V Praze vznikne další čtyřkolejka. Na trati do Berouna ale kvůli Velké Chuchli zůstane jeden přejezd
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes oficiálně zahájila dlouho očekávané zlepšování koridorové trati mezi Prahou a Berounem. Začíná úsekem ze
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes oficiálně zahájila dlouho očekávané zlepšování koridorové trati mezi Prahou a Berounem. Začíná úsekem ze Smíchova do Radotína, kde dojde k takzvané optimalizaci. Ta přinese rychlejší a plynulejší jízdu vlaků, na trati ale kvůli sporům ve Velké Chuchli zůstane jeden úrovňový přejezd. Koridorová trať je dlouhodobě ve špatném stavu, na tuto akci mají navázat postupně další opravy úseku podél Berounky.
Zakázku za 3,075 miliardy korun bez DPH získala společnost Černošice, v které jsou sdružené firmy Eurovia CS, Strabag Rail, GJW Praha a Elektrizace železnic. Nikdo jiný nabídku do soutěže s odhadovanou cenou 2,7 miliardy korun nepodal.
„Nové koleje nejen zpříjemní, ale díky zvýšení traťové rychlosti také zrychlí cestování vlakem,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Klasické soupravy zde budou moci po dobudování dálkového zabezpečovacího zařízení jezdit až 130 km/h, soupravy s naklápěcími skříněmi ještě o 10 km/h rychleji.
V Radotíně chystá SŽDC nová nástupiště s normovou výškou 550 mm nad kolejí i nové výtahy, které zajistí bezbariérový přístup do rekonstruovaného podchodu. Železniční přejezd na kolejovém rozvětvení ve směru na Beroun bude zrušen a nahrazen rozšířením podjezdu v Prvomájové ulici. V místě zrušeného přejezdu pak vznikne nový podchod pro pěší, cestující se z něj dostanou bezbariérově po šikmých chodnících přímo na nástupiště.
Zastávka ve Velké Chuchli se přesune k tamnímu čtyřkolejnému přejezdu blíže k centru městské části. U krajních kolejí se vybudují vnější nástupiště s mimoúrovňovým přístupem podchodem. Vložením kolejových spojek zde navíc vznikne stejnojmenná odbočka. Dosavadní souběh dvou dvoukolejných tratí, směřujících do Radotína od Krče a od Smíchova, tak nahradí regulérní čtyřkolejná trať. Namísto samotného přejezdu ve Velké Chuchli se počítá s výstavbou nadjezdu, která bude součástí samostatné druhé etapy stavby.Tamní samospráva se nebyla schopná dohodnout se SŽDC, zda trať místní silnice překoná podjezdem či nadjezdem, proto zde nadále zůstane přejezd.
Přestavbou projde i odbočná trať do Prahy-Vršovic seřaďovacího nádraží, která bude rekonstruována po výjezd z Chuchelského tunelu. Celý úsek bude mít po skončení prací nové trakční vedení. Hotovo má být v roce 2022.
Kvůli stavbě musí v příštích dvou letech počítat cestující s omezením intervalů na lince S7 mezi Berounem a Prahou, k většímu omezení dojde až na jaře. „Dopravu stavba omezí, ale přesná opatření budou známá až příští rok. Aktuálně jsou realizovány práce, které se nedotknou provozu,“ dodala mluvčí SŽDC Nela Friebová. K prvnímu většímu omezení má dojít až v červenci příštího roku.
Pražský organizátor veřejné dopravy Ropid uvedl, že počítá hlavně s omezením intervalů u vlaků linky S7 z Berouna do Prahy. Zatím počítá s omezením intervalu osobních vlaků S7 ve špičkách na 15 minut. V ostatních obdobích by měl zůstat třicetiminutový interval zachován. Vlastní stavební práce začnou v roce 2020 budou týkat zejména rekonstrukce obou kolejí v úseku Praha-Smíchov – Praha-Barrandov, v roce 2021 pak kolejí v úseku Praha-Barrandov – Praha- Velká Chuchle a sudé kolejové skupiny stanice Praha-Radotín. Stavba bude probíhat jen s nejnutnějšími krátkodobými výlukami, kdy železniční doprava bude zpravidla pouze omezena, nikoliv v celém úseku dlouhodobě nepřetržitě zastavena.