V Polsku začne stavba prvního tunelu pro vysokorychlostní vlaky. Soutěž ukázala zásadní rozdíl oproti Česku

Vizualizace tunelu v Lodži. Foto: CPKVizualizace tunelu v Lodži. Foto: CPK

4,6 kilometrů dlouhý tunel bude nejdelším v Polsku.

Sdružení firem vedené společností PORR vyhrálo první zakázku na stavbu tunelu pro vysokorychlostní železnici v Polsku. Pro státní společnost Centralny Port Komunikacyjny (CPK) postaví tunel v Lodži, který se stane jednou z klíčových částí budoucí vysokorychlostní železnice v Polsku.

O výběru sdružení informoval CPK v tiskové zprávě. Za stavbu zaplatí CPK 1,761 miliardy zlotých (10,32 miliard korun) bez daně, odhadovaná cena včetně daně byla 2,8 miliardy zlotých. Všech pět nabídek bylo pod odhadovanou cenou. V soutěži byla i čínská či turecká stavební firma. V soutěži měla cena váhu 70 %, zbytek připadal na zkušenost týmu. Stavba začne ještě letos.

Tunel pod městem Lodž bude součástí nové vysokorychlostní tratě, která spojí Lodž s novým plánovaným letištěm CPK a Varšavou. Hotovo má být v roce 2032. Současně má sloužit pro plánovanou vysokorychlostní trať do Vratislavi a Poznaně, která má být postavena do roku 2035.

Mapa tunel pod Lodží. Foto. CPK

160 km/h maximum

Stavba o délce 4,6 kilometru bude nejen nejdelším tunelem v Polsku, ale současně i prvním tunelem pro vysokorychlostní vlaky v zemi. Maximální rychlost zde bude 160 km/h, což bude dostačující vzhledem k tomu, že všechny vysokorychlostní vlaky mají v Lodži zastavovat.

Razit se bude metodou TBM, přípravné práce zabraly dvě předchozí etapy. Tunel povede pod centrem města, proto je podle CPK nutné postupovat velmi opatrně s maximální ohlede pro rezidenty v oblasti. Proto CPK najalo řadu diagnostických firem, které mají průběh výstavby a dopady na okolí kontrolovat .

V Lodži současně vznikne ještě jeden městský tunel, jeho investorem bude správce železniční infrastruktury PKP PLK. Poslouží pro regionální dopravu.

Zakázka ukazuje i velký rozdíl mezi českou Správou železnic a polským CPK. Poláci hned po otevření obálek oznámili všechny uchazeče a hodnotu jejich nabídek. Správa železnic zveřejňuje nabídky až v písemné zprávě zadavatele, obvykle několik týdnů po uzavření smlouvy a reálně několik měsíců po podání nabídek.

Polská soutěž navíc ukázala zásadní rozdíl v rozsahu konkurence na české železnici. V Polsku přišlo do soutěže pět nabídek, což je u soutěží Správy železnic nevídaný počet. Například na zakázku na novostavbu trati z Nezamyslic do Kojetína za 7,2 miliardy korun přišly jen dvě nabídky, stejně tak do soutěže na přestavbu uzlu Česká Třebová za 17,2 miliardy korun.

Tagy Centralny Port Komunikacyjny CPK Lodž Porr Správa železnic Vysokorychlostní železnice v Polsku
132 komentářů