V Praze začal jezdit kloubový trolejbus, tramvaje čeká domontování klimatizací

Na jedinou pražskou trolejbusovou linku od středy vyrazí nový trolejbus. Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) zapůjčily Dopravnímu podniku hl. města

Na jedinou pražskou trolejbusovou linku od středy vyrazí nový trolejbus. Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) zapůjčily Dopravnímu podniku hl. města Prahy (DPP) na tři týdny nové trolejbusy Škoda 27Tr.

Jde o první testování kloubového trolejbusu v Praze. Dosud na lince jezdí standardní trolejbus 30Tr, který je menší a sveze méně lidí. Nový trolejbus je rovněž takzvaný parciální: má baterii, která se nabíjí během jízdy pod trolejemi a umožňuje i jízdu mimo elektrifikované úseky.

Oba trolejbusy budou v provozu denně na lince č. 58 spojující stanice metra Palmovka a Letňany,“ potvrdila mluvčí DPP Aneta Řehková. Jízdní řád zveřejní DPP na svých stránkách během dnešního dne, oficiálně začne provoz ve středu. Trolejbus je zapůjčený do 14. dubna.

Trolejbusy se do pražské MHD vrátily na podzim 2017, kdy vzniklo zhruba kilometrové trolejové vedení z Palmovky na Prosek. DPP už dříve oznámil, že by chtěl podoobně elektrizovat i další autobusové linky. Zatím nejdále jsou přípravy elektrizace z Palmovky až do Miškovic na lince 140.

DPP již získal souhlasné stanovisko úřadů, že stavba nebude mít vliv na životní prostředí. Hotovo by mělo být do dvou let, DPP musí vyřešit ještě kromě dalších povolení i výkup pozemků pro budování stožárů.

Trolejbus Škoda 27Tr na Palmovce. Foto: Jan Sůra

Trolejbus Škoda 27Tr na Palmovce. Foto: Jan Sůra

Cestující v pražské MHD čeká v elektrické trakci i další změna. DPP po měsících diskuzí definitivně odsouhlasil plán dosadit klimatizaci do prvních 124 tramvají 15T ForCity. Kdy přesně se ale začnou tramvaje upravovat zatím není jasné. „Dozorčí rada rozhodla o realizaci, kterou stále prověřujeme. Znalecký posud určí další postup,“ dodala Řehková.

Plán na instalaci klimatizací schválilo představenstvo firmy loni v létě. Celkem půjde o 124 tramvají z první série. Ty lze poznat od novější série s klimatizací na první pohled tak, že nemají žlutý pruh na čelní masce. V létě DPP uvedl, že práce začnou ještě do konce roku, ale nestalo se tak. Montáž klimatizace měla vyjít na tři miliony za jednu tramvaj, náklady by tak byly kolem 400 milionů korun. Zakázku měla získat bez soutěže Škoda Transportation. Dozorčí rada nejprve na počátku roku plán zarazila, teď na posledním zasedání znovu schválila.

Druhá polovina dodávky tramvají 15T  je již o klimatizaci doplněna, což se povedlo DPP vyjednat v průběhu kontraktu s dodavatelem. Jde o výsledek primátorování Tomáše Hudečka, který vyhrožoval Škodě vypovězením smlouvy. Ta nakonec jako ústupek nabídla kromě změny financování i klimatizaci zdarma. Celkem jde o 126 vozidel. Náklady na klimatizaci přesahují 400 milionů korun, zatím není jasné, kde DPP vezme na akci peníze.

Tagy Dopravní podnik hl. města Prahy dpp Škoda 27 Tr Top Trolejbusy v Praze
30 komentářů