V Ústeckém kraji mají jezdit běloruské autobusy, jejich dovozce vyhrál soutěž

Autobusy MAZ. Foto: Redline - Wikimedia CommonsAutobusy MAZ. Foto: Redline - Wikimedia Commons

Krajskou firmu vyjde nákup 90 autobusů bez ohledu na vítěze v nové soutěži podstatně levněji než u první soutěže.

Soutěž na dodávku 90 linkových autobusů o délce 9,9–11 metrů pro Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) má nečekaného vítěze: společnost NMN Group, která v tendru nabídla v Bělorusku vyráběné autobusy MAZ. Smlouvy ale zatím nemá jistou, proti jejímu vítězství přišly námitky.

Vítězství NMN vyplývá ze zprávy o výběru dodavatele, kterou má redakce k dispozici. NMN nabídl sice vyšší cenu než turecký výrobce Otokar, ten však skončil druhý v hodnocení kvůli kratší nabídnuté záruce. Za 90 autobusů požaduje NMN 347 milionů korun bez DPH. Na třetím místě skončil dealer Iveca Zliner, který šel s cenou proti prvnímu zrušenému tendru výrazně níže. Čtvrtý skončil SOR.

NMN na dotazy zaslané e-mailem nereagoval. Firma má jednoduché webové stránky, kde neuvádí jaké značky zastupuje. Tři na sobě nezávislé zdroje ale redakci potvrdily, že nabídla běloruské autobusy. NMN Group má základní jmění tisíc korun.

Běloruský výrobce už má s trhem v Evropské unii zkušenosti, dodával autobusy například do Polska nebo na Slovensko.

Letos na jaře vypsaný tendr byl opakováním již jednou zrušené soutěže. I tato skončila nakonec na Uřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), dokonce probíhala dvě řízení. Jeden na návrh společnost IB Group, druhý podala společnost Centra dopravních služeb. Ani v jednom případě nejde o dealery autobusů. Úřad jejich návrh zamítl a potvrdil správnost postup DSÚK.

DSÚK oproti první soutěži výrazně ušetří

Zatím ale není jisté, že běloruské autobusy budou v Ústeckém kraji nakonec vyjedou. „Stále však je v platnosti předběžné opatření, kterým byl zadavateli uložen zákaz uzavřít smlouvu v zadávacím řízení na veřejnou zakázku. Proti výběru dodavatele byly podány dvě námitky, na které se v současné době připravuje rozhodnutí zadavatele,“ řekl ředitel DSÚK Milan Šlejtr.

DSÚK se snaží devadesát autobusů vysoutěžit přes dva roky. V první soutěži vybral Zliner a autobusy Iveco, spor o tuto zakázku zaměstnává ale ÚOHS a soudy. Celková hodnota smlouvy byla 538 milionů korun. Krajem vlastněná firma vypsala na jaře loňského roku ještě novou zakázku. Bez ohledu na to, kdo tuto soutěž vyhraje, je jasné, že autobusy budou levnější: všechny nabídky se vešly pod 400 milionů korun. Kvůli nedostatku autobusů si musí dopravce vozy dráž pronajímat. Nové autobusy mají zamířit do oblastí Litoměřice, Lovosicko-Lounsko, Litvínov-Bílina. Podbořansko a Lounsko.

Tagy Dopravní společnost Ústeckého kraje DSÚK Iveco Czech Republic MAZ NMN Group Otokar SOR Libchavy Top Ústecký kraj Zliner
130 komentářů