V Řecku začala jezdit pendolina z italsko-švýcarského provozu. Jízda Atény – Soluň trvá pod 4 hodiny
Se zavedením ETCS se má jízdní doba ještě dál zkrátit.
Nový život zahájily elektrické naklápěcí jednotky ETR 470, které pod názvem Cisalpino jezdily dříve na tratích mezi Itálií a Švýcarskem. Od neděle jezdí mezi dvěma největšími řeckými městy: Aténami a Soluní.
O zahájení provozu informoval řecký dopravce TrainOSE, který od roku 2017 patří italským státním drahám. Zatím jsou v provozu dva páry vlaků denně.
S jedinou zastávkou v Larisse se jízdní doba vlaku poprvé na této 502 kilometrů dlouhé trase dostala pod 4 hodiny: 3 hodiny a 55 minut. Dosud zde nejrychlejší vlak jezdil 4 hodiny a 13 minut, měl ale více zastávek. Po dokončení modernizace trati očekává dopravce zkrácení doby jízdy až ke 3 hodinám a 15 minutám. Kapacita každého vlaku je 475 cestujících, součástí je jídelní vůz a tři vozy první třídy. Na první týdny provozu dopravce nabídl zlevněné jízdenky.
V Řecku je aktuálně pět devítivozových jednotek nazývaných díky naklápění i jako pendolino. Čtyři už mají schválení k provozu, pátá čeká na poslední razítko. Italské dráhy poslední jednotky vyřadily z provozu v lednu loňského roku. Jednotky prošly v závodě Alstomu v Saviglianu modernizací, nově zvládají provoz na střídavý proud, mají také ETCS.
Jednotky ETR 470 vyvinul Fiat (později koupil Alstom) pro projekt Cisalpino provozující vlaky z Milána do Curychu. Cestující vozily na této trase od roku 1997 do roku 2014. Vyrobeno bylo nakonec jen devět kusů, šlo o devítivozové jednotky. Třívozový prototyp se objevil i v Česku v devadesátých letech. Maximální rychlost jednotek je 200 km/h.
Pět z vyrobených jednotek patřily Trenitalii, čtyři jezdily v barvách švýcarských SBB. Ty se nakonec rozhodly s výjimkou jediné pro muzejní účely všechny sešrotovat. Dopravci se nelíbily především vysoké náklady na údržbu souprav, v porovnání s jinými jednotkami až čtyřikrát vyššími. Švýcarské dráhy se neúspěšně pokoušely jednotky prodat, ovšem nenašly kupce.