V Polsku začne stavba prvního tunelu pro vysokorychlostní vlaky. Soutěž ukázala zásadní rozdíl oproti Česku

4,6 kilometrů dlouhý tunel bude nejdelším v Polsku.
Sdružení firem vedené společností PORR vyhrálo první zakázku na stavbu tunelu pro vysokorychlostní železnici v Polsku. Pro státní společnost Centralny Port Komunikacyjny (CPK) postaví tunel v Lodži, který se stane jednou z klíčových částí budoucí vysokorychlostní železnice v Polsku.
O výběru sdružení informoval CPK v tiskové zprávě. Za stavbu zaplatí CPK 1,761 miliardy zlotých (10,32 miliard korun) bez daně, odhadovaná cena včetně daně byla 2,8 miliardy zlotých. Všech pět nabídek bylo pod odhadovanou cenou. V soutěži byla i čínská či turecká stavební firma. V soutěži měla cena váhu 70 %, zbytek připadal na zkušenost týmu. Stavba začne ještě letos.
Tunel pod městem Lodž bude součástí nové vysokorychlostní tratě, která spojí Lodž s novým plánovaným letištěm CPK a Varšavou. Hotovo má být v roce 2032. Současně má sloužit pro plánovanou vysokorychlostní trať do Vratislavi a Poznaně, která má být postavena do roku 2035.
160 km/h maximum
Stavba o délce 4,6 kilometru bude nejen nejdelším tunelem v Polsku, ale současně i prvním tunelem pro vysokorychlostní vlaky v zemi. Maximální rychlost zde bude 160 km/h, což bude dostačující vzhledem k tomu, že všechny vysokorychlostní vlaky mají v Lodži zastavovat.
Razit se bude metodou TBM, přípravné práce zabraly dvě předchozí etapy. Tunel povede pod centrem města, proto je podle CPK nutné postupovat velmi opatrně s maximální ohlede pro rezidenty v oblasti. Proto CPK najalo řadu diagnostických firem, které mají průběh výstavby a dopady na okolí kontrolovat .
V Lodži současně vznikne ještě jeden městský tunel, jeho investorem bude správce železniční infrastruktury PKP PLK. Poslouží pro regionální dopravu.
Zakázka ukazuje i velký rozdíl mezi českou Správou železnic a polským CPK. Poláci hned po otevření obálek oznámili všechny uchazeče a hodnotu jejich nabídek. Správa železnic zveřejňuje nabídky až v písemné zprávě zadavatele, obvykle několik týdnů po uzavření smlouvy a reálně několik měsíců po podání nabídek.
Polská soutěž navíc ukázala zásadní rozdíl v rozsahu konkurence na české železnici. V Polsku přišlo do soutěže pět nabídek, což je u soutěží Správy železnic nevídaný počet. Například na zakázku na novostavbu trati z Nezamyslic do Kojetína za 7,2 miliardy korun přišly jen dvě nabídky, stejně tak do soutěže na přestavbu uzlu Česká Třebová za 17,2 miliardy korun.