Terminál nového polského megaletiště navrhne uznávané studio Foster + Partners

Terminál nového polského megaletiště navrhne studio Foster + Partners Zdroj: Foster + PartnersTerminál nového polského megaletiště navrhne studio Foster + Partners Zdroj: Foster + Partners

Letiště bude schopné odbavit na 40 milionů pasažérů, v budoucnu se má jejich počet zvýšit až na 65 milionů.

Polský státní podnik Centralny Port Komunikacyjny (CPK) vybral hlavního architekta, který navrhne terminál pro cestující, železniční stanici a přestupní uzel v projektu jednoho z největších evropských letišť s názvem Solidarność.

Zakázku za přibližně 150 milionů eur získalo na základě výběrového řízení konsorcium firem Foster + Partners a Buro Happold. Jejich úkolem bude vytvořit letiště plně integrované s vysokorychlostním železničním uzlem. Britské studio zvítězilo v tendru nad konkurenty jako ateliér Zahy Hadid nebo Gerkan, Marg und Partner.

Jedním z hlavních cílů terminálu bude jeho modularita a možná budoucí rozšiřitelnost, díky níž by letiště mělo být schopné jednou dosáhnout hranice 65 milionů odbavených cestujících. Prozatím se počítá s otevřením v roce 2027 a 40 miliony pasažérů. První koncepty Foster + Partners představené v rámci výběrového řízení vyzdvihují zaměření na zeleň a přirozené světlo, stejně jako na pohodlné a funkční spojení třech způsobů dopravy: letecké, železniční a silniční.

LOT: „Na Chopinově letišti není prostor pro rozvoj, bez CPK nepřežijeme.“

CPK se má nacházet mezi Lodží a Varšavou, přesněji v obci Baranów v Mazovském vojvodství, asi 40 kilometrů jihozápadně od centra hlavního města Polska. Nedílnou součástí projektu bude také vybudování rozsáhlé železniční sítě, a to včetně té vysokorychlostní o délce téměř dvou tisíc kilometrů. Letiště se stane hlavní základnou letecké společnosti LOT, která již dříve uvedla, že se bez něj neobejde, protože na současném hlavním varšavském letišti nemá možnost dalšího rozvoje. LOT Polish Airlines cílí podle svých slov dokonce na pozici evropského lídra.

Odhadované náklady na výstavbu letiště činí přibližně osm miliard eur, celý projekt CPK pak vyjde asi na 50 miliard eur. Část prostředků chce státní společnost získat od soukromých investorů. O spolufinancování již projevila zájem největší polská stavební skupina Budimex. Poprvé by se mělo kopnout do země již v polovině příštího roku. Projektování pozemních staveb vč. ranveje a pojezdových drah dostala na starost firma Dar Al-Handasah Consultants, která stojí například za letišti v Dauhá nebo v Dubaji. Studio Foster + Partners zase navrhlo třeba nové sídlo firmy Apple či londýnský mrakodrap přezdívaný Okurka.

Terminál nového polského megaletiště navrhne studio Foster + PartnersTerminál nového polského megaletiště navrhne studio Foster + PartnersTerminál nového polského megaletiště navrhne studio Foster + Partners
Tagy Centralny Port Komunikacyjny CPK Foster + Partners Letiště Varšava Polsko Solidarity Transport Hub Poland Solidarność VRT Polsko
63 komentářů