V Polsku u českých hranic začíná jezdit nová dvouzdrojová jednotka, kombinuje elektřinu s naftou
Nová hybridní jednotka Newag Impuls II. Foto: KD
Dolnoslezský dopravce má objednáno zatím šest jednotek, všechny budou nasazeny do poloviny příštího roku.
Tohle jezdí u bratrů Poláků?Pěkný skok dopředu,bude to jezdit někdy Wroclaw-Praha?Nedávno tam takové hranaté metro soupravy na trakci asi 60 let staré a nyní tato moderna,kde to vyrábějí?Německo?
Pro strojvůdce přibyde další stresující faktor. Dojedu na ty baterky, nebo nedojedu?
A u nas? Opět zrekonstruujeme staré motoráky, Regionovy, mašiny typu brejlovec a podobně šroty, které patří už jen tak do muzea, a budeme se placat po ramenou jak nám tagy jezdí „moderní“ soupravy/vagony
Tohle by bylo potřeba na trať 024.
Ano Lichkov – letohrad – Žamberk – Hradec králové nějaký spěšný vlak.
Doporučuju pečlivě si nastudovat rozdíly mezi hybridním a dvousilovým či parciálním pohonem. A v ideálním případě ty pojmy používat správně.
Chápu tuto připomínku, ale Newag i KD výslovně uvádí hybrid.
To byste ale v souladu s návodem pana Orwella měli důsledně opravit i v minulosti 😀
https://zdopravy.cz/newag-predal-prvni-hybridni-vlaky-budou-jezdit-ve-stetine-a-okoli-71779/
Nebo prostě přijmout, že neni hybrid jako hybrid.
Ale vlastně máte pravdu, díky za upozornění, hybrid je pryč.
Hybrid znamená „kříženec“ – motorové a elektrické trakce … vícesystémové vozidle E trakce je taky „kříženec“ …
Kříženci 37x se říká „bastard“ …
U SNCF jezdí hybridy na napětí 1,5 kV = / motor – jih Marseille a 25 kV ~ / motor severozápad
super vlak na mnoho tratí u nás. Např. HK – Náchod (Trutnov).
Vzhledem k životnosti vlaku 30 – 40 let a plánu Spr. Žel. přepínat trakční soustavu z 3kV na 25kV, by souprava byla megadrahá a žádný objednavatel by ji nezaplatil. Vícesystémovku provozuje SNCF od Alstomu. Coradia Regiolis Polyvalent již asi pět roků. V regionální verzi je na 160 v el. trakci a 140 v nezávislé trakci. Verze Liner je rychlíková varianta. V elektrice na 200km/h a 140 diesel. Už je verze i s baterií. I ta základní regionální verze je však drahá. Asi jako jeden Panter a jeden Shark. Když už se tímto zabývat, tak jedině ve verzi 25kV a diesel.… Číst vice »
Než přišly Regiolisy, vyráběly se pro SNCF rovněž (i) dvousystémové jednotky BGC (Bombardier).
Poláci jedou..!
tam je celonárodní shoda – vědi, co chtějí a jdou si tvrdě za tim…;
A u nás je stále u vesla galerka z devadesátek… Bez vize, bez národní hrdosti, jen si co nejvíc pod sebe nahrabat… co dodat..
Tak jejich železniční síť je taková polorozpadla
Ta celonárodní shoda je v polské společnosti skutečně velká, to nemohu říct… Železniční síť poněkud nemoderní (velmi eufemisticky řečeno), do které se investuje až v posledních letech, vize a národní hrdost je vidět možná tak na oko z vystupování členů vlády a o hrabání bych radši mlčel úplně, lidi z PiS opravdu nejsou bez korupčních skandálů. To vše je navíc mixnuté ultrakatolíky a permanentní vládní snahou ovládnout média. Všeobecně je to země, ze které bych si opravdu nerad bral příklad. Varovným signálem by pro nás mělo být už jen to, kolik Poláků si k osmnáctým narozeninám pořídí letenku/lístek do jiný… Číst vice »
Je vidět, že jste se tam nikdy nebyl podívat – ba ani nenakouknul na „rozjebany Ślask“ – kde to není ani na žití a ani na živoření (zejména rozlehlá Katowická aglomerace – tam je to opravdu za trest) – ale faktem je že Poláci chytli slinu a staví velmi efektivně a velmi kvalitně dálnice , železnice, obrovské přestupní terminály, tramvajové trati, dále kupují velmi mnoho nových vlakových souprav, tramvají, autobusů, staví metro…. Krásně a velmi kvalitně opravili historická města města.. Postavili nový centrum Varšavy celé ze skla a oceli. Jediné do čeho opravdu nepopiratelně bodli vidle je životní prostředí –… Číst vice »
Já těch Poláků znám docela dost, dnes tedy povětšinou úspěšně emigrovaných, dřív jsem i v Polsku několikrát byl. A životní prostředí v jejich odchodu zas tak velkou roli nehraje. Těch důvodů je daleko víc. Ať už zákazy potratů, LGBT free zóny, snaha cpát náboženství do škol, snaha PiS ovládnout soudnictví a mediální prostor … To jsou zkrátka dneska věci, která generace Z sleduje, nějaká blbá dálnice je nezajímá. A to, co popisujete v souvislosti s rozvojem země, se děje opravdu až v posledních letech. Takže jestli se někdo „celonárodně shodl“ a jde si velmi tvrdě za tím, je to parta… Číst vice »
Takže stejný „yntelektuálové“, netáhla z neziskovek a aktivistů jako u nás…
Varšava fakt není typické Polsko
Tak každej nemůže bejt blbá lopata, Sergeji, to už tak je. Ale máš moc krásný český jméno.
Polsko? Čekal bych hybrid, ale uhlí-elektřina, což mají vlastně uhlí po drátě, takže…. basically parní vlak.
Teď jste na to kápl. No a parní lokomotivy s elektrickým přenosem výkonu už na světě taky byly. Ale tohle vozidlo je rozumný kompromis.
Tak v tom případě na páru jezdí i TGV. Coto? Není snad v atomové elektrárně parní turbína?
Parní turbína? Tam jsou přece veverky! 😀
necyklopedie. org/wiki/Jadern%C3%A1_elektr%C3%A1rna
Atomová elektrárna je stále ze století páry jen místo uhlím se tam topí štěpením atomů a turbíny fungují v jaderné el. s horší účinností.
Elektřina v Polsku má pachuť jménem Turów.
A u nás Chvaletice nebo Opatovice 🙂
Myslím že nejde o elektrowniu, ale o sousední stejnojmenný pokus o provrtání se do Číny.
Já myslel že do USA aby expati ušetřili za letenky a jezdili tam výtahem 🙂
To prý ztroskotalo na nosnosti lan. 😉
Ano, tak to bylo myšleno.
Mě připadá poněkud pokrytecké z úrovně České republiky kritizovat důl Turow a na druhou stranu polské uhlí (černé, z jiných dolů) importovat. Ovšem přiznávám, že když jsem kdysi odkudsi z Jizerek nečekaně ten důl zahlédl, byl jsem v šoku.
Těžba černého uhlí v PL snad svou těžbou ohrožuje ČR (což je případ Turowa)?
No, tak to jste trochu přestřelil. Pokud bychom do ČR vozili uhlí z Turowa, pak prosím. Pokud ale akceptuji to, že za protesty jsou opravdu vodní zdroje (které si z hranic států máloco dělají), pak jsou protesty legitimní. Přiznám se, že u Vás mě takový, poněkud logicky nedomrlý, příspěvek trochu překvapil.
Zcela chápu obyvatele obcí postižených tím dolem, jejich protesty. Polsko tvrdí, že důl potřebuje, protože výroba energie. ČR je významným dovozcem černého uhlí z Polska, za účelem výroby energie a koksu. Tudíž mi připadá trochu zvláštní, že ČR kritizuje PL (její státní doly a elektrárny) za to, že těží energetické uhlí v Turowě a zároveň, firmy působící v ČR, částečně ve státních rukou (ČEZ), dováží z Polska (nejen) energetické uhlí. ČR je tak v poněkud schizofrenní situaci, kdy na jednu stranu musí hájit zájmy svých občanů, těžbou postižených, a na druhé straně české firmy z Polska dovážejí (jiné, ovšem samozřejmě… Číst vice »
Jak černé uhlí z Polska souvisí s vodou a prostředím v bezprostřední blízkosti ČR a Německa? Není to tak náhodou úplně jiná lokalita?
Už jsem odpověděl výše; jiná lokalita to je, ale nějaký „hypotetický Polák“ by mohl říct: „OK, Češi, vadí vám moje těžba v Turowě? OK, ukončím Turow, budu pálit víc Bogdanky, ale na vás už nic nezbude“.
Mně by zajímalo, proč stroje tohoto typu nejsou běžné už minimálně 20 let, a místo toho se jezdí s motorákem tam, kde jsou dráty v 50 a více % trasy. Bránilo tomu snad nějaké technické omezení, které se až teď povedlo vyřešit?
Mně to přijde jenom jako pokus, který neskončí moc slavně. Tahat diesel pod dráty ještě jakž takž jde, protože elektrika je levná, ale tahat elektrovýzbroj mimo dráty, to bude vcelku dráha sranda. Pak přijdou na to, že ve výsledku vyjde mnohem lépe dvojice žraloků v celé trase.
§1
Tak brání tomu vysoká pořizovací cena těchto vozidel (oproti čistě elektrickým nebo čistě motorovým jednotkám).
Tak je otázkou, jestli je pro objednatele žádoucí si výrazně připlatit za to, že se na pár kilometrech budou tvářit ekologicky…
Třeba je to naopak myšleno pro aplikace, kde se jede 100 km pod drátama a pak deset do džungle.
Nejde o to, že se tváří ekologicky, na to v této krajině nehrajou. Zkuste se třeba poptat soukromníků na trati poničené tornádem, proč je přípřežní diesel část trasy mezi Hodonínem a Břeclaví na volnoběhu (pohotová) a vlaková elektrická lokomotiva v činnosti a proč stahuje smeták a ten diesel v čele zabere jen tam, kde opravdu musí. Víte, kolik je to nafty a peněz, co ušetří? Je buřt, jestli tam mají Herkules, Bombardér, nebo revitalizovaného Sergeje. Tohle je stejný jako kdyby byla dieselová jednotka s elektrickým přenosem a doplněná o elektrickou výzbroj. Pšonci mají stejnosměr, tzn netahají sebou trafo.
Já bych to položil jinak tu otázku a možná to má souvislost s historií. Proč se v Evropě nikdy nechytily slugy a b-units?
Hned si dovolím odpovědět, jiné kulturní prostředí a par. 1.
Fakticky nic nebránilo tomu aby posledních 50-70 let jezdily hybridní dvojčata, kdy by jedna jednotka nesla elektrovýzbroj + regulaci, druhá agregát + jeho výbavu a někde tam byl přepínač síť/motor.
V Evropě byla drahá nafta (byť tu bylo krátké naftové období, ale proti elektřina…), v USA velmi levná nafta, technologie se nepotkaly v místě. Což je škoda.
Musel jsem si vyhledat co je to ten slug. Jinak B-units existovaly/existují v exSSSR (ale nevím, jestli to se počítá jako Evropa).
Ona vůbec železnice v kontinentální Evropě je řekl bych taková lehkotonážní v porovnání se zbytkem světa. S tím souvisí i to, že zde nikdy nebyla vůle dotáhnout do konce projet automatického spřáhla, protože na evropské vláčky přece pravěká šroubovka stačí.
Eh… až si seřídí kolečka, možná… 🙂 (ex-SSSR do Evropy moc nechce, tak bych je sem ani násilím netahal, ani železničně) Dá se říct že železnice v Evropě lehkotonážní je, ale na druhou stranu je to jakýsi univerzální systém, zatímco jinde jsou systémy pro osobní a nákladní dopravu poněkud oddělenější, případně i s jinými rozchody. Nechuť ke spřáhlům jsem měl za to že je dána spíš historickou rozdrobeností a nutností aby se +- všechny státy dohodly že to předělají ve stejnou dobu a k domu bylo hodně politiky a tak. Jediné co mne napadá je že by se dal nasadit… Číst vice »
Já si myslím, že byl problém všechnu tu výzbroj nacpat do lokomotivy/jednotky. Elektronika jde kupředu, takže se spousta věcí zmenšila.
Nejenom elektronika. Nacpat spalovací motor v powerpacku na střechu, chce taky fištróna. 🙂
Dodávky bimodálních jednotek BGC pro SNCF od Bombardieru začaly v roce 2004. To byl, aspoň myslím, první masově nasazovaný dvouzdrojový vlak.
Protože před 20 lety nebyly takové baterie. Ostatně ani chytré telefony nebyly běžné, Blackberry byl exot.