V Řecku začala jezdit pendolina z italsko-švýcarského provozu. Jízda Atény – Soluň trvá pod 4 hodiny
Jednotka ETR 470 pro řecké dráhy. Foto: TrainOSE
Se zavedením ETCS se má jízdní doba ještě dál zkrátit.
Se zavedením ETCS se má jízdní doba ještě dál zkrátit.
No vidíte. A ČD před skoro dvaceti lety nakoupily tuším sedm Pendolin, která měla jezdit z Berlína přes Prahu do Vídně. Jak to skončilo, všichni víme. Nejhorší je, že za toto se cestujícím a ani daňovým poplatníkům nikdy nikdo neomluvil.
Nakonec to paradoxně dopadlo tak, že Pendolina tedy vozí cestující a české daňové poplatníky výhradně na českém území, takže těm českým cestujícím/daňovým poplatníkům udělají lepší službu než kdyby jezdila na trase Berlin – Praha – Wien (mimochodem podobnost v situaci „nějak to plánovat, aby to za pouhých pár let dopadlo úplně jinak“ se situací „VRT-vlaky Berlin – Wien určitě do brněnského uzlu nezajedou, pouze zastaví ve stanici Brno-Vídeňská, která i proto tzv. musí být větší než by jinak byla“ čistě náhodná).
a za co by se proboha meli omlouvat?
co se tady clovek vsechno nedocte
Švejku Švejku, co to zase melete?
Už mají alespoň dokončené hlavní nádraží v Aténách?
Řecká železniční síť je mizerná. Přeju jim, ale, aby se jim podobné ambiciózní projekty dařily. Jde o to si nastavit vysokou laťku.
To jako Řekové s tím nebudou mít vysoké provozní náklady nebo jak?
ETR 470 uměly vždy „střídavý proud“. Uměly 15 kV a 3 KV, v rámci modernizace jim 3 kV vyměnili za 25 kV.
https://en.wikipedia.org/wiki/FS_Class_ETR_470
Jsem na tohle spojení u nás v Řecku hodně zvědavý, protože teď musíte buď trefit dobrou cenu letenek mezi Aténami a Soluní, anebo se připravit na dlouhou cestu autem (dálnice je v Řecku skvělá, jenomže jedna cesta vyjde jen na mýtném kolem 50 €).
Srovnávat řeckou železnici s českou, je jako Moldavsko se Belgií… Komentáře typu, jak je to v Řecku lepší než u nás je úplně mimo mísu. Až ti všichni chytrolíny svezou po vedlejší trati v Řecku, až zjistí, že jim tam jezdí třeba jen 3 páry denně a obslužnost řeckého území vlaky je na 10% toho co u nás, tak možná otevřou oči. Pokládat Řecko jako vzor železnici skutečně nejde.
Já přeju Řekům , že mají alespoň zlepšení, sice se zpožděním. Narovinu u nás Pendolína podržely nad vodou ČSA. Ono nejde o to koupit mašinky , ale kolik stojí jejich provoz (počet cestujících a počet obratů denně).
čsa?
comse tady clovek nedozvi …
Možná myslel, že víc lidí z Pardubic, Olomouce, Ostravy, díky Pendolinu volilo Ruzyň?
Jednu dobu ČD a ČSA nabízely kombinovaný produkt, kdy člověk zakoupil jízdenku na Pendolino + letenku a transfer na letiště, ale nejsem si jistý, nakolik to byla populární/zajímavá nabídka. Třeba myslí medvěd právě to.
Když to bylo po roce a několika měsících na jaře 2007 zrušeno, tak (dá se dohledat vyjádření) „Pendolinem cestovali v průměru dva cestující ČSA denně,“ řekla tehdy mluvčí aerolinií Daniela Hupáková.“
je mi jasne, ze mysli prave to…
… ale neveril jsem, ze by to myslel vazne.
Zajímavé. 9 jednotek je devítivozových, 7 pro ČD je sedmivozových a 3 pro SŽ byly třívozové. Tedy:
9 x 9
7 x 7
3 x 3
Náhoda? Nemyslím si.
(vtip…)
Nase pendolino to taky podle jizdniho radu zvladne pod 4 hodiny.
jen ta vzdalenost je do ostravy … no, podstatne mensi
A jak to tam mají s nákladní dopravou, všecko v kontejneru po moři, tipoval bych, obě města jsou přístavní. Vlaky na 200 km/h a silná nákladní doprava se na jedněch kolejích moc provozovat nedají.
Narážám na to, že pro razantní zrychlení jsou v ČR potřeba úplně nové koleje, na ty součsné se stěží vejde současný provoz a dvoustovkové vlaky by kapacitu dozajista ubraly. Takže by se nakonec došlo k otázce: Koho vyhodit z kolejí?
Všem, kteří toto řecké spojení dávají za vzor, doporučuji vnímat železniční síť jako celek a podívat se na kvalitu dalších železničních spojení co do rychlosti a četnosti (resp. vůbec jejich existence!) v Řecku vs. u nás.
Přesně tak, Řecko je hrůza, kterou i na Balkáně překonává leda Albánie a post-Jugo se jí vyrovná. BG+RO jsou lepší.
Nepřijde mi to tak špatně. Mají super spojení mezi velkými městy a nezabývají se nesmyslnými lokálkami v horní dolní.
„Super spojení“ v podobě zmiňovaných sedmi (!) párů rychlých vlaků za den?
To je věc poptávky. Jestli bude, proč by nenasadily více vlaků (byť to nebudou rychlá Pendolina, ale nějaké mírně pomalejší klasiky). Důležitý je, že mají vybudovanou infrastrukturu.
7 vlaků denně je super spojení?
A mimochodem, taková města na většině Peloponésu jsou „horní dolní“? 🙂
Sparta je Dolní 🙂
Pod 4 hodiny?
To je u nás Praha Brno. Pokud to teda jede…
„nově zvládají provoz na střídavý proud“
Předtím jezdily na co?
Čistý stejnosměr, v Itálii nemají střídavinu…
V Itálii mají střídavinu na některých úsecích VRT.
To by nemohly do Curychu. Já myslím, že uměly 3 kV ss a 15 kV 16,7 Hz. Šotouši spekulovali, jestli by se hodily do Česka, bohužel ČD neměly zájem.
Když objednatel nemá zájem, proč by si je dopravce pořizoval?
Pendolína v Česku nikdo neobjednává. Jezdí tržně.
Ale tak mohly by drhnout Uničovku, ČD by to mohly Olomouckému kraji slíbit…
Praha – Cheb -Vary/Frantovky jezdí v objednávce západních Ex.
Na magnetické víry způsobené italskými cestujícími horečně gestikulujícími rukama.
Myslím, že se o jejich nákupu za Žaludy uvažovalo, ale pak z toho sešlo.
Problem našich železnic je nekoncepčnost. Nejdříve se rozhodne, že se tratě nebudou až tak narovnávat, protože je to drahé a že se to vyřeší vlaky s naklapěním. A pak se koupí jen 7 kusů. Ano podělalo to ČKD.Ale další se mohly dávno přikoupit i ojetá. Takže to končí tak, že 250 km mezi dvěma největšími městy jezdíme v roce 2022 za 3:20 hodiny. A Pendolína tam ani nejezdí. Smutné a to píšu jako velky fanda vlaků, který nikdy nevlastnil auto.
Žaluda chtěl nakupovat ojeté šroty? To jsem ani nevěděl.
Trefil jste to presne do puntiku, na zeleznici prava ruka nevi co dela leva a jeden systemovy paskvil strida dalsi……bohuzel.
Ta ETR 470 byla původně dvousystémová – 3 kV DC a 15 kV, f = 16,7 Hz, ale v rámci rekonstrukce byl DC systém zcela odstraněn a 15 kV, f = 16,7 Hz nahrazen 25 kV, f = 50 Hz. Na trati mezi Aténami a Soluní je instalován v celé délce ETCS Level 1 a traťová rychlost je na většině trasy souvislých V = 200 km/h. Na trase je situována dvojice nejdelších tunelů, a to tunel Kalidromo (dva samostatné tubusy, L = 9 038 m, V = 200 km/h) a tunel Otrys (L = 6 380 m, z bezpečnostních důvodů… Číst vice »
ETCS Level 1 je k smíchu… Naše ARR a AVV odpovídá Levelu 3. Pro ČR přináší zlepšení až Level 4, kde se může pohybovat více vlaků ve stejném úseku…
Ani jedno z ARR a AVV neni zabezpečovačka..
Mýlíte se, Level 5 by teprve byl optimální. Umožňuje současné bezkolizní protisměrné jízdy v jednokolejném úseku. Pak je tu ještě Level 6, který umožňuje jezdit vlakům i mimo koleje, ale to už by bylo poněkud drahé 😀
Nějak takto? https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a2/Belfield%26SonsABTriple.jpg
Ano. A teď si představte takovýhle vícečlánkový naklápěcí autobus ve 200 km/h na D1. 🙂
L4 neexistuje. Pokud jde o virtuální traťové oddíly, tak ty umí právě ETCS L3.
Přesně tak a Řekové budou mít spojení mezi dvěma největšími městy za stejný čas jako v té době budou mít Češi, akorát ta vzdálenost je jaksi dvojnásobná… Kdyby tohle někdo řekl v roce 1990, že nastane za 30+ let, tak by mu nikdo nevěřil.
byl jsem v Řecku v roce 1992 a trat jezdili za 5:30. Takže zrychleni přes DVE hodiny. U nás zrychleni velka NULA. Jsme kabrňáci.
1994 (JŘ ještě před začátkem tzv. výstavby koridorů): Praha-Holešovice – Brno hl. n.: EC za 3 h 6 min.
2020 (poslední bezvýlukový JŘ) Praha hl. n. – Brno hl. n.: EC za 2 h 30 min.
Jo, samozřejmě jestli výchozím stavem byla trať mj. s jednokolejným horským klikatým úsekem, tak o to více se na tom dalo zkrátit poté, kdy byl tento horský úsek opuštěn, že.
Navíc to v Řecku jezdily líné motorové jednotky. A u nás někdy v roce 2007 jezdilo pendolino z Prahy do Brna za 2:23.
vzpomínám se slzou v oku
Akorát ty klasické soupravy s lokomotivou byly ještě línější než https://en.wikipedia.org/wiki/OSE_class_520
.
V roce 1988 Praha – Ostrava 5:50. Takže zrychlení máme ještě větší, než v Řecku?
A to ještě přibylo spojů, jede to 3x do hodiny.
Háček je jen v tom, že je to jediná trať v Řecku, která stojí za řeč. Ok, snad ještě Larissa-Volos (naprostou rovinou).
A bude jim tam jezdit 7 vlaků denně, což je zlepšení oproti předchozím pěti. Rychlé tratě stavět umí, teď ješte aby tam něco jezdilo…
Tak s Pinďou začínají, až budou mít dokončené tu přestavbu na čas 3:15 a místní se naučí jezdit vlakem, třeba budou moci mít takt už po 2 hodinách. Ale jestli není škoda, že si nepořídili i ty zbylé ze Švýcarska.
Škoda jen, že k tomu není víc informací ve smyslu kolik je Vmax současná a kolik bude ta výsledná – možná se pletu, ale viděl bych to tak, že dneska je tam Vmax = 160 km/h a jede se na klasická návěstidla, kdežto až bude funkční ETCS L1 v celé trase, tak se pojede V = 200 km/h na kabinovou signalizaci, ale je to jen úvaha – nikde se k tomu moc nic nepíše.
To je pravda. Preinvestovať to oni vedeli, veď aj tak dopadli. Trojpruhova diaľnica od severu po juh (nie asi všade) zívala prázdnotou. A keď som tam bol v 2001, išiel som celú trasu vlakom z Thesalonik až do Atén, miestami prekladali trať tak, že sa vyhli kopcu ktorý sa dal ale obísť, pretože ten vznikol zrejme ako nejaká vyvrenina a okolo rovina a nikde nič naokolo, žiadna civilizácia. No ale razili tunel. Za EU fondy. A aj to prešlo. Tak uvidíme tie počty prepravených časom… Ale inak im držím palce, rad by som raz ešte previezol po už novej trati.… Číst vice »
Z vyradenými nemeckými vozňami….malo byť
Průměrná rychlost 125 km/h. Kdy to bude u nás? Teď je Praha – Brno 85 km/h, přes Třebovou bylo 100 km/h (přibližně)
A Praha – Ostrava je kolik? 🙂
Mmch. průměrná rychlost je jen jedním z ukazatelů; dalším je četnost spojení (přinejmenším 1h takt u nás vs. „zatím 2 páry spojů denně“ v Řecku).
Fér by bylo brát průměrnou rychlost jako čas dveře-dveře.
Takže 1) jak daleko mám nejbližší mhd
2) půlka intervalu + cesta na nádraží(letiště)
3) půlka intervalu + čistý čas ve vlaku(v letadle)
Problém této metriky je, že je silně subjektivní, v závislosti na tom, kde se nacházejí startovní a cílové dveře.
Tu půlku intervalu má správně. A návazná doprava (popř. umístění nádraží) taky hodně znamená.
A počítáte to taky takhle i pro to Řecko?
Abychom porovnávaly porovnatelné.
Co je to 3) půlka intervalu?
Půlka intervalu je střední doba čekání na spoj. Viz exponenciální rozdělení pravděpodobnosti (nepletu-li se).
A půlka kterého intervalu?
U bodu 2 chápu jako půlka intervalu MHD. Ale u 3. bodu to nedává smysl od cca půl hodinového intervalu vlaku, o letadlu ani nemluvě. Nebo vy chodíte na vlak a letadlo taky náhodně jako na MHD?
Trať mezi Aténami a Soluní byla v podstatné části prakticky postavena znova a to na rychlost 200 km/h. U nás nic takového od Prahy na východ zatím neproběhlo. Průměrná rychlost pendolina mezi Prahou a Ostravou byla tuším okolo 105 km/h, ale možná mě někdo opraví/upřesní.
Před výlukami pendolino Praha – Ostrava průměr cca 120 km/h
Princip Pendolina je krok správným směrem. Viz Slovinsko a další státy.
Tak zrovna Slovinci si asi docela rvou vlasy, zvlášť poté co jim Italové náhle zatrhli provoz Casanovy do Benátek. Udržovat v provozu se to snaží ale nové třísystémové Flirty se budou hodit více. Pendolino sice (většinou) klopí, ale na těch kratičkých ramenech to žádné velké zkrácení nevytvoří a taktový grafikon s využitím klopících jízdních dob zatím nevymysleli.
Slovinským Pendolinem jsem jel v neděli ráno z Ljubljany do Mariboru. Trvalo to dvě hodiny, infrastruktura nic moc. Na některých místech je aspoň vidět postupující práce, ale samotná žst. Ljubljana je ještě celá na dřevěných pražcích a intenzitou provozu připomíná, hm, tak možná Starou Paku. (Lahůdku v podobě podchodu vzdáleného snad 300 metrů od výpravní budovy ani nezmiňovat.)
Slovinský soukromý sektor je na jednotně vysoké úrovni srovnatelné s Rakouskem, ale ta doprava je tam všelijaká a Pendolina to bohužel nevytrhnou.
Naopak princip Pendolina vypadá spíš za ekonomickou slepou uličku. Pregnantně to předvedli Švýcaři. Nadějněji vypadají systémy, co klopí míň, získávají v obloucích míň, ne zas ale tak málo, zato nejsou o tolik dražší.
tak hlavně u nás je často klopení 160, neklopení 150. to je takt rozdíl, když po pár km to je 140 vs. 130… a musí se zpomalit…