Španělské rychlovlaky hlásí historický rekord, zájmu pomohla větší konkurence

Nové jednotky ETR 1000 pro Iryo. Foto: IryoNové jednotky ETR 1000 pro Iryo. Foto: Iryo

Na hlavní trase mezi Madridem a Barcelonou již počet cestujících začal klesat.

Po španělské síti vysokorychlostních železnic cestovalo ve třetím čtvrtletí letošního roku nejvíce lidí v historii. Důvodem je především snížení cen jízdenek a rozšíření nabídky spojů po vstupu nových dopravců.

Vyplývá to z dat španělského úřadu Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia. S 8,4 miliony cestujících za období od července do září jde o vylepšení předchozího čtvrtletního rekordu z druhého kvartálu letošního roku.

Španělsko má nejdelší síť vysokorychlostních železnic v Evropě, kvůli monopolu státního dopravce ale dlouho považována za příklad nedostatečného využití potenciálu rychlých vlaků. To se změnilo s otevřením kolejí konkurenci, na tamějších tratích jezdí aktuálně čtyři dopravci.

Meziročně vzrostl počet cestujících o 32 %, procentuálně nejvyšší navýšení nastalo na trati Madrid – Valencie (+96 %) a také z Madridu do Alicante (+66 %), kde došlo k nástupu dvou dalších dopravců. Iryo jako novým dopravcem na trase Madrid – Sevilla a Madrid – Málaga/Córdoba zaznamenal v této relaci zhruba 30 % všech přepravených cestujících.

Poptávka v některých relacích naopak zřejmě již dosáhla vrcholu: počet cestujících na hlavním koridoru mezi Madridem a Barcelonou meziročně klesl o desetinu.

Hlavní podíl na trhu si nadále drží na tratích státní dopravce Renfe Viajeros, má 50–74 % cestujících podle jednotlivých relací.

Zpráva úřadu řeší i ceny dopravců. Například do Sevilly díky konkurenci ceny spadly v průměru o 24 %.

Tagy Adif Adif AV VRT vysokorychlostní železnice ve Španělsku
23 komentářů