Doprava ve městě Trolejbusy

Plzeň má nové klimatizované trolejbusy s bateriemi, jeden půjčí Praze na testování

Nové trolejbusy Škoda 27 Tr. Foto: Škoda Electric
Nové trolejbusy Škoda 27 Tr. Foto: Škoda Electric

Plzeňské městské dopravní podniky (PMPD) převzaly od Škody Electric sedm nových kloubových trolejbusů 27 Tr za více než 116 milionů korun. Po zkušebních jízdách v minulém týdnu je začaly nasazovat pravidelně na vybrané spoje.

PMDP je nasadí na nejfrekventovanější linky 15 a 16. V Plzni jde o průlom v cestování z několika důvodů, nejen kvůli tomu, že jde o první kloubové trolejbusy, které umí jezdit i na baterie. Jde o první plně klimatizované vozy v elektrické trakci v Plzni. Životnost trolejbusu je minimálně 14 let při nájezdu 50 tisíc kilometrů ročně.

Dodavatelem nových trolejbusů je Škoda Electric, karoserie je o Solarisu. Stejné už jezdí například v Českých Budějovicích. Rámcová smlouva umožňuje PMDP koupit ještě dalších deset vozidel.

Reagujeme na významný nárůst poptávky po MHD na trase mezi hlavním nádražím, centrem města a průmyslovými zónami od Škodovky a Techmanie až po výrobní areály v západní části Borských Polí,“ vysvětlil nasazení na linky 15 a 16 generální ředitel PMDP Michal Kraus. „Ve špičkách je mezi Borskými Poli, Karlovem a Jižním Předměstím tolik cestujících, že řada spojů jezdí přeplněna. Díky novým kloubovým vozům i úspěšnému náboru řidičů konečně zlepšíme situaci ve všech kritických časech,“ dodal Kraus.

Plzeň chce navýšit podíl tramvají a trolejbusů do roku 2030 ze stávajících 64 % na 85 % do roku 2030. Tomu přispěje nasazování nových trolejbusů s bateriemi, které mohou převzít část autobusových výkonů.

Parciální trolejbusy se dobíjejí dynamicky během jízdy pod dráty a mohou obsloužit nové lokality bez trolejového vedení. Vybitá baterie se při jízdě pod trolejí dobije během 45 minut. V Plzni budou nové vozy zatím jezdit na stávajících linkách, ale jejich parametry jsou již nastaveny pro případnou realizaci trolejbusové dopravy k Fakultní nemocnici Lochotín a na Košutku. „Trolejové vedení je potřebné jen v kopcovitých úsecích. Přes náměstí Republiky, Rooseveltův most i dolů po Lidické a Karlovarské si trolejbusy vystačí s bateriemi,“ řekl Michal Vozobule, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí. „Bateriový pohon v běžném provozu pomůže při uzavírkách, mimořádných událostech nebo námraze. Navíc je schopen omezovat špičky odebíraného proudu z trolejové sítě,“ doplnil Jiří Ptáček, dopravně provozní ředitel PMDP.

PMDP v tiskové zprávě současně uvedl, že jeden z nových trolejbusů zapůjčí na tři týdny do Prahy. Praha chystá první plnohodnotnou linku s dynamickým dobíjením, kde vozy na necelé polovině délky trati a zejména v kopcovitých úsecích využijí trolej a zbylé úseky pojedou na baterie. Předpokládá se, že Praha pro tuto linku pořídí obdobné kloubové trolejbusy, jaké nyní obohatí plzeňskou síť. Dosud na lince z Palmovky do Letňan jezdí trolejbus 30 Tr, který má DPP zapůjčený od Škody Electric.

3 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Cvrček

Trochu jsem nepochopil druhý odstavec, možná jen trochu nešikovná formulace. Vyzněl mi, jakoby se jednalo o první parciální trolejbusy v Plzni, ale tak tomu není. Jinak tyto trolejbusy jezdí od minulého týdne, ale to je spíš jen drobný detail. Ta klimatizace určitě průlomem je.

Fotograf

Už je v Praze, ráno přijel na podvalníku, pak byl chvíli na Klíčově, kde mj. dostal evidenční číslo 9000 od DP, a přes den už byl vidět na Palmovce při nabíjení.
Od středy má jezdit na lince 58.
Zprávu mám od nejpovolanějšího člověka přes trolejbusy v Praze = „Antara“ : http://www.trolejbusyvpraze.net/