V Polsku začne stavba prvního tunelu pro vysokorychlostní vlaky. Soutěž ukázala zásadní rozdíl oproti Česku
Vizualizace tunelu v Lodži. Foto: CPK

4,6 kilometrů dlouhý tunel bude nejdelším v Polsku.
4,6 kilometrů dlouhý tunel bude nejdelším v Polsku.
Ale vždyť my máme už hezkou řádku let u Ejpovic tunel 4km na rychlost 200 km/hod. Tak v čem jsou Poláci rychlejší?
Na 200 jen stavebně, reálně tam tak jet nejde a ani když technicky půjde, pojede tak jen pendolino a jednotky či nízké desítky sekund.
Teoreticky – v praxi by 200 km/h začalo dávat smysl, kdyby byl dvojtunel z kraje Rokycan někam k Úslavě u Rokycanské jako součást VRT Praha-Frankfurt…
Polský zázrak. „Dělají správně to, co jsme my zkazili“
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-polsky-zazrak-delaji-spravne-to-co-jsme-my-zkazili-273144
v česku je taky konkurence: SUDOP Brno, SUDOP Praha, SUDOP Group, …
A víte třeba, že SUDOP Brno a SUDOP Praha jsou 2 různé firmy s úplně odlišnou vlastnickou strukturou?
K čemu něco vědět. Stačí kolem sebe plivat nesmysly, které se líbí.
Ono je Polsko taky o hodně větší země, takže firem bude více
Dalo by se s tím souhlasit kdyby nebyli součástí jednotného evropského trhu stejně jako ČR.
Tak jednoduché to není.
Za normálních okolností (bez protekcionizmu) by se to množství polských firem (kterých jak pravíte lze očekávat že je/bude víc) normálně mohlo přihlásit i do českého výběrka, a nebyl by důvod aby se vybíralo ze dvou nebo z jednoho…
chybí mi důvody, proč se do staveb v Polsku hlásí více firem. je to ze strany SŽ nějak omezováno?
Možná vědí, že u nás vyhrávají zásadně konsorcia složená vždycky z těch samých firem, takže jiným se nevyplatí investovat čas a peníze na poslání své nabídky.. A i když je nějaká firma vyřazená z důvodu korupce, tak tendr vyhraje její dceřinka…
Spíš bych si tipl, že jsou u nás kvalifkační pravidla nastavena tak, aby se mohli do soutěže přihlásit pouze „známé firmy“.
Myslím, že máte pravdu, ale ještě ti, kteří by se taky „nečekaně“ přihlásili, by měli příště potíže i s tím, co zatím dostávali – ti ubozí přikrádači si to hlídají
To se vzájemně potvrzuje
Velikost trhu. Jeden z významných důvodů. To je celkem známý fakt.
Smazáno pro tupost uživatele
Hlídej si radši pero, Gusto, a neraď…
Ty důvody odstranění komentáře jsou poněkud velmi upřímné.
No spis by me zajímalo, proč se hodne staveb u nás kouskuje na čím dál menší úseky. Třeba Havl.Brod -Zdar nad Sázavou asi na 5 úseku dlouhých tak 4-8km.
Vzdyt se to musi jen na te administrative vsechno hrozne prodloužit. Mimo to, ze na jeden souvislý user musi technika ke staveništi 5 x sem a zase dom ..
Stejně jako dostavba D7 u Slaného.. 3 úseky, 3 stavby, 3x prijel Kupka poklepávat na šutr, během tří měsíců.
Ta byla původně povolena jedním územním rozhodnutím. Do stavebního řízení už šla rozkouskovaná na 3 úseky a pak se ještě přidala separátní serie povolení na každou odpočívku zvlášť, aby těch povolení nebylo málo 😀
Rozděluje se to kvůli tomu, že na kratší/dílčí úseky je lepší získávat vyjádření a povolení. Pokud se to někde zasekne, máte alespoň něco a není to celé zaseklé na jedné obci.
To „zase dom“ ale nastane např. až po roce – resp. po konci stavební sezóny.
A pro další úsek by stejně byla potřeba další technika.
Navíc v Lodži se to taky kouskuje – Fabryczna již přestavěna, Kaliska skoro/zcela (?) taky, no a tunely se teprve řeší…
protože kvůli všemožným odpůrcům a požadavkům okolnívch obcí je to takto počástech snadněji řešitelné. v Polsku se s těmi stěžovateli tak nepářou.
Pěkné jméno kolego… On je spíš problém v tom, že všechno řeší na poslední chvíli.. Navíc jsem zažil, jak se u nás chovají úředníci k majitelům pozemků, které potřebují vykoupit. A stejně tak se chovají i k lidem v obcích, stejně jako k jejich samosprávě. Pro státního úředníka jsou všichni póvl.
Poláci se s nikým nemazlí. Velké procento se. vyvlastňuje. Mám to potvrzeno od přátel
Dobře, ale zrovna na vysočině, kde jde jen o rekonstrukci +- ve stávající stopě, navíc trať 250 tam kde lišky dávají dobrou noc….
Říkám si, jestli je principiálně vůbec zapotřebí EIA, pokud jde o stávajícím na stávajícím drážním tělese .. a po rekonstrukci se naopak hluk sníží…
Vs. nová dálnice, která má rozříznout Český ráj…
4,6 km na 160km/h, nejdelší v Polsku, zas nás… počkat.
Klidnému člověku je jasné, že je to srovnatelné s blížící se výstavbou tunelů NeMaš (4,8 + 3,1 km) nebo taky s již dokončeným Ejpovickým tunelem (4,1 km, 200 km/h).
Že to je ale „VRT“, s max rychlostí 200km/h? Spojení velkých měst, Lodže a Varšavy? To je zas jako RS Brno-Přerov, které spojí Brno s Ostravou. Stavba začínající také letos.
chtěl bych Poláky pochválit, že do soutěže přizvali i čínské a turecké firmy, aby to srazilo cenu, a nakonec nechali vyhrát evropskou firmu. Takhle se to dělá.
Myslíte že to nebude tak jak u nás. Že cena ještě v průběhu třikrát stoupne 😂
Ono je to v článku trochu zmatené, tento tunel není součástí spojení Lodže a Varšavy, vede na opačnou stranu, tj. směr Poznaň / Vratislav. A myslím že na té VRT snad má být vyšší rychlost než 200 km/h, ale samozřejmě nic z toho se zatím nestaví.
Tak one je asic elkem rozumé začít tím tunelem, který postavit a vystrojit trvá nejdéle. Ale takový amatérismus bychom u nás nesnesli, proto budeme například tunel na letiště, nebo Bezpráví odkládat dokud to půjde.
A kde jste přišel na těch 200. V Polsku plánujou VRT na 350.
Těch 200 mimochodem už jezdí 10 let.
Vykopnout Svobodu a Sosnu, Kupku vyměnit.
A za koho?
Jejich práci zastane jeden chytrý telefon napojeny na systém.
A vaši?
…tak tvoji matku možná zastane…
Na čí systém?
Naše vývojové oddělení již pracuje na poklepávacím robotu, na kterém pojede zvuková smyčka: nejde, mynic, již brzy, leněji a rychleji to nejde, dálnice uleví a vyřeší všechny vaše problémy. Pořizovací cena bude jen púlroční plat ředitele SŽ, výhodou jsou opakovatelně použitelná kladívka a snadná sériová výroba.
Já bych tam nainstaloval Radka Mátla, zkušeností má dost a daří se mu. Silnice nebo železnice, v principu je to manažersky jedno a totéž..
Ono se mu to na ŘSD machruje s politickou podporou silniční dopravy…
vzhledem k tomu, že mohu práci obou pánů i způsob komunikace sledovat po celou dobu jejich působení na postu generálního ředitele, problém je zcela někde jinde než v politické podpoře silniční dopravy. Ono se ostatně stačí podívat na ten objem peněz, co míří do železnice.
V tom případě se neshodnem. Z mého pohledu je to spíš ve smyslu „Proč bychom se na SŽ snažili, když stejně nemáme šanci nic (z vlastní iniciativy) prosadit, protože nám to stejně přes MD neproleze“. A příkladem může být třeba Libeňský přesmyk, o kretém se ví (podle mě už cca 30 let), že je potřeba. Myslíte, že před těma cca 30 lety by to centrální komise na MD schválila? Další věc je třeba dnes chybějící kapacita. Nebyla to sama SŽ, která by chtěla rušit různé výhybny a staničky. Byl jen tlat ze shora na ušetření nějakých peněz, přičemž si myslím,… Číst vice »
Prosím o jediný příklad, co přes CK MD za posledních pět let neprošlo.
Myslím si, že na CK MD nejdou stavby, které by neprošli, takže otázku považuji za irelevantní. Vzácným příkladem byla Vysokovská spojka, která měla ale viditelnou politickou tlačenku Hradeckého kraje.
Jdou. Ale chápu, že vás fakta nezajímají, vy žijete ve své virtuální realitě, tak si ji, milý anonymní hrdino, rozvíjejte jinde a pokud možno ne v pracovní době na SŽ.
Tak v článku ještě chybí dost podstatný rozdíl – jen ten tunel by u SŽ vyšel nejméně na dvacet miliard, viz např. tunel u Brandýsa nad Labem.
Mám z toho špatný pocit. Poláci budují, u nás SŽ jen přešlapuje, odkládá a nic se neděje. Poláci nás předeženou.
Kdy jste naposledy byl v Polsku, někde ve vnitrozemí, v nějakém větším městě? Jeďte se podivat. Zjistíte, že Poláci už nás dávno předehnali…
Napsal jste to přesně. Třeba dálnice. Tam nám utekli jak zajíc želvě. Asi to bude tím, že oni staví dálnice a my cyklostezky. To je postřeh jednoho Poláka.
V polsku staví i těch cyklostezek mnohem víc než u nás, hlavně ve městech.
Tak zase znovu. Není to tak, že Poláci staví dálnice a my cyklostezky. Poláci staví dálnice a cyklostezky a my jen ty cyklostezky. Tedy takhle to platilo ještě nedávno. Mám pocit, že se ty dálnice konečně trochu rozjely.
Pár cyklostezek odnikud nikam, pár rozhleden, nějaké drobné vybavení a podělí se mnohem víc lidí, než s celou dálnicí, která je přeci jen už trochu pohlídaná. Metoda drobného deště už je za těch 30 let dobře vychytaná.
P.S. Vedeme to dobře, až tak dobře, že zanedlouho čekám vypsání referenda o znovupřipojení Těšínska k Polsku…
Vzhledem k našemu „pořádku“ kdy platí zákony o kterých už nikdo neví a nemají sankci (např. zákon č. 61/1918 Sb.), tak bych se nedivil, pokud by byl plebiscit plánovaný na rok 1920, pouze pozastaven a čekal na vyhlášení jeho termínu.
Poměr nových dálnic u nás a v Poslku je určitě lepší než poměr cyklostezek u nás a v polsku.Cyklostezky stavíme opravdu mnohem méně, v proovnání s polskem nebo západními zeměmi vůbec.
To je takový mýtus s těmi dálnicemi… Akorát dohnali to 30 leté zpoždění, které za námi měli. A i tak mají míň dálnic na km² i na obyvatele než Česká republika. Takže bych zůstal v klidu.
Jo, v klidu … uměli-li dohnat, dokážou nás samozřejmě i předehnat, protože se prostě pohybují vyšší rychlostí.
U nás se nějak masivně staví cyklostezky? Po kterých se dá i někam dojet? A mohl bych je vidět?
Poláci prostě nejsou tak dobří ve smíšené realitě, tak si tunel musí postavit. Nám ho stačí jen vizualizovat. 😀
Tak jako trať mezi Prahou a Libercem 😂
18x
Neměl by někdo polákům poradit že tunel na VRT se nemá dělat, že VRT se lépe pošle „po povrchu“?? No a připustit si tam nabídky od turků a číňanů, to už je úplný diletantizmus, jak proboha napsali požadavky na reference že to mohli cizinci sehnat???
(/irony off)
To je pro VRT před nádražím ve velkém městě, kde musí všechny vlaky zastavit….
Viděl jste někdy co za dopravní stavby postavili Číňani?
Číňani železnici docela umí. Dokonce umí vyrobit kvalitu když si za ní zaplatíte. Že si český obchod objednává většinou cetky je jeho problém, v Číně platí dvojnásob že kvalita odpovídá ceně
Např. v Česku se nám ve vizualizacích po Vrt trati neprohání InterPanter v ČD barvách
Ano, CGI máme na sv+ětové úrovni 😀
Ale máme tam ICE 3 v Najbrtu.
Vysoutěžili… a budou mít postaveno. Mezitím u nás… nebude ani druhá kolej z Pardubic do Hradce Králové… Zato z množství studií a projektů by šlo už založit hezkou sci-fi knihovnu 🙂
Mezitím u nás je obdobný tunel dávno v provozu. Další se projektují, jenomže Češi trpí přehnaným sebemrskačstvím.
Kterýžeto, Rokycany? Ten není ani na VRT ani pod městem… nebo jste to myslel tak že se svou dvoustovkou je na VRT připraven? No ještě že se to dá svést na blizkost zastávky, jinak neVRT…
Tunel Ejpovice je projektovaný na 200 km/h.
Hlavně je plánovaný jako součást VRT, akorát do něj kdovíproč svedli i místní spoje, což je u nás taková móda, míjet obslužnou dopravou obce. 🙂 Jinak myšlenka tunelu pod Prahou od Ruzyně až po Nové Město by si žádala tunel dvojnásobné délky ve zcela odlišných podmínkách – a také k němu nemáme VRT, svedli bychom do něj nejspíše příměstské spoje od Kladna (jako by nestačilo, co pro ně plánujeme už teď – tři zastávky těsně u sebe, dlouhý průjezd a tři zastávky těsně u sebe).
Dovolím si nesouhlasit jakožto místní. Ejpovický tunel pomohl nejen dálkové dopravě (rezignace na busy), ale i místní obsluze, protože celé Rokycansko dost významně přiblížil k Plzni.
Oprava: celé ne, Radnicko na tom pár minut ztratilo, ale zase získalo přímé spoje a Regiofoxy. Kompenzace dostatečná.
Ani bych neřekl pár minut, myslím že se to liší tak o 2-3 minuty, nemluvě o tom když chce někdo z Radnicka na Jižní Předměstí. Tam je to teď i rychlejší.
Ccccc
Češi jsou nejhorší národ na světě. Pravda to sice není, ale furt to o sobě vykřikují.
A to jsme se Polákům posmívali za jejich zaostalost, neměli dálnice ale jen Gierkówku, jezdili Maluchama atd. A kde jsou teď a kde my ? A teď trochu off topic : co se týče továren, my jsme v Liberci zbourali Textilanu a máme prd oni Poznaňského textilku v Lodži změnili na obchodní centrum, kde krásná industriální architektura zůstala zachována.
Ad. dálnice – Polsko dohnalo Česko v kilometrech dálnic na obyvatele teprve loni. Jim taky chybi dost vyznamnych dalnic (Krakow-Warszawa teprve od lonska, Warszawa-Trojmiasto nadale cast chybi).
Ad. textilka v Lodži – v Čechách máme revitalizovanou plzenskou Techmanii nebo brnenskou Vlnenu
Vlněna není v Čechách (detail).
Vlněna byla krom jednoho baráku srovnána se zemí a na jejím místě byly vztyčeny zcela fádní monofunkční kancelářské objekty. K úspěšné transformaci industriálního dědictví to má velmi daleko. V Ostravě zvládají využít industriální dědictví výrazně lépe, než v Brně (byť zatím v celkem malém rozsahu). Možná je to i tím, že mají k tomu polsku blíže 🙂
Co bylo architektonicky hodnotného na liberecké Textilane? Dokážu si představit nedávno padlou budovu Blaupunkt, ale jinak?
Ano, architektura nebyla tak atraktivní jako v Lodži, ale šlo by s tím nějak pracovat, zvláště při dnešní bytové nouzi. I ikonická Březová alej se přestavuje na byty. Co je dnes po Textilaně ? Rumiště. Obchody i služby tam mohly být také. OD Ještěd byl zbourán, nevyhoval prý dispozicí, tak ho mohli nechat pro služby či kino atd a v Textilaně by bylo prostoru dost pro obchody. Místo Ještěd OD máme jakýsi slepenec a jako bonus vedle Kotasův červený skleník
OD Ještěd byl opravdu nevyhovující jak pro obchody, tak kina…. Jaké služby by tam měli být? Ostatně na to jak Liberec byl a je urbanisticky neucelený, tak kompaktní Fórum, ale s nekompaktní fasádou, je mnohem lépe tvořící urbanistický celek. V každém případě mnohem lepší než Plaza. Tak využití textilackych budov v Liberci je Babylon – tam je původní dispozice ještě ledaskde znat, a částečně i IQLandia. Textilana byla zajímavá jen jako město ve městě. Takový slepenec všeho mozneho s docela malými uličkami. Ale rozhodně to neodpovídalo moderním standardům požární bezpečnosti atd. A krom Blaupunktu a vrátnice (utopená pod tramvajový náspem,… Číst vice »
Nejlepší práce s brownfieldy je demolice bagrem. Hlavně mě irituje mánie památkářů nesmyslně konzervovat staré tovární komíny.
Věřte tomu, že ani bytová nouze vám nedovolí z vlhkých technických budov postavit obyvatelný komplex jinak, než po zbourání 95 % zdí a sanaci 100 zamořeného % podloží.
Charakterově je to objekt srovnatelný například s historickou budovou bratislavské Cernovky. Jedná se o typ objektu, jaký bychom v jeho velkorysosti (skeletový systém s vysokými stropy a velkými rozpony) nebyli schopni (nebo lépe řečeno ochotni) nově vybudovat dnes. Takové objekty je možno (samozřejmě, pokud je nenecháme před tím x let zbytečně chátrat) upravit pro širokou škálu dalších využití.
Srovnáváte ruinu textilky někde pod kopcem, na okraji města, úplně zapadlou, u potoka mezi domky. Ve městě které je relativně malé. S textilkou ve velké metropoli (670 tisíc ob.), někde v centru města, na rovince? Ten příklad Lodže sedí spíš na některé továrny v Brně nebo Praze, které se také zachovávají a předělávají pro současné využití.
Já se teda nepovažuju za nějakýho experta na Liberec, ale jestli je tam něčeho fakt dost, tak jsou to nákupáky…
Pre mňa bolo zaujímavé, že ak všetky predložené ponuky sú nad predpokladanou hodnotou zákazky, tak vyhlasujú aukciu (minimálne PKP PLK to tak robí).
Niekedy to k ničomu nevedie, ale niekedy firmy ešte zabojujú o víťazstvo.
Inak tiež mali v poslednom období problém, že ponuky boli ďaleko nad predpokladanou hodnotou zákazky. Otázka je, kedy sa predpokladaná hodnota zákazky robila a z akých vstupov.
Ale čo som pozeral zopár menších tendrov, tak úplne bežne im príde 8 až 10 ponúk.
Samozrejme tento tunel popod Lodž je veľká a dosť náročná zákazka, preto je počet záujemcov trochu nižší. Ale aj tak slušný.
No to je toho, tunel pod městem. My v Brně ty samé peníze dáme za VRT zastávku v zahrádkách u dálnice. To zas nemají v Lodži.
#kántryfórdfjůčr
Tak zrovna v Lodži to do teď bylo (resp. pořád je) hodně divné – bez průjezdného centrálního nádraží.
Tzn. „když už tak už“.
Londýn taky nemá průjezdné centrální nádraží a žije.
Tak v regionální a meziregionální dopravě má i Londýn průjezdných tratí dost, Lodž nemá ani to. Pokud má vlak odjet jinam než na východ, znamená to objezd po okrajích města, do centra buď úvratí nebo vůbec. Pro tak velké město jde o velkou komplikaci v dálkovce i příměstu.
Londýn je jednak poněkud větší než Lodž a jednak – to, že „žije“, neznamená, že je to takto správně.
Ostatně jakou to dalo práci, aby Vídeň takové nádraží konečně měla a jak je to fajn, že ho má. 🙂
A nebo Berlín. A ještě bych dodal, že poptávka na dálkové spojení skrz Londýn je dosti nízká. Zatímco Lodž bude ležet na hlavním koridoru z Varšavy přes Poznaň do Berlína, stejně tak směr Vratislav (ať už tuto větev VRT postaví a nebo něco provedou se stávající tratí).
Stejně to mají v Paříži, v Budapešti, v Marseille a taky fungují
Hm, připojení VRT do Brna od severu by toho dost řešilo a severojižní kolejový diametr by v podstatě vyřešil zbytek.
Ale to ne, my budeme ODSunovat.
Stále stejný blábol o zbytečném odsunu nádraží. Jde o přestavbu celého uzlu, v tom modernizovaném prostě není technicky místo pro nádražíčko-skanzen z konce 19tého století. A je nutné otevřít Brno z jihu, to zase blokují současné tratě s podjezdnou výškou 3,5m. Severojižní diametr je sice krásná idea, ale ono by stačilo oprášit projekty podpovrchových tratí v centru, s jejichž přípravou se začalo a taky skončilo v 90tých letech.
Jasně, metro místo tramvaje = horší dostupnost. Ústřední nádraží dále od středu a mimo uzel MHD = horší dostupnost. To už je jak s těmi pseudoVRT ze stávajících tratí, často odsuny zastávek do pustin, zase = horší dostupnost. Opravdu chceme ještě dále snižovat podíl kolejové (a celkově veřejné) dopravy a namísto nich probourávat města i krajinu dalšími autostrádami? Zřejmě ano, je třeba podporovat zabírání zdrojů…
Pořád stejná pohádka o tom, jak je prodloužení cestovní doby, nutnost dalšího přestupu a pomalé a nízkokapacitní tramvajové spojení lepší?
Nové nádraží se do přisunuté polohu vleze, to prokázala řada studií. Ale vy furt a furt chcete stavět jakési nové město mimo všechny městské trasy na bažinách. Co z toho máte? Cestující nezískají nic.
Varianta „Pod Petrovem“ nebyl žádný skanzen, a obzvlášť, když se ukázalo, že Tesco jde zbourat a byla by tam varianta s většíma poloměrama.
„je nutné otevřít Brno z jihu…“ To je argument jak noha. To je pseudopotřeba snílka/vizionáře ignorující dopravní hledisko (=městského architekta). Reálná potřeba je řešit kapacitní dopravu ve městě, zejm. v centru. A to se asi odstraněním tratí z centra nevyřeší, právě naopak.
Tak to by rekonstrukci nádraží zlevnilo (nikoliv na nulu) a v současné poloze, zato ty tunely které by to od severu přivedly pod stávající hlavák (a ne, SJKD to není, to by byl směr od Bystrce) by stály další desítky miliard (sice ne tolik jako NS2 se svými 200 miliardami ale pořád dost). Pokud je šance že se na ten projekt sežene 100Giga tak jsem pro, zatím kdekdo vříská kvůli zhruba čtvrtině…
Momentálně se projekt už blíží k 90 mld. Kč… Nekomentuju.
nepřekvapuje mě to, tohle bude velmi drahý průser
Propojení druhého největšího města si to zaslouží. Tohle jsou stavby které zvedají HDP a vrací investice. Ne dálnice do každé dědiny a zastávky v polích,
Investice do dopravní infrastruktury nejsou primárně věcí „zásluhy“.
Já nenutím tunely, chápu, že je to drahé. Ale líbila by se mi verze S-bahn, s hlavákem i Dolním a Židenicemi.
Průchod VRT Brnem je právě zásadní problém jakékoliv přestavby uzlu s nádražím v současné poloze. Severní varianta, tzn. zapojení do Maloměřic je nejdelší, a nejpomalejší možnost pro přivedení VRT do Brna. Západní varianta, tedy tunely od Žebětína do centra vyžadují další investice ve směru do Přerova (např. tunel u letiště) a dále podzemní nádraží. Provozně asi nejlepší, ale taky velmi drahé řešení. Jižní varianta, což je VRT podél dálnice je zdaleka nejlevnější řešení a při použití terminálu Vídeňská (na Vídeň) a Dolního nádraží (na Ostravu) i nejrychlejší průjezd Brnem. Ano, obsluha samotného Brna je zde nejhorší. Teoreticky by se dalo… Číst vice »
Je škoda, že se neprověřila i kombinovaná varianta Petrov s VRT kapacitním kusým nádražím v místě Teska, MÚ rozpletem z jihu VRT Praha/VRT Břeclav/Přerov (ideálně tunel k letišti). Ono se ukazuje, že uvrať není zadna katastrofa, jen kvůli výměně cestujících bude už v JŘ 2026 v Brně u Ex pobyt 5 minut. To průjezdné nádraží pro VRT je zcela zanedbatelný benefit vůči tomu, že se mohlo ušetřit za podzemní nádraží VRT, celý tunel pod centrem a mnoho dalšího…
může mi nějaký šotouš vysvětlit co je kolejový diametr?
Mohli jsme mít v Brně něco podobného s tunelem pro VRT, ale Brno řeklo ne.
Mohli jsme mít VRTku v tunelu pod městem na nádraží v centru. Ale my jsme se rozhodli pro ODSun. Ve dvou referendech, ke kterým většina lidí nepřišla…
Nene, referenda dopadla proti odsunu. Akorát tam nepřišlo dost lidí, protože otázky byly vykutáleně formulovány a dezinfo kampaň proti nim jela na plné obrátky.
Referenda nedopadla… Tady se dá udělat tečka. Jestli pro nebo proti se z toho nedá vyvozovat.
Referenda jasně ukázala, co obyvatelé Brna preferují. Že kvůli nedostatečnému počtu hlasujících nebyla pro město závazná, je věc jiná.
Nedopadla jak? Dobře, špatně…?
To už funguje na více místech. Ve Vídni za Miedling směrem na Salzburg, v Bruselu nádraží Central celé pod zemí, v Paříži RER taky částečně pod zemí jako metro, ve Varšavě jedno z nádraží taky pod zemí… Proč to u nás nejde? Dokonce i NIMBY někdy navrhuje VRT v tunelu
Všichni víme, že u tendrů SŽ je něco prohnilého a monopol na spoustu věcí tomu jen napomáhá.
“Něco” není ten správný výraz…
Jednou to bude jako v Motole, pár chlapů s klepety na rukou. Do té doby násobně komplikovanější, dražší a pomalejší řešení vybraných dodavatelů.
Až to přestane vyhovovat státní „dopravní politice“, možná. V tom jsem ale velký skeptik. Možná to začne vadit tak akorát z hlediska finančního rozsahu, nikoli kvůli výsledkům, bohužel. Ono u VRT plánovaných jen pro parádu je možná lepší… No nic.
Aha 5 vs 2 je velky rozdil pri velikosti Polska a tedy poctu lokalnich firem, kdyz z toho jsou dve potencionalne nechtene – Turecko a Cina.
Nemyslím si, že Gulermak (Turecko) je nejako nechcený. Práveže už tam realizovali niekoľko stavieb – metro Varšava, diaľnice v okolí Varšavy, tunel Swinoujscie, električkové trate v Poznani a Krakove. Teraz napr. TBM-kom idú raziť jeden z dlhých tunelov v rámci projektu Podlezie – Pekielko.
Foto: https://podleze-piekielko.pl/multimedia/zdjecia/?tx_fsmediagallery_mediagallery%5BmediaAlbum%5D=60
Pisu „potencionalne“ nechtene ve vztahu k ceskym podminkam.
OK.
Ak k českým podmienkam, tak ok.
Ja som pochopil, že pre Poľsko nechcené podmienky.
Čo pri Číňanoch by som aj bral do úvahy.
Oprava:
Ja som pochopil, že pre Poľsko by to mali byť nechcení dodávatelia.
Proč se prosím ten Turek, který normálně dělá pro Budimex tunely, nepřihlásil s Budimexem do zakázky na D11? A Budimex musel dokládat falešné reference z jednoho tunelu ve Venezuele? A celou stavbu tak zpozdili o rok?
A proč ani ten Číňan ani Turek nešli soutěžit i do Česka..?
Protože tu máme žábu na prameni….
cože?
S vaší logikou nechápu jak mohli Norové dopustit aby jim třetí nejdelší tunel stavěla česká firma… nějaký póvl z východní Evropy…
Uplne jina situace. Proc ne Cina je snad jasne. U Turecka je potencionalne problematickych veci v CR vic. Napriklad ta firma pro stavbu bude pouzivat lokalni firmy a muze se stat, ze bude problem ty firmy ziskat. Jako by se to uz nestalo. Koukejte na veci v souvislostech.