V USA začala stavba první vysokorychlostní trati, povede uprostřed dálnice
Vysokorychlostní vlak pro Brightline West. Foto: Brightline
Politici doufají v dokončení do termínu olympiády v Los Angeles.
Politici doufají v dokončení do termínu olympiády v Los Angeles.
První VRT v USA se začalo stavět už před lety California HSR.
Tak prosím nepište nepravdy!
Zhruba před dvěma lety se zde psalo o výstavbě síte VRT v Texasu mezi Dallasem, Houstonem, Austinem a San Antoniem. Od té doby ticho po pěšině. Neví někdo jak se to pohlo? K článku: chápu dobře, že se bude jednat o neelektrizovanou trať jako v případě Floridy? na 320 mi to nesedí.
Zrovna před pár dny Amtrak oznámil, že mají předběžnou domluvu s Texas Central a vstupují do projektu v Texasu. Problém je zatím s výkupy pozemků.
Minulý týden navíc USA podepsalo s Japonskem memorandum o spolupráci na tomto projektu, protože Texas Central od začátku počítá s tím, že to postaví podle japonského standardu a provozovat budou shinkanseny N700.
Když budou různé státy stavět podle různých standardů, dost blbě se to bude spojovat do sítě.
Tak upřímně s propojením Texaské a Kalifornské VRT asi nikdy nikdo nepočítá….
Nikdy je asi trochu moc silný pojem…
Když už to potáhne z Texasu na západ, tak bych taky čekal spíš Las Vegas, tak pak tedy přestup.
Proto se Francouzské normy liší od Německých. A prakticky všechny delší tunely jsou fiancovány cargem s tím, že se tam osobka jenom tak trpí.
Njn. Američani teď stojí na prahu velkého rozvoje osobky (doufám) a mají šanci založit jednoduchou a šikovnou jednotnost, nebo si to zpackat ještě hůř, než je to v Evropě.
Drobna poznamka: Victor Valley neni zadne mesto, ale rika se tak aglomeraci kolem mesta Victorville. Bude se tak jmenovat stanice na okraji teto aglomareca ve meste Apple Valley.
Bohuzel kamkoliv pojedete vlakem v USA, prvni vec kterou budete muset po prijezdu udelat je si pujcit auto abyste se nekam dal vubec dostali (vyjma mozna nekolika mest na vychodnim pobrezi)
San Francisco, Denver, Niagarské vodopády. Plus Honolulu (kam se ale nedá dojet vlakem).
Prvních pár měst, která mě napadla, nejsou na východním pobřeží a auto tam není potřeba.
Seatle, Portland ( Oregon), Chicago, ST Louis, jsou také na americké poměry zahuštěny dobře veřejnou dopravou
Jel jsem vlaky na Severovýchodě a auto jsem nepotřeboval.
Jel jsem Pacific Surflinerem a auto jsem nepotřeboval.
Coast Starlight jsem nakonec zavrhl jen proto, že měl blbé načasování a častá zpoždění, ale i tak by to šlo bez auta, protože Amtrak nabízí přípojný shuttle bus do města.
Strašně závisí od destinace. Pokud člověk míří někam do města, tak si vystačí s MHD a Uberem.
Amtrak je federální dopravce vlastněný vládou unie?
Takže i Američané začali dřív než my. No na druhou stranu velikostí státu už bylo načase…
Oni chtěli začít už mnohem dřív, ale úmyslně jim to zkazil Musk se svou vizí hyperloopu, vedle které by byla VRT muzeálním reliktem 20. století. Jenže to byla jen bublina, která mu pomohla se prosadit na trhu s elektromobily. Na VRT je knowhow hotové a může se stavět hned, jak získáte papíry a peníze, zatímco hyperloop má do praxe velmi daleko, pokud to vůbec bude možné.
Ze začátku to přitom vypadalo že to myslí s tím hyperloopem vážně. Snad pomohlo že se více přeorientoval na ty rakety a starlinky.
Tak dnes už Musk není tím geniálním vizionářem, který udává trendy a lidi mu viseli na rtech, dnes je to jen sebestředný vyšinutý magor, od kterého se lidi spíš odvracejí.
Ono taky v poušti, kde žije 0,5 obyvatel a 15 kojotů na km2 se staví trochu jinak, než v ČR, která má hustotu zalidnění 130 obyvatel na km2.
Zase tam potřebujete citelně delší trasy…
Nevím jak se vám tam podařilo nacpat Muskův koncept. Trasa Brightline West je plánovaná nejmíň od roku 2005. Tam nic kazit nemohl, stejně jako nekazí dálkové lety návrhem suborbitální Starship.
Hyperloop je podle mě modernější ekvivalent maglevu… je tam nějaké zrychlení, ale není až tak velké aby to stálo za ten totálně nekompatibilní (myslím nezáměnný/nepropojitelný, ne že by se nedal zapojit do systému VHD) systém dopravy…
Oni začali už mnohem, mnohem dřív, jen se ty snahy v 70. letech bohužel zasekly a zůstalo u jednoho polodokončeného koridoru (NEC). V roce 1993 ale bylo v USA na turné německé ICE i švédská X2000, jezdilo to pár měsíců vlastní silou s cestujícími a prezentovalo se to jako první vlaštovka masivního nástupu VRT.
Vypadá to zajímavě. Plus do toho Brightline už má hodně zajímavé vlaky po designové stránce, tak se těším.
PS – kdo vyhraje výběrové řízení – Siemens nebo Alstom? 😀
Brightline ma zkušenosti se Siemensem, takže bych to viděl spíš na Velaro platformu, ale kdo ví….
Nebude tam klasické výběrko, Brightline už předem ohlásil, že by rádi byli pilotním zákazníkem pro Velaro Novo od Siemensu, ale uvidíme, jak se dohodnou.
Na jejich floridské lince jezdí v podstatě upravený railjet (Viaggio Comfort) s jednosměrnými dieselovými mašinami na obou koncích.
Děkuji za odpověď. Doufám, že to vyjde. Nerad bych, aby Velaro Novo dopadlo jako AGV.
Jen je zajímavé, že Brightline používá vizualizace vlaků od Alstomu.
Zajímavé bude, až ten vlak vykolejí.
VRT uprostřed dálnice.
Ti Američané jsou fakt padlí na hlavu.
Všeznalix 2024.
Ale stejně doufám, že to zprovozní dříve jak my naše slavné VRT 🙂
Viděl jste někdy dálnici standardu Interstate? Ne? Mají předepsaný středový pás o šířce minimálně 15 metrů, doporučených je ale 18.
https://en.wikipedia.org/wiki/Interstate_Highway_standards
Už tak 15 let dozadu existoval návrh toto zrealizovat na I-4 mezi Orlandem a Tampou v režii Amtraku. Dokonce federální vláda nabízela financování, ale floridský guvernér tehdy odmítl, protože kdo to kdy viděl, aby na Floridě byly rychlé vlaky…
Mezi Orlandem a Tampou to využije Brightline… odhad je cca do roku 2028, záleží jak se vyřeší vedení trati mezi letištěm, kde nyní Brightline končí a místem, kde se to má napojit na dálnici + zastávky u zábavních parků. Jinak asi netřeba reagovat na trolla 🙂
Těch 15 metrů je jen teorie. Navíc (a je to i na té wiki), ve městech a v horách jsou to jen 3 metry. Spousta intestates takhle široký středový pás nemá (a na spoustě míst to nemá ani ta I-15, kudy ty VRT povede). Jsou interstates (i relativně nové), kde není ani metr (je tam jen betonová bariéra). Ale věřím, že tady to půjde zrealizovat, třeba jen zúžením pruhů a omezením odstavných pruhů na obou stranách (je tam v každém směru odstavný na krajích i u středu).
Tady ten plán počítá, že v části trasy povede trať vedle dálnice a ne uprostřed. Ale zrovna v poušti to těch 15 metrů má s přehledem, lze to projet na StreetView.
Na Floridě ten uvažovaný koridor taky nabízí dostatek místa, maximálně místy nemusí seděl poloměry.
Ano, tady je to pěkně vidět, místa je tam dost https://en.wikipedia.org/wiki/Brightline_West#/media/File:Interstate15_Ivanpah_Valley.jpg
zrovna tady u toho jsem zvědav, jak se poperou se sklonem
Pokud vím, Jeb Bush byl nejprve pro a pak to přehodnotil.
Vůbec nejsou padlí na hlavu. Je to způsob, jak se vyhnout problémům s výkupy pozemků, protože středový pás dálnice vlastní určitě stát.
A co účel středového pásu a „levých“ odstavých pruhů? Občas auto vyletí ze svého pruhu, tak ať se pro jistotu trefí přímo před rozjetý vlak.
Tohle je nápad který se řešil v 80 letech i u nás. Zda VRT nepostavil na sloupech v dělícího pasu D1. Zabýval se tím VÚŽ, ale výsledek z toho nebyl žádný. Zastavilo se to ihned to revoluci. Třeba by to vyšlo levněji než vykupovat pozemky s dohadovat se léta s vlastníky a NIMBY.
Zrovna D1 je „málo rovná“. Pochybuji, že by tam vyšli sklonové poměry a poloměry oblouků.
Americké dálnice (aspoň ty po kterých jsem jezdil) mají tu výhodu, že mezi směry je dost místa, takže tam postavit koleje bude jednodušší.
Stará část D1 je od Medříče do Prahy je taková lochneska, zejména oproti novějším úsekům na Moravě Vyškov-Hulín.
Nevychází 38 km, Želivka, 69 km a trosku 82 km na sklony, na oblouky toho bylo více
Poměr státního a soukromého financování u dálnic je v USA krapet jiný:)
Eh? Nadřazená síť (Interstate) je financovaná kompletně z federálních peněz. Své lokální dálnice si pak státy financují všelijak, těch soukromých pár existuje, ale je to spíš hrstka v kontextu celé země.
Pokud správně odhaduji, tak kilometr je vyjde na půl miliardy korun, jak to má vycházet u nás, ví někdo?
U nás je to víc. Ale taky tam to je přímka v poušti, bez nutnosti výkupu pozemků, s minimálním dopadem na prostředí, žádné PHS, žádné tunely, pár estakád.
Ano to vím, ale i tak by mě to srovnání docela zajímalo.
Navíc naše VRT budou od začátku dvojkolejné a postavené na 320 km/h. Tahle trať má být z velké části jednokolejná a budou tam velké propady rychlosti. Podívejte se na trasu té dálnice, je tam spousta oblouků s poloměrem cca 600m.
Naprosto skvělý postup postavy dálnici i vlak najednou
Dálnice tam už stojí 40 let…
Oni mají také problémy s umístěním VRT ,že toto je v současné době jediná možnost.
Co takhle si ten článek přečíst, než ťápnete takovou kravinu?
Kruci, chtel jsem amikum ukazat, jak rychle se jezdi u nas, … nakonec budem dohanwt i je…
(Jestli se to povede, tak) budou jenom 10 let za Afrikou … .😁😁😁
jj, jenze to my vic…
V Africe VRT funguje v Marku.Na trase Casablanca- Rabat – Kenitra – Tanger jezdi vlaky 320 km/hod
Z obrázku to vypadá že trať nebude pod drátama? Tak to mě zajímá kolik ty jednotky budou žrát paliva, vždyť to se nemůže vyplatit…
Bude pod drátama. Nemůžete hodnotit čistě podle obrázků…
Tak to bude zároveň první elektrifikovaná trať v Americe.
Tak to rozhodně nebude.
Elektrifikovanych trati v USA je sice pod 2 %, coz je zalostne malo, ale existuji, napr. Washington – Baltimore (NEC).
Žalostně málo je jich proto, že na tom zbytku se prostě nevyplatí, neboť tam jezdí jen pár nákladů denně. Elektrifikovaná je část východního pobřeží (z Washingtonu přes New York až do Bostonu) a příměsta velkých aglomerací.
A taky protože i v USA platí paragraf jedna. (Dva kontejnery na sobě, nad tím trolej – to umí jenom v Indii.)
Dva kontejnery na sobě je rozhodně dobrá věc. Patrový vlak, kde mají lidi v obou podlažích strop v rozumné výšce, a ne jako v Evropě, je také fajn. Tak ať si to Američani nenechají zkazit evropským profilem.
Bright line není jezdí s dieselovými vlaky na Floridě, v Kalifornii by ale měly jezdit na elektřtinu
Brightline na Floride je jednotka na 200 km/h. Vlak na 320 km/h na diesel nezvládají ani v Saudské Arábii.
Ten obrazek je zkratka blby …
Taky jsem na to koukal, jestli to není nějaký fór, že to nemá troleje.
To bude slušná ekoprasárna jezdit 320 km/h na naftu.
320 na naftu snad ani neexistuje, ne?
Ten obrázek je jak vizualizace od architektů, co tramvajovou trať kreslí se zvonkoým drátem na tenkých hůlčičkách, parkoviště bez aut, beton stále běloskvoucí „naleštěný“ a na obzoru východ slunce, i kdyby to bylo oriantované na sever.
Velmi oceňuji, že autor rovnou uvádí některá tvrzení na pravou míru – první etapa bohužel fakt nebude úplně komfortní pro cesty LA-Vegas, avšak i tak je to extrémně důležitý krok a obrovská příležitost dát výrazně většímu publiku ochutnávku vysokorychlostní železnice. S těmi VRT je to diskutabilní – Northeast Corridor má úseky s provozní rychlostí 240 km/h (Acela), ale je to spíše v duchu rakouské Westbahn nebo tratě Berlin-Hamburg. Pak se samozřejmě staví čistokrevná VRT v Kalifornii, ale to ještě chvilku potrvá. Koho by zajímaly detaily kolem financování, Wendover měl před časem celkem podrobné video: https://www.youtube.com/watch?v=dmpyV4Yf8b0 Brightline umí využít to, že… Číst vice »
Já jsem teda pochopil, že to na losangeleském úseku bude jezdit po cizích kolejích. Tak teda nebude?
Zatím je plánováno západní ukončení v Rancho Cucamonga, což je jako kdyby RS1 končila v Poříčanech a nezajížděla do Prahy. Není to konec světa, v RC je přestup na místní Metrolink, ale chce to potáhnout dál ke středu aglomerace.
Jinak ale bude zatím všechno nová vlastní infrastruktura, možná s využitím kratičkých úseků Metrolinku. Do budoucna to možná dospěje k tomu, že v návazných úsecích použijí cizí koleje, ale dosavadní zkušenost Amtraku s tímto je velmi tragická, takže s tím nikdo raději moc nepočítá.
Teoreticky by to šlo po kolejích metrolinku z Rancho do LA Union Station. Ale muselo by se to elektrifikovat a zdvoukolejnit, což je projekt taky na 10 let, protože to zatím nikdo neplánuje.
Plánuje, je to vlastně druhá etapa, ale stejně je to celé v mlze, takže je otázka, jestli tomu dávat velkou váhu
Ono v LA a okolí ať už ta stanice bude kdekoliv, stejně se tam většinou člověk bude dopravovat dlouhé desítky minut až hodinu a půl. Aglomerace je hrozně rozlehlá a v centru stejně kromě mrakodrapů, pár muzeí a bezdomovců nic není…. do Hollywoodu, k moři, do Beverly Hills je to všechno daleko na desítky minut, ať už metrem (které opravdu není nic moc), nebo Uberem.
Ako môže stáť zázemie a jednotky 5,5 miliardy $?
A kolik by to mělo stát podle vás?
Inu tak na dvouhodinovou jizdu by i pro luxusni takt (treba 15 minut) mohlo stacit 20 souprav. To by mela spravit ~miliarda dolaru. Depo v pousti snad 4.5 miliardy stat nebude…
A ta čísla jste vzal, kde? Nějaký zdroj, či jen váš dojem?
Podľa vás to je normálna cena? Za pár vláčikov a depá? Veď hlavná bojová lietadlová loď G.R.Ford, to najdrahšie a najväčšie čo pláva v usa, pýcha armády a technológií, stála 13 mld. 220 kusov ICE 4 pre DB stálo ak sa nemýlim okolo 6 miliárd. Brightline určite nekupi pre tú trať ani 100 jednotiek.
Mýlíte. Např. DB odebraly jen 137 jednotek a stejně tak je to z dalšími vašimi tvrzením. Zbytek jsou jen vaše dojmy.
https://zdopravy.cz/siemens-dodal-posledni-ice-4-pro-deutsche-bahn-vyvoj-probihal-i-v-cesku-196095/
Zatiaľ jediný kto tu prezentuje svoje dojmy ste vy. 43 ks ice3 neo za 1,5 miliardy. https://assets.new.siemens.com/siemens/assets/api/uuid:c8342338-b4fc-4ceb-bb1d-5f39675c7640/07-Deutsche-Bahn-orders-43-new-ICE-trains-EN.pdf Aj keby americania kúpili 90 strojov, čo na tak krátky úsek samozrejme netreba, tak depo asi nebude stáť 2,5 miliardy 😉. Resp. v americkych cenach asi ano. Alebo idú rovno stavať vesmírne centrum.
Díky, že jste se usvedčil sam. 😉 Takže žádných 220 souprav atd. O parametrech vlaků a cenové hladině tam to také nic nevypovídá. A to kolik bude stát depo a příslušná infrastruktura k němu, pozemky atd., také patrně nevíte nic. Je to stejné jako odvozovat provozní náklady auta u nás a v Německu. Ne, stejné to opravdu nebude. Prostě jen své dojmy vydáváte za fakta o osočujete druhé. To o něčem svědčí. 😉 Ale hlavně, že ze sebe máte dobrý pocit. 😉
😂
Ano v Německu je to s autem levnější než v ČR. Vlastní zkušenost jak se ShAde, tak s Merglem. A Teslu taky servisujeme v Nemecku
Plus pozemky, stavba kolejí, stavba nádraží a je to uvěřitelné.
,,Začala stavba první vysokorychlostní trati“ – Omlouvám se, ale myslel jsem, že California HSR mezi LA a SF se staví už nějakou dobu (i když jenom nějaký kousek). Jak to prosím je?
Mno, je to Commiefornia. Cili vladni pobidky rozkradeny a stavba stoji. Podobne dopadne i projekt v clanku zmineny.
Stavba CHSR pokračuje momentálně rychleji než kdy dosud, takže klid. Investor navíc komunikuje velmi otevřeně, takže lze průběh sledovat prakticky týden po týdnu.
Vzdyt ta trat byla na obou koncich vyrazne zkracena….
To je jako říkat, že byla zkrácena česká RS1, protože se jako první začne stavět Moravská brána.
Ano, kmenový úsek nevede do center velkých měst, ale bez něj by to stejně nešlo. Zároveň dobíhá modernizace Caltrainu, kde vlaky z VRT budou využívat příměstskou trať San Jose-San Francisco. To docela pomůže.
Nebýt politických průtahů a blouznění o hyperloopu, už to mohlo být o hodně dál, ale i tak ten projekt teď nabral druhý dech.
To nevím, kde jste přišel na to že ta stavba stojí. Jistě, potýká se s různými nástrahami a nedostatkem financování a do nedávna i vlivovým protitlakem různých podívínů typu Elon Musk, ale celkem zdárně pokračuje.
Ano, staví se už dlouho, ale první část bude tak nejdříve za 10 let v centrální Kalifornii a napojení na LA a SF až tak ve 22. století s cenovkou několika státních rozpočtů ČR. Ten projekt je odstrašujícím příkladem pro propagaci VRT v USA a všichni doufají, že právě Brightline West toto zastíní a demonstruje tak naopak výhody vysokorychostních tratí.
Tak nějak je to skoro jako u nás – obrovský projekt, spousta peněz, další a další zpoždění při realizaci, průběžné zdražování… něco jak u nás Temelín. Ale ten nakonec je a funguje, snad to Kalifornie taky zvládne…
Ano, ta se staví, tahle část do Vegas je taková přípojka na konci, viz https://en.wikipedia.org/wiki/California_High-Speed_Rail
Přidávám odkaz na interaktivní mapu: https://buildhsr.com/map/
Podle mapy to vypada jako dalsi ukazka failu americke zeleznice, za spoustu penez strasne malo muziky.
Jede to skrz poust ,ale stejne se bude klikatit s dalnici. Pochybuji ze skrz cetne oblouky bude vmax efektivne vyuzita.
Ani jeden terminal neni u hlavniho dopravniho USA uzlu, tedy u letist. Na obou koncích to je na nejakem irelevantnim predmesti kam se lidi budou muset nauberovat.
Tento styl dopravního planovani pripomina nejakou rozvojovou africkou zemi.
Já si myslím, že to projektují a financují Číňané. Protože u nich je to také tak. VRT zásadně na okrajích měst, kam cesta z letiště nebo centra města zabere 1-3 hodiny.
Když ona je Kalifornie dost popilistická a dost vlevozelená. Staví se podle dojmů a praktické věci jdou stranou. Totiž údržba kolejí zavře dálnici a údržba dálnice zasáhne koleje.
Jenže technické vzdělání je v zelení ideologii nežádoucí – jinak by se ji nepodařilo prosadit.
A označené „fail americké železnice“ je házení několika společností do jednoho pytle. Jak vyčítat Metransu, že nejezdí osobní vlak z Dunajské Stredy do Koperu.
brouk pytlík promluvil
Jestli to trasování ve středním pruhu dálnice není dáno spíše reálnou nemožností vykoupit pozemky pro železnici od soukromých vlastníků a je tedy nutno stavět tam, kde public right of way již existuje.
To mi nedává smysl. Trať se do dělicího pásu nevejde, tam by se nevešla ani jednokolejka. Tak jako tak se dálnice bude muset rozšiřovat. Včetně bezpečnostních odstupů, protože když metr vedle kamionu prolítne vlak rychlostí o 250 km/h vyšší, tak ho to sfoukne.
Navíc při údržbě dálnice nebude možné svést provoz na jednu polovinu. Riziko velké nehody když auto přeletí svodidla… prostě toto není dobrý nápad z úplně všech možných důvodů.
Americké dálnice mají výrazně širší dělící pruh – konkrétně u této dálnice je dle statelitních snímků jeho šířka srovnatelná s šířkou jednoho třípruhového dopravního pásu.
Všechny ostatní nevýhody, které zmiňujete a některé další – například problematické vestavby železničních mostů mezi dva stávajcí silniční, či výše zmýněným problémům s nevhodnými poloměry oblouků ale trvají.
Je to jak kde. Někde jsou sotva betonové kvádry a někde je dělící pás klidně 50 metrů široký. Asi podle toho jak kde „bylo místo“ 🙂 Mne spíš fascinuje, jak tam nemají žádná svodidla (někde), to by u nás asi neprošlo
Svodidla nejsou jednoznačně dobrá, mají své nevýhody. Oddělení vzdáleností je lepší.
co je to prosímvás zelená ideologie? Že bychom měli co nejvíc místo aut používat kolo a VHD? Za prvé, co chcete této myšlence vytknout? A za druhé, tohle se zrovna v USA moc nikde neděje, auto vyhrává i při cestě na nákup 700 m, protože lepší možnost prostě nemají
V podání USA a Kalifornie zvláště hodně řečí a žádná opravdu dobře použitelná veřejná doprava. Plus velká podpora elektroaut.
Ano, v evropském pojetí je to dost na prd, ale i přesto ten projekt má smysl. Bez vedení železnice v koridoru dálnice by se to nikdy nerealizovalo. Odpadl tím marasmus s pozemky. A fakt, že konečná bude hodinu jízdy od centra LA je taky vada na kráse, ale aglomerací LA, kdo tu aglomeraci zná alespoň z mapy, tohle neprotlačíte a když, tak jen za cenu transibiřské magistrály.
Tak Brightline ja také realitní společnost. Bych se nedivil, kdyby v tom nevýznameném předměnstí měli skoupeno velké množství pozemků a primárně by vydělali hlavně na rozvoji toho území, z čehož bude plynout i zvýšení cen pozemků, na jejichž pronájmum, prodeji budov, pak vydělají, stejně jako na Floridě.
Protože v US doposud nepochopili jak funguje veřejná doprava.
Ony ty vysokorychlostní tratě jsou docela drahou třešničkou na dortu. Kdy je integrujete do stávajícího systému veřejné dopravy.
Pak mají smysl a vyplatí se i ekonomicky přes posílení ekonomiky a lepší integraci populačních center.
https://metrolinktrains.com/globalassets/maps/cc_metrolink_system-map_2023_sept.pdf Máte pravdu. Tato síť totiž enexistuje a VRT se na ně nenapojí…
Jako sice existuje, ale do centra (odkud asi budete muset jet ještě někam jinam) to trvá přes hodinu a je na ní velmi příjemný hodinový takt, takže hodně štěstí s přípoji z Brightline
Zrovna tady bych neměl obavy, až ta VRT bude, že se bude jezdit častěji.
Domnívám se že potřebují aby to v konečném (relativně krátkém) čase bylo funkční, a vylepšovat a doplňovat to můžou v klidu následně…