Doprava ve městě Trolejbusy

V Praze začal jezdit kloubový trolejbus, tramvaje čeká domontování klimatizací

Na jedinou pražskou trolejbusovou linku od středy vyrazí nový trolejbus. Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) zapůjčily Dopravnímu podniku hl. města Prahy (DPP) na tři týdny nové trolejbusy Škoda 27Tr.

Jde o první testování kloubového trolejbusu v Praze. Dosud na lince jezdí standardní trolejbus 30Tr, který je menší a sveze méně lidí. Nový trolejbus je rovněž takzvaný parciální: má baterii, která se nabíjí během jízdy pod trolejemi a umožňuje i jízdu mimo elektrifikované úseky.

Oba trolejbusy budou v provozu denně na lince č. 58 spojující stanice metra Palmovka a Letňany,“ potvrdila mluvčí DPP Aneta Řehková. Jízdní řád zveřejní DPP na svých stránkách během dnešního dne, oficiálně začne provoz ve středu. Trolejbus je zapůjčený do 14. dubna.

Trolejbusy se do pražské MHD vrátily na podzim 2017, kdy vzniklo zhruba kilometrové trolejové vedení z Palmovky na Prosek. DPP už dříve oznámil, že by chtěl podoobně elektrizovat i další autobusové linky. Zatím nejdále jsou přípravy elektrizace z Palmovky až do Miškovic na lince 140.

DPP již získal souhlasné stanovisko úřadů, že stavba nebude mít vliv na životní prostředí. Hotovo by mělo být do dvou let, DPP musí vyřešit ještě kromě dalších povolení i výkup pozemků pro budování stožárů.

Trolejbus Škoda 27Tr na Palmovce. Foto: Jan Sůra
Trolejbus Škoda 27Tr na Palmovce. Foto: Jan Sůra

Cestující v pražské MHD čeká v elektrické trakci i další změna. DPP po měsících diskuzí definitivně odsouhlasil plán dosadit klimatizaci do prvních 124 tramvají 15T ForCity. Kdy přesně se ale začnou tramvaje upravovat zatím není jasné. „Dozorčí rada rozhodla o realizaci, kterou stále prověřujeme. Znalecký posud určí další postup,“ dodala Řehková.

Plán na instalaci klimatizací schválilo představenstvo firmy loni v létě. Celkem půjde o 124 tramvají z první série. Ty lze poznat od novější série s klimatizací na první pohled tak, že nemají žlutý pruh na čelní masce. V létě DPP uvedl, že práce začnou ještě do konce roku, ale nestalo se tak. Montáž klimatizace měla vyjít na tři miliony za jednu tramvaj, náklady by tak byly kolem 400 milionů korun. Zakázku měla získat bez soutěže Škoda Transportation. Dozorčí rada nejprve na počátku roku plán zarazila, teď na posledním zasedání znovu schválila.

Druhá polovina dodávky tramvají 15T  je již o klimatizaci doplněna, což se povedlo DPP vyjednat v průběhu kontraktu s dodavatelem. Jde o výsledek primátorování Tomáše Hudečka, který vyhrožoval Škodě vypovězením smlouvy. Ta nakonec jako ústupek nabídla kromě změny financování i klimatizaci zdarma. Celkem jde o 126 vozidel. Náklady na klimatizaci přesahují 400 milionů korun, zatím není jasné, kde DPP vezme na akci peníze.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Bivoj
Host
Bivoj

jakou mají ty baterie životnost a kolik stojí výměna?

Radek
Host
Radek

Hm, takže na instalaci klimatizací dojde nejdřív na podzim. Jak jinak.

Y.K.
Host
Y.K.

Kdo by se s tím v těch vedrech montoval? 🙂

Martin
Host
Martin

Hlavne ze bude…

Poudy
Host
Poudy

Super, snad se to odvděčí a zrealizuje se trolejové vedení na minimálně všech metrobusových linkách, to by ovzduší a rachotu v Praze velmi prospělo.

Poudy
Host
Poudy

Osvědčí…

Ondra
Host
Ondra

Smysl má elektrifikace především v centrální obydlené oblasti s hustým provozem a na trasách do kopce – typicky Husitská-Koněvova. Nebylo vysvětleno, proč chtějí trolejbus na periferii do Miškovic.

Matu
Host
Matu

Protože tam jezdí 140, trolej má stejně končit u Globusu v Čakovicích.

pony
Host
pony

Z Libne na Prosek to je celkem do kopce. Konevka by byla fajn, kdyby byla konecne 133 a 207 s kloubovymi autobusy/trolejbusy/necim, aspon. Vymenit to jenom za 12metrove parcialni trolejbusy by sice pomohlo, ale kdo se v tom ma porad mackat.

Martin
Host
Martin

Je to dlouhe a prikre stoupani, Prosecka ul…

Martin
Host
Martin

No jo, ale to musi lide prosadit, Praha ma problem s tim, ze tam lide nechteji trolej, ackoliv tam byla drive tramvajova, a v soubeznych ul. Rohacova a Jeseniova byla trolejbusova…

Mj., v te Konevce/Husitske by se kapacitne vyplatila i tramvaj a byla by lepe napojena na centrum…

Neonym
Host
Neonym

Řekl bych, že je to prostě testovací trasa. Je tady (již hotový) úsek s kopcem, ve špičkách jsou zde kolony a realizace tu nebude tak složitá, jako v centru města.

Poudy
Host
Poudy

Ondra: ale vždyť snad každá metrobusová linka jezdí v určitém úseku do kopce. Klidně i několikrát na jedné trase, když si připočítáte četnost těchto spojů a počet autobusu v terénu, tak se u nich vyplatí drátování určitě víc než u tras s nízkým počtem linek a dlouhým intervalem, ať je tam kopec sebevětší. To platí i pro životní prostředí.

Standa
Host
Standa

Na to dneska nepotřebujete tahat do ulic další troleje. At se páni radní přijedou podívat k nam do Hradce, jak se dělá náhrada nafty elektřinou. Dráty k tomu nepotřebujeme…
.

čecháček
Host
čecháček

Simvás, trolejbusy sou mrtvý. To zas Šurda akorát potřebuje nový hračky za veřejný peníze.

Kdyby místo toho koupili elektrobusy, tak nic neřeknu. Ale natahovat někde dráty?

michal
Host
michal

Řekl bych, že u elektrobusů je stále více nevýhod, ve prospěch trolejbusů.

MichalM
Host
MichalM

Kdyby to bylo tak jednoznačný, tak už všude svištěj jak bateriový vlaky, tak elektrobusy.
Realita je taková, že ten blbej drát ušetří strašný prachy v baterkách včetně jejich životnosti. A zrovna drát na trolejbus nějaká sofistikovaná investice není…

Zmiňovaná Koněvka do kopce je bezva nápad.

čecháček
Host
čecháček

Pro všechny nesouhlasící hlavy, vono se stačí podívat na tenhle článek: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_trolleybus_systems Zejména se zaměřit na kolonky odkdy-dokdy, a mrknout na počet nově vzniklejch a nově zaniklejch sítí. Vono to něco vokáže. 😉

Taky je zajímavý, že spousta měst na západ nakupuje elektrobusy, a nestaví Obrlajtungsbussysteme. Pročpak asi? Protože trolejbus je slepá větev kombinující nevýhody tramvaje s nevýhodama autobusu. V překladu = vysoký náklady na zřízení infrastruktury/pevný jízdní dráhy a malá kapacita.

Y.K.
Host
Y.K.

Většina elektrobusů poklonkuje zatím jen na drobných výkonech. Většina měst na západě, kde s tím experimentují, leží v rovině, zatímco Praha je značně kopcovitá, což dává baterkám dost zabrat a hodně zkracuje dojezd.

V Praze se experimentuje se smíšeným provozem, tedy náročné úseky pod trolejí, nenáročné na baterku tedy zdaleka ne vše se musí zatrolejovat.

Nevím co myslíte malou kapacitou. V čem má trolejbus menší kapacitu než autobus?

Je to nejefektivnější způsob s nejméně ztrátami jak dostat energii ze sítě k vozidlu.

Martin
Host
Martin

S tou kapacitou je to spis naopak, u autobusu zabira vice prostor motor a rozvody, u trolejbusu je to jen elektromotor a ten dnes muze byt i v kolech… pak mate cely vuz nizkopodlazni, u autobusu je to kolikrat horolezecky vykon (na zadnich sedadlech)…

Martin
Host
Martin

Ale rovnou dodam, ze 27Tr neni tak prostorny uvnitr, alespon tato plzenska verze…

Romanero
Host
Romanero

Že vznikne nový tmavý obláček v severních Čechách už bohužel nikoho netankuje. Za to samozřejmě nemůžou jen trolejbusy, ale obecně elektrifikace bez zajištění 100% čisté výroby energie..

kik
Host
kik

Co myslíte čistou energií? Slunce, vítr, vodu nebo jádro? Slunce nemusí svítit, vítr nemusí foukat, nové hydroelektrárny je problém postavit, takže zbývá jádro. Pokud se podaří prodloužit životnost Dukovan a dobudovat minimálně jeden blok v Temelíně, neměl by být se zajištěním výroby problém. Co ale bude horší je rozšířit stávající nebo vybudovat nové rozvody.
Tkaže když to shrnu, nakonec by za určitých podmínek žádný nový tmavý obláček v severních Čechách nemusel vzniknout.

Y.K.
Host
Y.K.

Jádro není čistá energie (dost toho po použití v reaktoru zůstává a ještě zůstane), ale je bez exhalací, to ano.

Martin
Host
Martin

A take asi nejvhodnejsi u nas, staci par reaktoru a muzete uhli i odstavit nebo mit jen na zalohy a spickove vykony…
Navic tech oblacku s nafty je taky hodne a to primo v ulicich mest…

Y.K.
Host
Y.K.

Jenže autobus pálí uhlovodíky permanentně (navíc neoptimálně jak se mění režimy motoru), energetický mix v ČR je z necelých 50 % nespalující a do toho je tu ještě rekuperace, tedy znovuvyužívání kynetické energie. Navíc spoustu energie vyvážíme, lépe ji použít doma, aby nesmrděla auta po městech než ji prodat do ciziny.

Láďa
Host
Láďa

Linka 140 nikoli 240

Martin
Host
Martin

Drive 58, pak 141, pak soucasne i 233, castecne 274, nakonec 140… :-D, ale kupodivu ciselne odpovida te 58, linka 158… 😀

Partneři