V Uhersku začal unikátní stavební manévr: otáčení dálničního mostu přes koridor

Otáčení dálničního mostu v Uhersku. Foto: Správa železnicOtáčení dálničního mostu v Uhersku. Foto: Správa železnic

Kvůli ojedinělé akci se na šest nocí uzavře železniční koridor. Dálnice má být hotová do konce roku.

Nejsledovanější stavební manévr letošního roku úspěšně začal v Uhersku v Pardubickém kraji. Specialisté zde během šesti nocí vysunou a otočí nový dálniční most, který převede dálnici D35 přes železniční koridor Praha – Česká Třebová.

Po měsících příprav začalo vysouvání včera v noci ve 22:40, kdy byl zcela zastaven železniční provoz. Výluka skončila ve 4:40, opakovat se bude ještě dnes v noci a z pondělí na úterý. Druhá etapa proběhne v květnu.

Správa železnic zveřejnila první snímky z manévru na svém twitterovém účtu. Ředitelství silnic a dálnic upozornilo veřejnost, že sledovat operaci lze pouze z prostor mimo stavbu. „Přítomnost běžného diváka je možná jedině na veřejných plochách mimo stavbu,“ uvedla Petra Drkulová z týmu komunikace ŘSD. Silničáři pořizují na stavbě časosběrné video.

První den otáčení dálničního mostu přes koridor v Uhersku. Foto: Správa železnic

První den otáčení dálničního mostu přes koridor v Uhersku. Foto: Správa železnic

Celý proces otáčení mostu je v České republice unikátní a ojedinělou akcí, je součástí stavby úseku dálnice D35 Časy – Ostrov. Samotné otočení jednoho vahadla potrvá přibližně 6 hodin, během kterých se posune o 30 metrů. Totožná akce se bude opakovat na začátku května s druhou částí mostu. „Následně bude most nad koridorem stavebně spojen a pokračovat budou nezbytné práce, jako pokládka živičných vrstev, montáž svodidel, dokončení odvodnění a vedení kabelovodů, vodorovné značení, montáž protihlukových stěn. Vše tak, aby byl most hotový a zprovozněný stejně jako celý úsek D35 Ostrov – Časy na závěr letošního roku,“ popsala Drkulová.

Dálniční most dlouhý asi 175 metrů nad železniční tratí u Uherska je atypickou a komplikovanou stavbou. Dálnice D35 povede v místě opěr asi 11 metrů nad nynějším terénem tak, aby byla dodržena podjezdná výška železniční tratě. Překonává celkem šest kolejí. Konstrukci bude tvořit střední komorový nosník o třech polích s rozpětím 50, 72 a 50 metrů s dobetonovanou horní deskou mostovky. Části mostu se budují na obou stranách frekventované trati, ve finále se spojí otočením nad kolejiště. Loni na podzim došlo při betonování k poklesu jedné vzpěry, problém byl ale odstraněn.

Otáčení vahadel kvůli šikmosti křížení

Most staví společnost Eurovia CS, technologii pro otáčení vahadel dodává společnost LKM Consult. Ta na svých stránkách detailněji popisuje, co se bude na stavbě při otáčení dít. „Otáčení vahadel jako mimořádná mostní technologie se realizuje z důvodů výrazné šikmosti křížení mostu se železnicí a nízké světlé výšky mostovky nad kolejištěm,“ uvádí na stránkách.

Most je třípolový, jeho šířka je 26,7 metru. Mostovka je rozdělena uprostřed na dvě poloviny a každá z nich se staví jako samostatné vahadlo na opačné straně trati. Po dokončení vahadel proběhne jejich otočení ve vodorovné rovině o úhel otáčení 34,65° (vahadlo 10) a 32,43° (vahadlo 20) v definitivním příčném sklonu 2,50 %. První se bude posouvat část na straně od Vysokého Mýta. „Po výškové rektifikaci vahadel do definitivní geometrie dálnice D35 dojde k zmonolitnění uzavírací lamely a definitivnímu spojení obou částí mostu předpínacími kabely,“ popisuje firma otáčení. Každé vahadlo váží 4 500 tun. Podobný způsob stavby mostu se v Česku dosud nevyužil.

Úsek D35 Časy - Ostrov

Úsek D35 Časy – Ostrov

Úsek z Časů do Ostrova měří 14,7 kilometru, sdružení firem Metrostav, Eurovia a Swietelsky stavební ho staví od prosince 2018. Původně měla být tato část hotová letos v srpnu, pak došlo k posunu termínu na příští rok. Nakonec se ŘSD dohodlo na urychlení proti původnímu zpoždění. Hotovo má být do 22. prosince letošního roku. Náklady dosáhnou 3,3 miliardy korun.

Tagy D35 D35 Časy - Ostrov Správa železnic trať 010 Uhersko
26 komentářů