Ve finále soutěže na podobu nového nádraží v Brně jsou čtyři návrhy, architekty čeká výroba modelu
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
Počet účastníků odborná porota snížila z dvanácti na poslední čtyři.
Počet účastníků odborná porota snížila z dvanácti na poslední čtyři.
Vše seč znovu bodehraje tak, jak to je na webové stránce http://www.nadrazibrno.wz.cz
Jakou je to, prosím, řečí?
Opakuje se zcela dokonale situace devadesátých let, kdy tuto soutěž vyhlašoval Jaroslav Jozífek a kdy jsem pak o výsledcích soutěže napsal do časopisu Architekt článek, uvedený v čísle 24/1990. Tento článek je na webové stránce http://nadrazi-v-brne.netstranky.cz/ v kapitole První projekt nádraží v centru. Píšu o tom i na webu http://www.nadrazibrno.wz.cz
Brno může mít pěkný, funkční a levnější nádraží v centru. Ale my jsme řekli NE!
A kdo řekl NE? Pokud vím město nechtělo vypisovat další kolo veřejného hlasování když se to první nepovedlo a zúčastnilo se ho jenom málo lidí.
Z mnoha různých důvodů nelze souhlasit s přesunem ani s argumenty na podporu přesunu.
Ten, kdo se zde zmiňoval o Berlíně z doby DDR, tak o tomto městě a jeho propojení železničními
kolejemi mnoho neví. Bývalé Hbf, Bf Lichtenberg bylo možné od Drážďan obsloužit pouze přes
„Ostkreuz“. Obě železniční stanice, které zde byly zmiňovány spojoval „S Bahn a UBahn“. Ve vlacích
obou dopravcú platily pro spojení mezi zmíněnými nádražími železniční jízdenky.
Brno ma problem v tom, že autobusove nadraži je príkliš oddelene od vlakoveho nadraži…..toto treba spojiť, Brno si to zaslúži
Tušíte vůbec, kolik lidí přestupuje z busu na vlak a opačně?
Tak zrovna v Brně dost. Jezdím tam cca jednou týdně – většinou vlakem. Na přestup vlak/bus je mnohem lepší například Břeclav, ač je to malé město.
Ondreji:
a) ano, je třeba bus nádr vrátit blíž k městu
b) pokud chcete nádraží odsunovat, je třeba hledat v historii… Brno mělo autobusové nádraží u Grandu, na ul. Benešově (dříve 1. máje). A pak se v 80. letech začala kdesi v … (to to tam vypadalo mnohem hůř než teď) stavět Zvonařka s tím, že se k ní vlakové nádraží přeloží v druhé etapě.
Ale cestující si to nezaslouží.🙂
Schválně bych se přihlásil do té soutěže a jako projektant bych ji tu šaškárnu hodil na hlavu. Udělal bych nádraží tam, kde má být. Žádnou odsunutou polohu.
Tak šup, co Vám brání?
jako dlouholetý brňák Vám můžu odpovědně říct, že na to místo, kde je hl.n. dnes patří maximálně zastávka pro příměstské vlaky, která tam i zůstane. jakékoliv serióznější dálkové, mezinárodní i vysokorychlostní spojení potřebuje nové nádraží – kde bude dost kapacity, možnost zaparkovat a člověk nebude prolézat podzemními krámy a bezďáckými doupěty… klidně v poloze současného dolního nádraží.
Dobrý den,
doporučil bych nejdřív prostudovat Studii proveditelnosti ŽUB včetně varianty Petrov a teprve pak začít diskutovat. Díky.
A tušíte vůbec, co kapacitu stávajícího HBf. nejvíc omezuje? A máte pocit, že by to na vybájeném Dolním podle stávajícího projektu bylo lepší? A jeslti vůbec tak okolik? Kapacitu jižního zhlaví lze řešit mimoúrovňovým přesmykem ferdinandky na příjezdu, který by odstranil kolizi s přerovkou/vlárou. Paradoxní je, že koleje už tam vedou, akorát není vlaková cesta. Přerovka a vlára by mohly být až do Komecu jako jedna dvojkolejka místo dvou jednokolejek. Do Šimic se dá přidat třetí kolej, do budoucna případně udělat třeba i jenom jednokolejný šimický triangl (výjezd na vláru severem) a mezi mostem přes Švarcavu a Heršpicemi se dá… Číst vice »
Tesco se má bourat, takže by se tam vešly i kusé koleje, ze kterých se jezdí dnes na Vláru a Přerov. Díky jejich odstranění by se narovnalo a prodloužilo hlavní kolejiště. Vlára by se směřovala přes Dolní nádraží a Přerov přes Heršpice, místa je tam dost, stačí upravit nádraží v Heršpicích. Ale jde vcelku ledacos i ta pasáž pod nádražím.🙂
Problémem Tesca je, že pozemky pod ním nepatří ani městu, ani státu. A ani jeden je nechce, bo by se ukázalo, že HBf. v centru je možný a levnější.
Ty bláboly o tom, že stačí pár přílepků a dalších 100 let stávající nádraží bude vyhovovat, se stále opakují. Nesmysl, realizací VRT, modernizací Přerovky a elektrifikací Vláry na které bude puštěna příměstská doprava, dojde k překročení kapacity i nového nádraží. Právě proto se v záměru rekonstrukce ŽUB Brno požaduje oživení a modernizace Židenic, Černovic a dalších. Po zpřístupnění Černovického nádraží a otevření příměstské dopravy na Vláru a Přerov, je spočítaný pohyb cestujících v Černovicích na úrovni současných Pardubic. Předpoklad je ovšem přestavba nákladního průtahu, nové nádraží má být na mostě přes Olomouckou, pod ním terminál MHD, autobusů a parkoviště P+R.… Číst vice »
Jo to máte pravdu, už jsem o tom někde mluvil, rozhodit nádraží po Brně a využít je maximum. Stále jsou ještě možnosti minimálně ve dvou lokalitách.
Tak to by Vám za to dost patrně nezaplatili. Asi by Vás i skásnuli o nějakou tu smluvní pokutu.
a moc by bylo zajímavé, zda-li součástí „hry“ na modely Jižního centra bude i kapacitní výpočet klíčových křižovatek, vč. preference linek MHD. Zejména KolištěXDornych, PlotníXpřednárdaží a křižovaka Nové Sady
To byste po nich chtěl moc…😂
Nic takového nebude. Naopak jsou studie, které varují, že budou vážné problémy s kolonami. To už nikoho nezajímá. Se budou v zahraničí tak akorát plácat po čele, ale tady v ČR to vnímat negativně spousta lidí nebude. Je to totiž pomník politiků, kteří z auta nikdy nevystoupili, to ale nevadí, hlavní je, aby se na ně vzpomínalo. Zřejmě jim je ale jedno, jestli v dobrém či zlém.
tak v Brně máme pověst o zazděném konšelovi, jehož gesicht je dodnes nad vstupem do staré radnice z mečové. asi bychom tu galerii mohli trochu rozšířit…
Ona už se neformálně rozšířila dávno. Naopak, kam se hrabe nějaký konšel… Stoku jen tak někdo nepřekoná. Za pár let z toho bude příběh známý široko daleko, a to i za hranicemi. Příběh o malém velkém pomníčku Markétiných přátel.
Zajímalo by mě vyjádření slovutných architektů na vymísťování železnice z centra, kde v současnosti je?
Kde dělají jinde chybu, že se snaží nádraží do centra nacpat nebo nechat (Vídeň, Berlín, Štutgart, aj.)?
Nejspíš v tom, že minimálně ve Vídni mají hlavy k přemýšlení.
A ne k tomu, aby jim nepršelo do krku…
S tím Berlínem jste to přehnal, ne? Tam je ta poloha minimálně srovnatelná s novým nádražím v Brně.
Taky ho mohly v Berlíně nechat někde v místě nádraží Ost a nedělat dolní část (tief). Pokud budeme brát i velikost Berlína, tak mohlo být hlavní v místě Lichtenbergu (tam kde ho měli Dederóni).
Berlínské hlavní nádraží je umístěno principiálně tak, že se vzalo spojení Westkreuz-Ostkreuz, postavilo se spojení Südkreuz-Gesundbrunnen (severní strana), a tam kde se tyhle trasy potkaly se postavilo nové nádraží. Stávající nádraží se nerušily, ale propojily skrze nový Hbf.
Mnoho (cca 6 a více kousků) původních hlavových nádraží v Berlíně je zrušeno nebo přestavěno na průjezdné.
Podle téhle logiky by ve Vídni museli udělat hlavní nádraží z Wien Mitte. Namísto toho zvolili odsunutou polohu, skoro 2 km od centra.
Vídeňské hlavní nádraží není zcela nová stavba na místě, kde předtím nic nebylo. Dvojice původně hlavových nádraží se přestavěla na jedno průjezdné nádraží a dostala nové jméno.
Pokud bychom v Brně dělali podobný pohyb nádraží jako ve Vídni, tak by se zhruba jednalo o posunutí na druhý konec nádražní ulice, od Křenové nad Úzkou.
Zrovna ve Vídni nádraží moc v centru nemají, tedy pokud se bavíme o Hbf.
Ve Vídni i v Brně mají (hl.n./Hbf) nádraží umístěné stejně: těsně „za hradbama“.
vídeňský HBf. je pořád dále od náměstí, než bude nový brněnský…
Taky je Vídeň 5x větší.
Srovnávat Bratislavské předměstí s Berlínem, kde je minimálně 11 uzlových/přestupních nádraží. A o nějaký ten řád tisíců obyvatel i turistů více.
Brno má ve spoustě věcech svou zvláštní hlavu. V řešení dopravy obzvlášť.
Mohli by ale Brněnští radní pokračovat v předchozím tempu…abych se toho nejspíše ani za 20 let nedočkal toho „rozkvětu“ jižní metropole
Začnou stavět nové odsunuté nádraží a v ten okamžik zbourají OD Tesco i část zbylých starých činžovních domů na Dornychu… a bude spousta místa pro developerské obchodní projekty, ale nádraží musí z města pryč 🙂
Utahovat si z Brna by vám šlo, já si vždy myslel, že se o něm mluvilo jako o vídeňském předměstí. 🙂
Utěšuje mě jen to, že za současné ekonomické situace na takovou hovadinu nakonec nebude ani koruna či ojro 😉
To rozhodně.
Nejdříve nebudou peníze, pak čas…a nakonec důvod…😁
Abychom se nedivili…když si pantáti nedají říct… 🙂
Pomník je pomník… tem musí stát, ať to stojí, co to stojí
Tak to je klasika. Řeší se nádražní budova a parčíky a bulváry a vodní prvky. Co na tom, že se není vyřešený průjezd železničním uzlem, to přece není podstatné.
Jaké je tak největší přijatelné převýšení pro nákladní vlaky?
To závisí na relaci. Z Majlontu na Třebovou je to 5 promile?
Z Břeclavi do Majlontu tak dvě?
Brno-Břeclav je do 5 promile, Brno-Česká Třebová do 7.
Běžně bývá přijatelný sklon pro nákladní dopravu do 10 promile, 17 promile je extrém např. na Štrbě a u Tišnova. 25 promile na hlavní trati jde najít v Alpách, VRT a čistě osobní doprava mívají max. 40. Větší sklony už bývají už jen na zubačkách.
Pardon, evidentně si nerozumíme.
Já myslel boční převýšení. Jestli 100 mm, nebo klidně i 130 mm?
Jak tu situaci sleduju, tak se vůbec nebojím, že v Brně nebude světové nádraží. Nicméně po technické stránce hrozí, že se postaví něco, co už při střihání pásky bude sotva stačit potřebám města a železniční dopravě v té době. Není to poprvé v historii lidstva co se zvolilo na první pohled levnější řešení, protože „moc velká částka najednou“, a poté se to předělává a platí se za různá opatření. Už vůbec nemluvím o tom, že správa železnic umí utratit miliardu s tím že se ušetří na nějakém úseku minuta dvě, ale tady se přidává několik minut každému, bez ohledu na… Číst vice »
V Brně nebude takových věcí…👺
Psal jsem stejný příspěvek už v diskuzi o Zvonařce. Nejsmutnější na všem je, že jižní část Brna je kvůli nerozhodnosti stále se upravující provizorium. V souvislosti s přeložkou tramvaje do ulice Plotní mělo dojít ideálně alespoň k demolici bývalé odbavovací haly ÚAN Zvonařka přiléhající k ulici Plotní. Nové tramvajové koleje potom mohly vést blíž nástupištím a zmizelo by to “esíčko” za železničním mostem (za předpokladu přestavby i tohoto rozpadajícího se mostu). Z dlouhodobého hlediska by bylo rovněž ideální vybudovat novou spojku VMO podél nákladního průtahu protažením ulice Hladíkova a napojením na ulici Poříčí. V cestě stojí bohužel rampa ÚAN na… Číst vice »
„Z dlouhodobého hlediska by bylo rovněž ideální vybudovat novou spojku VMO podél nákladního průtahu protažením ulice Hladíkova a napojením na ulici Poříčí.“
Z dlouhodobého hlediska má VMO hlavně vést úplně jinudy.
https://kraje.rsd.cz/jihomoravsky/#/stavby/I42/i42-brno-vmo-jih-bratislavska-radiala-herspicka?kraj=JHM&filters%5B%5D=StavbyRealizace&filters%5B%5D=StavbyProvoz&filters%5B%5D=StavbyPriprava&filters%5B%5D=StavbyStudie&page=0
Původní silnice je rovná, esíčko tam bude kvůli konstrukčním omezením ať už od sítí, okolní zástavby, nebo železnice
Ano, budoucí podoba jižní trasy VMO je ještě vzdálenější hudba budoucnosti. Navíc současně plánovaná varianta jižního vedení podle mě není definitivní. Konec konců i ulice Dornych je bohužel zárodkem dnes již neprosazované Bratislavské radiály. Nicméně stále tvrdím, že v jižním centru je kapacitní komunikace potřeba (ať již nyní jako součást VMO nebo v budoucnu “malého okruhu”). A tato kapacitní komunikace má být vedena podél nákladního průtahu (např. takto http://www.arch.cz/alej/?1100330013120062410015122). Ohledně Plotní – rozumím, že jsou v daném území nějaká omezení. Proto měl být ale projekt pojat velkoryseji, tedy tato omezení řešit – zbořit bývalou odbavovací halu, postavit nový most na… Číst vice »
Heh. Ten plánek pro teoretickou polohu v centru (která nebude), tak jak je, se zdá že ani s nákladním průtahem nepočítá. Předpokládám že pokud by pro něj byl jako must-have, tak bude ta kapacitní komunikace vypadat úplně jinak a bude jinde umístěná
Já myslím, že každý plán s nádražím v centru počítá s odděleným nákladním průtahem, což je taky jedna z mnoha výhod tohoto řešení.
http://www.pk-archika.cz/budoucnost-centra-brna-1.-kolo
Ten plánek kolegy Lejčara je z doby počátků existence občanské koalice Nádraží v Centru, kdy jsme nákladový průtah řešili „velkorysou“ přeložkou kolem Svratky. Naše pozdější návrhy, které vedly k variantě Petrov (viz Studie proveditelnosti ŽUB) zachovávají nákladový průtah ve stávající stopě. Řešení komunikace, o které vedete debatu, bylo navrženo v duchu vašeho předřečníka v rámci urbanistické soutěže „Budoucnost centra Brna“ v letech 2015/2016 týmem „consequence forma“ (druhým ve výsledném pořadí), viz: https://www.budoucnostcentrabrna.cz/wp-content/uploads/2-kolo-web_2_071.jpg , dle mého ideového návrhu komunikací v Jižním centru.
Pardon, nikoli kolem Svratky, ale kolem Svitavy. Ve směru od Modřic tehdy navrhovaná trasa nákladového průtahu uhnula o cca 90 stupňů na východ podél D1, pak se stočila k severu a vedla nejprve po západním břehu Svitavy (místo Bratislavské radiály) a pak pokračovala po jejím levém břehu v trase současné Komárovské spojky až k mostu přes Olomouckou, kde se trasa napojila na trasu stávající. Ale to už je teď jen historie hledání optimálního řešení …
Vedení VMO mezi Mariánským náměstím a Heršpickou s Hladíkovou nija nesouvisí.Zajímavé je, že ten leták ŘSD tak nějak pičítá s HBf. ve stávající poloze. A i napojení Černovické na prešpurskou radiálu nebude vůbec jednoduché vůli farmě Ráječek
Z důvodu lokality Ráječek mi připadá i s ohledem na dokončený Dornych původní varianta Bratislavské radiály mnohem lepší. Pro představu přikládám diplomku, která obě varianty srovnává: https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=48020
Myslím že to, že bude muset farma ustoupit, je lepší varianta jak rozsekat Komárov na ještě menší ostrůvky obydlí mezi širokýma komunikacema, než je teď…
Pokud myslíte, že je lepší nechat ulice Hněvkovského, Svatopetrskou a část Dornychu dál pro tranzit do centra místo jejich zklidnění, tak je asi každá diskuze zbytečná. Docela lituju obyvatele domů v blízkosti ÚMČ Brno – jih. Myslím, že vybudování Bratislavské radiály se zahloubením mezi Komárovskou spojkou a Kalovou (tedy podobně jako se plánuje v Praze Jinonicích Radlická radiála) by nebylo úplně od věci. Současně plánovaná tangenta zvítězila především kvůli tomu, že není v kolizi s žádnou z variant ŽUB.
Brno si určitě nové nádraží zaslouží, protože stávající je opravdu brzda provozu. Ale zase na druhou stranu jak velkou úsporu času a návaznost na MHD přinese. Pokud si dobře pamatuju tak když se jezdilo přes Dolní nádraží a zastavovalo se v Židenicích tak jízdní doba byla stejná. Takže při nezastavování v Židenicích a jenom na Dolním by mohla být uspora asi 2-3 minuty. Opravdu to stojí za ty prachy?
Úsporu to přinese pouze při příjezdu od jihu a i ta bude více než eliminována mnohem delšími časy následné chůze/jízdy MHD.
Moje zkušenost z Hodonína do Brna je 40 minut vlakem do Brna a dalších 20 minut v Brne. A pak šílená tlačenice před Hlavním nádražím na salinu.
A vešel jste se?
Tak si přidejte ještě 10 minut v narvané šalině navíc.
A do té první se nedostanete .) na to se tam budou možná stát i fronty…
Příklad: když přijede Ostrava, Os severní S2, západní S3 v relativně stejný čas +/- 5´, tak je to ve špičkový čas naráz až 1000 cestujících, kolik tramvají to do 5ti minut odvozí…protože 75-80% cestujících pojede stejným směrem…do centra jeho blízkého okolí 🙂
Počty základní školy…na to nemusíte býti inženýry…
On ten stav současného nádraží mohl být už technicky daleko někde jinde… „S-Bahn“ už mohl dávno touto dobou být v „podzemí“ a nahoře pro EC,EX apod. by 4 rovné koleje už dávno mohly být taky, jenže tady se prostě nechce.
Páni radní, nebo spíše majitelé pozemků směrem na jihovýchod, prostě čekají na svou dlouholetou zkorumpovanou investici.
Já se jenom děsím, aby nepřišel nějaký architekt s opravdu dobrým plánem, včetně dopravní obslužnosti a nějakej chytrák (na pana arch. Sedláčka se dívám) to nezprznil do nějaké prasácké kompromisní podoby, kde všechno bude napojeno na tu křižovatku Vaňkovka-Zvonařka, jak tam teď odbočují busy ve stávající podobě. Přijde vám to jako přitažené za vlasy? Tak si spočítejte, kolik světelných křižovatek překonává tramvaj od Grandu k nádraží (starému) teď …0 ….a kolik světelných křižovatek tam bude potom od grandu (resp. starého) k novému? Minimálně 5..to může být 5-10 minut navíc. A takhle to bude se vším. Nejsou tam v tom plánu… Číst vice »
Ten plán není „chytrý“ od začátku. Ale panu Sedláčkovi to nevysvětlíte.
Ve chvíli kdy tohle má být rychlejší cesta na nádraží je jakákoliv argumentace proti odsunu zcela zbytečná. https://mapy.cz/s/kojohojeza
Jo a odsun naplánovali už komunisti v roce 1953.
Tohle už jsme řešili, tahle šalinová zkratka byla fajn v roce 1980, obstojná v roce 2000 a dnes už je minimálně 15 let out. Nehledě k tomu, že 60% lidí potřebujete dostat k nádraží ze severu a těch 40 % z těch ostatních 3 stran…A obyvatelé Vinohrad přece podle Sedláčka budou jezdit na nový hlavas z Černovického nádraží vlakem 😁 Všichni si ty Sedláčkovy paskvilní řešení ještě živě pamatujeme.
přičemž z jihu to je zdaleka nejméně…
Po obci vlakem…už to vidím…
A jak dojedu z Krpole, Blekfíldu, Žabin nebo Bystrce?
Možná ho zase i dodělají… 🙂 než se to postaví…tahle republika je na to „blbá“ dost
Já to na rozdíl od škarohlídů vidím optimisticky: po desetiletích kreslení plánů, maket a modelů se konečně daly věci do pohybu a děti našich dětí se už jistě nového nádraží dočkají!
Já bych nebyl tak hrrr, ostatně na plány, makety a studie peníze jsou, zatímco na nádraží ne, bylo by škoda se s tím rozhodnutím takto unáhlit 😀
Návrh samotné polohy je naprostý paskvil. Nenávratně poškodí celé Brno, takže to může vyhrát kdokoliv, ale výsledek bude katastrofa. Nijak to městu nepomůže, jenom to zkorumpovaný magistrát a jemu podřízené frakce tvrdí. Posunem nádraží se žádná bariéra neodstraní. Celá budova nádraží je památkově chráněná od výpravní budovy až po samotné nástupiště. Tím se z nádraží stane ještě větší překážka, když všichni půjdou na jih. A diametr nevyřeší nic, většině lidem z Brna se na nádraží doba cesty prodlouží, jenomže toto nikoho nezajímá, vesele se tady jásá nad polopravdami a lžemi. Vlivné politiky zajímá jen to, co chtějí investoři a SŽ… Číst vice »
a památkově chráněná je i budova hlavní pošty a bývalé drážní skladiště KFNB aka malá Amerika a dokonce stavědla na bývalém viaduktu.
město za 10 let nebylo schopno ani vyklidit podchod pod nádražím od děsivých stánků….protože se soudí o to, zda je jeho nebo státu či koho….o myší díře nemluvě.
Ano, to je pravda, navíc ze současného nádraží by se stala ještě větší bariéra. A ono dnes ani bariérou být nemusí. Stačí aby se zvětšil podchod, to co tam je dnes, je zoufalý pokus z éry socialismu o zkapacitnění průchodu. A to že by se hlavní nádraží nacházelo v místě nádraží dnešního mezi historickými památkově chráněnými prvky by vůbec nevadilo. Naopak kombinace starého a nového by byla příjemná na oko a výsledek by jistě mohl vypadat atraktivně a originálně, nádraží na jihu si může být jakkoliv moderní, ale vybudovat nějakou unifikovanou SŽ šedou krychli na estakádě celou z betonu a… Číst vice »
Například rekonstrukce Salzburg Hbf. ta má šmrnc a ten široký, světlý, přehledný, čistý, průchozí podchod a za nádražím odhadem zaparkovaných 2000 kol…
Kdo jste nebyl, jeďte se podívat, až to půjde…pokud vás baví funkční architektura či dopravní stavby
Ano, mafie obsadila magistrát a okolí. Nám ostatním už nezbývá, než se jen tiše modlit, že ty peníze na to fakt nezbudou a do příští generace se nám podaří tyhle škodiče z vedení města konečně vyštípat.
Kuk sem: https://www.brno.cz/fileadmin/user_upload/sprava_mesta/magistrat_mesta_brna/OUPR/Pripravovany_uzemni_plan/Z_historie_uzemniho_planovani/1952.pdf
Již 68 roků je to v plánech.
Střídavě je a není. Po revoluci došlo k restartu celého územního plánu. Ale zase se toho chytli devadesátkoví šíbři, kteří s tím počítali a tak si sehnali pozemky za pakatel.
Klasická devadesátková sviňárna v roce 2020 nemá absolutně co dělat.
Vaše historické exkursy jsou naprosto mimo mísu. Důlezité je pouze to, co je teď a co je nejvhodnější pro budoucnost. Ne nějaké historické „plány“.
Řeknu to takhle. V roce 2005 otevřeli v brně obchodní dům Galerie Vaňkovka.V té době mi bylo nějakých 15 let. V tom roce po otevření tam měli v samém centru obchodního domu vystaven reálný model (tak 2×2 metry) plánované podoby brněnského nádraží na který jsem tam jako kluk s nadšením koukal. Nyní máme rok 2021 a mě je 30. A kde jsme? Vybíráme návrhy a budeme dělat model. WOW. Nové Brněnské nádraží už nějakou dobu vnímám čistě jako bezednou jámu na peníze kde se utopí desítky milionů za různé přípravy ,studie, výběrová řízení a prezentace ale reálná vůle ho postavit… Číst vice »
Ale nádraží by mělo přece být pro cestující. Ne pro to, že si to nějaký úředník, který možná ani nejezdí vlakem, vymyslel.
Nádraží a železniční infrastruktura je jen jednou z městských systémů. A protože je značně rozlehlá a vytváří bariéry, hlukovou zátěž apod. vždy se hledají kompromisy. Jak to co nejvíc ulehčit babce z Křenovic, ale zároveň umožnit rozvoj města, umožnit i rozvoj železniční infrastruktury (třeba VRT), pro někoho cyklostezky, pro jiného parky atd. Konkrétně, pokud necháme nádraží tak jak je, nedostanou se tam reálně VRTky. Můžeme si namlouvat co chceme, tunely od Žebětína , dvouhlavé vlaky a pod., ale tak to je. Vznikne triangl v prostoru Moravan se zastávkami, kde snad aspoň VR vlaky budou zastavovat. Někomu to nevadí, jiný, třeba… Číst vice »
Ano. Komplexní řešení ovšem neznamená odsun. 😉
Máte řešení, jak zaústit VRT do šalingradského HBf bez úvrati zejména na hlavním směru cajzlohrad– Wien/Pozsony?
Zajisté…
1. Žádná VRT nikdy nebude – prostě se zrychlí současné tratě
2. MV Praha – Vídeň – Budapešť pojedou přes Jihlavu, Znojmo a Retz – tj. úplně jinudy…😂👺
Že by takto https://www.onemanbrnoblog.cz/wp-content/uploads/2017/10/VRT-Petrov-03.jpg Už se ví řadu let.
Jo, jo,
ideově trasa od mé maličkosti, zdokonalená postupně ing. Jiřím Kalčíkem, pak (2014) firmou IKP Consulting Engineers v rámci zakázky SŽDC „Dopracování variant řešení ŽU Brno“ a nakonec (s diskutovatelnými úpravami) převzatá i do Studie proveditelnosti ŽUB (varianty Petrov).
Pro koho má být nádraží? Pro cestující, včetně babiček a dědečků a studentů? Tyto protřeby MUSÍ respektovat územní plán.
No já se chodil na nějaký modýlky dívat, když jsi ještě tahal kačera, mladej 😉 (je mi 36, na modýky jsem chodil už v roce 1999) Mě děsí, že se za těch 20-22 let v těch končinách nic nezměnilo. I oprava Dornychu a Plotní je prostě děsivá a neposouvá danou lokalitu ani o rok dopředu., jen tříletou opravou za miliardy hasí problémy s unikající vodou. Za těchto podmínek je jedno, jestli je člověk brňák, nebo babka z Křenovic. za těchto podmínek je nové nádraží paskvil.
Já byl na výstavě na toto téma v roce 1989, pořádal to SUDOP, bylo mi 14 let. Nejvíc mě zaujal tenkrát fakt, že o nové nádraží se usiluje už od roku 1939. Tak jsem tak nějak postupem času pochopil, že nějaké nové nádraží v Brně je jen komedií na pokračování pro publikum.
již údajně v roce 1913 bylo nádraží považováno za nedostatečné… 🙂
A to nové bude nedostatečné hned poté, co bude postaveno, protože je nedostatečné už na papíře.
ale to je právě ta brněnská tradice, bo to stávající bylo v tom roce 1913 otevřeno (budova, poloha je stejná od 1839).
jinak samozřejmě souhlas.
A když nestačilo Hlavní nádraží v Praze, tak tam postavili perony navíc. V Brně to nejde, protože Tesco a to i přesto, že má jít k zemi. Návaznost na MHD se zlehčuje, přece ne každý jede do centra. Kde to jsme?
u nás v kocourkově? 😉
v Praze se Bema a spol zbavili. v Brně Don Pablo nadále vládne městu.
To Tesco je kulturní památka?
No, a až se, snad ve zdraví fyzickém i duševním, dožijete 60…
Tak se maximálně změní kolejiště, aby se rychlíky od Nezamyslic, Jihlavy i Havl. Brodu nemusely táhnout 40 km/h…
Od severu těžko, museli by postavit nový most přes Koliště a objet starý tak starý viadukt na Křence. Tím by se dost přiblížili zástavbě, mininálně jeden dům by se musel poroučet k zemi.
Na jihu je to asi pravděpodobnější, ale asi by museli udělat nějakou roznášecí mostovku nad památkově chráněnými mosty přes Svratku.
Za léta co jsem se snažil pochopit co dobrého přinese přesun hlavního nádraží obyvatelům města Brna, jsem na nic nepřišel. Na nic co by opravdu zkvalitnilo život většiny Brňanů. A co tak slíchám zde v diskusích od těch, kteří se dokáží zorientovat v situaci i z hlediska dopravního, tak ani od nich nezaznívá chvála přesunu. S přesunem brněnského hlavního nádraží nesouhlasím,přesto považuji za správné, že pokud se staví v druhém největším městě nová nemocnice/nádraží/divadlo/přestupní terminál… tak by měla proběhnout mezinárodní architektonická soutěž.
Samozřejmě, že průměrnému Brňanovi přesun nádraží vůbec nic nepřinese bo průměrný Brňan vlakem (téměř) nejezdí. Drtivou většinu cestujících na hl. n. tvoří dojíždějící případně návštěvníci města. Čili řešit bychom měli především jejich potřeby. Brno jinak má mnohem větší problém než hl. n. a to že ho VRT na Bratislavu a Vídeň bude do značné míry míjet. Kdy už se Brno probudí a začne to řešit?
Je plánována zastávka na Vídeňské. Některé vlaky mohou mít úvrať. VRT Ostrava – Brno – Vídeň by měla vést přes hl. nádraží. Stejně tak Praha – Brno – Ostrava.
Ano, řeč je o terminálu v polích na Vídeňské. Vy říkáte, že možná něco bude na hl. n. jezdit úvratí něco jej míjet. Nikdo však neví, jak přesně to bude, čili já říkám, že hrozí, že všechny vlaky (Berlín) Praha – Vídeň a Praha – Bratislava (Budapěšť) mohou Brno hl. n. míjet, čímž se dostupnost těchto destinací pro Brno silně zhoršuje.
Ona by ani ta zajížďka nijak výrazně nepomohla, vzhledem k poloze nádraží, které se má přesunout lidově řečeno téměř až do Vídně. To už nemusíme stavět nádraží a rovnou ať ty vlaky jedou na Wien hbf
Nemají to nakonec ideální ve Zlíně? Nádraží je 15 km od náměstí a všichni jezdí autem. To jsme přece chtěli způsobit.
Ale takle je vlak v Otrokovicích/Modřicích o 7 minut rychleji!
ale bylo by fajn…vybudovat zastávku…Brno-Ustredni hřbitov…Bruenn-Zentralfriedhof
To opravdu myslíte, že nějaké VR vlaky budou do starého hlavního nádraží jezdit úvratí?? Držme se reality a nelžeme si do kapsy.
A do nového jezdit úvratí budou?
No nebudou, když žádné nikdy nebude…😂
Případná by-pass, tedy propojka VRT na Jihlavu a Vídeň bez nutnosti zajíždět až do Brna je navržena až jako poslední dokončený úsek na české VRT železnici. A to jen pro dálkové vlaky v relaci Berlín – Vídeň. No ale pokud se brňáci s novým nádražím nerozhoupou…
Jinak zastávka Vídeňská má sloužit především dojíždějícím dojíždějícím do Ostravy a Prahy co bydlí na jih od Brna. Nemusí svými auty zajíždět až do centra města.
Tomu strašení nezastavováním VRT se nepřestávám divit.
Si jako myslíte, že se Rakušáci a Němci rozhodnou, že trasa nepovede přes druhé největší město na trase a pošlou tam 1x za hodinu prázdný vlak, který pojede z Berlína do Vídně „jen“ 4,5 hodiny?
Nepopírám, že případné VRT nádraží Vídeňská to napojení Brna může pěkně roztorpédovat, ale chybí mi tam racionální argumenty pro.
Apropo: Napojení úvratí je podle mě jediné správné i u varianty nádraží v centru. Tunel přes celé Brno za 30 miliard rozhodně není vhodný jako výchozí varianta napojení VRT.
V tom s Vámi nesouhlasím. Nádraží co nejblíže centru a jeho bez úvraťové napojení na VRT, jakož i původní tratě, je přesně to, o co by mělo Brno usilovat.
Dlouhodobě klidně, ale nákladově i časově je to na dýl než celý zbytek přestavby ŽUB, s výjimkou diametru.
Naopak, tunel skrz centrum je už nějakou dobu ten nejlepší trend. Malmö, Lipsko…
Můj názor je, že to položilo variantu Petrov (spíš bych to srovnával se Švýcarskem, oproti Lipsku je délka tunelů trojnásobná).
Souhlasím, že je to trend, ale pokud si mám vybrat, tak bych pár minut úspory VRT pro začátek obětoval a postavil hlavová nástupiště místo toho hnusu co plánuje Crestyl (a mimochodem by nad nimi klidně mohly být kancly a obchoďák, aby se vlk nažral).
A ze všeho nejdůležitější je podle mě co nejdřív začít s přestavbami ostatních brněnských nádraží jako Krpole nebo Židenice. Pokud je hl. n. ve stavu 19. století, tak okraje Brna jsou pravěk.
Královopolské nádraží je tuším ze 60. let, dtto židenické.
Stav kolejiště a nástupišť, nekomentuju
Proč? Nechcete být vulgární?
nějak mi chybí jakákoliv slova, prostě němý úžas.
Jednou jsem seděl vedle amerických turistů, při zastavení v Židenicích (ještě k tomu tehdy s výhledem na staveniště Zbrojovky) znělo celým vozem typické „OH, oh my God! Oh my God!“…
Až se změní sestava ve vrcholné jihomoravské politice a na SŽ se začne racionálně uvažovat.
na kraji už je celkem rozumno…teď ještě magistrát
i průměrný Brňan třeba jezdí do Prahy.
Když pendluju mezi Prahou a Brnem, jsem Brňan nebo Pražan?
A ty desetitisíce dojíždějících do Brna, když jim nádražří posuneme do horoucích pekel, tak začnou jezdit autama. to bude krása, to si Brňané budou chrochtat v zácpách blahem.
Ale hlavně že máme „propojené“ (ve skutečnosti nepropojené) Jižní centrum.
kde navíc krom vańkovky, zvonařky a špíny není furt nic.
Ale jistě. Tak jako Praha bude mít svůj tunelový diametr, mělo by mít i Brno svůj, a to včetně tunelu VRT se severním zapojením do hl. n., aby nevznikala úvrať ani na Vídeň, ani na Ostravu.
NELZE si regionální a meziregionální dopravu vzít jako rukojmí VRT.
Bo průměrný Brňan vlakem (téměř) nejezdí, Brno nemá důvod se probouzet a řešit to. Nebo mi v té vaší logice něco uniklo?
Jinak za mě (i když se toho nedožiju), pokud bude v polích dost velké parkoviště, tak to bude o moc lepší, než stávající nádraží i to „u řeky“. Taky v polích bude stavět víc vlaků – pořád lepší, než jezdit autem na nejbližší letiště do Vídně.
mezinárodní architektonická soutěž na něco, co je škodlivé postavit, je zhruba jako kdyby nechali plynové komory v auschwitz vyprojektovat nějakým slavným architektem. prostě absurdita a nesmysl.
S novou polohou a naplánovanou organizací žel. dopravy v Brně nemám žádný problém. Jen prosím o to, aby bylo postaveno nádraží a ne výjev z přistání mimozemšťanů, mohlo by to být i levnější.
Proto je ta architektonickásoutěž, aby to zas nebyl Kotas.
Vam se prvni stanice VRT Praha Strizkov nelibi???
Já jsem spíš zvědavý, s jakým úspěchem si z toho pak nějaký rolník udělá skleník…😂👺
Doufám, že kvůli aktuální krizi se přesun odloží z důvodu nedostatku financí a řešení připadne až mojí generaci.. sorry, Ab bez „metra“ je fakt největší sr*čka co mohli zvolit..
Ještěže za pár měsíců nebudou peníze na nic a takový koniny, jako přesuny nádraží skončí
Takže dál budeme mít provizorku s třikrát zalomenými kolejemi… SUPER! Právě kvůli takovému myšlení je ČR tam kde je…
Zbytečně to dramatizujete.
Lepší špatný nádraží v centru, než dobrý nádraží někde stranou v brownfieldu.
…a to až do doby, než lidi dostanou rozum a postaví dobrý nádraží v centru.
Praveze kvuli tomu mysleni, ktere v CR je, je takovy bordel jaky tu je. Trikrat zalomene koleje stacilo narovnat a dolepit 2 dalsi k tomu. Stacilo by strhnout Prior. To ale v dobe rozhodovani bylo naprosto nemozne.
Hned jak se rozhodlo o nove pozici, tak bylo vyhlaseno, ze developer Prior strhne 🙂 Nahoda? Spis opet dalsi mala domu. Stejne tak jako v nove pozici, kde je obrovska moznost si vsem dlouhoprstym nahrabat.
ano, prior se neměl nikdy prodat a měl zůstat státu/městu. nebo se měl koupit, když se před nedávnem kupoval,. jenže na tom by J&T nevydělala, je to cenný stavební pozemek, proč ho nechat pro nádraží, že….
Az se to nove nadrazi postavi, bude to provizorka za desitky miliard, jejiz vystavba spotrebuje takovych stavebnich, projekcnich a administrativnich kapacit se kterymi by se mohla zrealizovat rada jinych staveb, ktere by za stejne penez prinesly vice uzitku. Cela desetileti bude trvat, nez to nove nadrazi nejak sroste s mestem, nez se dokonci vsechny mozne pruchody, chodniky, tramvajove trate, prizpusobi ulice… Tady se tvari, ze uz co nevidet se zacne stavet, pritom veskera modernost skonci za posledni vyhybkou tohohle projekcniho majstrstyku.
Provizoria? Nádraží prošlo několikrát menšími úpravami a modernizaci zab. Zář. A že je v oblouku to není argument..
Vy nevíte proč to nádraží je tam kde je? 🙂
a čemu přesně ty zalomené koleje vadí, když tam stejně všechny vlaky zastavují?
ty oblouky nejsou nijak ostré, aby to vadilo provozování běžných vozidel, vždyť na tom jezdily i velké rychlíkové a nákladní parní loko (475, 478, 498, 556 aj), současné jednotky a mašiny nejsou rozhodně horší v nárocích na poloměr oblouků.
Prej díra mezi posledním schůdkem vagonu a hranou nástupiště, nebo co…
to je jistě problém nutný k řešení za 60mld+
Ve variantě „Pod Petrovem“ žádné trojí zalomení není. Jen blbě plácáte. A v podvariantě se zbouráním Tesca tam byly poloměry u nástupišť ještě větší.
Mluvím o tom že zůstane současné nádraží. Pokud totiž nebudou prostředky na přesun, stejně tak nebudou prostředky na Petrov.
A jinak myslím by bylo vhodnější aby se SŽ pokusila najít řešení jak v prostoru Táborská – Židenice táhnout ještě jednu kolej. Teoreticky tam i podle výkresů plánované estakády místo je. Alternativně by se dalo hledat jak nacpat přesmyk mezi Židenice a Maloměřice a celkem dost problémů by se vyřešilo.
K Vaší první části: kapacitu by to mohlo vyřešit, ale takové řešení bude neprůchodné minimálně z hlediska hlukové zátěže (v ulici Klíny). Přesmyk by při správném návrhu dopravního/kolejového řešení dopravně fungoval, ale asi neznáte městské architekty. Faktem je, že přesmyk jsem si ani nezkoušel namalovat, nezapomínejte na budoucí VMO (přesmyk by musel vést ještě o úroveň výš). A na hl.n. potřebujete dostat nejen vlaky z „ranžíru“, ale i soupravy do/z depa, na to se často zapomíná … Nakonec si přičtěte k ceně za variantu Řeka maloměřický přesmyk a SJKD + další úpravy křižovatek, tramvajových tratí a pod. a zjistíte, že… Číst vice »
Hluk se dá řešit.
Pokud vím tak VMO má jít už někde v té oblasti tunelem, ale nejsem si tím teď úplně jistý.
Podvarianta se zbouráním Tesca (s poloměry oblouků u nástupišť min.500 m) se mi nelíbí z důvodu následných „pochodových cvičení“ pro cestující – prodlužuje výrazně přestupní vzdálenost mezi vlaky a šalinami (tím prodlužuje cestovní dobu, jíž je jízdní doba pouhou součástí). Základní varianta splňuje platné normy (min poloměry oblouků u nástupišť 500 metrů vyjma konců nástupišť, kde stačí 300 m). Pro srovnání – minimální poloměry oblouků u nástupišť ve stávajícím stavu jsou v Brně hl.n. již od 190 metrů a absolutní minimum v této stanici je (pokud mne paměť neklame) 176 m (v odbočné větvi jedné výhybky).
Já už jsem dlouho zase žádný výkres varianty Pod Petrovem neviděl, takže si už nepamatuju, zda byly konce nástupišť (na Židenice) napojeny do staré budovy a podchodů.
Vzhledem k požadavkům délky nástupišť na předpokládaných 400 m, budou pochodová cvičení skoro vždy.
Co se týče současných poloměrů a jejich hodnot , tak koukám, že to je právě asi ten důvod, proč ta nástupiště nejdou zvednout.
Mezi nejrozvinutějšími zeměmi světa? Ehm…
Výroba modelu? Teď v roce 2021?
Vždyť maketa s modelem Jižního centra byla vystavena v (tehdy vcelku nově otevřené) Vaňkovce už na podzim 2005. To tehdy vystavovali něco míjejícího se s realitou, nebo co?
modelu se dá vyrobit… 🙂
To je už 16 roků?! Také si na tento model pamatuji. Dnes je, myslím, v Urban centru na Radniční. No od té doby se i v Brně dost změnilo. Z pohledu jižního území se za posledních deset let především zpřísnila proti-povodňová opatření na které bylo třeba reagovat a které se již staví, aktualizuje se územní plán, šalina už bude jezdit po Plotní… a hlavně se tenkrát nejednalo o soutěžní návrhy, ale „jen“ o koncepční návrh.
V této logice, pokud existuje nějakej model z roku 1953, se sjezdovým palácem, vysokými pecemi a sochou Klémy, co hledí směrem k Dědicím, by mělo být postupováno podle něj? Dvě věci – zaprvý, model se dělá pro „lidi“ – politiky i veřejnost, protože představit si i mnohem jednodušší věc je u většiny populace věc za hranicí mentální kapacity a teprve takhle pochopěj, jak to má reálně vypadat. Dělá se to běžně u každého většího projektu. A za druhý – to, že byla v roce 2005 udělána nějaká studie na úrovni hmotového řešení, je o 16 let později, kdy došlo k… Číst vice »
Odsunuté nádraží přece mělo být dokončeno v roce 2015 (aby se stihla první dotační sedmiletka) a jen odporní kverulanti zavinili, že se tak nestalo. Aspoň tak je to prezentováno oficiálními kruhy.
Takže předpokládám, že zcela konkrétní návrhy přestavby uzlu včetně vítězného projektu na budovu, zastřešení nástupišť atd. byly hotovy mnoho let před rokem 2015.
Pokud tomu tak nebylo, pak nesedí to oficiální zdůvodnění (k čemuž svým předchozím příspěvkem také směřuji).
Musím to tady veřejně znovu napsat – nerozporujeme odsun nádraží, ale zvolená varianta Ab je špatnou variantou. Je katastrofální pro nákladní železniční dopravu svojí kolizností v úseku Židenice – Dolní /budoucí hl.n./ (aka Praha – Libeň !) a navíc vytváří problémy i pro rozvoj osobní. Navíc není dodnes splněno usnesení Centrální komise MD ČR z dubna 2017 o prověření potřeb nákladní železniční dopravy před dalším projektováním . Jak se může projektovat nové brněnské hlavní nádraží bez toho, že by byla známa a odsouhlasena dopravní technologie celého uzlu Brno, je nám v ŽESNAD.CZ naprostou záhadou. A ta celá sranda má přitom… Číst vice »
tak může se MD pochlapit a neschvalit investici. jen s ODS v příští vládě, kdy to její brněnská mafianska buňka tlačí už 20let…muze nastat problém, že tenhle kseftik bude uhelnym kamenem toho s kým ODS půjde…
a prof. Fiala, asi slušný člověk, je členem brněnské buňky, a nebýt Dona Pabla, nebyl by dle mého tam, kde je.
jediná šance je, že by Vankovou i s Kerndlem a jejich projektorem včas poslala policie do vazby za vyšetřované privatizace brněnských městských bytu
Máte-li důkazy kolem prodeje městských bytů, předejte je příslušným orgánům, pokud ne, nešiřte fámy.
policie to vyšetřuje, včera si odnášeli další papíry z UMČ Brno střed.
píšou to i v novinách, takže si tyto vaše bláboly umístěte víte kam.
Tyto demagogie sem netahat. Nic proti názoru, ale jsou i fakta. Ono je to u soudu a seznam zainteresovaných se rozšiřuje. A jsou odposlechy. To je fáma? Ne není. Některé jsou i na YouTube. Člověk si to může kdykoliv pustit, nebo si o tom přečíst desítky článků, v době internetu toho může člověk do minuty najít spoustu. A pokud není zájem si přečíst fakta, tak netvrdit něco, co není pravda, protože ty reálné důkazy, znovu říkám, jsou u soudu.
Až budou rozsudky, tak uvidíme,
Jakákoli politizace zásadně škodí v cestě k optimálnímu řešení.
Ve Studii proveditelnosti z podzimu 2017 byly samozřejmě zahrnuty i kapacitní výpočty propustnosti celého modernizovaného železničního uzlu Brno a to v jednotlivých variantách. Jak ze střednědobého, tak dlouhodobého výhledu. A nadále byly prezentovány jen ty varianty, které prošly.
Ale protože už od té doby uběhl nějaký čas, bude se v souvislosti s první etapou modernizace, tj. přesunem židenického nádraží a modernizací Maloměřice – Židenice znovu dělat kapacitní výpočty pro celý brněnský železniční uzel.
Nákladní dopravci a jejich odborníci (dopravní technologové) neměli možnost připomínkovat řešení dopravní technologie v této Studii proveditelnosti. Po vzniku ŽESNAD.CZ jsme důkladně analyzovali dopravní technologii této studie a modelové GVD, ve kterých jsme bohužel našli mnoho kolizních tras, tedy prakticky neproveditelných průvozů nákladních vlaků uzlem. Navíc zpracovatel studie proveditelnosti zapomněl na skutečnost, že většina vlaků (vlaky těžší než 1200 t) jedoucích přes Vysočinu potřebují postrk nebo přípřež, které nastupují / odstupují v Brně Maloměřicích. Tyto naše prokazatelné argumenty Centrální komise MD uznala a proto požádala SŽ o vypracování dopravně technologického prověření před dalším projektováním. My nechceme nic jiného, než aby… Číst vice »
Jede se v duchu: nejlepší nákladní doprava – žádná nákladní doprava.
Ty co o tom rozhodují neazjímá žádná železniční doprava, ale jenom dotace z EU při jejichž přerozdělování chtejí být.
A jste si opravdu jistý, že v SP ŽUB byly i výpočty propustnosti těch kolizních bodů v Židenicích? Jen že jsem je tam nenašel a ptal se ještě během zpracování SP ŽUB osobně i autorů těch výpočtů …
Tak to aby začal Žesnad vrtat pod Brnem tunel.
Tunel je potřeba, ale proč by ho měl vrtat ŽESNAD?
Všetečná otázka: znáte nějakou variantu Ax, která by nebyla špatnou? (Viz též můj příspěvek o kousek výš na téma ulice Klíny a maloměřický přesmyk.)
Pro problematikou nepolíbené: varianta Petrov tento problém nemá vůbec, protože v Židenicích nemá žádné dopravu limitující kolizní body.
Jediná rozumná lokalita, kam jde umístit přesmyky je úsek mezi D1 a Svratkou. Jinými slovy, oddělit nákladní průtah od osobní dopravy zhruba ve stávající poloze. Problém je, že pak by musely stačit pro Tišnov a Blansko 2 koleje, což je reálné jedině s diametrem (a převedením osobáků od Tišnova do tunelu). Alternativa je přidat další dvě koleje od Hlavního nádraží až do Židenic, ale na to není místo. I potom ale zůstane problém jak na zbývající dvě koleje mezi Hl.n. a Černovicemi dostat RS Přerov a Vláru, včetně veškeré příměstské dopravy na východ. Nemluví se o tom tolik jako o… Číst vice »
jako fakt chtějí postavit na dolním nové nádraží, i když je jeho návrh technický nedostatečný a zhoršuje propustnost ZUB Brno? vždyť tenhle nesmysl nic nevyřeší a naopak zhorší propustnost od Zidenic plus počet kolejí samotného nadrazi jakoby nepočítal s nákladní dopravou…
to jsou opravdu škůdci a saboteri…ale jsou ve všech brněnských partajich, jak jen je vypraskat, kam patří?
Psali jsme souběžně o tomtéž 🙂
chodil jsem 7 let na Taborskou (Zidenice) na gympl, znám vedení tratí v zástavbě a není bez desítek let sporu s tím mozno cokoliv udělat…
a pokud se s tím nic neudělá, je osobní nádraží odsunute na dolní nesmysl absolutní. jen návrat to doby před stavbou nákladního průtahů, kdy se jezdilo z horního na dolní po spojce kolem Vankovky. kde náklady krizily ceskotrebovske zhlavi horního nádraží…před všechny koleje…
Nerozumí tomu, co v týmu porotců dělá Eva Jiřičná. Při vší úctě k paní architektce, dopravní stavby nikdy nebyly něco, čemu by se ve své praxi byť jen okrajově věnovala. Média sice u jejího jména vždy přidávají (a jsem rád, že Jan Sůra je v tomto vyjímkou) přívlastek „světoznámá“. Přitom její práce ve světě jsou velmi drobného charakteru. Její největší realizace pak najdeme ve Zlíně a její nejlepší (oranžérii) na Pražském hradě. Ve srovnání s ní jsou výrazně více publikováni v zahraničí např: Jan Šépka, ORA (Barbora a Jan Horovi, Jan Veisser) Chybík+Kryštof, Marek Jan Štěpán a mnozí další. Naopak… Číst vice »
Než budete o někom něco kategoricky tvrdit, zjistěte si fakta. Není pravda, že Eva Jiřičná se nikdy nevěnovala dopravním stavbám. https://en.wikipedia.org/wiki/Canada_Water_bus_station
Ten přístřešek nad nástupištěm je jako v Olomouci před nádražím nad tramvajovým perónkem, tam je to taky její práce, nebo je to náhoda či snad plagiátorství? Že by nějakého průměrného architekta napadlo to samé?
Myslíte skleněná střecha přístrešku?
Moje chyba – na tuto jeí realizaci jsem zapoměl, nicméně se pořád nemohu ubránit dojmu, že je jí plno často u soutěží nebo developerských návrhů, které se pak ohánějí tím, že se na výběru výtěze/ tvorbě návrhu pdílela tato „světoznámá“architektka a tím pádem je to nejlůepší možný. Není.
Technická, vÍtěz! Fakt to bije do očí, zvlášť, když to napíšete i podruhé…
Díky za upozornění – jako dyslektik se s tím potýkám celý život:(
no hlavně počet kolejí nádraží je snad i horší nebo stejný jako na upraveném horním nádraží, přičemž do toho ještě namotaji nákladní dopravu, přičemž nákladní průtah přes Zidenice se musí rozšířit na 4 koleje nebo je konec nákladů v Brně přes den, neprojede ani jeden.
a to rozšíření asi půjde hodně ztuha, dle mého neprojednatelne, je to na rozsáhlé demolice v celé stopě, podívejte se na vedení průtahů mezi nádražím v zidenicich, přes Taborskou až po olomouckou, bude to muset plnit nové hlukove normy (čili bez provozu v noci, což je opět konečná pro náklady…)
Ano. Podle mého je klíčem neprojednatelnost demolice půlky ulice Klíny
přesně tak, minimálně ta část ulice Klíny otočená k náspu. A možná nejen ta. Domy přímo u mostu přes Táborskou asi budou taky vadit, vč. bývalé základní školy, ale konfliktní bude asi i rozšíření náspu kolem Jeronýmové. A železniční most přes Olomouckou (kde je hodně ostrý úhel trať vs. čtyřproud (a to se tam nedaleko ještě motá šalina, trolejbus a je tam další 2 proudová komunikace)…nebude taky zcela triviální rozšířit.
O problému rozšíření ze dvou na čtyři koleje se ví od začátku úvah nad průtahem Černovice-Židenice a má to technické řešení v nové koruně stávajícího náspu. Podle výkresů tam byly vedle sebe čtyři stopy kolejí včetně protihlukových (metrových) stěn. Takže nastoupil nový protinápad zelených. Nebezpečný elektromagnetický smog. Bude tam 2x tolik trolejí.
A co když bude potřeba podle dopravní technologie kolejí 5? I to je totiž úplně možné….
To si myslím taky, a další kolej se tam už nevejde, násep není nafukovací. Ale problém není ani tak v počtu kolejí, jako v křížení a v zaústění do zhlaví. V ulici Klíny místo není, ale o kus dál ano. A v počtu kolejí to v podstatě na severním směru vychází nastejno. Přestavba uzlu Brno řeší jižní totálně zapráskanou část. Zapráskanou kolejemi s nízkou podjezdnou výškou mostů a změtí kolejí, které blokují jakoukoli snahu o odstranění současné periferie.
Kdyby se u Ax zrušilo zastavování v Černovicích (most nad Olomouckou), byly by čáry Os a R (Sp, Ex, EC, …) na plachtě GVD rovnoběžné a pro osobku by stačily dvě koleje a nákladka by se dvěma kolejemi vyžila i s kolizním bodem na jižním zhlaví Židenic. Ale…
Ale zase by (bez Černovic) nevyšla kapacita návazné MHD z odsunutého hlavního (do doby zprovoznění SJKD).
A takovýchto „ale“ mají varianty Ax víc než dost.
V kombinaci s nádražím v centru a tunelem to bude tak akorát 🙂
Berte to tak, že ti, kdo porotu sestavovali, ji dávali dohromady podle vlastních měřítek a možností. Myslím, že je normální, že každý člen poroty je dobrý v něčem trochu jiném. Nechci se k paní Jiřičné vyjadřovat, neznám ji natolik, abych o ní mohl cokoli chytrého říct. Vlastní dopravní řešení je už součástí zadání, porota asi řešila hlavně architektonické a urbanistické řešení. Je to primárně otázka urbanismu – každé řešení má své výhody i nevýhody. A jde o nejlepší kompromis. Typický špatný příklad jsou kritikové výše – místo diskuse, jak návrh vylepšit (přidat kolej, výhybky, nevím, místa je tam dost) používají… Číst vice »
„Kritikové výše“ by radši variantu Petrov. To není otázka několika výhybek, to je otázka řešení celého dopravního uzlu. Račte si, prosím, prohlédnout mapky níže:
https://europointbrno.cz/wp-content/uploads/2017/11/bez-projektu.jpg
https://europointbrno.cz/wp-content/uploads/2017/11/varianta_A.jpg
https://europointbrno.cz/wp-content/uploads/2017/11/varianta_B1.jpg
Varianta Petrov + tunel z hlavního do Krpole pro osobáky.
Pokud narážíte na mě, tak Vám zcela zodpobědně mohu říci, že: 1) původní SP měla chyby v dopravní technologii, které se nikdo neobtěžoval vzít v potaz, 2) Brno leží na evropském nákladním koridoru RFC 7 a máme , jako ČR, nějaé závazky z toho plynoucí 3) místa tam rozhodně není dost – viz problém ulice Klíny 4) Dopravní řešení rozhodně žádné není. Zjevně o problému nic nevíte, nicméně to vám nevadí o tom psát
Nikoliv, i Vaňkovka je a bude blíž ke stávajícímu nádraží.
Ale ano, osudem starého centra se naše slavná KAM v čele s geniálním Sedláčkem nezabývala naprosto vůbec. Absolutně je to nezajímá.
Oni chtějí jen zhodnotit pozemky svých chlebodárců, toť vše.
Největší omyl století, nádherně se zničí celá síť MHD. Autobusy po 4 minutách? Trolejbusy mimo Českou? Kdo vymyslel napojení na MHD??
Žít brno si tehdy prosadilo, že odsun nádraží lze realizovat pouze, pokud bude realizován severojižní diametr. Předpokládám, že tato podmínka bude nyní, kdy už nejsou ve vedení města, zrušena.
ano, žít brno byla naděje na lepší. jen to hollan bohužel podělal…
Zkusili to, ale nestačili na to. Osobně si myslím, že Holan se dopustil chyby, když přijal funkci radního pro dopravu. Já si ho jinak relativně vážím, zejména jeho práce pro kulturu a zejména ještě předím v Brnění. (A to i přesto, že mám velký problém s tím, jakým způsobem získal architekt Hrůša projekt filharmonie). A v okamžiku, kdy vidím, jaké tváře se v politice bezprobémů drží, tak mi přijde docela škoda, že zrovna oni propadli.
protože to byli amatéři, neumí v tom chodit, naivkové, co nikdy nečuchli k jakékoliv úřední struktuře zevnitř. je mi to moc líto, jejich neúspěch znemožnil zbavit se nějakých struktur na deset let minimálně….nemuseli jsme tu mít další období ODS na radnici. vrcholem absolutní ostudy a shození sám sebe bylo to jeho schovávání se, když jel nametený načerno šalinou, před revizorem….. prostě naivka pomohl držet ANO na velké radnici a ti si s ním vytřeli. přitom v komunálu mnohdy stačí nebýt za úplného kašpara, být opatrný na nálady voličů a vyhýbat se průšvihům. když si k tomu povídáte s kde kým,… Číst vice »
Pat a Mat.
Měli záchvat nevědomého psaní a nešťastnou náhodou se to dostalo mezi lidi…
Nebo je to příležitost, jak síť MHD trochu decentralizovat…
Na decentralizaci MHD nepotřebujete přesouvat nádraží. Na to jsou potřeba především alternativní, efektivnější trasy pro cestující, které je odvedou od stávajících, v některých případech přetížených, uzlů. Problém v souvislosti s ŽUB je, že se vám do jednoho místa dopraví vlakem dnes kolem 60 tis. lidí, výhledově přes 100 tis. denně. Co opravdu potřeba je, tak aby šlo například přestoupit na šalinu v Židenicích, při cestě od Břeclavi mít zastávku ve Štýřicích s trolejbusem na Kampus, nebo mít možnost vystoupit z rychlíku od Vyškova už ve Slatině, místo cesty až do centra a zase zpět při cestě do zdejších fabrik. Takhle… Číst vice »
Pořád ještě jsem toho názoru, že zachování nádraží v původní lokalitě by mělo smysl i přes finance již investované do přípravy nádraží přesunutého.
Jasně. O tom není pochyb.
To by bylo potřeba udělat nálet na Brno a trochu nám vybombardovat některé budovy. Vzhledem k tomu, že u současného nádraží neuděláte bez zásadních demolic alespoň 12 dlouhých rovných průjezdních hran a nezapojíte trať od Přerova přímo…je tato možnost značně neprůchozí. A pokud to posunete pod Petrov k Novým sadům, tak sice získáte místo na nástupiště, ale zároveň se vzdálíte od současné nádražní budovy a uzlu MHD.
Od uzlu MHD se nevzdálíte. Nové nádraží ve variantě Petrov (povrchová kolejová skupina) má (přibližně) 400 metrů dlouhá nástupiště. Pokud vystoupíte na jejich severních koncích, nasměruje Vás nejbližší podchod k zastávce MHD „Hlavní nádraží“ stejně či dokonce o něco lépe než v současnosti. Pokud vystoupíte na jejich jižních koncích, máte volbu použít buď zastávku „Soukenická“ (časově výhodné pro ty, co pokračují jako já osmičkou na jih, nebo zastávku „Nové Sady“ s téměř kompletní nabídkou tramvajových linek (výjimkou je čtyřka). Pokud vystoupíte uprostřed, jste tam, kde končí současná nástupiště pro vlaky od Střelic a máte nejblíž zastávku „Nové Sady“, nebo možnost… Číst vice »
Vzhledem ke stavu infrastruktury u nás je neuvěřitelné, že se řeší tohle. Jsou desítky podobně velkých projektů, které by měly být prioritizovány. A navíc rozhodnutí o přesunu je podpořeno falešnými a účelovými argumenty alá kapacita starého nádraží, která by přitom s diametrem a podzemními nástupišti razantně vzrostla (v porovnání raději neuvažováno)… Ale chápu – jde o pozemky, o desátky od projektantnských/stavebních firem, o politický pomník, tam není prostor pro férové posouzení přínosů a nákladů.
Koncepce nového nádraží v odsunuté poloze je jednoznačně špatně. Nicméně pokud se ve druhém největším městě v zemi vytváří nové hlavní nádraží pak je to natolik významná úloha, že mezinárodní architektonická soutěž na její řešení by měla být samozřejmostí. Konečně, ve vyspělém světě se soutěž o návrh používá i u mnohem menších staveb. Samozřejmě, ani sebelepší soutěž ale nesmaže fakt, že již v zadání je významný defekt.
Souhlas, proti mezinárodní architektonické souteži nic nemám – vlastně jsem úplně nereagoval na článek, což je samozřejmě trochu chyba:)
Je to prostě kompromis. Každé řešení ŽUB má mnoho dopadů, výhod i nevýhod. Já to například vidím jako nejlepší variantu. Z řady důvodů, třeba umožní napojení VRT, umožní růst centra, oživení v prostoru Křenové, obnaží nádherný viadukt apod. Ale neříkám, že je to „jednoznačně dobře“, prostě chápu, že pro někoho třeba mé výhody nemají velkou váhu, že každý si ceníme něčeho jiného.
Už toho nechám, moc mě nebaví se dohadovat s hlasitými odpůrci, kteří vidí jen ten svůj pohled.
Já osobně si myslím, že z toho viaduktu (ačkoliv si myslím, že by to byla opravdu hezká pocta generacím inženýrů před námi) nakonec nic nebude.
Co bude s rozjezdy a tramvajovým nádražím?
Zachovej nám hospodine vlečku na výstaviště.
Pokud vím, bylo to řešeno, ono je tam těch vleček víc a mají se udržet v provozu, ale samotné mosty přes Sokolovu byly už tehdy řešeny jako demontovatelné. Je to tam domotané, snad se počítá i s využitím depa v Horních Heršpicích
Bohužel má být vlečka na výstavyště zrušena – str 75: https://europointbrno.cz/wp-content/uploads/2017/10/Dil_B1_text.pdf
Byla zvažována varianta nového napojení žel. vlečky na výstaviště z Heršpic. Je to proveditelné, ale nikdo to nechce financovat. Jediným uživatele by byly brněnské veletrhy a ty ji nepotřebují. Když jsem se o to zajímal, tak ani pro navážení exponátů ani pro výstavbu nového pavilónu. V roce 2019 (či 2018) se 2x jelo parním vlakem k Rondu pro fanoušky Komety, 1x na výstaviště s vozíčkáři na veletrh rehabilitačních pomůcek a 1x fanouškovská jízda. V letech předtím podobně. Také si pamatuji lokomotivy na výstavišti, ale to je už řadu let. Osobně si myslím že ta vlečka skončí ještě dříve než začne… Číst vice »
Ta vlečka v ulici je snad poslední relikt, kdy byla nákladní doprava do podniků v Brně řešena ulicemi a dopravní podnik si takto nadlepšoval účetnictví. Jako malý klučina jsem ještě zažil v Brně nákladní tažná elektrická vozidla. Dnes je už běžné naložit nadrozměrný náklad na silniční podvozky. Pokud vím, největší využití vlečky na Poříčí je pro přepravu kolejových vozidel na výstavy. Udržení vlečky na Poříčí je řešitelné, otázkou je ale ekonomický smysl. A k diskuzím výše, kapacita stávajícího nádraží je už dnes za hranou, jakékoli rozšíření na kteroukoli stranu je nemyslitelné. Jedná se o nádražíčko z 19tého století s pár… Číst vice »
ze severu jde stejně snadno, možná i snáz, dovést na horní nádraží další dvě koleje. tedy by zůstaly 2 nákladní a přibyly 2 osobní ke dvěma již existujícím. ano, odskákal by to viadukt na vlhké
z jihu je až po jižní zhlaví kolejiště rozšiřitelné prakticky neomezeně směrem ke katastru, je tam místo.
ano, napojení na obě tratě z východu je zajížďkami a oblouky. ale bez 6kolejky podél olomoucké to jinak stejně nejde….a tu tam nikdo stavět nebude. a jinak to dolní napojeno moc jinak nebude, ne?
A furt to budou tlačit a furt a furt.
A odpůrci budou furt a furt křičet 🙁
Jistě. Takový nesmysl obřích rozměrů za naše peníze se nedá přejít.
A 💩 nikde…😂
Ví prosím někdo, kde najdu info ohledně plánovaného vedení tramvají po přesunu nádraží?
https://europointbrno.cz/wp-content/uploads/2017/12/A-mestska-infrastruktura-a-MHD.pdf
Díky
Ty palce nahoru a dolů tady snad dělá nějaký robot, fakt nerozumím tomu, co za člověka dá pod slušné poděkování palec dolů.. 😀
Říkal jsem si to samé 😀
Trolejbusy po neexistující Nové městské třídě, zahlcená křižovatka na Nových sadechm opravdu excelentní obsluha.
A to ještě možná nevíte, že autobusy, co dnes dojedou až na Úzkou, mají končit u Nového nádraží. Konkrétně tak mají ve Studii proveditelnosti následující: 40, 47, 48, 49, 60, 61, 63, 67, 76, 77. Celkem 10 autobusových linek má ztratit možnost přestupu z Úzké podchodem na Hlavní nádraží, linka 67 má být mezi novým nádražím a NC Královo pole dokonce zrušena úplně a nahrazena trolejbusy na nové městské třídě.
Je docela možné, že aspoň část jmenovaných linek bude končit v Komárově už teď, po zprovoznění Plotní. Má smysl zatahovat autobusy do centra? Když ještě jezdila 12ka, spousta lidí přestupovala v Komárově na šalinu, bylo to rychlejší.
Já vím, na Svatopetrské se směrem do města přestupovalo nejlíp, zvlášť když člověk jezdil až na Červinkovu na VUT. Jinak souhlasím, že by se autobusy neměly zbytečně tahat do centra, jenže co použít? Šalina skončí v koloně, takže nejlepší by bylo, kdyby šlo přestoupit na podzemku, ideálně už na Popelově (tzn. u přejezdu tratě do Chrlic a silnice II/380).
NMT nebude. Z projednávání i plánu úplně vypadla. Asi jinej mafoš drží pozemky tam.