lot
Dopravci Infrastruktura Železnice

Švýcaři otevřeli další tunel. Vybudovali ho kvůli nové čtyřkolejce u Oltenu

Jednotka FV-Dosto po výjezdu z tunelu Eppenberg. Foto: SBB
Jednotka FV-Dosto po výjezdu z tunelu Eppenberg. Foto: SBB
Nový tunel je součástí rozšíření hlavního koridoru z východu na západ o další dvě koleje.

Švýcarské spolkové dráhy (SBB) tento týden rozšířily svoji železniční síť o další tunel. Nový 3,114 kilometru dlouhý tunel Eppenberg vznikl na vytížené trase mezi Oltenem a Aarau v kantonu Solothurn.

Po všech zkouškách projely tento týden tunelem první osobní vlaky s cestujícími. Do plného provozu se tunel dostane od prosincové změny jízdního řádu.

Nový tunel je součástí velké investice do rozšíření spojení mezi východem a západem země, leží na hlavní trati z Curychu do Bernu, Basileje a Ženevy. I proto už v roce 2007 padlo rozhodnutí o postupném rozšíření úseku mezi Aarau a Oltenem na čtyři koleje.

Mapa s novým tunelem Eppenberg. Foto: SBB
Mapa s novým tunelem Eppenberg. Foto: SBB

Stavba tunelu probíhala od roku 2015, vyšla na 885 milionů franků (přes 22 miliard korun). Tunel je postaven na rychlost 160 kilometrů v hodině.

Odebírat
Upozornit na
guest
72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaaaa

Ooo, plně BIM! O tom si na SŽ můžeme nechat jen zdát.

robert

V našem projektovém studiu už se na to připravujeme. Jako pomůže to, ale moc se na to netěším, ptotože to budou kvanta dat a státní správa to nebude umět využít naplno.
Nicméně vím, že pokrok nezastavím a je třeba sledovat tok dějin. Slibuju si od toho to, že se mi bude projektovat lépe a přehledněji.

High Speed

Ale pokud jde o tunely, tak můžeme Švýcarům směle konkurovat. Jen teda těmi našimi se nedá moc jezdit.

hoholu

Kde jsou prosím ty nářky, že se to mělo postavit do budoucna na vyšší rychlost, když je to na hlavní trati? A že „ve Švýcarsku by to určitě udělali lépe“…(bait)

medvěd

A) Tunel je řešení, srovnám-li Prahu hl. n. a Zürich Hbf.
B) Vida , na hlavním tahu udělali 4 koleje. A u nás? Zkuste je udělat alespoň Praha-Smíchov – Česká Třebová. Ď.

franzJosej

mezi CH a CZ lezi svetelne roky. CH prace vira zivot. CZ alkhol drogy a blby kecy vsude. viz Covid jen chybi
rotes Kreuz v Cesku

robert

Světelný rok je jednotka délky, ne času.

Jaaaa

Obrazné vyjádření neznáme?

robert

Jiný příměr, jak jsou Švýcaři napřed, neznáš?

franzJosej

mein Gott ta nevzdelanost a neschopnost chapati je brutal

robert

Jo, to jsem u tebe zpozoroval.

franzJosej

ich weiss russe 😓

PeMIČ

Další dvě koleje přes město se nevešly,tak je udělaly tunelem za městem.Jak logické a rozumné.

Kdyby Dluhonickou spojku v zahlubily

PeMIČ

Kdyby Dluhonickou spojku v triangu narovnaly a zahloubily,mohly zrušit přesmyk a jezdit rychleji.

Prostě další vybudovnaný přesmyk a propad rychlosti na 100km/h je levnější.

...

Ony na tom mají pracovat výhradně ženy? Inu, proč ne, ale je to u železničních staveb poněkud nezvyklý požadavek.

PeMIČ

Samozřejmě i muži.Omlouvám se za chybu.😉

David

Vrať průkazku diskutéra a už sem nic nepiš 😁

Jiří Kocurek

Kdyby tu spojku tunelovali, tak to bude stát ranec a hlavně to bude 4 metry pod hladinou spodní vody. Takže soustavně čerpat vodu. A pak je tam oblouk u Olympusu, který dovolí dohadem 120 km/h.

PeMIČ

U Olympusu 120/13O a 160 km/h naklápěčky.C

dopravák

Výborně: pro 7 (slovy SEDM) „naklápěček“ jste zapomněl napsat !!!
Že by se civilizovaná Evropa v poslední době zaměřila především na nějaké extrémně velké rozšiřování provozu naklápěcích vozidel, to jsem si nějak nevšiml – ale možná má nějaké klapky na očích …

PeMIČ

Souhlas,ale SŽ je stále očekává!!! Tady těch 7(slovy SEDM) jezdí.

Alexandr Mikulka

Ony by tam podle vašeho názoru měly dělat jen ženy?

tecka

Tohle tam dělají často.
Jednokolejka vede po vrstevnici kopce. Při zdvojkolejnění pak často druhou kolej protáhnou krátkým tunelem, kde se vedle sebe nevejdou.
Dvojkolejka vede po břehu a druhá dvojkolejka dodatečně budovaná pak tunelem, když se nevejde.
Asi to dělají ty kopce všude okolo.

Alibaba

Koukám, že budu muset nastudovat. Pevná trolej (alespoň jak to podle videa vypadalo) na 160 km/h. Škoda, že to video nebylo hloub do tunelu, tam by se měl měnit profil na kulatý od razícího stroje, tak by mě zajímalo, jestli ta pevná trolej je skrz celý tunel?

robert

V tunelu se neprovádějí kotevní úseky, takže pevná trolej je z jednoho konce na druhý.

Vlastimil Kocurek

Navíc je to vidět z videa

Martin

a jak ste to poznal,já třeba vidim na stropě na začátku uprostřed hned dva napínáky

Martin

provádí se kotevní úseky

robert

A jak?

Michal

Tunely -to je budoucnost železniční sítě. Je čím dál složitejší vykupovat pozemky, odolávat snahám bránit vystavbě ruznými eko spolky. SŽ by s přípravou řady tunelů nemělo otálet. Tunel do Berouna, tunel na letiště VH, tunel(y) v Bezpráví, tunely na trati Č. Třebová- Brno, tunel nahrazující Vysokovskou spojku Česká Skalice – Náchod. Tunel by mohl vyřešit i problém tratě Chrudim – Pardubice. Trat od Chrudimi by u letiště mohla jít do tunelu, podjet hlavní trat a vyústit přimo u nádraží Pardubice. Odpadla by tím úvrať a umožnilo přímé vlaky Chrudim – Jaroměř a kdyby byl i ten tunel Vysokovská spojka tak… Číst vice »

xyz

„tunely na trati Č. Třebová- Brno“
Tam už je dávno hotovo, resp. neexistuje nějaká „povrchová alternativa“ nějakého tunelu.

„tunel nahrazující Vysokovskou spojku Česká Skalice – Náchod.“
Součástí té spojky samozřejmě je tunel, o délce cca 1 km.

Alibaba

Ohledně Č.T: – Brno Michal asi myslí nějaký rovný tunel, který se zanoří u Blanska a vyjede u Obřan.

Vysokovská spojka je hlavně o délce tunelu, čím delší, tím použitelnější (menší sklon) pro nákladní dopravu.

Michal

Studie proveditelnosti k Vysokovské spojce měla být hotova na podzim 2020, nevím zda již byla zveřejněna.

Jirka Z

Vysokovská spojka by určitě dost pomohla. Bylo dobré, pokud by se v té studii počítalo i s elektrifikací a s tím, že by tudy časem mohla vést nová hlavní trať do Polska.

dopravák

A kudy by tudy ta „hlavní trať“ do Polska vedla? Můžete nějak upřesnit svoji představu o jejím trasování (hlavně na polském území), když jsou tam mezi Náchodem a polskými rovinami všude hory (a ne úplně nízké)?

Jirka Z

Třeba Náchod – Teplice n.Metují – Walbrzych – Wroclaw? Rovina to sice není, ale hory jsou kolem hranic s Polskem všude snad kromě Ostravska. A mezi HK a Náchodem by navíc mohla fungovat i příměstská doprava třeba i v půlhodinovém taktu, i proto by se tam hodila elektrika.

hoholu

jel jste někdy po 260? tam je možností tunelovat až hanba, oblouk hned za Letovicemi na březovou, a u skalice propad na 90…

Jirka Z

Tunely smysl mají, ale rozhodně ne jako řešení neschopnosti státu vykupovat pozemky, případně neschopnosti bránit se obstrukcím různých „ekologických“ a jiných spolků. Nebo jste ochoten si připlatit několikanásobek ceny, než kolik by to stálo bez tunelu? To je třeba řešit lepšími zákony a schopnější státní správou. Jste ochoten financovat nové drahé tunely z Brna na Českou Třebovou, kde už jiná dostatečně kapacitní, i když o něco pomalejší trať existuje a její význam pro dálkovou dopravu po vybudování VRT Praha – Brno spíš do budoucna klesne? Tunely naopak mohou být užitečné tam, kde to kvůli terénu jinak nejde, kde by se… Číst vice »

Sitgestravel

Lol, jestli vam vede zeleznice po povrchu nebo pod povrchem, stejne musite mit souhlas vlastnika.

...

Do jaké hloubky? Platí to i 12742 km pod povrchem?

Jiří Kocurek

Tuším 35 metrů. Hlouběji je to důlní dílo a potřebujete naopak souhlas Báňského úřadu. To aby Správa Železnic nezačala těžit uhlí.

Vlastimil Kocurek

tak to přesně nevím, ale myslím, že 35 m je moc, potřebujeme tady do diskuse právníka.

Vlastimil Kocurek

Vlastník vlastní jen to. co je na povrchu, a ještě se to bude omezovat do nedalekého budoucna o vodu ve studnách, i ta bude státní. Samozřejmě čerpadlo bude vaše. Stejně tak nevlastní ani řeku či potok. Pokud vám vtryskne na zahradě nafta, i ta je státu.

realista

Vlastník sice vlastní jen to. co je na povrchu, ale když mu to budete chtít „podhrabat“, tak musíte zajistit, aby to nedošlo újmy ani při vlastní výstavbě, ani pak při následné další existenci toho díla – takže vlastník „povrchu“ má samozřejmě významné postavení a práva i při rozhodování o výstavbě tunelu pod jeho vlastnictvím.

Vlastimil Kocurek

Kde je možné udělat tunel, a za jakých podmínek, o tom skutečně nerozhoduje snění, ale geologický průzkum. Zdaleka ne všude je to možné, nebo to může být za úplně jiné peníze než je obvyklé. Technicky je možné skoro všechno, ale ekonomicky a termínově u problémových tunelů to jsou strašné propadáky. Navíc tunel pak změní celkovou dopravní situaci, vyžaduje to přeložky jiných komunikací, příjezdové cesty k tunelu pro IZS, možnost přistání zdravotnických vrtulníků, ….. nemluvě pak ani u silničních tunelů: monitorování dopravní situace, odvětrávací šachty. prostě tunely by se měly stavět jen tam, kde je to nezbytně nutné. Není to zase… Číst vice »

tecka

Ano, tunely mají budoucnost. Proto vzniklo metro nebo Hřebečský tunel, Blanka a Hlinky. Jen je to drahý. Bohužel.

Jirka

Teda ta cena nic moc. U nás Ejpovice 4,1 km za asi 5 mld Kč. U nich 3,1 km za 22 mld Kč.

Kamui

Pro ty co srovnávají Švýcarsko a Česko, je potřeba si uvědomit jednu věc. Česko sice je z globálního pohledu bohatý stát, ale to třeba Albánie taky. Nežijí tady lidé v hliněných chýších s ohništěm, můžou si dovolit auto, je tu dobrá zdravotní péče a všechno nějak funguje. Ale z pohledu vyspělých zemí jsme pořád chudý postkomunistický stát, a ty peníze tady prostě nejsou. Švýcaři chtějí tunel, tak ho postaví, protože na něj mají. Tady by stát tunel Praha – Beroun nebo VRT prostě nebyl schopen ufinancovat. Jsou tady sice EU dotace, ale to je zase strašné množství byrokracie, a podmínek,… Číst vice »

Jakub

Jo a ne. EU dotace jdou využívat efektivně a pak se opravdu smysluplně přelévají prostředky do rozvoje chudších regionů oproti průměru EU. U nás to funguje také, částečně, viz vlaky pro JMK a programy OPD pro rozvoj např. sítě TEN-T. Je záměrem EU financovat infrastrukturu v jejím jádru, kterým je z hlediska polohy i Česko a železniční síť na území ČR.

Alibaba

Taky si někdy říkám, že bychom měli počítat s jinou cenou času. Pro začátek to zkusit s cenou Rakušana nebo Němce. Vždyť se jim máme v budoucnu přiblížit.

Já si myslím, že stát je schopen ufinancovat tunel Praha – Beroun jen se ale nikomu to nechce rozhodnout jen tak z ostra. On se bude stavěn několik roků, takže těch několik miliard se dá rozložit.

Vladimir

Presne tak, 2-3 mild, i kdyby 5mild rocne je prd v rozpoctu CR a v doprave, ktera ma rozpoctove posilovat (uvidime), to taky stale neni zase tak vyznacna castka v rozpoctu.

Nekdo

Tak letos jsme utratili 500 miliard na masky, koblizne duchodcum a jeste par penez snad zustane na rozhledny v udolich a novou linku na toastovy chleba. Na nejake debilni tunely nejsou penize. Jeste by se zbytecne vozili vlakem sem a tam. A vubec, lide by to zneuzili!

Vlastimil Kocurek

vy toto píšete už podruhé v posledních dnech, evidentní trolling.

Vlastimil Kocurek

Praha – Beroun je více méně rozhodnutý. A jsme schopni to financovat i sami. nemusíte reagovat na trolling KAmui.

Sitgestravel

Zapomnel jste, ze nejdriv se musi udelat projekt v sudopu, ekonomicka analyza, vse pro jistotu 3.

Vlastimil Kocurek

tady snad chce někdo porovnávat Česko a Švýcarsko ???? Asi jsem nedával pozor.
Svět má dnes jiné starosti, než ty vaše uměle vykonstruované.

franzJosej

svycari jsou opak cechu… minimalni byrkoracie a moudrost. cesko? doplnit podle potreby

Karel Jezbera

To není zcela pravda. Švýcarsko je hodně byrokratický stát, ale pravidla jsou tam jasně nastavená a nemění se každý rok jako ponožky. Mě se na Švýcarech líbí jedna věc, a to je schopnost hlídat jeden druhého. Švýcarsko je dozorováno zespodu společnosti, nikoliv shora, např. federální vládou. Federální vláda tam slouží jako konceptuální gestor na základě demokratické dohody jednotlivých kantonů. Co se týká infrastruktury, tak technické normy a řídící modely, to všechno funguje pochopitelně federálně. Ale většina dalších věcí kantonálně. To je třeba v oblasti daní, soudnictví, školství, zdravotnictví. I ochrana soukromí je v každém kantonu na trochu jiné úrovni. Ale… Číst vice »

Lovosičan

Železnici jim sice závidím, ale žít bych ve Švajcu nechtěl. Četná svědectví založená na osobních zkušenostech praví, že život v zemi helvétského kříže zase takový med není. Drakonické regule do nejmenších detailů, rozvinutá a náruživě praktikovaná bonzokratura. Ne, díky. Ale vy tam klidně zamiřte.

Pavel

Z mé osobní zkušenosti s Vámi nesouhlasím.

Vlastimil Kocurek

Vám je dobře tady, žádná pravidla, chlast, drogy, každý tady může jednat bez ohledu na ostatní,
proto vedeme všechny záporné statistiky na světě. Sprosté chování, žádná morálka. Mám mnoho známých, kteří se vrátili nazpět, ale znovu emigrovali, a to z důvodů, které uvádím. Ale ještě jednou vám je tedy, jak píšete, tady moc dobře.

Lovosičan

Ve vašem postoji nejste nikterak osamělý ani originální, oikofobie je stará jako národy samy. Inu, emigrace je hořká pilulka: Emigrant se po určité době vykoření ze staré vlasti, ale v nové domovině nikdy úplně nezapadne. Celý život pak zůstane na půli cesty. Je to pech, pokud s vámi v Německu nemluví ani klika ode dveří a když přijedete na návštěvu rodné země, ta zatracená česká chamraď odmítá učurávat obdivem nad deset let starým Passatem. Vašim známým přeji hodně štěstí, třeba někde dojdou duševního pokoje. Marek Vašut doporučuje cestu buddhismu, zkuste jim to navrhnout. Mír s vámi. 🚭

Vlastimil Kocurek

Došli již dávno duchvního pokoje, protože jsou to duchovně zralí lidé, místo passatu mají jachty a pracují ve velmi výzamných pozicích. Všichni mají VŠ vzdělání, a mluví minimálně třemi jazyky. Asi vás zmátlo to, že jste se netrefil do věku, my máme 40 -66 let. A jedná se o Norsko a USA.

Alexandr Mikulka

Mistr světa.

Alexandr Mikulka

Zase melete nesmysly, v Německu je snad nejvyšší míra akceptace migrantů z celé Evropy.

Alexandr Mikulka

Vy tady melete nesmysly, třeba tráva je ve Švajču na rozdíl od ČR legální. Ovšem jak tady mnoho lidí píše – krásná země na dovolenou, úžasná železnice ale žít bych tam nechtě.l

Alexandr Mikulka

Z mé osobní zkušenosti s Vámi souhlasím.

E182-097

Švýcaři postavili tunel. To nic není -Dobrá správa bude na nádraží instalovat hodiny! 😀

BND 30

Si asi nikdy nehrál Civilizaci, co?
Nejdříve musíš vynalézt hodiny a pak až tunel. Obráceně to nejde.

xyz

Švýcaři mají na svých nádražích hodiny také (dokonce s vteřinovými ručičkami).

A 3kilometrový tunel umí Dobrá správa postavit taky.

Zrzek

Jenom 3km a za 22 miliard Kč. Dobrá správa umí 3km za 22 miliard Euro.