V Polsku u českých hranic začíná jezdit nová dvouzdrojová jednotka, kombinuje elektřinu s naftou
Dolnoslezský dopravce má objednáno zatím šest jednotek, všechny budou nasazeny do poloviny příštího roku.
Polský dopravce Koleje Dolnośląskie (KD) včera představil první ze šesti nových dvouzdrojových jednotek Newag Impuls II, které si objednal za celkem 170 milionů polských zlotých. Umožní nasazení přímých vlaků na trasy, které nejsou kompletně elektrizované.
KD jsou druhým dopravcem, který si tyto jednotky koupil. První jednotky jezdí v okolí Štětína. Jednotky jezdí rychlostí 160 km/h v elektrické trakci a 120 km/h v nezávislé trakci. Všech šest jednotek bude dodáno do poloviny příštího roku.
Jednotky Impuls jsou cestujícím KD dobře známy, jezdí například i po trati k českým hranicím do i Szklarske Poręby. Ve flotile jich mají celkem 27. Dopravce se chlubí i tím, že poprvé použil ve vlacích technologii elektronického papíru, čímž nahradil tištěné plakáty. Zařízení má spotřebovávat minimum elektřiny.
První jednotky se objeví v přímé relaci Trzebnica – Wrocław – Świdnica, tedy na trase od severu k jihu. První část trati je neelektrifikovaná, pak část elektrifikovaná, poslední kilometry jsou opět bez trolejí. Jednotka výrobce označovaná jako hybridní pojme 302 lidí, z toho 150 sedících.
Podobné jednotky by našly i využití na české železniční síti, například pro přímá spojení z koridorů na některé neelektrifikované tratě. Žádný z objednatelů je ale dosud nepožadoval.