V Polsku míří do dálkové dopravy dvoupodlažní vlaky. PKP Intercity chce 38 nových souprav

Vizualizace podoby nových souprav pro PKP Intercity. Foto: PKPVizualizace podoby nových souprav pro PKP Intercity. Foto: PKP

Nové soupravy mají jezdit například z Varšavy do Lodže nebo z Katovic do Krakova.

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaaa

K čemu push-pull? Proč ne trakční jednotky?

Graylag

Je to věc názoru. Hlavní výhoda push-pullu je, že při poruše lokomotivy ji můžete jednoduše vyměnit. Respektive že na pravidelnou údržbu lokomotivy nemusíte odstavovat celou jednotku.
Jestli to stojí za to v porovnání s trakční jednotkou ať si každý rozhodne sám, ale podotknul bych, že těch železnic které provozují push-pully je dost na to, aby se nedalo jednoduše říct, že Polákům přeskočilo.

urma

K cemu je to tve neustale rypani? Co se ti porad nelibi?

Jan

Ty jednotky jsou cesta do pekel. Chápu, že jsou levnější.

Těmi jejich IC, kde jsou ty jiné jednotky ( nechce se mi hledat označení. Je to hrůza. Jako u nás regiopantery z Brna do Prahy.

Vojtěch

ED161 „Dart“ – přezdívka „Żart“ (cz. „Vtip“).

Petrix

Ty jsi celý Žert Kundery. Rýpe do všeho.

michal

Nejdriv museji na ty jednotky dostat penize. Ty ale zatim nemaji. Unie rekne dost a vlaky nebudou.

fous55

Nevíte někdo, k čemu potřebují vícesystémové lokomotivy, když celé Polsko jede na 3kV DC a o plánu na nějaký přechod jsem nic nečetl? To jen na přejezdy do CZ a DE?

Původní Pražák

Ano

Petrix

všechny nové železniční tratě budou už na 25kV AC. „Nie jest wielkim odkryciem, że nowe linie kolejowe będą zasilane prądem zmiennym 25kV“ Není velkým překvapením, že nové železniční tratě (1789km+200 km doplnění) budou napájený střídavým proudem 25kV.“ https://twitter.com/sth_poland?lang=cs

Kalanis

Střídavina přichází i do Polska.

Vojtěch

Jedna se ale o 3kVss a 25kV50Hz. Nemecko neni v planu pro tyto soupravy.

Jiří 3

Šance pro Škodovku s jednotkou na bázi NIM expresu.

medical examiner

Ticho! Nebo to v Scheißewerke někoho napadne!

Původní Pražák

Osobně si myslím, že si pohlidají, aby zakázka zůstala v Polsku.

Tonda Sehnal

Kdo tamní by to mohl vyrobit? Nejsem si jist existencí soudobého patrového vozidla polské provenience… 🤔

Tonda Sehnal

A nebo Bombardier s twindexy 🙂

Graylag

Tohle je na NIM náhodou zcela přesně. Ani by těch úprav nemuselo být moc. Otázka je jen, jestli se ŠT přihlásí se 109E4, nebo rovnou s Vectrony.

Ondřej

Poláci vhodnou lokomotivu nenabízejí? Nějaké kombo Newag + škoda?

Graylag

Všechno je otázka dohody, ale zatímco Škoda a Siemens aktuálně vypadají, že našli společnou řeč a způsob jak koexistovat, tak Newag je pro Škodu přímá konkurence a pravděpodobně se do spolupráce moc nehrnou.

Petr

No podle tech vizualizaci Polaci chtej, aby ty vlaky byly fakt hezky, takze to na skodovku nevypada.

Gwann

už ti poláci mají liberalizovano…a soutěží se tam o jednotlivé linky? jen, že pak by to tam jistě bylo ještě lepší a možná by meli i tři podlažni vagony…nejlépe ve žluté barve

Big Fat Fabulous Woman

Běžte si diskutovat na novinky.cz nebo FB.

Gwann

další urážlivy kašpárek. co ví prd. ale o to je agresivnější.

PS; nevím, co se diskutuje na novinkách. nějak tam nebyvam. ale vy asi ano.

noerf

Koukněte se, kolik je v osobni dopravě v Polsku dopravců, navíc tam jezdí LE a bude jezdit Regiojet.

michal

v dalkove osobni doprave jen 1. LE s vikendovym vlakem neberme vazne.

Gwann

tak kolik je v Polsku společnosti co provozuje rychlíky?

a kolik společností provozuje regionální dopravu a není vlastneno vojvodstvim…?

odpovím Vám.
prakticky všechny výkony mají státem a regiony/mesty vlastněné společnosti.

a taky to jde.

pokud jste takový trubec, že vám nedochází na co narazím, je mi líto…

Luboš Beneš

Ano jde to, ale musíte ten státní moloch rozhýbat.

Gwann

to souhlasím. jen u nás se řve, nic státního nefunguje.

a přitom může fungovat.

jen se musí chtít

rozinka

Však až Vás vyhodí z nábřeží přijdete žluté na chuť.

Gwann

ja na nabrezi nesidlim

Luboš Beneš

A nemají? Dálkové linky centrálně, místní vojvodství. A po letech stagnace se snaží, nejen na železnici. Na rozdíl od nás, kde po pár letech rozvoje… stagnace.O nových tratích se sní, opravují se staré a koridory s Max 80-160…..A všichni víme, že bez nástupu žlutých, by modří spali na vavřínech ještě dnes….

Jiří Kocurek

Patráky jezdí v Polsku už nejmín 35 roků. Obdoba Bmto ČD.
A just semka dám okdaz na PL verzi:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Goerlitz_Bmnopux/Bmteeo

-TR-

S ohledem na to, že dálkové vlaky v Polsku jsou povinně místenkové, je nasazování dvoupatrových souprav logickým krokem. Pomůže to vyřešit poptávku po cestování během roku.

Stále ale bude problém v červenci a srpnu s přepravou rekreantů k Britskému moři. To se vždy vyprodají jízdenky ve velkém, takže nejspíš stále bude nutná výpomoc v podobě českých B.

medical examiner

Jakýchkoliv 13 patráků by mělo mít kapacitu cca. 1500 míst k sezení.
Takže by měli mít v kapacitě velké rezervy…

Kubrt

Jakou roli v tom hraje povinná místenkovost?

Karl vB.

Žádní stojící cestující?

Kubrt

Nasazování kapacitnějších souprav na vlaky, kde je vysoká poptávka, je logickým krokem každopádně, ať už tam ti cestující jen sedí, nebo by i stáli/seděli na podlaze. Ostatně mám (čistě osobní, možná mylný) dojem, že nasazením těchto vlaků na linky typu Wwa-Lodž (cca 120 km, velmi intenzivní denní dojížďka, ucpaná dálnice) PKP-IC směřuje ke změně přístupu na vybraných tratích na „takové lepší příměsto“ – rychlé vlaky v taktu, ovšem bez místenek pro flexibilní cestování.

Twix

Tak jestli to bude někdy v taktu, je otázka, ale mezi Varšavou a Lodží taková nabídka už je v podobě vlaků InterRegio (modernizace EN57/EN71) i rychlých spojů dopravce LKA (Flitry/Impulsy). Samozřejmě dopravce InterCity se na denní dojížďce také podílí, je tam dost vlaků které pokračují někam dál, několik posilových spojů v ranní špičce, a dokonce i přímé IC na varšavské letiště. Dokončení tunelu pod Lodží s tou koncepcí trochu zahýbe, a především se dá předpokládat, že tyto poptávané soupravy budou stále v provozu, když bude otevřena VRTka z Lodže na západ.

Míla

Ten výtvarně navržený otevřený prostor kolem schodišť je nádherný! 👍

medical examiner

Pokud se nepřerazíte nebo nerozbijete hlavu o strop, je nádherné jakékoliv schodiště.
Chválím, že vchod je v mezipatře…

Jaroslav

Plně souhlasím. Vypadá to parádně a oproti Elefantovi (kterého mám jinak moc rád) cením oboustranný vstup na schodiště.

TPal.

Když jsme u dálkových vlaků pro PKP IC, tak jak to vypadá s novými vagóny od H.Cegielski, které mají jezdit mimochodem i do Vídně přes Ostravu? Nemá někdo bližší informace?

Anonymní alkoholik
Anonymní alkoholik

Na rynku (v článku Jakie będą nowe piętrowe zestawy push-pull dla PKP Intercity? ze 13.7.) píšou, že ,,Oczywiście wymagana jest możliwość rozłączania wagonów, tak, by w razie potrzeby, mogły kursować w krótszych zestawieniach, także bez wagony sterowniczego, jako tradycyjne, wyłącznie ciągnięte przez lokomotywę pociągi“. Takže třeba ještě časem uvidíme tyhle patra i v soupravách obyčejných TLK a IC. 😀

Twix

Možná 🙂 Stejně jako stará patra z Görlitz jezdila v Polsku v soupravě se směsicí různých jednopodlažních vozů, hlavně na vlacích InterRegio, ale ty už snad neexistují.

Anonymní alkoholik

Jojo. Tahle směsice se snad dá ještě potkat na Kamieńczyku z Poznaně do Poreby a zpátky, plus na osobácích Gdyně – Hel. 🙂

Twix

Možná někdy dá, ale na Kamienczyku jsem předloni viděl jednopodlažní soupravu (docela slušně vypadající, v korporátu Polregia, s bistrem), a na tom Helu jsem před 10 lety viděl patra zařazené v soupravě s jednopodlažními vozy, dokonce nešlo o tyto samostatné vozy, ale o ty staré patrové jednotky s harmonikou, dobrá historie.