Teď už si nikdo nevzpomme, jak jsme se vysmívali Polákům, když se sekli s tou dálnicí, co? Teď už jsou zase poláci machři.
Nic proti tomu, jen to připomínám.
Jarda
1 rok
doted jsem si myslel, že polsko už má VRT už davno, jako třeba německo a další státy, zejmena když umějí tak dobře stavět silnice.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) loni uzavřel smlouvu se společností BBF na vypracování technické, ekonomické a environmentální studie ….
Tomáš Buček
1 rok
Tak snad se někdy za 5- 6 let nedočteme, že Poláci uvádějí do provozu první VRT a u nás se teprve slavně připravuje soutěž na zhotovitele prvního úseku
Je to v obou zemích úplně stejně, jako přes kopírák, včetně toho, že když se nárazově objeví článek o druhé zemi, vyrojí se u něj komentáře „no vidíte, jak jsou daleko, z nich si berme příklad, u nás to potrvá ještě desítky let“.
Klídek, Poláci také teprve jen začínají projektovat. Ke stavbě je ještě dlouhá cesta. Kam se to hrabe na fakt, že např. úsek Kolín-Poříčany bude reálně postaven a bude se doopravdy jezdit.
Pole u Kolína + auto = Kolín, logika železnice budoucnosti. Pro stejné auto ovšem primárně souběžná dálnice. Obdobně do Polska jedině na centrální letiště a odtud třeba půl cesty zpět rychlým vlakem. Napájeným z rozsáhlých polí solárních panelů a lesů větrných elektráren…
Co je to „Pole u Kolína“?
SŽ má v návrhu na prověření zastávku na VRT v Pučerech, kam se bude dát dojet z Kolína i vlakem, a i nějaké autobusy tam budou jezdit, když tam jezdí i dnes.
je to nesmysl, Kolin, Podebrady, Nymburk, K.Hora, Caslav, V.Osek, U.Janovice maji celkem i s vesnickami okolo 100tis. obyvatel, vsechny jsou na trati krizujici budouci VRT Praha-Hradec a zadna prestupni stanice se tam neplanuje, protoze Pucery a pro vsechny auto… to je uplne proti logice,… Pucery sice na trati jsou Kolin-U.Janovice, ale okolo nejsou zadne vetsi obce a neplanuje se spojeni zadnym R-kem od Kolina natoz z K.Hory, vse je to na auto… Ta trat takto naplanovana z Prahy do Jihlavy nepotrebuje zadnou zastavku, nic tam neni, az H.Brod a Jihlava… Tady je skutecne lepsi terminal s moznym prestupem na trat… Číst vice »
Františka jsem se ptal co to je.
Pučery mě jako nesmysl nepřipadají. Stavět tam podle SŽ má jen jedna linka jedou za hodinu. Přípoje pomocí v současnosti už projíždějícího vlaku a autobusů není nic proti ničemu. Menší parkoviště to samé. Prostě další nějaká obsluha území. pro cestování směrem na jihovýchod by to mohlo i něco urychlit.
Nejen dopravním a nejen vedle sousedů. Ale to už je taková naše tradice. Ach když já si tak vzpomenu na to dávně skandování „Nechceme nbýt skanzen!“ na náměstích…
Nikoli, toho byla před třiatřiceti lety plná republika
Luboš
1 rok
V Polsku to díky jejich zákonu o liniových stavbách asi půjde… Ale u nás buďte v klidu. Jak dlouho stavíme trať na letiště Ruzyně? Jak dlouho stavíme obchvat Prahy?
To sice pravdu máte, ale zrovna kolem Varšavy a Lodže bych s tou hustotou zalidnění úplně nekalkuloval + bych si taky tipl, že např. pro přípravu staveb, což je u nás asi největší kámen úrazu, může být výhodnější zvlněnější terén, protože u stavby tunelů neřešité výkupy pozemků apod.
Tam jsou, řekl bych, mnohem větší rozdíly v hustotě osídlení. Na jedné straně hodně velkých měst (třeba v kategorii 0.5 – 1 mil. obyv. jich tam je několik, u nás ani jedno), na druhé straně v některých místech liduprázdný venkov.
Podle naší legislativy je VRT ve Švýcarsku trať v základnovém tunelu pod Gotthardem (rychlost 250 km/h). A oni sami asi berou jako VRT i (kousky) tratě na 200 mezi Bernem, Oltenem a Zürichem..
Zkapacitnit by v realitě ČR znamenalo postavit dvě koleje navíc. A dělat to v současné stopě je blbost, ty rychlostní propady se o moc víc narovnat nedají a probourat to přes náměstní v Českém Brodě, tak Vás místní zabijou.
Český Brod by se dal zarovnat tunelem pod ním, kde by jste začal v Klánovickým lese, v údolí Výmoly by byl most a pak zase tunel, vyústilo by to někde před rovinkou u Tatců.
V současnosti tohle dělat je blbost, nebude to mít takový efekt jako VRT.
Vojtěch Suchan
1 rok
No, narozdíl od nás to Poláci staví Italským stylem, tedy napojené na úplně všechny tratě, které to kříží, nebo potkává. Jen my projektujeme VRT podle současných dálničních sjezdů, aby vznikly antiurbanistické prasárny století jako Terminál Nehvizdy, nebo Terminál Roudnice nad Labem, kterých budou litovat naše děti.
Je v docházkové/mikromobilní vzdálenosti od Brzezin, a nevede k němu dementní shuttle trať, které slouží jenom Roudnici, ale už ne větším Kralupům, ani žádné jiné obci v okolí. Roudnice by v „polském/italském stylu“ vypadala nějak takhle. Terminál Roudnice je umístěnej vyloženě na nejdebilnějším možném místě jen proto, že je tam sjezd z dálnice. https://photos.app.goo.gl/t3t1DMP5Ugu2FXi69
Brzeziny mají 12 tisíc obyvatel. Fakt má smysl zde podle této logiky dělat terminál VRT pro přepravu mezi prvním a třetím největším městem v Polsku? V čem je konkrétně problém, že si z obce bez železnice dojedu k terminálu VRT autem?
Roudnice má taky 12 tisíc obyvatel, a ještě jí bude obsluhovat vlak pendlující tam a zpět. Hůř to opravdu nešlo. Ten terminál buď vůbec neměl existovat, nebo měl být umístěný tak, aby v něm šlo přestupovat na pražské eSko do výrazně větších Kralup, jak jsem to namaloval já. Ten rozdíl jízdní doby VHD z Roudnice 5 minut opravdu nikoho nevytrhne a Kralupy si VHD napojení na VRT zaslouží.
Brzeziny jsou zdaleka největší město u trasy a terminál je umístěný tak, že je pro místní použitelný i bez auta a giga P+R. Roudnice je malá, terminál je od ní strašně daleko, tak se k ní staví ještě naprosto zbytečné železniční napojení (a to ještě v tom blbém směru, aby přes něj nešlo v případě mimořádnosti z VRT sjet. Prostě to Polské řešení je výrazně efektivnější a logičtější vzhledem k jeho okolí.
Bože můj. Otázka z urbanismu za zlatého bludišťáka. „Kde postavím terminál VRT mezi prvním a třetím největším městem v Polsku, ke kterému se mi určitě nastěhují noví obyvatelé?“ a) V docházkové vzdálenosti k největšímu městu podél trasy, kde existuje vybavenost, potenciál rozvoje. b) V poli vedle dálnice, trochu blbě proti Roudnici nad Labem a nedostupně pro výrazně větší Kralupy mimo cesty po dálnici Já nevím, jestli to říkám dost srozumitelně, ale myšlenka zní – Pokud měl vzniknout terminál na VRT Praha – Ústí, kde stejně vlaky pojedou navždy přes Lovosice, tak měl vzniknout někde, kde povede k nějakému udržitelnému rozvoji… Číst vice »
Linka R20 navždy a všechno ostatní až do stavby Středohorského tunelu pojede z terminálu Roudnice nad Labem do Ústí přes Lovosice. Je můj soukromý názor, že středohorský tunel nikdy nebude.
Nebo žiju ve Lži? Měl jsem za to, že sjezd Litoměřice je součástí až úseku s tunelem. Ale na tom, že linka R20 pojede přes Lovosice na vždy to nic nemění. Jdu si najít tu dokumentaci pro územní řízení, ale jsem si skoro jistý, že se to dělalo bez sjezdu do Litoměřic.
Tak v téhle republice jsou k sobě všichni jen sobečtí a potřebují ublížit ostatním zatímco jinde (nemyslím všude jinde) si třeba zkouší pomoct si navzájem, naschvál si nekazí města cizími parazitickými firmami, kterým jde jen o peníze.. atd. atd.
To už máte namalovaný grafikon pro ten pendl? Pokud vím mělo by to z terminálu Roudnice jet přes Roudnici bez přestupu na Bohušovice, Lovosice… takže to samozřejmě obslouží řadu dalších obcí a ten sjezd z dálnice má tentýž užitek.
Aneb místní obsluhu podřídit napojení na dálnici, aby lidi z dálnice mohli přestupovat na souběžný vlak. Geniální. To už je fakt lepší tam natáhnout přípoje Roudnice – Říp – Mšené – Libochovice, pokud tedy stanice v polích. A stanici z pole u Nehvizd posunout někam k Mochovu a napojit Neratovice – Brandýs – Čelákovice – Český Brod, když už musí VRT na Brno zahustit bariéry v Polabí, namísto aby pomohla Benešovsku.
Tedy já té výhodě Brzezin taky nerozumím. Kolem není skoro žádné osídlení, když nebudu počítat Koluszki či Rogów, které už jsou obslouženy existující tratí. A ještě je to jen 20 km od Lodže. A naopak rozumím tomu, když je terminál Roudnice u sjezdu z dálnice, je 50 km od Prahy a ke všemu obslouží ještě blízké Velvary, Straškov, Mšené, Budyni, Brozany i Libochovice. Ať už silnicí nebo po žel. trati.
Tak tak. Kolem každého terminálu vyrostou takové Černošice 21. století. Navíc to bude vylepšené o obří parkoviště, které jednak zabírá místo užitečnějším veřejným stavbám, a které bude muset nejdřív „přebrodit“ každý, kdo by snad chtěl přijít pěšky.
No, třeba v případě těch Nehvizdů dávalo výrazně větší smysl postavit ten dálniční terminál někde u Mochova, a postavit trať částečně v tělese lokálky tak, aby byly rozumně napojené Čelákovice, Lysá, BnL, a umožněn sjezd z VRT ve směru do Prahy na 231. To samé si myslím o oblasti u Hovorčovic, kde by dávalo smysl přeložit 070 na společné těleso s VRT do tunelu, postavit terminál Hovorčovice – Líbeznice a po tělese líbeznické vlečky se vrátit zpět na 070 do Měšic. Provázaní s kapacitní příměstskou dopravou a rozumná ne IAD generující obsluha pražských satelitů prostě v současnosti úplně chybí.
Psal jsem teď o napojení na tratě co to kříží, ne o terminálech, na Nehvizdy nemám úplně jasný názor. U takových napojení na všechny tratě těsně za Prahou je otázka jestli by to ta VRT vůbec pobrala. V případě 070 vidím spíš větší smysl ve zkapacitnění a aby to nadále všechno obsluhovalo Čakovice, Vysočany… na Liberec se má stejně jezdit jinudy. Nehvizdy mají oproti Mochovu výhodu aspoň v tom, že se busy z D11 dají jednoduše vést na ČM přes terminál. A Lysá se na to dá napojit, nemusí to být vlakem. Tam budou rádi když procpou dostatek přímých vlaků… Číst vice »
A pak si v PKP IC z Poznaně do Štětína a divte se, proč v té zemi po čerstvě zrekonstruované trati vlak jede max. 120 km/h. Aneb vše je jinak, než tvrdí svou zemi pomlouvající plačky.
Jestli budou pokračovat z Lodže do Wroclawi tak by to chtělo jako první VRT u nás stavět z Prahy do Wroclawi. Pak stavět VRT z Prahy směr Norimberk a Mnichov. Tím by vzniklo
tranzitní spojení přes Česko ve směru kde dosud pořádné železniční spojení chybí.
Poláci zatím plánuji být před r. 2035 na české hranici, reálně spíš ve Walbrzychu, protože u nás se počítá s VRT Poříčany-HK někdy mezi 2045-2050 a na hranice ještě mnohem později.
No je tak trochu hloupost tu VRT neprotahnout alespon do HK a Pardubic… klidne i se stanici na krizeni s trati ….Caslav-Kutna Hora-Kolin-V.Osek (VRT)-Podebrady-Nymburk….
Kdyz si to vezmete, tak s Prahou napojite 100tis. HK, 100 Pardubky, a cca 100tis. oblast podel zminene trati u terminalu Podebrady/Osek a k tomu prictete i ty, co by prijely z obci autem po tech 3 silnicich I. tridy c. 38 (dva smery a 36, + ty z okoli HK/Pardubic…
A kdyby vlaky po VRT prahou projizdely smerem na Plzensko, tak mate hlavni pater v Cechach kolmou na dulezitou hlavni pater Berlin-Praha-Jihlava-Brno-Viden/Budapest…
Ano, asi jste nebyl v Nemecku, Japonsku, apod… vite, ze lze stavet i pod zem, a v HK by slo o zarez + kratky cca 1km dlouhy tunel a pak cca jeden 700m dlouhy… a umoznite desetitisicum lidi prestup z nekolika trati okolo… Mj. to je jedina vyjimka z trasovani, jinak trasu respektuji… Nekde se dokonce stavi tak, ze je vetsi cast na viaduktech, je to drazsi co se tyce trati, ale levnejsi pro krajine upravy, kde netvori barieru… V CR je vzdy silna NYMBY, velmi silna, ale to bychom nic nepostavily a pokud chcete trat bez navaznosti, tak budete… Číst vice »
Ono to jde. Přípravné práce u nás už dávno už začaly. Jsou tu ale drobné rozdíly. Většina Polska leží v řídce osídlené zemědělsky využívané rovině bez chráněných území. V ČR je naopak terén tak členitý, že na cca 80 % území nelze bez tunelů a mostů překračujících celá údolí postavit trať pro rychlost vyšší, než 70 km/h. K tomu žijeme v zemi plné památek a chráněných území a to dává mnohem víc nástrojů do rukou odpůrců. Z tohoto důvodu jsou u nás všechny dopravní stavby dvakrát až třikrát dražší, než v Polsku. V Polsku jsou schopni desítky km dlouhou trať bez jediného… Číst vice »
Když už argumentujete cenou v našem terénu a objektivitou, tak by se slušelo dodat, že třeba ty zmíněné přeložky mezi Třebovou a Zábřehem a spoustu dalších železničních investic z většiny zaplatila EU. Ano, máme po 33 letech od revoluce podstatně přeloženou trať do Budějic, jeden tunel u Plzně, výše zmíněné přeložky mezi Třebovou a Zábřehem a Nové spojení a z Praha-Brno za krásné 3 hodiny. Možná jsem taky profesionální plačka, ale mně to přijde jako opravdu ubohý výsledek. Ono ostatně i ty vámi zmiňované jízdní doby a špinavý rychlík roku 1989 byly podstatně lepší než v roce 1956, ale každý… Číst vice »
Tak ty už zahájeny byly, pane Znalče. Opravdu si musíte vymýšlet a lhát, abyste mohl nadávat na celý národ?
Twix
1 rok
Nevím odkud kam se počítá ten čas, není těch 90 minut až na Wschódniu? Pokud vím z Lodže Fabryczné na WW Zachodniu jede už dneska IC asi 70 minut a cestou 3x staví (za 2 hodiny od domu v Lodži jsem byl na check-inu na letišti). Však do Koluszek je novostavba na 150 km/h těsně vedle původní trati a dál je to taky slušně modernizované.
ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW
1 rok
Tak na tenhle závod se těším. Vlastně ne.
mgr.pavel
1 rok
A Češi zatím projektují, plánují, vizualizují, a jestli nedoprojektovali, budou plánovat až do dnes.
No, zrovna v projektování bych ten největší zádrhel VRT v ČR nehledal.
Mimochodem – Varšavský Metropojekt sice nemá nic společného s českým Metroprojektem (jak píše autor textu), zato má a nějakou chvíli ještě i bude mít spousty společného s českým SUDOPEM PRAHA, se kterým na této zakázce VRT spolupracuje.
V nedemokratických režimech se jede bez odvolaní, žádné děti země apod.,žádné EIA, památkáři, archeologové, posudky, desítky až stovky razitek. Řekne se a postaví se to.. To je asi ale jediná jejich výhoda..
…a jestli se neuprojektovali (+ neuplánovali a neuvizualizovali) a u toho nezemřeli, tak projektují a vizualizují dodnes.
Franta Metel
1 rok
Tak a teď začíná závod. My to sice projektujeme už několik, kdežto Poláci začali až teď, ale stejně můžeme sázet, kdo to postaví dřív. Myslím, že to bude zajímavý závod.
No tak asi nebylo tolik zlaťáků, tak ty prachy napřed nasypali do dálnic a těch jejich rychlostních „S“ silnic. Možná počítali s tím, že budou prachy od EU i potom
Ale my už také za evropské peníze dávno stavíme! Máme nejvíce rozhleden na světě, řadu cyklostezek, po kterých jezdí přes týden desítky a o hezkých víkendech někdy až stovky lidí denně a spoustu nových vesnických muzeí všeho možného. Jsme přece kulturní národ a nebudeme prachy z Brusele cpát do něčeho tak přízemního jako je dálniční a železniční beton!
Pracovni verze linek:
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119292901/Linkové+vedení_1.10.pdf/74af8758-3de9-4c74-85d6-fb4ce417befb
Teď už si nikdo nevzpomme, jak jsme se vysmívali Polákům, když se sekli s tou dálnicí, co? Teď už jsou zase poláci machři.
Nic proti tomu, jen to připomínám.
doted jsem si myslel, že polsko už má VRT už davno, jako třeba německo a další státy, zejmena když umějí tak dobře stavět silnice.
Mají konvenční tratě, které rekonstruují až na 200 kmh. Z mého (a jistě i jiného) pohledu se to jeví jako VRT, ale není to VRT.
i testovali rychlost 300km/h…
Ano CMK https://cs.wikipedia.org/wiki/Centralna_Magistrala_Kolejowa by se k VRT přirovnat dala, ale jezdí se tam maximálně 200 km/h a na kousku jen 160 km/h, protože tam mají přejezdy.
Tak buď mají před sebou 35 let práce a nebo nás zesměšní.
Začínají projektovat. Otázka je, jak to tam mají s papírováním a razítkováním. U nás se nestaví pomalu, ale hrozně dlouho trvá než se udělají papíry.
Z vedlejšího článku:
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) loni uzavřel smlouvu se společností BBF na vypracování technické, ekonomické a environmentální studie ….
Tak snad se někdy za 5- 6 let nedočteme, že Poláci uvádějí do provozu první VRT a u nás se teprve slavně připravuje soutěž na zhotovitele prvního úseku
Je to v obou zemích úplně stejně, jako přes kopírák, včetně toho, že když se nárazově objeví článek o druhé zemi, vyrojí se u něj komentáře „no vidíte, jak jsou daleko, z nich si berme příklad, u nás to potrvá ještě desítky let“.
je to tak, ale bohužel je tady ta hořká pachuť zpoždění české D11 oproti Polské S3
Koukám, že se pomalu stáváme vedle našich sousedů dopravním skanzenem.
Klídek, Poláci také teprve jen začínají projektovat. Ke stavbě je ještě dlouhá cesta. Kam se to hrabe na fakt, že např. úsek Kolín-Poříčany bude reálně postaven a bude se doopravdy jezdit.
Reálně postaven? Kdy? V příštích deseti letech určitě ne! To se klidně vsadím….
kolin-poricany neni a nebude usek vrt. kolin na vrt nelezi.
Pole u Kolína + auto = Kolín, logika železnice budoucnosti. Pro stejné auto ovšem primárně souběžná dálnice. Obdobně do Polska jedině na centrální letiště a odtud třeba půl cesty zpět rychlým vlakem. Napájeným z rozsáhlých polí solárních panelů a lesů větrných elektráren…
Co je to „Pole u Kolína“?
SŽ má v návrhu na prověření zastávku na VRT v Pučerech, kam se bude dát dojet z Kolína i vlakem, a i nějaké autobusy tam budou jezdit, když tam jezdí i dnes.
je to nesmysl, Kolin, Podebrady, Nymburk, K.Hora, Caslav, V.Osek, U.Janovice maji celkem i s vesnickami okolo 100tis. obyvatel, vsechny jsou na trati krizujici budouci VRT Praha-Hradec a zadna prestupni stanice se tam neplanuje, protoze Pucery a pro vsechny auto… to je uplne proti logice,… Pucery sice na trati jsou Kolin-U.Janovice, ale okolo nejsou zadne vetsi obce a neplanuje se spojeni zadnym R-kem od Kolina natoz z K.Hory, vse je to na auto… Ta trat takto naplanovana z Prahy do Jihlavy nepotrebuje zadnou zastavku, nic tam neni, az H.Brod a Jihlava… Tady je skutecne lepsi terminal s moznym prestupem na trat… Číst vice »
Františka jsem se ptal co to je.
Pučery mě jako nesmysl nepřipadají. Stavět tam podle SŽ má jen jedna linka jedou za hodinu. Přípoje pomocí v současnosti už projíždějícího vlaku a autobusů není nic proti ničemu. Menší parkoviště to samé. Prostě další nějaká obsluha území. pro cestování směrem na jihovýchod by to mohlo i něco urychlit.
Zkus napsat do Fortuny jestli to tam nepřidají. Tady to západně.
Když už tak Běchovice – Poříčany.
Nejen dopravním a nejen vedle sousedů. Ale to už je taková naše tradice. Ach když já si tak vzpomenu na to dávně skandování „Nechceme nbýt skanzen!“ na náměstích…
to se skandovalo presne kde? v roznove?
Nikoli, toho byla před třiatřiceti lety plná republika
V Polsku to díky jejich zákonu o liniových stavbách asi půjde… Ale u nás buďte v klidu. Jak dlouho stavíme trať na letiště Ruzyně? Jak dlouho stavíme obchvat Prahy?
Nejenom díky tomu, Polsko je placka a má menší počet obyvatel na km2 než my, je to tam prostě lehčí.
Za co jako mám ty mínusy, když je to pravda?
Možná za to, že to je hloupej argument – průměrná hustota osídlení státu je u lokální stavby irelevantní.
To sice pravdu máte, ale zrovna kolem Varšavy a Lodže bych s tou hustotou zalidnění úplně nekalkuloval + bych si taky tipl, že např. pro přípravu staveb, což je u nás asi největší kámen úrazu, může být výhodnější zvlněnější terén, protože u stavby tunelů neřešité výkupy pozemků apod.
No jasně, tam pro to mají podmínky, to není jako u nás!
Hustota osídlení v ČR je 135 / km2, v Polsku 123 / km2, nezdá se mi to jako zásadní rozdíl.
Jo takové Lotyšsko, 31 / km2, to už rozdíl je. To už je opravdu pustina.
Tam jsou, řekl bych, mnohem větší rozdíly v hustotě osídlení. Na jedné straně hodně velkých měst (třeba v kategorii 0.5 – 1 mil. obyv. jich tam je několik, u nás ani jedno), na druhé straně v některých místech liduprázdný venkov.
Sice už se vyřizuje územní rozhodnutí (= projektová dokumentace k územku je hotová), ale všecko je na***no.
Nevšiml jste si té stavby na jih od Prahy k Budějovicím?
Polsko i Maďarsko mají velkou (a nevyužitou) výhodu, že trasování VRT je v úplné rovině.
Hlavní problém bude v procesech predchazejich prvnímu kopnuti. A kromě toho, pilotní projekt v Polabí bude také v rovině.
Tak proč nám dávají v dopravní infrastruktuře na zadel i Švýcaři, kde je to samý kopec?
To je fakt, ale zas ti nám dávají na „zadel“ ve všem, takže žádné překvapení
ve svycarsku maji nejakou vrt?
Podle naší legislativy je VRT ve Švýcarsku trať v základnovém tunelu pod Gotthardem (rychlost 250 km/h). A oni sami asi berou jako VRT i (kousky) tratě na 200 mezi Bernem, Oltenem a Zürichem..
Pročež by jim mnohde stačilo zrychlit či zkapacitnit stávající přímé tratě se stanicemi ve městech…
Zkapacitnit by v realitě ČR znamenalo postavit dvě koleje navíc. A dělat to v současné stopě je blbost, ty rychlostní propady se o moc víc narovnat nedají a probourat to přes náměstní v Českém Brodě, tak Vás místní zabijou.
Český Brod by se dal zarovnat tunelem pod ním, kde by jste začal v Klánovickým lese, v údolí Výmoly by byl most a pak zase tunel, vyústilo by to někde před rovinkou u Tatců.
V současnosti tohle dělat je blbost, nebude to mít takový efekt jako VRT.
No, narozdíl od nás to Poláci staví Italským stylem, tedy napojené na úplně všechny tratě, které to kříží, nebo potkává. Jen my projektujeme VRT podle současných dálničních sjezdů, aby vznikly antiurbanistické prasárny století jako Terminál Nehvizdy, nebo Terminál Roudnice nad Labem, kterých budou litovat naše děti.
Terminál Brzeziny se od Roudnice liší třeba v čem?
Je v docházkové/mikromobilní vzdálenosti od Brzezin, a nevede k němu dementní shuttle trať, které slouží jenom Roudnici, ale už ne větším Kralupům, ani žádné jiné obci v okolí. Roudnice by v „polském/italském stylu“ vypadala nějak takhle. Terminál Roudnice je umístěnej vyloženě na nejdebilnějším možném místě jen proto, že je tam sjezd z dálnice.
https://photos.app.goo.gl/t3t1DMP5Ugu2FXi69
Brzeziny mají 12 tisíc obyvatel. Fakt má smysl zde podle této logiky dělat terminál VRT pro přepravu mezi prvním a třetím největším městem v Polsku? V čem je konkrétně problém, že si z obce bez železnice dojedu k terminálu VRT autem?
Roudnice má taky 12 tisíc obyvatel, a ještě jí bude obsluhovat vlak pendlující tam a zpět. Hůř to opravdu nešlo. Ten terminál buď vůbec neměl existovat, nebo měl být umístěný tak, aby v něm šlo přestupovat na pražské eSko do výrazně větších Kralup, jak jsem to namaloval já. Ten rozdíl jízdní doby VHD z Roudnice 5 minut opravdu nikoho nevytrhne a Kralupy si VHD napojení na VRT zaslouží.
Ale já stále nechápu, v čem je tedy polské řešení postavit terminál u města s 12 tisíci obyvateli o tolik lepší než to české řešení.
Brzeziny jsou zdaleka největší město u trasy a terminál je umístěný tak, že je pro místní použitelný i bez auta a giga P+R. Roudnice je malá, terminál je od ní strašně daleko, tak se k ní staví ještě naprosto zbytečné železniční napojení (a to ještě v tom blbém směru, aby přes něj nešlo v případě mimořádnosti z VRT sjet. Prostě to Polské řešení je výrazně efektivnější a logičtější vzhledem k jeho okolí.
12 tisíc mají obě města. Brzeziny jsou zdaleka největší město. Roudnice je malá. To mi asi stačí:)
Bože můj. Otázka z urbanismu za zlatého bludišťáka. „Kde postavím terminál VRT mezi prvním a třetím největším městem v Polsku, ke kterému se mi určitě nastěhují noví obyvatelé?“ a) V docházkové vzdálenosti k největšímu městu podél trasy, kde existuje vybavenost, potenciál rozvoje. b) V poli vedle dálnice, trochu blbě proti Roudnici nad Labem a nedostupně pro výrazně větší Kralupy mimo cesty po dálnici Já nevím, jestli to říkám dost srozumitelně, ale myšlenka zní – Pokud měl vzniknout terminál na VRT Praha – Ústí, kde stejně vlaky pojedou navždy přes Lovosice, tak měl vzniknout někde, kde povede k nějakému udržitelnému rozvoji… Číst vice »
Omlouvám se, ale stále vám nerozumím. Například i proto, že varianty VRT do Ústí rozhodně nepočítají s Lovosicemi, ale trasou přes Litoměřice. https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/80092519/P%C5%99%C3%ADnosy+VRT+v+%C4%8Cesk%C3%A9+republice/3b201fde-4be8-49df-a93d-a3c8a025f309
Linka R20 navždy a všechno ostatní až do stavby Středohorského tunelu pojede z terminálu Roudnice nad Labem do Ústí přes Lovosice. Je můj soukromý názor, že středohorský tunel nikdy nebude.
Nebo žiju ve Lži? Měl jsem za to, že sjezd Litoměřice je součástí až úseku s tunelem. Ale na tom, že linka R20 pojede přes Lovosice na vždy to nic nemění. Jdu si najít tu dokumentaci pro územní řízení, ale jsem si skoro jistý, že se to dělalo bez sjezdu do Litoměřic.
Tak sice jste mě hodně znejistěl, ale po pohledu do ZD k DÚR je skutečně úsek Odb. Židovice – Polepy – Litoměřice až další etapa.
Vycházím z mapy, která je neustále prezentována.
Tak v téhle republice jsou k sobě všichni jen sobečtí a potřebují ublížit ostatním zatímco jinde (nemyslím všude jinde) si třeba zkouší pomoct si navzájem, naschvál si nekazí města cizími parazitickými firmami, kterým jde jen o peníze.. atd. atd.
To už máte namalovaný grafikon pro ten pendl? Pokud vím mělo by to z terminálu Roudnice jet přes Roudnici bez přestupu na Bohušovice, Lovosice… takže to samozřejmě obslouží řadu dalších obcí a ten sjezd z dálnice má tentýž užitek.
V DÚR, což je zatím poslední etapa se uvažuje, že tam bude úvraťovat linka Roudnice nad Labem – Bříza obec.
A bude to jediná linka? Osobáky od Ústí má smysl vést přes město Roudnice k terminálu, přímé vedení směr Kralupy je mnohem méně významné.
Aneb místní obsluhu podřídit napojení na dálnici, aby lidi z dálnice mohli přestupovat na souběžný vlak. Geniální. To už je fakt lepší tam natáhnout přípoje Roudnice – Říp – Mšené – Libochovice, pokud tedy stanice v polích. A stanici z pole u Nehvizd posunout někam k Mochovu a napojit Neratovice – Brandýs – Čelákovice – Český Brod, když už musí VRT na Brno zahustit bariéry v Polabí, namísto aby pomohla Benešovsku.
Co máte pořád s tím Benešovskem? To by se za podobných úvah mohla stavět okružní VRT, aby se nějakým dalším „…ovskům“ pomohlo.
Minimálně podle současných úvah ano.
To jakože by jeli z Prahy do Roudnice a pak zpět do Kralup?
si z obce bez železnice dojedu k terminálu VRT autem?
Prostá existence faktu, že někdo použil silnici, což ultras považují za nečisté praktiky a smrtelný hřích odčinitelný jedině skokem pod vlak.
Tedy já té výhodě Brzezin taky nerozumím. Kolem není skoro žádné osídlení, když nebudu počítat Koluszki či Rogów, které už jsou obslouženy existující tratí. A ještě je to jen 20 km od Lodže. A naopak rozumím tomu, když je terminál Roudnice u sjezdu z dálnice, je 50 km od Prahy a ke všemu obslouží ještě blízké Velvary, Straškov, Mšené, Budyni, Brozany i Libochovice. Ať už silnicí nebo po žel. trati.
Pan Suchan tradičně mimo…
Tak tak. Kolem každého terminálu vyrostou takové Černošice 21. století. Navíc to bude vylepšené o obří parkoviště, které jednak zabírá místo užitečnějším veřejným stavbám, a které bude muset nejdřív „přebrodit“ každý, kdo by snad chtěl přijít pěšky.
jdete se nekam projet sukafonem a nepoustejte se radsi uz do zadnych vetsich uvah.
A že by tam jezdila veřejná doprava, to vás nenapadlo?
Neo snad než by jeli na vlak po silnici, tak ať raději nejedou vlakem vůbec?
A my to snad nebudeme mít napojené na všechny tratě co to kříží? Lokálky tedy ne, ale ty to v Polsku vůbec nekříží.
No, třeba v případě těch Nehvizdů dávalo výrazně větší smysl postavit ten dálniční terminál někde u Mochova, a postavit trať částečně v tělese lokálky tak, aby byly rozumně napojené Čelákovice, Lysá, BnL, a umožněn sjezd z VRT ve směru do Prahy na 231. To samé si myslím o oblasti u Hovorčovic, kde by dávalo smysl přeložit 070 na společné těleso s VRT do tunelu, postavit terminál Hovorčovice – Líbeznice a po tělese líbeznické vlečky se vrátit zpět na 070 do Měšic. Provázaní s kapacitní příměstskou dopravou a rozumná ne IAD generující obsluha pražských satelitů prostě v současnosti úplně chybí.
Stejně se toho nedočkáme, tak je to jedno. Je to stejně jako další jaderné bloky elektráren. 30 let kecy a skutek utek
Psal jsem teď o napojení na tratě co to kříží, ne o terminálech, na Nehvizdy nemám úplně jasný názor. U takových napojení na všechny tratě těsně za Prahou je otázka jestli by to ta VRT vůbec pobrala. V případě 070 vidím spíš větší smysl ve zkapacitnění a aby to nadále všechno obsluhovalo Čakovice, Vysočany… na Liberec se má stejně jezdit jinudy. Nehvizdy mají oproti Mochovu výhodu aspoň v tom, že se busy z D11 dají jednoduše vést na ČM přes terminál. A Lysá se na to dá napojit, nemusí to být vlakem. Tam budou rádi když procpou dostatek přímých vlaků… Číst vice »
Zbytečně obavy, v 2030 už na nějaký VRT nebudou penizi kvůli chybějící důchodové reformě, nákladům zdravotnictví či nákladům na obranu.
Ale budou. Prostě si je půjčí 🙂
A to se podívejte, jak NYNÍ vypadá hlavní stanice v Lodži, Fabryczna, pro konvenční trať. Úplně jinej vesmír.
A pak si v PKP IC z Poznaně do Štětína a divte se, proč v té zemi po čerstvě zrekonstruované trati vlak jede max. 120 km/h. Aneb vše je jinak, než tvrdí svou zemi pomlouvající plačky.
Jako vážně to rekonstruovali na 120km/h?
Jestli budou pokračovat z Lodže do Wroclawi tak by to chtělo jako první VRT u nás stavět z Prahy do Wroclawi. Pak stavět VRT z Prahy směr Norimberk a Mnichov. Tím by vzniklo
tranzitní spojení přes Česko ve směru kde dosud pořádné železniční spojení chybí.
Poláci zatím plánuji být před r. 2035 na české hranici, reálně spíš ve Walbrzychu, protože u nás se počítá s VRT Poříčany-HK někdy mezi 2045-2050 a na hranice ještě mnohem později.
No je tak trochu hloupost tu VRT neprotahnout alespon do HK a Pardubic… klidne i se stanici na krizeni s trati ….Caslav-Kutna Hora-Kolin-V.Osek (VRT)-Podebrady-Nymburk….
Kdyz si to vezmete, tak s Prahou napojite 100tis. HK, 100 Pardubky, a cca 100tis. oblast podel zminene trati u terminalu Podebrady/Osek a k tomu prictete i ty, co by prijely z obci autem po tech 3 silnicich I. tridy c. 38 (dva smery a 36, + ty z okoli HK/Pardubic…
A kdyby vlaky po VRT prahou projizdely smerem na Plzensko, tak mate hlavni pater v Cechach kolmou na dulezitou hlavni pater Berlin-Praha-Jihlava-Brno-Viden/Budapest…
jasne proc vrt „neprotahnout“, vzdyt to nic nestoji, v uzemi ji vitaji a je to brnkacka. proste railroad tycoon…
Ano, asi jste nebyl v Nemecku, Japonsku, apod… vite, ze lze stavet i pod zem, a v HK by slo o zarez + kratky cca 1km dlouhy tunel a pak cca jeden 700m dlouhy… a umoznite desetitisicum lidi prestup z nekolika trati okolo… Mj. to je jedina vyjimka z trasovani, jinak trasu respektuji… Nekde se dokonce stavi tak, ze je vetsi cast na viaduktech, je to drazsi co se tyce trati, ale levnejsi pro krajine upravy, kde netvori barieru… V CR je vzdy silna NYMBY, velmi silna, ale to bychom nic nepostavily a pokud chcete trat bez navaznosti, tak budete… Číst vice »
… jasně, takže se vykašleme na směr, kde dnes jezdí 30 000 tisíc lidí denně a začneme stavět tam, kde jezdí stěží 3 000:-(
Ve většině zemí začala výstavba VRT spojením dvou největších měst, protože to dává největší ekonomický smysl.
Ideální by byla VRT z Koryčan do Ždánic. Dřív než tam kraj zavede autobus: https://mapy.cz/s/mabulatoge
to jsou napady ze 4. tridy zakladky tohle…
Polsko alespoň narozdíl od ČR/SŽ nevyřadilo svůj vlastní průmysl „ze hry“….
O co že oni tu trať budou mít hotovou dřív, než se tady vůbec poklepe na základní kámen.
O nic, to je skoro jistota 😀 (doufám že se pletu)
proč to nejde u nás?
Protože to je u nás – bohužel.
Ono to jde. Přípravné práce u nás už dávno už začaly. Jsou tu ale drobné rozdíly. Většina Polska leží v řídce osídlené zemědělsky využívané rovině bez chráněných území. V ČR je naopak terén tak členitý, že na cca 80 % území nelze bez tunelů a mostů překračujících celá údolí postavit trať pro rychlost vyšší, než 70 km/h. K tomu žijeme v zemi plné památek a chráněných území a to dává mnohem víc nástrojů do rukou odpůrců. Z tohoto důvodu jsou u nás všechny dopravní stavby dvakrát až třikrát dražší, než v Polsku. V Polsku jsou schopni desítky km dlouhou trať bez jediného… Číst vice »
nebýt přitroublé urážky na konci textu, byl to celkem pěkný příspěvek na úrovni…
Když už argumentujete cenou v našem terénu a objektivitou, tak by se slušelo dodat, že třeba ty zmíněné přeložky mezi Třebovou a Zábřehem a spoustu dalších železničních investic z většiny zaplatila EU. Ano, máme po 33 letech od revoluce podstatně přeloženou trať do Budějic, jeden tunel u Plzně, výše zmíněné přeložky mezi Třebovou a Zábřehem a Nové spojení a z Praha-Brno za krásné 3 hodiny. Možná jsem taky profesionální plačka, ale mně to přijde jako opravdu ubohý výsledek. Ono ostatně i ty vámi zmiňované jízdní doby a špinavý rychlík roku 1989 byly podstatně lepší než v roce 1956, ale každý… Číst vice »
Výsledek je opravdu ubohý. Bohužel.
Otevřete oči a přestaňte si namlouvat do svého zmanipulovaného mozečku lži.
Co je lež? Nové Spojení?
Co nejde? Zahájit projekční práce?
Tak ty už zahájeny byly, pane Znalče. Opravdu si musíte vymýšlet a lhát, abyste mohl nadávat na celý národ?
Nevím odkud kam se počítá ten čas, není těch 90 minut až na Wschódniu? Pokud vím z Lodže Fabryczné na WW Zachodniu jede už dneska IC asi 70 minut a cestou 3x staví (za 2 hodiny od domu v Lodži jsem byl na check-inu na letišti). Však do Koluszek je novostavba na 150 km/h těsně vedle původní trati a dál je to taky slušně modernizované.
Tak na tenhle závod se těším. Vlastně ne.
A Češi zatím projektují, plánují, vizualizují, a jestli nedoprojektovali, budou plánovat až do dnes.
Kdybychom už projektovali, ale spíš mám pocit že se u nás vyžíváme ve studiích proveditelnosti a jejich neustálých aktualizacích
Práci tady potřebujou ajťáci, manažeři a grafici pro vizualizace 😀
Od kdy „ajťák“ dělá grafiku a vizualizace?
A kde je rozdíl? Však ti Poláci taky jenom projektují, plánují, vizualizují, a po volbách, pokud vyhraje opozice, půjde ten Kaczyńského pomník do koše
Kaczyński si staví úplně jiný pomník…
No, zrovna v projektování bych ten největší zádrhel VRT v ČR nehledal.
Mimochodem – Varšavský Metropojekt sice nemá nic společného s českým Metroprojektem (jak píše autor textu), zato má a nějakou chvíli ještě i bude mít spousty společného s českým SUDOPEM PRAHA, se kterým na této zakázce VRT spolupracuje.
V nedemokratických režimech se jede bez odvolaní, žádné děti země apod.,žádné EIA, památkáři, archeologové, posudky, desítky až stovky razitek. Řekne se a postaví se to.. To je asi ale jediná jejich výhoda..
Pakliže nepatříte k vládnoucí třídě, jinak to má spousty benefitů, bohužel jen pro (ne) vyvolené.
Odvolání by ještě nevadilo, ale vrácení mezi soudy a úřady nahoru dolů.
Četl jste aspoň nadpis? Poláci ZAČÍNAJÍ PROJEKTOVAT. Takže jsou za námi.
…a jestli se neuprojektovali (+ neuplánovali a neuvizualizovali) a u toho nezemřeli, tak projektují a vizualizují dodnes.
Tak a teď začíná závod. My to sice projektujeme už několik, kdežto Poláci začali až teď, ale stejně můžeme sázet, kdo to postaví dřív. Myslím, že to bude zajímavý závod.
Ani ne. Budou to mít dřív
Kurz na Poláky bude 1,01 tak se nevyplatí sázet
Tam se jim to staví, v těch jejich nekonečných rovinách.
Zapomněl jste napsat, že ty roviny jsou také liduprázdné.
Začít stavět v roce 2024. Slušné tempo. Poláci proste vedi, že ted tečou peníze z EU tak je třeba stavět. Tak staví.
Podle dřívějších plánů mělo tou dobou být skoro hotovo. Tolik k „slušnému tempu“ 🙂
No tak asi nebylo tolik zlaťáků, tak ty prachy napřed nasypali do dálnic a těch jejich rychlostních „S“ silnic. Možná počítali s tím, že budou prachy od EU i potom
Ale my už také za evropské peníze dávno stavíme! Máme nejvíce rozhleden na světě, řadu cyklostezek, po kterých jezdí přes týden desítky a o hezkých víkendech někdy až stovky lidí denně a spoustu nových vesnických muzeí všeho možného. Jsme přece kulturní národ a nebudeme prachy z Brusele cpát do něčeho tak přízemního jako je dálniční a železniční beton!