Dopravci Železnice

Ve hře o vlaky Bratislava – Komárno je pět dopravců

Jednotka Siemens Desiro v barvách RegioJetu. Foto: RegioJet

Pět zájemců se přihlásilo do soutěže na zajištění osobní vlakové dopravy v rámci závazku veřejné služby na vytížené regionální trati mezi Bratislavou a Komárnem na jihu Slovenska. ČTK o tom dnes informovalo slovenské ministerstvo dopravy.

Podle slovenské agentury SITA jsou zájemci slovenský státní dopravce ZSSK, RegioJet, Arriva a Leo Express. Páté jméno známé není.

Vyhodnocení nabídek očekává ministerstvo do konce letošního roku. Vítěz tendru získá kontrakt na deset let. „Velmi mě těší, že liberalizace se rozbíhá pozitivním směrem a dopravci projevují svůj zájem. Jde o velmi frekventovanou trať,“ uvedl slovenský ministr dopravy Arpád Érsek.

Díky vlakům RegioJet se tato dříve takřka odepsaná trať stala nejvytíženější jednokolejnou tratí na Slovensku a počet cestujících vzrostl z 800 000 v roce 2011 na více než čtyři miliony ročně,“ sdělil ČTK mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Důvodem výrazného nárůstu počtu cestujících v posledních letech na zmíněné trati jsou hlavně přibývající obytné zóny v okolí Bratislavy a dopravní zácpy na silnicích. Sto kilometrů dlouhá trať není elektrifikována. RegioJet tam v září nasadil dvoupatrové vagony s cílem zvýšit přepravní kapacitu některých vlaků. Na tuto trať už vzhledem k její kapacitě nelze přidat nové spoje. V současnosti tam některé vlaky jezdí v intervalu zhruba 20 minut.

ČTK

59
Diskuze

avatar
13 Komentáře
46 Reakce na komentáře
39 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
42 Autoři komentářů
Alexandr MikulkaPedro72xxyyPetr766blonďák Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
xxyy
Host
xxyy

Tak přeji RJ ať to znovu vyhraje

Roman
Host
Roman

Přeji dobrý den, já pravidelně jezdím zmíněným spojem do svého zaměstnání v Bratislavě a múžu říct že to co tu předvádí RegioJet opravdu nemá obdoby-stačí aby zapršelo, nebo byla mlha a už mají vlaky zpoždění a některé spoje vypadnou úpně, kapacita vozů je tak žalostná, že se na nástupištích před Bratislavou další cestující do vlaku už nevejdou, zmíněný poschoďový vlak jezdí na této trati jen jeden a vnitřek vagonů to je kapitola sama pro sebe, na některým vozech je zřejmé,že mají těsně před vyřazením a na ta tuto trať je poslal RegioJet na dožití, zanedbaný interiér, otrhané čalounění sedadel a… Číst vice »

Petr766
Host
Petr766

Nelzi

xxyy
Host
xxyy

Jdi se projet s ZSSK a uvidíš

Pedro72
Host
Pedro72

A přesně tohle bude asi příčinou nejvyššího nárůstu cestujících na jedné trati od roku 1989 přinejmenším.

Jimbo Jones
Host
Jimbo Jones

S ohledem na politickou poptávku je jasným vítězem ZSSK a návrat do osmdesátých let.

milmic
Host
milmic

To je tiež možné, bohužiaľ. Víťaz vyhlásený koncom roka 2019, potom sa niektorá zúčastnená firma odvolá, parlamentné voľby budú koncom februára/února 2020, a potom nech to rieši nová vláda/minister.
Keď sa otvorí R7, vrátia sa ľudia do áut a autobusov, keď SAD bude na to pripravený.
Dvojkolajka tam nikdy nebude. Aby sa tam ešte 810 nevrátila…

JaJeČ
Host
JaJeČ

Zveřejnilo někde MDSR jaké požadavky na vozidla bude mít? RJ si sice pořídil patráky, ale stačí požadavek na nízkopodlažní nástup (550 mm) a náhle jsou mu k ničemu a výhodu mají staré Bmto (a odvozeniny), kterých je plno nejen v ČR, ale i v jiných státech.

jarda V.
Host
jarda V.

LE – Arriva +/- 0,1%, RJ 5%pod nimi, ZSSK minimálně o 25% dražší a můj osobní odhad na toho pátého je KDS – brejlovce s povolením na Slovensko má nějaké osobáky taky a budou pro RJ poměrně ostrá konkurence ….

Jan Sůra
Admin

Pokud se nepletu, dnes byl teprve termín pro žádosti o kvalifikaci, nikoliv podání finálních nabídek.

TomCat
Host
TomCat

hmm.. KDS. Zajímavý tip! 🙂

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Možná se pletu, ale to si fakt nemyslím. Ale taky se zeptám 🙂

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Mimochodem – kterou KDS jste měl na mysli ?!? 🙂 Jsou už totiž dvě.

dopravák
Host
dopravák

No, určitě tu kladenskou …

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Myslím, že určitě ne. To už spíš ta olomoucká kladenská :-))

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Ještě na jednu jsi zapomněl. Zdalipak Ti něco říká jméno Michal Tomáš Skala Mykl?

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Ještě se zeptám na správných místech, zda se něco děje kolem modernizace ŽST. Bratislava hlavná stanica, Slovensku to nedělá moc dobré jméno a je to škoda.

esc
Host
esc

Ano, momentálně se chystá vyhlášení architektonické soutěže na novou podobu hlavního nádraží a jeho okolí: https://www.yimba.sk/hlavna-zeleznicna-stanica/architektonicka-sutaz-na-hlavnu-zeleznicnu-stanicu-by-sa-mohla-spustit-do-konca-roka

manitou2
Host
manitou2

Za to v Česku se rekonstruuje významná stanice Pačejov!

Manitou
Host
Manitou

ČD tam logicky nebude. Nepůjde proti ZSSK, ale věřil bych spolupráci, že by poskytla patrové vagóny, co vytáhla z hrobu a opravila.

Juraj
Host
Juraj

ZSSK tam zase nemá čo nasadiť, takže ČD by v pohode mohli… akurát tam tiež úplne nemajú čo nasadiť, ak nestiahnu syslografy z S7 PID a k tomu nejaké mašiny.

Manitou
Host
Manitou

Dle mého názoru si nepolezou „na hřiště“.
Jsem ale přesvědčen o vzájemné spolupráci – patra + brejlovec.
Ale reálně si myslím, že se bude snažit GySEV, protože celou tu část kolem Bratislavy, ten trojúhelník SK – A – HU ma dost slušně podchycený.

Gajda
Host
Gajda

Podle mě má, pokud by vyhrála, to co tam má teď RegioJet by mu bylo k ničemu a mohl by jim to co je jeho v klidu pronajmout a co není jeho by pronajal vlastník. Ono to polepit folií fo správných barev zase moc náročný není

Jiří 2
Host
Jiří 2

A České dráhy mají licenci k provozování drážní dopravy na Slovensku? Myslím že ne. Ale to by teoreticky nebyl problém, jen by o ni požádali, byť by to (zřejmě i z důvodu účetnictví) byla nějaká dceřiná společnost (podobně jako např. ČD Cargo Austria, ČD Cargo Poland)

Okoloidúci
Host
Okoloidúci

České Dráhy Slovakia 😀
To už môžu rovno pomenovať Slovenské dráhy (inak normálnejšie meno ako „Železničná spoločnosť Slovensko“)

Lukáš Smolka
Host
Lukáš Smolka

No nebylo by lepší kdyby se to jmenovalo ČSD? 😀

David
Host
David

Normálnější jméno to není, protože „Dráhy“ se primárně o dráhy (dráhu) nestarají.

blonďák
Host
blonďák

Národní/ý dopravce

jiný Petr
Host
jiný Petr

Licence platí v celé EU.

jan
Host
jan

Ti se ti nakonec možná regiojetu moc nevyplati..

jan
Host
jan

..To

Kubrt
Host
Kubrt

Co se nevyplatí? Můžete při psaní myslet na čtenáře? Skutečně necteme vaše myšlenky.

Okoloidúci
Host
Okoloidúci

Prečo? Ak prehrá (úprimne, o tom silno pochybujem), tak môže flotilu prenajať alebo použiť niekde v CZ (dvojpodlažné vozne možno aj medzinárodnej preprave, keď pripustíme uzdu fantázie)

Josef Petrák
Host
Josef Petrák

Flotilu má Regiojet pronajatou a nájem normálně ukončí, nebo poskytne dál novému zájemci.

Modrá guma
Host
Modrá guma

Podle textu tam je jistý vítěz?Jiní dopravci nejsou jmenování.

Jan Sůra
Admin

Jde o text ČTK, MD nezveřejnilo jména uchazečů, RegioJet to sám potvrdil. Lze očekávat, že tam je i ZSSK, další jména zkouším získat, velmi mě zajímá, zda například i ČD.

esc
Host
Jan Sůra
Admin

díky, doplnili jsme.

Manitou
Host
Manitou

Tipnul bych Arrivu, Leo a GySev. Mohl by jezdit dal do Maďarska.

esc
Host
esc

Ne, nemohl – soutěž je na porovzování vlaků linky S70, tedy pouze po Komárno. A GySev se určitě nepřihlásil, to spíše O:BB.

30T
Host
30T

Záujem má ZSSK, Regiojet, Arriva, LeoExpress a jedna nešpecifikovaná spoločnosť, takže možno ČD 😀

noerf
Host
noerf

30T: Otázka kolik z těch vyjmenovaných dopravců má vhodné vlaky k dispozici, když na pořízení a případné üpravy bude necelý rok. A k úctě k ostatním dopravcům například LE přepraví vlaky okolo 1,5 milionu cestujících ročně. A na rychlíky R8 neměla bankovní záruky.
A že by šla Arriva nějak významně proti Regiojetu si nemyslím, spíše Arriva vyhraje druhou soutěženou oblast na Slovensku, kterou dnes jezdí ZSSK.

AAA
Host
AAA

tak ty Desira a Talenty si může pronajmout nový dopravce pokud RJ skončí, ne? Patra by mu možná odprodal 🙂

Ondřej
Host
Ondřej

V Olomouci bude asi za rok taky soutěž

noerf
Host
noerf

AAA: Ona by stačila trocha reality. ZSSK chybí strojvůdci a že by přišli všichni od Regiojetu k ZSSK je nepravděpodobné, stejně jako chybějící technika, která se navíc musí soutěžit.
Konkurenci by spíše mohl být například Gysev. Arriva ma teoreticky neomezený přístup k technice DB.
Ale Regiojet má dvě výhody. Znalost a zaměstnance na trati a část jednotek vlaků postupně odepisuje již nyní, takže by mohl mít nižší náklady.

Ondřej
Host
Ondřej

ČD se náhodou nehlásí?

Dominik
Host
Dominik

Pochybuji, že by ČD šlo proti ZSSK.

Ondřej
Host
Ondřej

Zssk by to pak mohlo jezdit jako subdodavku. Spis bych to bral jakože by se spojili nějak, aby měli větší šanci.

Jan Sůra
Admin

Čekáme na odpověď.

Pepa z depa
Host
Pepa z depa

4 miliony cestujicich za rok na jednokolejce bez elektrifikace…. kde jinde by meli nasi bratia investovat do modernizace (mysleno elektrifikace a zdvoukolejneni exponovanych useku) nez tam…

Démon
Host
Démon

Už se připravuje studie proveditelnosti. Výstavba 2025.

a8n
Host
a8n

U té výstavby jste trochu prohodil čísla. Reálná je v roce 2205.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Možná to stihnou i před 2052 🙂

Dalibor
Host
Dalibor

Postačí ta druhá kolej na zvýšení kapacity tratě…

Mrc
Host
Mrc

Tak když už druhá kolej, určitě by nebyl problém i elektrifikace…

Zlámalík
Host
Zlámalík

Když elektrifikace, tak už rovnou hyperloop 😀

Démon
Host
Démon

Zvažuje se vše, cca 8 variant

Kubrt
Host
Kubrt

Druhá kolej zde znamená nový spodek, svršek, komplet překopat stanice – zhlaví, prodloužení kolejí (nákladní doprava Metrans Dunajská Streda), perony, zabzař.. Nejsem fanoušek bezbřehé elektrifikace, ale zrovna tady, vzhledem k intenzivní osobní i nákladní dopravě, by to opodstatnění mělo.

Kubrt
Host
Kubrt

Výzvou je taky kapacita tratě z Ba Nové město na hlavní nádraží..

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince