Doprava ve městě Tramvaje

Praha dokoupí klimatizaci do nových tramvají, vyjde na stamiliony korun

Tramvaj 15T na Libeňském mostě. Foto: Jan Sůra
Tramvaj 15T na Libeňském mostě. Foto: Jan Sůra

Cestování novými tramvaje 15T po Praze by mělo být hlavně za vysokých teplo příjemnější, než dosud. 

Všechny tramvaje 15T od Škody Transportation budou vybaveny klimatizací. Představenstvo Dopravního podniku hl. města Prahy (DPP) tento týden schválilo záměr dokoupit klimatizaci do 124 tramvají z první série. Ty jdou poznat od novější s klimatizací na první pohled tak, že nemají žlutý pruh na čelní masce.

Po doplnění klimatizačních jednotek i do 124 tramvají z první série by mělo po Praze jezdit celkem 250 tramvají 15T s klimatizací. Na plán minulý týden jako první upozornil server aktualne.cz, informaci dnes potvrdil DPP v tiskové zprávě.

DPP nezveřejnil přesnou cenu za montáž klimatizací, ta bude jasná až po dohodě s dodavatelem. Podle informací deníku Zdopravy.cz by měla být cena zhruba kolem tří milionů korun za soupravu, náklady se tak budou pohybovat kolem 400 milionů korun.  Práce na montáži mají začít letos, aby bylo co nejvíce tramvají s klimatizací k dispozici do příštího léta.

Komfort našich cestujících je pro nás prioritou, k čemuž pochopitelně patří i tepelná pohoda. V první polovině letošního roku již byly zahájeny práce na vývoji klimatizačních jednotek pro tramvaje 15T. Po schválení doplnění tohoto zařízení Drážním úřadem bude proveden nákup a instalace. Předpokládáme zahájení prací na tramvajích z první série ještě v letošním roce, abychom jich zprovoznili co největší množství do příštího léta,“ říká Oldřich Vytiska, technický ředitel DPP.

Druhá polovina dodávky tramvají 15T Alfa je již o klimatizaci doplněna, což se povedlo DPP vyjednat v průběhu kontraktu s dodavatelem. Jde o výsledek doby primátorování Tomáše Hudečka, který vyhrožoval Škodě vypovězením smlouvy. Ta nakonec jako ústupek nabídla kromě změny financování i klimatizaci zdarma. Celkem jde o 126 vozidel,

Doklimatizování jedné tramvaje typu 15T spočívá ve výměně podstropního kanálu, úpravě SW, nové kabeláže, klimatizačních jednotek, poté proběhne i školení a homologace. Tento investiční záměr zahrnuje náklady na montáž v prostorech DPP a zprovoznění vozů po přestavbě, záruku za jakost na dodávku i montáž v délce 24 měsíců a garanci dodávek náhradních dílů 10 let od uvedení do provozu.

Klimatizační zařízení v těchto typech vozů pracují téměř v automatickém režimu, řidič může pouze zasáhnout do tzv. setpointu, kdy může navýšit resp. snížit teplotu v salonu vozu, tedy v prostoru pro cestující, o ± 2 °C. Řidič nemůže jinak ovlivnit chod klimatizace, což je dáno nastavením výrobce. Všechna okna tramvaje lze otvírat, ale účinnost klimatizace tím během horkých dnů ztrácí smysl.

DPP také počítá s průběžným doplněním klimatizací do kabin pro řidiče v tramvajích typu T3R.P. Klimatizace pro řidiče je již v tramvajích 14T a KT8D5.RN2P nainstalovaná. Tramvaje typu T6A5 jsou postupně vyřazovány z provozu a o dodatečném doklimatizování kabin řidičů u tohoto typu DPP neuvažuje. Řidiči dostávají mj. v horkých dnech rozpustný ochranný nápoj, při extrémních teplotách potom dva tyto nápoje.

Klimatizace je nově i v autobusech, aktuálně jich má ve flotile 167 kusů. Dalších 190 ks DPP postupně obdrží do konce roku 2019, tedy rovněž s celovozovou klimatizací. Jedná se o vozy od společností SOR Libchavy.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Přijde mi, že v těch klimatizovaných tramvajích bývá výrazně větší smrad, než obvykle. Jakoby tam pořád cirkuloval ten samý vzduch často „ovoněný“ po návštěvě nějakého bezdomovce, anebo prostě jen z velkého množství potících se lidí. Ve verdech jsou podle mě nejlepší klasické T3, kde čerstvý vzduch díky otevřeným oknům proudí a ani to vedro pak moc nevadí. Ovšem tramvaj musí jet, a ne stát někde v zácpě…

  • Takhle se lákají cestující z IAD do MHD.

    Ne jak ztrouchnivělí egoističtí soudruzi v ostravě, kteří kupovali 100 zbrusu nových autobusů bez klimatizace a ještě s potutelným úsměvem na rtu vykládali, jak to tady lidi ani nechcou a vlastně na to nejsou připraveni…

  • DPP opět krade peníze daňových poplatníků. 3 milióny za doplnění klimatizace do 1 vozu a všichni to přijmou jako v pořádku? By to chtělo položkový seznam.. ono by se pak zase ukázalo jako tehdy, že monitory do velína DPP dodané po 200 tisíc Kč za kousek se dají na Heurece sehnat za šestinu.
    Luxusní klimatizační řešení tohoto rozsahu stojí jednotky statisíců ne milionů. Homologace se dělá na celý typ snad jednou a záruka 2 roky je standard. Zlodejina.

    • Přijde na to, cena přesahující 2 miliony za tramvaj není zas tak nereálná. V Brně dodělávají klimu do 12m autobusů, cena něco přes půl milionu za vůz. 15T jsou tříčlánkové, a aby byl zajištěn dostatečný výkon, bude potřeba buď 3 jednotek, nebo 1-2 velmi výkonných. Řešíme homologaci na dráhu (celkové schválení je jedna věc, ale vlastní papíry potřebuje každé vozidlo jednotlivě a světe div se, tohleto jsou záležitosti v řádech desetitisíců), teď úpravu rozvodů, které na to nebyly nikterak při výrobě připravovány… Dost možná v tom bude i úprava či výměna oken. Za mě 2 miliony za jednu tramvaj typu 15T jsou akceptovatelná záležitost. Ono nelze tam hodit klimatizační jednotku z Heureky za 10 tyček, ta by nevydržela ani jedno léto… Ten třetí milion je otázka, kolik z toho jsou oprávněné náklady, a kolik z toho tunelační poplatky.

      P.S.: Záruka 2 roky je jen pro fyzické osoby, pro právnické je 1 rok nebo dle smluvního ujednání. A pokud výrobce/dodavatel negarantuje sám od sebe dostupnost delší než záruční lhůta, po záruce nemusí mít jediný ND pro daný výrobek. Proto se těch 10 let řeší smluvně, což mnohdy znamená výrobu ND na sklad a to si firmy nechají zaplatit, na tohle patrně padne část třetího milionu…

  • To je hrozný, dnešní lidi nic nevydržej, v létě se musej chladit, v zimě ohřívat a kolik energie se na to spotřebuje… 😉

  • Tak hlavně, aby nezapoměli nechat okna otvíratelná pro cestující…

    • Ten samý problém je v autobusech v Ústeckém kraji. Cestující, když si sednou v klimatizovaném autobuse, první co udělají, je, že otevřou okno. Přitom cca 80% autobusů má zamykatelná okna.

      • V Praze už jsme se naučili po prvním roce v klimatizovaném voze neotvírat. Spíš když někdo přijde a uvidí otevřené okno, tak ho zavře. K tomu musí samozřejmě fungovat a být správně nstavená klimatizace v každém voze, aby lidi neměli důvod ty okna otvírat a to se myslím DPP podařilo vychytat.

Newsletter

Partneři


Výběr editora