Válka mezi Airbusem a Qatar Airways. Kvůli sporu o kvalitu laku zrušil výrobce zakázku na nové A321neo

Airbus A350 společnost Qatar Airways. Foto: Qatar AirwaysAirbus A350 společnost Qatar Airways. Foto: Qatar Airways

Airbus obvinil dopravce, že problém s lakem zveličil a zinscenoval.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondra

No normální mi to moc nepřijde ani z jedné strany konfliktu. Nejdřív Qatar airways žaluje Airbus o nekvalitní lak, který se shodou okolností začne oběvovat v době největší letecké krize, když A350 má jako první aerolinka od 2015. Takže 6 let bylo vše ok , to je na hlavu. A Airbus jen tak pro niczanic zruší objednávku na 50 letadel. Obě firmy by si měli nafackovat. Chovaj se jak děti na pískovišti

Peeetr

Dnes je vskutku zvláště pro výrobní firmy ideální čas přestat se bát přenechat konkurenci nejproblematičtější zákazníky.

Smutný

Do dneska jsem fandil Airbusu. Chápu, že tam ta arabáčská verbeš zasluhuje dostat po kulách, ale tento přístup vrchních představitelů výrobní společnosti vůči zákazníkovi dává jasně najevo jejich aroganci a nadřazenost a s tím se v konkurenčním světě nedá smířit!
Za mě je to jasná zelená pro MC-21 a Comac 919, samozřejmě spolu s investiční injekcí arabských zemí při objednávkách, protože bez ní by zůstalo jen u desítek strojů na místních trzích. A co si budeme povídat, jsou to zcela nové stroje absolutně nejlepších hodnot do poměru cena/výkon/spotřeba, i když vám západ bude tvrdit opak! Nazdar.

Lukino

Jojo, zrovna tyhle letadla to zachrání. Ty budou rády, když obslouží domácí trh.

Air Traveller

Dobře Qataru tak… Ať jdou za zmetky do boeingu

SYN

Haha, pokud chce QA spáchat efektní sepukku tak jen směle do nevyzkoušených typů… budou rádi když se jim „jen“ bude loupat lak…

Dino

Qatar je ta zeme co podporavala teroristy ne? Aha … už vím. A lhali ze prej nepodporovali. Co kdyz lzou zase?

Zdeněk

Do zákulisí případu samozřemě nevidím, ale netuším, co by Qatar airlines získaly zinscenováním nebo zveličováním závad na laku letadel, obzvláště když kvůli nim šla některá letadla do odstávky. Zrušení smlouvy na dodávky A320 pro katarské aerolinky ze strany Airbusu pak v tomto světle vypadá jako trucovitost. Airbus si ji zatím může dovolit, zakázek má dostatek. Nicméně naštvat jedny z nejlepších světových aerolinek by se Airbusu nemuselo v budoucnu vyplatit.

OtaZ

V tomto fandím Airbusu. Nenachat se vydírat od dopravce (státní společnosti) ze země, kde teroristi mají legálně své kanceláře, fotbalový šampionát hluboce uplacen a další svinstva, co tam perou.
Ano, služby mají na špičkové úrovni, ale čím vykoupené… Airbus letadla udá jinde.

Gajda

Ale oni je nevydírají, k tomu teď přistoupil spíš Airbus. Qatarci chtějí to co jim podle nich náleží a nechají o tom rozhodnout soud – mimochodem konaným u nás v Evropě.

SYN

Myslel jste jako ostrovní říši – nečlena? Tomu v žádném případě neříkám „u nás“…

Tom Matoo

Naopak mě důvod přijde jako jasný. Dálkové létání v době kdy spor začal prakticky úplně stálo, tak se QA pokusili hodit odstavení letadel na Airbus. A350 bylo vyrobeno už spousta a takové problémy jako QA nemá nikdo jiný. O nestranosti Katarského úřadu pro letectví, který přikázal uzemnění stojů si asi nemusíme povídat.

Rudolf Mrázek

Jo, někteří zákazníci jsou fakt za trest a je lepší je pustit konkurenci. Boeing jim určitě rád pomůže když ví, že nejbližší konkurence je nějaký virtuální letadlo s pár prototypy z Ruska.

Air Traveller

Jo jo půjdou pro zmetky v podobě MAX a 787

SYN

Ale tak, nějak to létat bude, 787 podle mně nikdy spadnutí nehrozilo, a MAX už teď po těch peripetiích taky fungovat bude, akorát se mu někteří zákazníci zdálky vyhnou…
Však se uvidí, kolik let budou s B milenci zaláskovaní, a kdy si začnou vymýšlet extrabuřty zase tam…

Já, kdo jiný

V době, kdy spor začal, Qatar Airways využívalo naprosto všechny dálkové stroje na svých linkách. A uzemněním těchto A350 vznikly další komplikace, kdy si Qatar Airways musí pronajímat stroje od Oman Air, Cathay Pacific, Smartlynx, Air Belgium, a k tomu reaktivovat staré A330 a A380.

Dino

Vzdyt to neni pravda. Ze bude propad byl jasny. Qatar je dlouhodobe ve ztrate, mel taky dlouho omezeny vzdusny prostor. Nejak museli oduvodnit ty pozadovane castky od Airbusu a to temito pronajmy kterymi nahradily odstavene A350. Jen naivni blbec by si myslel ze firma jako Airbus by problem ktery zvelicuji jen tak neresila a vysmala se Qataru, Airbus pouze na to nemel nervy a pristoupil na jejich hru. Kdo chce tam, pomozme mu tam.

Ivo

Ono to má politické konsekvence. Francie se snaží hrát aktivní roli v arabském světě. Že Katar podporuje teroristické organizace včetně Talibanu je skutečnost. Co se týká laku, A350 je kompozit , barva úplně dobře nedrží na povrchu, budou muset vymyslet novou barvu nebo technologií nanášení. Ale v žádném případě to neohrožuje bezpečnost tohoto typu letadla. Na výpalný nemají nárok.

dejf

No nevím, nová 320neo family se prodává jak teplý housky, nekoupit je mi nepřijde jako nějaká zásadní hrozba pro airbus. Ale tak třeba to mají vymyšlený…

Pacicka

Zkuste si to přečíst ještě jednou, tu objednávku nezrušila aerolinka….

Vojta

Jsii asi nedočel do konce ani nadpis, co? Kontrakt zrušil Airbus, na Qatar.

dejf

Nj, sem slepej, ani mě nenapadlo že to je obráceně.

SYN

Se rozhodli že takový zákazník za ty problémy nestojí… ta myšlenka má rozhodně něco do sebe.