mnoha dalších švýcarských tratích je využíváno spíše přístupu „sice relativně nižší traťová rychlost, ale spoje jedou každou chvíli“, čímž se reálná cestovní doba (do které je potřeba započítat i čekání na nejbližší vhodný spoj) zkracuje jiným způsobem než by se… Číst vice »
Zrovna nový hradský tunel bych radši nezmiňoval. Jsou v něm horší směrové podmínky a nižší rychlost než ve starým. Tunel má teď 28 let a čeká ho docela velká rok a půl dlouhá rekonstrukce neboť je jako cedník.
mezitím v České republice máme pana Sosnu přece
Važte si toho!
Proč, proboha?
Je jen náš !
Plus později (realizace 2007 – 2014) něco obdobného v Mostech u Jablunkova.
Neskutecny, jak jim to jde. 2,7km uz je delka! Fakt Svycari jsou myslenim pro verejnou dopravubuplne jinde, i presto, ze v Cechach se ted progres zeleznice take zlepsil.
Kdypak Česko postaví tunel mezi Chocní a Ústím nad Orlicí? „Západ“ doháníme už 30 let a chtělo by to začít se chlubit vlastními výsledky. Studiemi se ale nikde nepochlubíme.
Pardon, „Dohnat a předehnat“ bylo heslo z doby mnohem starší. Doháněli jsme a předhánli krachující západní kapitalismus celou normalizaci.
Ano, heslo to bylo, nerealizovatelné když ČSR musela táhnout poměrně dost zemí co se průmyslové produkce týká a nebyl čas na modernizaci, prý ještě v 90. ve Vlněně kmitaly stoleté stroje. Nicméně objektivně k nějaké konvergenci docházet má. Problém je že posledních 10-15 let je ta konvergence mizerně řízená a místo toho abychom výnosy reinvestovali, tak jsme je projedli. Takto řízená akciovka by měla dávné časy vyměněné vedení. Přitom objektivně potřebujeme co do kvality a použitelnosti infrastruktury ten západ opravdu dohnat, jenom se k tomu nemáme a všichni se snaží toto odložit až za své funkční období. A to i… Číst vice »
No právě. Čeká se na Gogota v podobě ohromně úžasné hypermodernizace. A tak jsou malá ale podstatná vylepšení považována za zbytečně vyhozené peníze s odkazem „však za pár roků bude X“, ikdyž se ještě nekoplo do země. A pak v rámci údržby to nejde a z páru je tucet.
Naštěstí prošel aspoň elektrický ohřev výměn… !!!
No právě a to je ten problém. Kdyby se do toho vrtalo pořádně, tak by se celá situace mohla podstatně změnit.
Připomenu, že to samé Česko slušně „vytunelovalo“ – a to již v letech 2003 – 2006 – trať mezi Českou Třebovou a Zábřehem.
Nebo cožpak takový Ejpovický tunel.
Rozhodně se nedá říct, že by Česko nemělo žádné takové případy.
Nikdo ale neumí takové tunely jako my.
V nasich krajoch(Cechy a Slovensko) su zname uplne ine druhy tunelov…..
Ještě, že se to neděje na Moravě a ve Slezsku.
Na Moravě ne, tam pár šašků zamrzlo v 15 století, hrají si na samosprávné markrabství a že jím Švachula rozkrádá peníze je netrápí, hlavně když je Moravák. Ve Slezsku jsou lidé normální, mluví česky, považují se za Čechy a nederou se o tabulku Slezsko na dávno zapomenuté hranici.
A proto jsou ve slezsku dvojjazyčné nápisy, že?
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mosty_u_Jablunkova_(Mosty_ko%C5%82o_Jab%C5%82onkowa).jpg
Zrovna Jablunkov pomalu ani není Slezko. To je Těšínsko, resp. co z něj po polské krádeži 1919 zbylo.
Ostravica granica! https://vltava.rozhlas.cz/sites/default/files/images/03554931.jpeg
Zejména tunelování státního rozpočtu a majetku.
V Cechach, Morave, Slezku a Slovensku….
Paradoxně díky tomuto tunelu bude (viz zmínka o tom, že původní tunel měl malý průjezdný profil) moci být od tranzitní nákladní dopravy ulehčeno úseku Olten – Lenzburg, tedy úseku, ve kterém je další z nově otevřených tunelů – Eppenberg.
Možná, že omezený průjezdný profil původního tunelu Bözberg hrál roli v tom, že vlaky přes něj jedoucí nejsou (pokud jsem si dobře všiml) vedeny dvoupodlažními jednotkami.
Patrové jednotky zde normálně jezdily.
Tady jde imho o kontejnerové vlaky. Dvoupodlažní vlaky mívaí druhé patro zaoblené, kdežto kontejner je prostě kvádr.
Ve Švýcarsku otevírají více tunelů než se u nás stihne naplánovat miniVRTu
Upřímně, i v tom Švýcarsku to trvá, v některých případech se bavíme o dokončení projektů poprvé zmíněných před dvaceti třiceti roky.
Trva, ale porad jsou na tom lip nez my.
Ano, začali dřív
Srovnavate nesrovnatele. Mame jeste hodne co se ucit, zejmena co se prihlednosti financovani tyce…
No ale aspoň mají nějakou „pipeline“, něco plánují, něco dohadují, něco už projektují, něco kopou a něco otvírají.
U nás se plácáme v nahodilých krocích, naprosto bezkoncepčně..