Zprávy

Italské dráhy pomáhají řecké dceři, posílají pendolino. Zatím na testy

Jednotka italských drah ETR480 pendolino. Autor: By Guybrush Threepwood at Italian Wikipedia(Original text: Guybrush Threepwood) - Immagine personale, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3964387
Jednotka italských drah ETR480 pendolino. Autor: By Guybrush Threepwood at Italian Wikipedia(Original text: Guybrush Threepwood) - Immagine personale, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3964387

Řecko se v září zařadí k zemím, kde se na kolejích objevila jednotka pendolino. Italské dráhy Trenitalia ze skupiny FS Group sem poslaly jeden ze svých vlaků na testy ke své sesterské společnosti TrainOSE. Tu italská státní FS Group ovládla loni.

Jednotka ETR 485 Pendolino z konce 90. let se do Řecka přesouvá po kolejích přes Slovinsko, Chorvatsko, Srbsko a Makedonii, v Řecku podstoupí testy na páteřní trati Atény – Soluň. Ta nyní prochází modernizací, díky které je možné v některých úsecích jet až 200 kilometrů v hodině.

Pro takovou rychlost ale nemají TrainOSE k dispozici žádná vozidla, proto vypomohou právě italské státní dráhy. Do jejich rukou se TrainOSE dostala díky privatizaci státního majetku v rámci řešení řecké rozpočtové krize.

Pendolino se po testech vrátí zpátky do Itálie, kde mateřská firma podle něho upraví i další jednotky určené pro Řecko. Celkem má jít o 15 strojů. Mimo jiné je třeba je přizpůsobit řecké napájecí soustavě s napětím 25 kV.

Nejlepší obrázky přesunu pendolina zřejmě přinesl web Railcolor News.

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • „Mimo jiné je třeba je přizpůsobit řecké napájecí soustavě s napětím 25 kV.“
    A budou pak jen jednosystémové (na napětí 25 kV), nebo jim zůstane i možnost jezdit i na dosavadní napájecí soustavě?

    A z trochu „jiného soudku“:
    Když se Italové chtějí touto cestou zbavovat „šrotů“, možná by se i ČD mohly zajímat o to, zda by nebylo možné nějaké ty jednotky jako „ojetiny“ získat – třeba pro trať do Brna přes Havlíčkův Brod, kterou SŽDC v posledních letech postupně upravuje pro možnost provozu s naklápěním – právě tam by vozidla s naklápěcími skříněmi výrazně pomohla zrychlit „dálkovou“ dopravu = rozhodně víc, než když jezdí do Ostravy (navíc jen na jediný napájecí systém)!

    • Zajímavá úvaha, taky by mě zajímalo by za kolik by to Praha – Brno zvládla jednotka Pendolino jet přes vysočinu. Je tu někdo kdo to vi?

      • Až to SŽDC všechno dodělá, tak odhaduji, že s pobytem jen v Kolíně a v Havlíčkově Brodu by cestovní doba mohla činit i dost pod 3 hodiny – a přidám ještě jeden „hec“: rychlostníky pro naklápění jsou už nějakou dobu i na trati Havlíčkův Brod – Jihlava …
        Aby to ovšem mělo skutečně smysl, musela by tam být „Pendolina“ provozována v režimu „normálních“rychlíků (= jako mezi Prahou a Chebskem).

      • V jednotlivém oblouku to dost záleží na detailech typu kde jsou výhybky nebo návěstidla nebo jak dlouhé a strmé jsou vzestupnice. To udělá dejme tomu zrychlení ze 110 na 135 km/h. Po celé trati pak na tom, jestli se srovná rychlostní „cimbuří“ střídajících se maximálních rychlostí do jedné vyšší (což má vcelku znatelný přínos), nebo zda se tím už existujícímu cimbuří jednotlivé „zuby“ ještě zvětší (což žere spoustu energie na neustálé zrychlování a zpomalování, zkrácení na každém zubu pak je docela malé a celkově se to hodí jen při krácení zpoždění).

    • je ještě otázka jestli to jsou pindové s naklápěcí skříní. Zrychlit dopravu možná, ale uzký interiér je z kapacitních důvodů nežádoucí. Ale navrhuji redakci se na to zeptat na čd, i RJ jestli by nebyla možnost odkupu, ale ta linka by musela být brno-praha, možná jedna zastávka v HB, to by se mohlo jmenovat D1.

    • Take si myslim, ze by CD mohli koupit nejakou tu ojetinu k soucasnym pendolinum co uz ma, jako zalohu i pro dalsi linku, treba severojizni z usti do budejovic..
      ETR 485 je dvousystemova 3kV DC a 25kV 50Hz AC… nebo si nechat upravit ETR 480, ev. jiny typ podobne kostrukce…
      Nase pendolina prochazeji modernizaci interieru..
      Uz jsem se o tom tady nekde na serveru pod nejakym clankem zminoval…

  • Nechápal jsem poznámku o úpravě na 25 kV, když se tam bude testovat.
    Tak ostatním ušetřím čas, kdyby je to taky zaujalo.
    Na testy jela ETR 485, která 25 kV umí a pokud testy dopadnou, tak se do Řecka přesunou ETR 470, které 25 kV neumí, tedy se budou muset upravit…

    • díky já jsem to pochopil tak jak je psaný, že jedno pendolíno tam pojede na zkoušku a jak to zkusí, tak tam pošlou upravených 15ks jiných. Mně zajímá kdo dá ty razítka a tak dále, když do velimi musí jezdit kdeco i stejná souprava od stadleru dvakrát a tam to fiknou na trat a udělají si testy.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora