V soutěži na provoz vlaků v Jihomoravském kraji jsou tři dopravci, známe jejich jména
Jednotka Moravia v Adamově. Foto: IDS JMK
Českým drahám končí smlouva letos v prosinci, vítěz získá desetiletý kontrakt.
Českým drahám končí smlouva letos v prosinci, vítěz získá desetiletý kontrakt.
Takže to bude klasika jako jinde, nejlevnější RegioJet, ČD druhý a nejdražší Arriva?
Jako kde jinde?
To, co jste napsal, platí pouze pro ÚK. V Plzni a v JMK naopak nedávno vyhrála Arriva. Nějaký pevný vzorec v tom zatím fakt není.
Pokud to ČD nevyhraje, tak vypoklonkovat Ibalginy z Maloměřic ,ať si je opravují pod širým nebem,,to ,že jim to ČD na začátku provozu rozjezdily a servisující Škoda si půjčuje náhradní díly od ČD bez placení nikoho nezajímá ,jak ubohé
Mno a co takhle uzavřít nějakou pěknou smlouvu a ať se neČD provozovatel pěkně prohne a zaplatí ČD za pronájem depa?
Což je od začátku ve smlouvě, kterou mezi sebou uzavřely ČD a Škoda. Kraj je pouze majitel, o zbytek se stará někdo jinej.
Majitelmě jednotek je Jmk. Veškerý servis, údržba a úklid jednotek má na starosti Škoda Transportation.
Koho si Škodovka najme na spolupráci Jmk a vítěze soutěže na strojvedoucí, nikoho nezajímá.
Když si Škoda najme ČD Werkstat, tím líp pro ČD, bo bude mít kšeft. Jestli ten kšeft bude lukrativní, záleží na manažerech ČD.
Aspoň si zjistěte, kdo za ten servis zodpovídá…. Kraj to není.
Proč taková msta?
Na místě managera ČD bych se akorát podíval, jestli někdo nenabídne větší nájem než Škoda. Pokud ne, tak žádné naschvály.
A jaké díly bez placení? Jo to bych zatrhl.
Každopádně je jasné, že to ČD nevyhrají.
Proč?
Jasně to určitě není. Ono je taky otázkou, kde by jiný dopravce najednou sehnal za tak krátkou dobu >90 strojvedoucích.
Nebýt dotace na vlaky, dávalo by to vůbec ekonomický smysl? Nasmlouvat si servis u Škody, která si to nasmlouvá s ČD, kterým do dílny zajedou ty samé ČD s vlakem JMK, který ČD řídí na základě dalšího vyběrka na personál.. Přijde mi, že tam těch subjektů, které si po cestě potřebují živit, je zbytečně moc.
Ono by to částečně dávalo smysl i bez dotace. Nové vlaky pro jižní Moravu byly potřeba jako sůl (zvlášť když ČD dojezdily řadu 560 do mrtva a nasadily plecháče s polochcíplými honekry), a dluhová kapacita ČD není ani omylem nekonečná.
Ale s dotací je to samozřejmě úplně jiný příběh.
Čím více dopravců, tím složitější řízení provozu pro nás. Vlaky různých dopravců si na nádražích a tratích navzájem překážejí. Výpravčí a dispečeři řízení provozu Správy železnic, místo s jedním dopravcem, musí komunikovat s mnoha různými dopravci a s jejich dispečerským aparátem. A to všechno přináší čím dál větší komlikace v provozu.
Máš řídit vlaky a ne se starat komu patří. V letectví by ti prasklá hlava, tam může každé letadlo patřit někomu jinému. Pět dopravu pět telefonu a email hromadný , pokud tedy preferovanému neposkytujes více informací. To i nákladních je víc
Zajedte si do Švýcarska. Na nádraží se střídají vlaky různých barev a dopravců. Pokud se nějak víc nezajimate, tak vůbec nemusíte s kým zrovna jedete. Víte jen, že to bude čistý pohodlný vlak, který přijede na čisté a útulné nádraží přesně na cas
Tak je tolik nezpožďujte, většina zpoždění je vinou infrastruktury a ne dopravce.
Když nebude zpoždění, odklon,… bude stačit daleko míň si toho říct s dispečerem
Pokud to CD prohraji, tak to bude velky spatny a pruser…byla by to v kratke dobe jiz druha ztrata velkych vykonu…to by uz snad MD muselo zacit resit vedeni sve a.s…..naopak pokud vyhraji, bude to uspech a vedeni zaslouzi pochvalu. Fandim ČD.
Tady by měly hlavně jít do sebe odboráři, kteří chtějí v kolektivní smlouvě plno věcí, které jinde nejsou a zvyšují náklady na zaměstnance. (KOPky apod).
KOP je velmi smysluplný benefit a je ubohé to závidět. Měla by to být pracovně – sociální podmínka práce pro všechny strojvůdce. Není 19. století abychom dělali za hrst jídla. Určitý standard by měl být v 21. Století samozřejmostí.
Nejde o závist, ale o to, že to prostě zvyšuje náklady. Plácejte se po zádech, že je máte, ale pak nebrečte, že kvůli nim přicházíte o výkony. To není o vedení, ale jen o vás. Až o výkon přijdete, tak jinde budete rád za práci i bez nich.
Ne. KOP je nesmysl. Neni určen pro všechny zaměstnance. Je krásně, že po 20 letech služby jedete do lázní, ale kdo dnes z mladých tam vydrží 20let? Proč se neudělá nějaký benefit i pro mladé lidi? Já bych KOP zrušil a udělal plošný příspěvek na lázně pro VŠECHNY zaměstnance, ale ne zaplatit komplet vše ale určitý příspěvek.
Já mám radši víc peněz na ruku a dny dovolené.
Proč by mi měl zaměstnavatel určovat, jak si mám odpočinout, platit lázně od spřátelené firmy.
Já tomu fandím. Teď poznají strojvedoucí svou reálnou cenu Pozor, netvrdím, že je to správně, ale po tomhle volají cca 30 let.
Dalo by se i souhlasit. Pokud vyhraje jiný, než stávající zaměstnavatel, nelze očekávat odchod všech strojvedoucích k novému dopravci. Ten bude muset učinit motivační nabídku, aby si zajistil (a dlouhodobě udržel) odpovídající počet zaměstnanců. A právě ta nabídka bude lakmusový papírek reálné ceny práce jihomoravských kolegů.
Mno, držím palec…
Nečetl jsem podmínky výběrového řízení, ale zajímalo by mě, co bude, když nebude dost provozu schopných jednotek? Kdo zajistí ND nebo náhradní jednotku? Nebo snad spoj neodejde?
Za vše zodpovídá Škoda Transportation, která vyhrála soutěž, dle zadání Jmk.
Jako vždy, fandím ČD
Ať už si to vezme třeba čert. Za takových podmínek. Už se těším na zástupy strojvedoucích pohovorů, kteří se na to pohrnou. Strojvedoucí – ochranka – policajt – uklízečka v jedné osobě. A nevím, jak to kraj s tím vyhlašováním myslel od samého začátku. Jestli hraje jenom hru o nervy, nebo si uvědomuje i to velké obrovské riziko, které mu z toho plyne… Jestli vyhlásí vítěze soutěže třeba v květnu. Tak to má „Výherce“ co dělat, aby je sehnal. Standartní výchova nového strojvedoucího je na 3/4 až jeden rok A v brněnské oblasti chybí desítky strojvedoucích. Málo peněz za takovou… Číst vice »
To, co nový dopravce dá svým strojvedoucím do peněženek. To rozhodne o efektivitě náborové kampaně. Nic víc, nic méně. Tak jednoduché to je. Ze svého okolí znám opravdu mnoho kolegů, kteří jsou ochotni vzdát se důstojné pauzy na jídlo, volných víkendů či možnosti si plánovat svůj volný čas jen a pouze za to, kolik jim přistane na účtech. A pokud bude chtít nový dopravce dát svým strojvedoucím práci i jako „Strojvedoucí – ochranka – policajt – uklízečka v jedné osobě“, pak prostě a jednoduše nastaví platové podmínky tak, aby to bylo novými zaměstnanci akceptováno. Pokud nenabídne, nebude mít. Fakt bych… Číst vice »
Vypadá to, že v diskuzi je jasno. Jančura nasadí podnákladovou cenu, sebere lidem práci a zisky bude vyvádět do zahraničí.
Dobrý vtip.
Jančura dá tak nízkou cenu, že bude těsně pod cenou ČD nebo Arrivy,jako v předchozích soutěžích, jako by mu to někdo prozradil. Cena bude tak nízká, že to ekonomicky nebude vycházet. Poté dojde k bilaterální dohodě s krajem. To se ale veřejnost nedozví,a prostředky se navýší. V opačném případě by to dopadlo jako v Ústeckém kraji,kdy stávkovali řidiči autobusů kvůli nízkým mzdám,nejezdilo se,a kraj založil svoji dopravní společnost,a jezdili za mnohem vyšší náklady, než bylo původně vysoutěženo.
Když pominu, že v Plzeňském kraji byla levnější Arriva než RegioJet, tak kde jinde prosím došlo k dodatečnému navýšení prostředků nad úroveň inflační doložky?
Dodatečné navýšení plateb krajem by se na veřejnost nepochybně dostalo a skončilo by to okamžitě u soudů. To si nikdo nelajzne, to není nějaké všimné pár tisíc.
Ja to celkem přeju Arrivě. ČD tohle projedou stejně jako x dalších zakázek v budoucnu do té doby, dokud budou manažeři jako Krapinec pouze marionety, dokud bude centrála na nábřeží trafikou pro exoty, kteří by v privátním nepřežili. ČD si potřebuje nejdřív vyřešit svoje problémy, aby mohla být na trhu udržitelnou firmou.
Nestrašte. Už teď je doprava v JMK rozbitá tím, že něco jezdí ČD a něco Regiojet. Ještě třetí dopravce se svýma novýma podmínkama a všichni sednou do aut nebo koňskejch povozů.
Jakýma podmínkama? Podmínky jsou stejné napříč JMK.
To co jezdí Regiojet je ale objednávka MD. Jediná změna ze strany JMK je Arriva do Znojma a spol.
Strašně rozbitá? Podle koho? Mám jeden lístek a je mi jedno, kdo je dopravcem. Je mi jedno, zda je to vlak či bus. Naopak. Je konsolidovaná.
Přesně tak. Před 20 lety v JMK skoro nemožné.
Přesně tak, už se stalo a všude kde to jen trošku jde, jezdím autem. 😁
A nezapomeťe na několik desítek autobusových dopravců .. Ale výsledek je ten, že cestujícímu je to úplně jedno s kým jede.. Lístek je furt jeden…
Taky tipuji Arrivu.
Tak nějak se to točí do kruhu. Dříve se soutěžil celý výkon, teď už jen v podstatě pracovní agentura. Pak se zjistí, že kmenoví zaměstnanci mohou být levnější (jejich administrativa je ve velkém celku korunová položka). Pak se to hodí do samostatné akciovky, aby bylo jasnější účetnictví a nazve se to Jihomoravské Krajské Dráhy.
A to by znamenalo výjimku z povinnosti dopravce soutěžit? To, že kraj má svého dopravce neznamená, že se nemůže najít nikdo, kdo stejnou službu poskytne levněji.
Znamenalo, na tohle uspořádání je výjimka.
Vlastnímu podniku, kde má vlastník 100% lze dát bez zakázky.
Takže stát by také vlastně mohl v dálkovce 100 % bagrovat ČD, protože je vlastní?
Koleje Poludniomorawskie 😉
Já jsem tiše věřil, že se nikdo nepřihlásí. Škoda.
🤣🤣🤣
Hlavně ať už se to rozhodne 🙏 A všichni fatální prognostici budou moct konečně klidně spát 🤦
Toho bych se nebál, pořád je něco co jde fatálně prognózovat 😁
Pravda😀 ale tohle se fakt už kurva vleče …
„Hodnotícím kritériem při výběru je nabídková cena“
Nepoučitelní.
Navrhněte jiná kritéria, vhodnější pro tento případ.
Jako odrazový můstek by stačila stanovená mzda strojvedoucího za základní hodiny
Ta snad bude předmětem nabídky a poptávky na pracovním trhu, ne?
Jako tak, že kdo v soutěži nabídne jako hodinovku fíry roční rozpočet JmK, tak garantovaně vyhraje?
Originální, leč sotva funkční.
Ani ne, raz-dva-3 nabídli 120001 Kč/hod, soutež tak vyhráli o korunu… má to háček, celková cena přesahuje HDP České republiky. Tak to teď budem muset zaplatit.
To je nesmysl, jak už napsal Martin Verner.
Zadavatel může stanovit v zadávací dokumentaci nějakou formou minimální mzdu (hodinovou) pro danou profesi, ale těžko to může být hodnotící kritérium.
Ony nějaké minimální mzdy pro konkrétní profese platí ve státním měřítku. Nevím, jsou-li tam zrovna strojvedoucí, ale rozhodně bych je tam čekal.
Ano, minimální zaručená mzda strojvedoucího je 24 100 Kč (za 40 hodin týdně). Nemyslím si, že by někdo za tuto mzdu tuto profesi vykonával. To je dané zákonem, nepovažuju za účelné to dávat i do zadávací dokumentace. Aby to mělo nějaký smysl, musela by ta částka být vyšší, než toto zákonné minimum.
To by ovšem nebylo moc vhodné ne? To by vyhrál ten který bude strojvedoucím platit nejmíň.
Ale to tak bude, zákonitě musí … Vyhraje dopravce který nabídne nejlevnější strojvedoucí. Hledá se jen strojvedoucí. Průvodčí nebudou, a nic jiného dopravce řešit nemusí … Toto výběrové řízení je paradoxně hledání strojvůdce, který to bude dělat za nejméně peněz.
Už to tu zaznělo mnohokrát: nejen strojvedoucí (a možná průvodčí), ale i režie a zisk dopravce jsou proměnné.
Samozřejmě, tak to taky bude. Co jiného asi tak může vzejít ze soutěže, kde jediným hodnotícím kritériem je nabídková cena, přičemž se jedná pouze o poskytnutí personálu k obsluze vlaku a nejsou k tomu poptávány prakticky žádné další služby, na kterých by se případně dal tvořit zisk? Takže celé to bude jen a pouze o tom, kdo dokáže co nejvíc sedřít strojvedoucí z kůže, dát jim co nejnižší plat, aby mu z toho aspoň něco zbylo. Přímo to vybízí k tomu, že strojvedoucí budou placeni výhradně za dobu jízdy, každá pauza bude znamenat přerušení služby atd., tj snaha aby strojvedoucí… Číst vice »
A ti strojvedoucí, co tam jezdí dneska, někam vysublimují?
Strojvedoucích je nedostatek všude.
Ti jsou zaměstnání u ČD.
Tak nějak z předchozích soutěží víme, že k novému dopravci přejde sotva jedna třetina.
Možná polovina, když nechá zaměstnanecké výhody ČD.
Z předchozích soutěží taky víme, že vlaky jezdí jak mají, i když tyhle vize „neseženou strojvedoucí“ zaznívají od počátku nástupu alternativních dopravců.
Nevysublimují, ale ČD má takový nedostatek, že jich většinu bude schopno využít jinde a nebude je muset propouštět. Takže nový dopravce, pokud je bude chtít přetáhnout, bude je muset opravdu přeplatit, protože těch nespokojených, co rádi převléknou košili, najdou jen minimum. Takže snaha bude strojvedoucí z počátku zdánlivě přeplatit a pak je sedřít z kůže, aby pak byli schopni udržet za vítěznou cenu. Každopádně to bude velká loterie pro všechny, co se přihlásí, protože nakonec ta výhra nemusí být skutečnou výhrou.
A co jiného než cenu by jsi u strojvedoucích chtěl soutěžit? Pocity, barvu , délku vlasů nebo hmotnost?
Ano, to by stačila. A pak by stačilo jen málo k tomu, aby se soutěž zrušila za porušení ZZVZ. Jakýkoliv finanční aspekt, samozřejmě vyjma výsledné ceny, zejména pak mzdové ohodnocení či jiné platební podmínky, nemůže být dle ZZVZ hodnotícím kritériem.
Nemusí to být hodnotícím kritériem. Stačí aby byla v zadávacích podmínkách stanovena minimální mzda, od které by se museli všichni odrážet a kalkulovat s ní. Pak by už šlo o to, který dopravce dokáže minimalizovat vedlejší režijní náklady a smíří se s nejmenší marží.
To je samozřejmě možnost, že minimální mzda bude v podmínkách. Na druhou stranu, účastníci soutěže nejsou marťani, takže vědí, kolik těm strojvedoucím musí zaplatit, aby je sehnali a udrželi.
Rozdíl může být v tom, jestli jim nabídnou tak tak tolik, aby akorát obsadili pozice někým, kdo s odřenýma ušima splnil kritéria, a při průseru nebo neschopnosti ho nemoci vyhodit „protože by neměl kdo jezdit“ (viz např. někteří autobusoví dopravci kolem Prahy, jako Arriva nebo ČSAD SČ), nebo jestli nabídne víc, aby si mohl vybírat ty kvalitnější.
Podle jakého ustanovení ZVVZ?
Já naopak čtu v §116 odst 2, písmeno d), že mj. právě sociální aspekty kritérii výběrového řízení být MOHOU. A co jiného by ta mzda personálu byla, než sociální aspekt?
A vyhraje ten uchazeč, který nabídne nejnižší mzdu, nebo ten, co nabídne nejvyšší mzdu?
Tak kdyby to ten zadavatel chtěl využít jako to sociální kritérium, tak předpokládám, že by výhodu musel mít uchazeč nabízející vyšší mzdu. A pak by při stejné nabídnuté ceně zakázky opravdu měl výhodu ten, kdo by ji dosáhl díky těm nižším režijním nákladům, jak ostatně sám píšete výše.
Mzda je ekonomickký aspekt, nikoli sociální.
Pokud někde někdo mzdu považuje za sociální dávku nebo vůbec opatření v sociální oblasti, je něco špatně.
Pokud za sociální aspekt považujete jen sociální dávky, tak to každého, kdo je nebere považujete za asociála? Mzda je jedním z aspektů ekonomických, ale také jeden z nejzásadnějších aspektů sociálních.
Ve vašem pojetí by ono ustanovení navíc nebylo proveditelné, protože uchazeč o žádnou zakázku asi nebude vyplácet sociální dávky. Tam mohou v úvahu připadat pouze pracovní podmínky (skladba směn, pohodlí pracoviště, flexibilita, benefity, atd., popř. nějaké moderní progresivistické výstřelky) a právě výše odměny za práci.
Mezi aspekty CSR (společenská odpovědnost společností) využitelné pro hodnocení nabídek je mj. možné zařadit kritéria sociální:
– kritéria nediskriminace a prosazování rovnosti (míra zaměstnanosti lidí na 50 let nebo naopak pod 26 let; míra zaměstnanosti zdravotně postižených lidí; podpora genderové rozmanitosti; snižování rozdílu ve mzdách mezi muži a ženami)
– kritéria zajištění zdraví a bezpečnosti (prevence rizik; míra pracovních úrazů)
– kritéria dlouhodobé zaměstnanosti (zneužívání krátkodobých pracovních smluv; podpora profesního rozvoje zaměstnanců)
a další.
Děkuji za popis. Jen prosím, odkud je to citace? V ZVVZ tohle nevidím. To je z nějakého rozsudku/rozhodnutí? Zajímalo by mně celé znění, hlavně čím to je odůvodněno. Díky.
Sociálním kritériem je například, kolik zaměstnáváte zdravotně postižených. To je sociální aspekt.
Celé to zní: sociální, environmentální nebo inovační aspekty.
Kdyby tam chtěl zákonodárce napsat mzda, napsal by mzda.
Tady jsou opravdu míněna kritéria zaměstnávání handicapovaných, ochrana životního prostředí, nové postupy.
Fajn, tak jaká je průměrná mzda u těch 3 společností? A co odbory, nebudou protestovat, že 33 je víc než 50, protože jsou v tom FIPky a režijka, jak už tady jeden psal?
Zapoměl jsi na KOPky!!! 😄
1. Strojvedoucí má zákonem stanovenou zaručenou mzdu. Není tedy možné, aby se dostal pod tuto hranici.
2. Vy také v obchodě vybíráte rohlíky podle toho, kolik pekárna dává pekařům?
Mzdová politika je vždy dána vztahem zaměstnavatel – zaměstnanec, ne odběratel – dodavatel. Pokud se zaměstnanci jeho plat/mzda nelíbí, nikdo mu nebrání to řešit a zaměstnavatele vyměnit… Nikdo jiný to za něj neudělá.
Ano, ta zákonem zaručená mzda je pod úrovní prodavačky v Lidlu 🙂
Zaručená mzda
Do druhé skupiny např. patří:
– samostatný prodej zboží a teplých jídel
– prodej pohonných hmot u čerpacích stanic, inkaso tržeb
Do čtvrté skupiny např. patří nákup a prodej a oceňování uměleckých a starožitných předmětů nebo výkup zlata
https://www.pracomat.cz/poradna/pro-pracujici/413-zarucena-mzda-pro-obchodni-provoz-a-pohostinstvi.html
Jaká je zaručená mzda pro strojvedoucí?
Záleží do jaké skupiny je strojvedoucí zařazen, ale já ve věci skupina prací pro úroveň zaručené mzdy našel jen toto:
– do třetí skupiny patří složitější odborné činnosti, například strojvedoucí v metru
– do čtvrté skupiny jsou zařazeny specializované odborné práce, například strojvedoucí na vedlejších tratích
Další zajímavost je hodnota mzdy, v roce 2020 se pohybovala v rozmezí od 38621 Kč do 57157 Kč, viz. Katalog povolání na https://nsp.cz/jednotka-prace/strojvedouci
To je úplně jedno, tyhle „zaručené mzdy“ jsou hluboko pod reálnou tržní mzdou pro jednotlivé profese (ergo, za zaručenou mzdu to nikdo nedělá). Nevím, k čemu je ten parametr dobrý.
Zde se začalo řešit, zda existuje nějaká dolní hranice mzdy strojvedoucího. Ta minimální mzda možná existuje a nazývá se minimální zaručená mzda. Že je to nízká mzda není pochyb, ale pokud chci vědět jak je nízká, tak je třeba vědět do jaké skupiny patří strojvedoucí.
Čím máte podložen tento výrok? A tvrdíte to pouze o strojvedoucích, nebo obecně?
Připomínám, že jde o mzdu za 40 hodin práce bez příplatků.
OK, pomocné nekvalifikované pozice se na té minimální mzdě pohybují. Já osobně jsem na 2,5 násobku minimální zaručené mzdy pro svou profesi, a že by strojvedoucí (abychom zůstali u tématu) někde jezdil za 24 100 Kč si taky nemyslím.
Co třeba kvalita?
Kvalita čeho? Chrupu jednotlivých strojvedoucích? Bavme se o tomto konkrétním případě.
Pokud se soutěží něco víc, než dodávka pracovní síly, má smysl kvalitativní požadavky zahrnout do zadávací dokumentace a při nedodržení sankcionovat.
Nějaký vybraný kvalitativní parametr (třeba šířka sedadla) se dá použít jako hodnotící kritérium, ale obecně pojem „kvalita“ se kvantifikuje velmi obtížně, pokud to vůbec jde, tudíž se nedá použít jako bodované hodnotící kritérium.
Problém všech dopravců je nedostatek personálu. Jezdím u Arrivy na P1(Plzeň),a daří se nám všechny výkony obsazovat. Je to hlavně díky pocitu sounáležitosti k firmě, která se k zaměstnancům chová velice korektně, platové podmínky jsou vynikající, a tak nebude problém obsadit i případné vysoutěžené další linky. U ČD jsem za 40 let ježdění takový vztah mezi vedením a zaměstnanci nikdy nepoznal. V Plzni jezdíme tak dobře, že změnu dopravce nikdo z cestujících ani nepostřehl.
Jsem rád, že jste u Arrivy spokojený. Jinde, kde se musela vaše firma více starat sama to tak dobře nedopadlo. Nicméně je dobré slyšet, že neplatí zas tak špatně.
No neřekl bych že nikdo z cestujicích nepostřehl. Režijkáři určitě to poznali.
Jezdim u Arrivy tez a muzu rici pravy opsk,horsi vztah mezi zamestnavatelem a zamestnanci jsem nezazil.Vubec se nedivim,ze nemaji lidi,neni to jen o penezich. Nejhorsi je ta naprosta nekompetentnost,amaterismu napric celou firmou. Tohle u CD nenahdete,tam to jsou profici na spravnych mistech.
pracovní smlouva je vždy oboustranná dohoda mezi zaměstnance a zaměstnavatelem, pokud nevyhovuje, jako zaměstnanec ji můžete celkem snadno ukončit (dokonce lépe a snadněji než zaměstnavatel) 😉
Vše je u takovýchto velkých firem regionální záležitostí, a to prakticky u každé. Zatímco v jednom kraji je vedení slabší a arogantnější (zajímavé, jak se tyto dvě věci vždy spojují), jinde je tomu zase přesně naopak. Ne vždy se všude povede vybrat ty správné lidi. Proto ty regionální rozdíly.
No vzhledem k tomu, že je tarif jiný, tak to asi nějaký cestující postřehl. Byť jinak vše může fungovat prakticky beze změny, koneckonců vždyť je to jen několik panterů.
Tarif je úplně stejný. Pořád dokola stejné hlouposti..
zrovna tarif v PK je dobře integrovaný, takže tam to rozdíl vůbec nemusí být ( neplatí pro majitele rejžovaček a IN100)
Zkuste si někdy koupit tu jízdenku… Čirou náhodou je stejně drahá …
Myslím že je to jednotka od jednotky. Jsem u ČD a asi stejně spokojený jako vy u arrivy. Nestalo se mi že bych nedostal dovolenou nebo si nemohl třeba prohodit směnu, což je pro mě teď velký benefit. U nás domluva výborná, ale to je prostě o lidech, jako vsude. Ale od kolegu co odešli vím že u arrivy jsou vesměs spokojený. To se o regionetu říct nedá, byť vím o jednom kterej tam spokojenej je, tri nadavaj že nahovno, ale pořád pry lepší jak čd…
Já vám to klidně věřím. Když firma začíná, tak bývá prostředí poměrně věcné a motivující. Zaměstnavatel i zaměstnanec si vyjdou vstříc, lecos se dá domluvit.
Ale až se z firmy stane velký korporát, začnou se zavádět interní pravidla pro kdeco, protože to jinak nejde uhlídat. Pak už to tak příjemné nebude. A taky se může stát, že se v hierarchii usadí nějaký psychopat, který si tu funkci léty vyseděl. Pak se z toho může stát dokonce peklo.
Ty vztahy jsou možná tak dobré právě proto, že se nejedná o velkou firmu. Čím více výkonů bude zajišťovat, tím více bude potřeba lidí, a tím více, to co popisujete, se bude oslabovat.
Podle mne vyhraje Regiojet. Třeba dá personálu o pár tisíc měsíčně vyšší plat než ČD, ale zase o to méně počtu strojvedoucích. Takže to zvládne obsluhovat s nižším počtem lidí? A myslí si, že lépe zorganizované? Ale běda, jak někdo onemocní apod. V záloze mít personál nebude? To vlaky nepojedou? Nebo Arriva, co bude shánět lidi v Bulharsku, na Balkáně apod.? To jsem zvědav na tento systém, jak má fungovat. Kdosi tu zmínil autobusovou společnost BusLine v Pardubickém kraji …
Proč samý mínusy, že by klikači RJ? 😀
Možná bývalí zamestnanci Regiojetu nebo jejich pravidelní cestující, pak této společnosti také moc fandit nebudete…
Asi proto, že předem předjímá neopodstatněné závěry.
Taky si myslím že vyhraje RJ … je to Jančurův kraj, to si ujít nenechá, to podstřelí, klidně bude i tratit, ale bude mít osobáky ve svém kraji na 10 let … Nejlepší reklama.
V čem spočívá ta reklama? Že pojedou růžový vlaky bez stevarda/průvodčího a s fírou schovaným za čelním sklem? To si normální cestující s RJ spojovat nebude. Prostě pojede „nějakým vlakem“.
No jasně, netouží po ničem jiném, než jít do ztrátového byznysu.
S tou reklamou mi prosím objasněte ten myšlenkový pochod: pokud bude cestující z Adamova jezdit osobákem RJ, který ale navenek jako RJ ani nebude vypadat, tak ho to přiměje, aby najednou začal jezdit komerční linkou RJ do Prahy?
Tratit? Nezakazuje nabídku podnákladové ceny zákon?
tak zrovna na RJ bych si nevsadil…. to, co předvádí jak v závazku, tak ve svojí komerčce, je úplný odpad proti jejich začátkům; skoro by bylo asi lepší, když to dostane ČD
Jenže tady to bude mít provozovatel výrazně jednodušší v tom, že nemusí řešit žádnou techniku, vše dostane jak na stříbrném podnose od kraje k dispozici. Jediné co bude muset udělat, je posbírat nespokojence z ČD nebo ty lidi přeplatit.
Mno prostě jste si nalhal do kapsy důkazy o tom, že Januča … cokoliv.
Naštěstí je teď v podmínkách pro platnost licence strojvedoucího v ČR dobrá znalost češtiny. Na tom tenkrát Arriva těžce pohořela, když se jejich strojvedoucí nedokázali domluvit česky s výpravčími. Takže to nehrozí, že by tady trh zaplavili strojvedoucí z balkánu. Každopádně je jasné, že žádný dopravce nemá šanci najednou vytáhnout jak králíky z klobouku zázračně cca 90 strojvedoucích. Pokud vyhraje jiný dopravce, než ČD, bude si muset sednout s ČD ke stolu (údajně to tak celkem korektně probíhá na břeclavsku mezi ČD a Arrivou) a domluvit převzetí potřebného počtu lidí, samozřejmě s jejich souhlasem a patřičnou motivací. Ze zahraničí je… Číst vice »
Možná i ty, co mají rodiny, pokud budou dobře postavené služby.
„Hodnotícím kritériem při výběru je nabídková cena“
aneb kdo fírům a vlakošům zaplatí nejmíň
Čím méně dopravce nabídne personálu, tím hůře se mu bude nějaký shánět a sám si bude přidělávat potíže.
A dopadne to jako v Pardubickém kraji.
https://zdopravy.cz/busline-nezvlada-start-v-pardubickem-kraji-na-dnesek-zrusil-temer-sto-spoju-116539/
Proto by hlavně měla být ve smlouě klauzule, že cena je konečná bez možnosti jakéhokoli dodatečného navýšení kompenzace (s vyjímkou inflace). A pokud si to dopravce špatně spočítá a dostane se kvůli tomu třeba i do ztráty nebo k bankrotu, je to jeho problém.
Bohužel to není jen jeho problém 🙂 Je to pak problém pro obyvatele kraje, kteří se nikam nedostanou. Logicky máte samozřejmě pravdu, ale kraj by v tom případě musel mít vždycky v rukávu nějakou záložní variantu, jak co nejrychleji zajistit provoz, když to vítězný uchazeč nezvládne. To jestli zbankrotuje, to samozřejmě nikoho mrzet nemusí, ale jak tu dopravu zajistit…
Třeba vyzvat druhého soutěžícího v pořadí, když to ten první nezvládl?
A ten druhý je pošle do háje. Nebude mít nasmlouvaný vozy, zaměstnance, nasmlouvaný související věci.
Bude to takové Pyrrhovo vítězství….
No ale on Tukan má pravdu … kdo dá fírům nejméně, vyhraje. Nebo prostě bude dopravce provozovat S2 a S3, bude ztrátový, ale prostě bude jezdit. Jinak to ani nejde, když jediným kritériem je cena.
A co bude mít dopravce z toho, že sice bude jezdit, ale prodělá na tom kalhoty?
Podíl na trhu? Ano, sice to je blbé, ale pokud by to podstřelil tak, že to bude vycházet aspoň kolem nuly, tak to nebude muset dotovat a i když na tom nic nevydělá, je to dobrá reference do dalších soutěží. A takovému dopravci samozřejmě nebude schopen konkurovat žádný jiný, který na tom bude chtít mít přiměřený zisk.
A má taková reference v roce 2024 význam? Když začínala Arriva vlaky v ČR, vozila na vlastní triko nějaké osobáky z Prahy do Kralup – právě aby ukázala, že je schopná jezdit. Ale to už dneska není potřeba, minimálně u těch tří účastníků této soutěže.
Fírové mají snad stejný plat u ČD, ať jezdí kdekoliv v ČR. !?
Jj, mají.
Nebo kdo má nejmenší režijní náklady.
Režijní náklady na co? Dáte fíru do jednotky a ten tam jezdí celý den sem tam. Jediná režije je snad uniforma strojvůdce. (Chápu je školení, nějaké personální). Nepočítám průvodčí, s kterými nepočítá ani kraj. Ale tady asi bude skoro celá ta nabídka cena náklady na personál + zisk. Pak něco málo na rizika a back office. Takže mi připadá celá ta soutěž opravdu o tom, kdo zaměstnancům méně zaplatí.
Myslíte, že jednotliví uchazeči nezakalkulují do svých nabídek i své další náklady, typicky na administrativní personál a budovy, a samozřejmě zisk? Jako můžou kalkulovat jen s platem provozních zaměstnanců, ale pak poněkud ztrácí smysl se o tu zakázku vůbec ucházet. Dopravce: „vyhraju, budu jezdit, ale nic na to nevydělám a lidi v účtárně budu platit z čeho?“ To nedává smysl, jezdit jen proto, abych jezdil.
Někdo to tak udělá jenom proto, aby to neměl někdo jiný. Můj bývalý zaměstnavatel taky vyhrál pár zakázek na kterých měl sotva nulu, nebo byl i trochu v mínusu. Ale ta zakázka byla „prestižní“, takže se pak mohl chlubit referencema
90 rokoch sa brat strojarsky konstrukter desil zakaziek, ktore dohodol priamo majitel firmy a nie niekto z obchodnikov. Dost casto sa stavalo, ze cena zakazky nepokrivala ani material, z ktoreho sa mala robit. Ako vy hovorite, hlavna vec ze ta zakazka bola prestizna. Aj tak ta firma dopadla. Stala sa byvalou firmou.
Tak jasné, ale nic se nesmí přehánět, že
Ano. Ovšem dlouhodobě je to neudržitelné a firma s tím buď musí přestat, nebo končí. Nebo – specifický případ – firma odprodá státu majetek, který do ní vložil a tím si život prodlouží 🙂
To zní, jako ozvy z hlubiny Jančurovy duše 😏
Taková ta logika českého devadesátkového „podnikatele”…
No jenže ten plat fíry bude největší položkou … No … a to si právě nemyslím, podle mně to vyhraje RJ, klidně to i podstřelí, bude ztrátový, ale bude jezdit ve svém kraji …
Jojo, každej podnikatel touží prodělávat.
režijní náklady na celou firmu 😉
A kdo zaplatí proud? SŽ má jednotného dodavatele silové elektřiny nebo si každý dopravce dojednává svého?
SŽ má jednotného dodavatele. Pro celou síť nakupuje proud SŽ.
Proud si platí kraj, on bude chtít jen strojvedoucí. Nic víc.
Režijní náklady na nepřímé zaměstnance atd. O ceně uniformy to fakt není.
A na různé Hurajčiky a další nepostradatelné….
Já tomu rozumím, ale na ty se skládáte z dalších vysoutěžených regionálních a rychlíkových výkonů + komerčních výkonů. Ty platí všechny společnosti. Jen jsem to myslel, tak, že čistě tady jsou skoro všechny náklady na vlakový personál. Pokud si tam dáte čtvrtinu na management, tak se tam ani nemusíte hlásit, takže jediná položka za mě, na které se dá srazit cena je plat zaměstnanců.
Tak uvidíme, jaké nabídky ta soutěž přinese.
Všichni dopravci mají nějaké režijní náklady. Ale rozdíl je právě v tom, jaký je jejich poměr k celkovým výnosům oné firmy a tedy jak moc se promítnou do nabídkové ceny jedné konkrétní soutěže. Firma A nasadí cenu podle mzdy 10 strojvedoucích a 1 „nevýrobní“ síly, zatímco u firmy B to může být 10 strojvedoucích a 0,2 „nevýrobní“ síly. Firma B pak má zjevně větší manévrovací prostor pro nabídkovou cenu.
hezky napsané, ale někteří to stejně nepochopí 😉
Takže se vlastně bavíme o agenturním zaměstnávání. Nevím jestli to je něco, co by měl stát podporovat
„Režijní náklady na co?“
Na takového Borovicu? Na zlaté padáky? Na vlastní zdravotnická a rekreační zařízení?
jjj, to se mě taky jeden zaměstnanec ptal, proč když za něj fakturuji 120.000 měsíčně, proč je nedostane na výplatu…. Žádný z běžných zaměstnanců nevidí, že kromě peněz co dostane na ruku, za něj firma musí odvést značnou část do státní kasy na daních, na sociálním a zdravotním, že zaměstnanec potřebuje OOP, pracovní prostory, šatny, pojištění, školení, komunikační prostředky (mobilm vysílačku),musí se platit nájmy a leasingy, že je třeba někoho, kdo se mu postará o mzdy, kdo komunikuje s úřady, že musí být někdo, kdo vůbec zajišťuje, aby byly nějaké zakázky = ty faktury, že je třeba platit energie, zajistit… Číst vice »
JJ a ještě lepší je, když se zaměstnanec zeptá, kolik bude mít čistého a vše porovnává jen podle toho a neuvědomuje si, že to, co dostane v čistém, je opravdu jen zlomek toho, co zaměstnavatele opravdu stojí.
A proc by ho melo zajimat cokoliv jineho? On to dela pro ty penize co dostane, ne pro ty penize, co zustanou firme.
Tady budou režijní náklady zcela minimální. Těch pár desítek lidí obslouží jedna personalistka a jedna účetní. Školení a podobné věci se rozpustí ve zbytku firmy. Jestli je v učebně o 5 lidí víc nebo míň, to na náklady nemá prakticky vliv. A jelikož nebudou součástí nabídky žádné další služby, na kterých by se dal tvořit zisk, tak ať se to vezme z jakékoliv strany, celé to bude pouze o dvou položkách. 1) tlak na minimální plat strojvedoucího a 2) zisk provozovatele. První položka je jasná, tam se prostě půjde až na krev a zkoušet, co lidi snesou. A druhá položka,… Číst vice »
Právě že režijní náklady nejsou jedna personalistka a jedna mzdová, ale nějaký podíl z režie celé firmy. Samozřejmě dopravce si může říct, že na zakázku JMK si žádnou režii nezakalkuluje, ale o to víc jí bude muset kalkulovat na jiné zakázky, které se mu tím prodraží. Jediné řešení je tu režii celé firmy skutečně snížit (nikoliv tvářit se, že u zakázky JMK není).
To je tržní prostředí a pokud nezaplatí, tak u nich jezdit nebudou a budou muset hledat a hledat nebo nasypat… Je jasné, že ČD má silné odbory a odbory odborů a ty mají taky své odbory a vždy všechno dohodnou a část peněz požerou na vlastní fungování….
Jakých peněz požerou?
A jak by to mělo být podle Vás?
Kraj hospodaří s veřejnými penězi, hospodárnost mu ukládá zákon, a peněz má notoricky málo. Když ušetří, může pokrýt jiné veřejné potřeby, od špitálů přes silnice po střední školy. Pak je snad logické, že chce platit co nejmíň.
Mimochodem, takhle to funguje v každé soutěži. Tady je jen abstrahováno od nákladů na pořízení vozidel, takže odpadá druhá část Vašeho hodnocení „…a kdo bude vozit cestující v největším šrotu“.
Celkem mě překvapuje úplná ztráta snahy u Leo Expresu. Nezúčastnil se snad žádné velké soutěže.
Vyhral na Slovensku BA-KN
Asi jim stačí to, co mají teď.
Mrkněte kdo je většinový majitel Leo.Nyní je aktuální zajistit provoz Bratislava – Komárno, regionálku v Pa.kraji a těch pár. El.výkonů pod trolejí a na jiné projekty nejsou lidé ani technika.
Právě kvůli Renfe mě to překvapuje o to víc.
A mají na to lidi tady v ČR? Pedro Goméz z Alicante tady jezdit jen tak nebude.
A arriva má lidi v Brně? A regiojet je měl v Ústí?
To ale vůbec nemusí nutně znamenat, že RENFE sedí s rukama v klíně.
jj, RENFE nechce nic uspěchat… První krok splněn. Jsou licence pro provoz v několika zamích a LEO si na sebe vydělá. Teď je třeba s rozmyslem připravit další kroky.
Ve finále by se tak na provozu a všem co k němu náleží mohly podílet až 4 subjekty. Regiojet nebo Arriva, kraj jako majitel jednotek, výrobce-Škoda a ČD. Uz teď se defakto ČD podílejí nepřímo na provozu Landerbahnu v Lounech a Liberci tím že jim ve svých prostorech a svými lidmi zajišťují údržbu.
nejenom S2 a S3, taky S9 a S51
S9 jenom částečně, primárně ji objednává Zlínský kraj
nejlepsi dopravce jsou CD a podotykam,ze nejsem zamestnanec CD a ani s nimi nemam nic spolecneho
tak bude to Arriva nebo RJ? 🙂 já myslím, že Arriva
Soutěže jsou bruselský nesmysl
Plný souhlas . Na tomto případě je to jasně vidět,vše je moje a soutěžím mzdy personálu. To si je mohu rovnou zaměstnat sám. Nakonec některá města i kraje vlastní DP mají.
RJ, je to Jančurův kraj …
a ten „Jančurův kraj“ se pozná tak, že tam má všehovšudy část ministerské R8 a pár komerčních spojů přes Brno?
Jančura je z Bílovic nad Svitavou …
No a?
Já naopak teď jsem s ČD na Moravě spokojen,denně dojizždim do práce S3. Naopak se děsím toho,co nastane když tu soutěž očekáváně vyhraje někdo jiný, ČD apoň vyhrabe náhradní soupravy,když ibalginy mají poruchu ,a to je dost často. A to ti ostatní prostě nemají.
Ke všemu ČD z většiny dokážou sehnat náhradu, někdy se to sice nepodaří, ale snaží se.
Kdo si vzpomíná na to jak Regiojet místo Autobusu nechal vlak jet zpátky z Vysočiny do Brna a zpátky přes Blansko?
A nema JMK nejaky ten ibalgin navic, prave pro tyhle pripady? Pochybuju ze je jizdni rad postaven tak ze jsou v jeden moment uplne vsechny ibalginy nekde na trase.
Turnusová potřeba je 33 jednotek na trati a jedna jako pohotovostní souprava, inventární stav 37. Aktuálně to stačí, ale až začnou nabíhat do pravidelných oprav, jedna dvě se vykotí někde na přejezdu, nic moc.
https://content.idsjmk.cz/jrady24/S3.pdf
Někde na přejezdu, on je tam snad jenom jeden jediný, v Tišnově.
Na trati do Křenovic je přejezdů několik.
Pár jich navíc asi je, ale dost často jede Panter, a už jel i BDMTEE …
„ČD apoň vyhrabe náhradní soupravy“
Za které jim JMK platí….
A na to jste přišel kde??? Ty zálohy, které ČD nasazují za Ibalginy jim opravdu nikdo neplatí!! Tyto zálohy navíc jsou totiž přesně jedny z těch nákladů, které u ČD ženou ceny v zakázkách výše!
Pokud to není požadavek objednavatele, tak ČD vůbec nemají žádné zálohy co kde kalkulovat.
Jestliže to dělají, tak je to jejich vlastní hloupost.
V Jmk se o provozuschopnost a plnou disponibilitu Morávií stará Škoda Transportation a nikdo jiný. Jediný kdo má mít zálohu, tak je Škodovka.
Tak to je problém mezi ČD a Škodou. Ne JMK…
Ale neplatí. Objednávku už dává Škoda…
Nejvetsi prestiz maji CD,takovou profesionalitou se nemuze nikdo pochlubit. Ostatni dopravci jsou spis takova ostuda na zeleznici.
Takový vtipy poránu…
Bohužel má pravdu, i když slovo “prestiž” tam je poněkud nepatřičné…
Prestiz je to spis pro jejich zamestnance,kazdopadne cestovani s CD ma uroven. Narozdil od Arrivy,kde zrovna jedu. Ulepene stolky,presvicene oddily,nemoznost regulace osvetleni,nevytopena jednotka,zadna 1.trida…hnus.
Uz jsem zazil i jizdu bez funkcniho WC. Opravdu je nejvetsi ostudou,jestlize si nekdo v tech soutezi takoveho dopravce.
To jakože v jednotkách ČD nejsou přesvícené oddíly bez regulace, občas problémy s topením/klimatizací?? Tohle jde napříč dopravcema….bez ohledu na „prestiž“…
A to jedete linkou Arrivy, kde předtím ČD nasazovaly hydru? Takže také bez 2. třídy, jen s malými stolky, v zimě přetopeno, žádné zásuvky ani infosystém…
Odkdy nemá hydra 2. třídu?
Asi myslel 1. třídu a překlepl se.
U CD taky zadna slava: https://www.bugemos.com/?q=node/236
Ano ostudy na železnici, které na rozdíl od té prestiže tvoří zisk 🙂 🙂
Opatrně. Vyznavači tesilovo-umakartové prestiže na železnici považují tvorbu zisku při provozování dopravy v závazku za nemorální 🙂
přesně, ČD jdou vždy morálně do ztráty a zafinancují z jiných zdrojů, podobně jako Česká pošta. Vždy ztráta. Hlavně pak nepiště, že ta ošklivá zahraniční firma odvádí zisk, zato česká firma je ve ztrátě 😉
Pevně doufám, že ČD žádný zisk neodvádí, ale vše reinvestuje. Železnice růst přepravy rozhodně potřebuje.
Můžete být v klidu, ČD a.s. žádné dividendy nevyplácí.
A ČD tvori podle vas co?
Přepočtěte si ten zisk na zaměstnance….
ČD jsou v zisku často.
ČD byly v zisku 2011-19 a 23.
Takže vždycky kromě období Covid.
Díky Carga většinou
Křížovým financováním?
Nějaký hospodářský výsledek udělá Cargo, nějaký osobka a pak se to sečte za skupinu.
Ano, ale i to už přestává být pravidlem 🙂
Mně jako cestujícímu nějaký zisk nezajímá.
Mně zajímá kvalita a kultura cestování, přesnost, reakce při mimořádnostech, jednoduchost nákupu lístků a služeb a případně jejich cena.
Zisk zajímá majitele, ne zákazníka.
No on je problém to, že jako občan ČR jste se facto vlastně v přeneseném významu majitel státního podniku, tudíž i cd. Takže by vám jedno byt nemělo, když prodělává a není efektivní. U RJ a spol jo, tak je to čistě jejich byznys.
Přesnost dopravce neovlivní, pokud se na trati stane mimořádnost, tak defakto to také dopravce moc neovlivní, protože ho spráce infrastruktury dál nepustí, a nikdo nebude držet autobusy s řidičem v rezervě, když chybí řidiči autobusů pro běžnou dopravu. Kvalita a kultura cestování je v případě Ibalginů zajištěna Fullservisem Škodovkou. Cenu a nákup lístků řeší jednotlivé kraje, v případě JMK Poseidon funguje celkem dobře.
Na kvalitu služeb potřebujete výnos a zisk, žijete v kapitalismu, výnos a zisk jsou podstatou podnikání…
Jako cestujícího mě zisk dopravce nezajímá, zajímá mě kvalita služeb.
Na kvalitu služeb musíte generovat výnos a zisk. Hotovo 20.