umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice

Polsko chce nechat provoz dálkových vlaků bez soutěže 10 let státní PKP InterCity

Jednotka ED 250 pro PKP InterCity. Foto: Alstom
Jednotka ED 250 pro PKP InterCity. Foto: Alstom

Polské státní dráhy PKP InterCity mají téměř jistý desetiletý kontrakt na provoz dálkových vlaků za státní peníze. Počítá s tím Národní dopravní plán polského ministerstva infrastruktury.

Plán, o kterém informoval Puls Biznesu, počítá s výrazným navýšením plateb za provoz dálkových vlkaů ze státní kasy. Zatímco dosud platí stát 703 milionů zlotých, od roku 2021 přesáhne objem kompenzací miliardu zlotých, od roku 2026 pak 2,5 miliardy zlotých.

Polská vláda chce postupně navýšit objem provozu na 106 milionů vlakokilometrů ročně, cena za kilometr má do roku 2029 stoupnout z 14,9 zlotých (90 Kč) na 27,9 zlotých za kilometr (168 Kč). Stát očekává, že navýšení provozu povede k nárůstu počtu cestujících z 39 milionů na 84 milionů ročně.

Smlouva s PKP InterCity má být podepsána do poloviny příštího roku. Postup Polska kritizuje především sdružení alternativních železničních dopravců AllRail. To se podivuje nad tím, že nejvytíženější tratě nechává Polsko dál v objednávce závazku veřejné služby. Jako příklad ve svém vyjádření uvedly i Česko, kde narostl počet cestujících mezi Prahou a Ostravou po zrušení objednávky státu.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ušatá

Mají rozum. Nenechají si výdělečné spoje vzít.

AAA

Tak. Vydělávat se musí, ať to stojí co to stojí!

jan

Co mají dobré, že oni z evropských peněz nakoupili hromadu nových vlaků a hromadu tratí modernizují.
Nevýhoda je jejich malé dotování a tím vysoké jízdné a nezájem cestujících. Ale třeba se to po modernizacích otočí.

Zdeněk

Na polské železnici věru je co modernizovat! Na některých tratích se jezdí i dvacítkou! Jiné tratě pro jistotu zrušili po r. 1989 úplně, poté, co je nechali totálně zchátrat. Kdysi krásná, zajímavá trať z Kowar do Karpacze je dnes jen nefunkčním, zarůstajícím torzem. Přitom je v polském krkonošském národním parku, a místo vlakem se cestující dostávají do horského střediska Karpacz stovkami aut. Ekologie jak vyšitá, že? O stavu tratí jako Walbrzych-Mieroszów-státní hranice škoda mluvit…V devadesátých letech nebylo vzácností na polských kolejích vidět dieselelektrický šestikolák táhnoucí jeden nebo dva osobní vozy. Polští železničáři tehdy říkali, že nás od osudu polských tratí… Číst vice »

pozorovatel

Máte sice v mnohém pravdu, ale stejně to presentujete příliš zjednodušeně. „Šukafóny“ v Československu opravdu pomohly, ale Polák neměl a neprovozoval mnoho motorových vozů ani v době, kdy u nás na lokálkách vládly „hurvínky“ a jejich předchůdci, takže Poláci se o své problémy s ekonomikou provozování své (a hlavně vlastně původně pruské) železniční sítě zasloužili sami – a vzhledem k jejich přepjatému klerikalismu je zcela na místě napsat, že BUĎ BOHU DÍKY, že v posledních letech už snad dostali rozum a snaží se obnovovat rozumné využívání té historicky docela dobře fungující sítě tratí. Budiž jim přáno, je to ku prospěchu… Číst vice »

Riki

Milý Jane, s tvou první větou souhlasím, ale s tou druhou nikoliv. Jel si poslední roky v Polsku vlakem ? Já často a na nezájem to tedy ve vlaCích fakt nevypadá, většinou jsou nacpané nebo i přecpané. /samozřejmě ne z vísky do vísky, to jsou i u nás poloprázdné/ a ani dle tebe vysoké jízdné, není překážkou a to ani v nejdražším Pendolínu. cena není nijak závratná spíše odpovídající. Tento svět by se měl vrátit zpět i k nám a ne ten dotační cirkus co se zde vymyslel. Takže za mne má polská železnice chvalitebně, výborné to nebude nikdy, pořád… Číst vice »

pozorovatel

Nemáte tak úplně pravdu: systém financování polských železnic sice neznám, takže neumím posoudit, zda to také není „dotační cirkus“, ale různým kategoriím cestujících polské železnice vždycky poskytovaly a jistě i teď stále poskytují velké množství různých (i dost výrazných) slev z cen jízdného – jen o nich možná nevíte. A třeba jejich víkendové síťové jízdenky jsou ve srovnání s tím, co nabízejí čeští dopravci (resp. vlastně jen ČD), doslova „za pár šupů“.

Jarda

Další stát,kde mají aspoň trošku rozum.

Jimbo Jones

Polsko se vrací do socialismu se vším všudy.

Roman Svačina

A Rakousko (které udělalo to samé) se taky vrací do socialismu?

Jimbo Jones

Rakousko v něm vždycky bylo, vždyť i orlice ve státním znaku drží v pařátech srp a kladivo 🙂

Vždyť každý z vás dnes a denně „soutěží“ své dodavatele služeb, proč by zrovna u železnice mělo platit, že nejvýhodnější varianta je dát to „navždycky“ monopolu?
A proč se vlastně PKPIC nebo ÖBBPV nesmějí vystavit konkurenci – bojíte se, že jsou tak neschopné, že by neobstály?

Přemek

Víte, že srovnáváte nesrovnatelné? Víte, že fungování soukromníků je pouze dočasné pro neudržitelnost jejich projektů? Víte, v čem a proč jsou jejich projekty neudržitelné? Kdo nevidí do skutečné ekonomiky a nechápe podstatu, dopouští se bezelstně takových omylů. I u nás to mají Jančura s Novotným spočítané… Účetní kreativita dlouho nevyžije.

AAA

Nevydrží! Do švestek!

dada

Vyuzivaji toho, co je k vyuziti nabizeno. To ze je system takovy jaky je, neni chyba aji RJ ani LE.

Hrackalw

Rakousko je v socialismu ? Jak píšeš. To je zajímavý proč se nám nějak nedaří je dohnat když my tady máme tvrdý kapitalismus pana Klauze a spolehlivou neviditelnou ruku trhu 😀. To bychom už dávno měli být daleko před nima ne?

Jen tak

nikoli. zachovali se docela rozumne.

se socialismem to nema nic spolecneho

Jen tak

aspon v necem jsou polaci rozumni.

Roman Svačina

Tak kam se PKP
Intercity za posledních cca 5-7 let dostal dává tušit, že to dělají dobře. A vzhledem k tomu, že se bavíme o polském dopravci tak můžeme mluvit o zázraku. Jediné co mě štve, je výše jízdného u vlaků ExpresInterCity. Ale i to se dá „obejít“ díky víkendové jízdence, nebo SuperPromo. Takže za mě jednoznačně palec nahoru.

Ic540

No nevím pane kolego.
Pokud by byla dvouhodina Praha Varšava a dovoleno doplnit případně do hodiny soukromému dopravci tak nic proti.
Že by to tak nebylo či se nestalo je věc druhá… 😱

Roman Svačina

Však nikdo nikomu nebrání. Ve své podstatě tam může jezdit kdokoliv.

Železničář z venkova

Proč by měl stát na jedné trati připustit konkurenci svému vlastnímu dopravci a tím mu ubírat zákazníky?
Poláci nejsou takoví blbci jako my

Aleš

Protože stát není firma. Stát má sloužit občanům. A ne protežovat státní firmy. Mimochodem, co by se Vám jako občanu a spotřebiteli líbilo víc: Letenky po Evropě za několik desítek tisíc korun a silné ČSA nebo současný stav?

Přemek

To mají být argumenty? Proč by stát neměl vlastnit a provozovat podniky v národním zájmu, když zde a jinde působí silné globální korporace? Kdo myslíte, že ty „soukromníky“ podporuje? Čím méně státu a více korupce, tím snadněji se daří neokolonialismu.

AAA

Česká pošta, Český Telecom, České dráhy….

AAA

Jo a taky hlavně musí vařit pivo

Bivoj

A vaří ho špatně? Nevydělává snad Budvar? Tak proč by ho stát nemohl vlastnit ? To jen pár grázlů by privatizovalo, protože za tu značku by Anheuser Bush jistě rád pustil chlup.

AAA

neměl by stát provozovat i bordely? taky by možná vydělávaly.

provokatér

Proč „neměl by“? Vždyť přece to, co tento stát provozuje, je jeden velký bordel, jen příliš mnoho nevydělává (a pokud ano, tak ne státu a většině jeho občanů, ale jen vyvoleným), nemyslíte?

Bivoj

Český Telecom je státní firma?

AAA

Byl

Aleš

Mimochodem, stát měl své vlastní pekárny, sítě supermarketů a obchodních domů, telefonního operátora atd.atd. Máte pocit, že bylo na světě tenkrát lépe? Třeba Eurotel byla od začátku soukromá firma, byť pokud se nemýlím, tak z poloviny vlastněná státním podnikem. Měla od začátku slušné prodejny. V Chorvatsku měla na mobilní telefonii až do roku kolem 1998 monopol státní firma. Prodejny žádné, prostě jako u nás za socialismu. Šel jsem tedy na nějaké regionální ústředí požádat o mobil. Prošel jsem přes vrátnici do kancelářské budovy, vyjel do příslušného patra a vstoupil do příslušné kanceláře. Jelikož v té době už jeli na dvou… Číst vice »

Přemek

Víte, kdo ty tehdy státní podniky řídil? Pokud ne, prosím, nehodnoťte.

Hrackalw

Všichni naši sousedé dost výrazně podporují svého národního dopravce. Jsme v našem regionu jediná výjimka. Tak nevím není to divné neděláme něco špatně ? Nějak se mi nechce věřit že by všichni ti ostatní neměli rozum a nevěděli proč to tak dělají 😀 . Jsme jediní kdo si svého dopravce likvidujeme a ještě se chlubíme jak to děláme dobře.

xyz

„Všichni naši sousedé dost výrazně podporují svého národního dopravce.“ – Předně, zejména v případě Německa (ale v regionální dopravě i Polska) je tento výrok sporný. V Německu existují i rozlehlé oblasti, kde „si svého dopravce zlikvidovali“ a osobní dopravu tam zajišťuje jiný dopravce. – Dále: „Všichni sousedé v našem paneláku chodí denně do hospody. Jsem v našem paneláku jediná výjimka“ – aneb tvrzení „všichni (resp. ani to ne) ostatní dělají věc „X“ = věc „X“ je správná“ nemusí být pravdivým. – A také: v rámci ČR je „národní“ dopravce rovněž všemožně podporován, od nesoutěžení/nepoptávání většiny výkonů až po podporu typu… Číst vice »

Dalibor

Přesně jak říkáte. Veškerou dopravu by měl dostat národní dopravce – Leo Expres! Je to nejlepší řešení, protože se s ním jezdí úplně zadarmo.

Mašinka

:))))))))

Martin K.

Zajděte na nábřeží a řekněte jim, že jako občan ČR jste částečně jeho dopravce. V lepším případě vám s širokým úsměvem na rtech zmíní, že se pletete, že jsou akciovka, ve které má stát akorát tak podíl. V horším případě Vás vyvedou nebo nechají vyvést. Mi je jedno kdo mě veze, je pro mě důležitá kvalita (pohodlí, spolehlivost, včasnost,…) a cena. Pokud mi tuhle vyhovující kombinaci dá modrý, žlutý, černý, tyrkysový atd. a bude u toho navíc ziskový, tak jen dobře. S ČD mám jen jediný problém, že na mnoha místech se nezměnila mentalita (čest výjimkám) a stále se počítá… Číst vice »

Železničář z venkova

Z eráru se dosypava ( od prosince bude dosypavat) všem dopravcům

Martin K.

Je rozdíl být soukromníkem, podepsat smlouvu, která je nakonec prodělečná a ztrátu si platí ze svého a být ČD kdy podstřelím cenu i pod náklady s cílem vyhrát a doplatí mi to státní kasa. To pokřivení trhu proplácením slev na jízdném pro studenty a důchodce do toho nepočítám.

Hrackalw

Pane Sůro nejde přeci jen o Polsko dělají to všichni sousedé jak jsem psal. Kdyby to udělalo jen Polsko nikdy bych nic podobného nenapsal. Ve zprávách na Nově byla zpráva že úředníci MD objevili jednoho dopravce který si kvůli doplatkům vymýšlel cestující. Nevíte o tom něco více?

Mašinka

Kouzelná reportáž! :))) Celou dobu v pozadí jezdily pouze modrý vlaky :)).
Výborně řešená podprahovka!

Dalibor

Zprávy na Nově jsou všechno možné, jen ne zdroj ověřených a pravdivých informací. Více se dozmíte na webu TN . CZ ….

Hrackalw

Tam ta zpráva byla taky.

Tronda

Už bys mohl vědět, že v Německu je dálková doprava nedotovaná, takže za ní tam nikomu nic nesypou. A Polsko a severní Balkán jsou co se týče železnic hodně odstrašující případ jak to nedělat.

Tomáš

Jak sypu Trondovi mínus za mínusem, tentokrát jsem s ním.

Roman Svačina

Tomáš: důvod?

Hrackalw

Trondo Trondo ty neumíš číst ? Přečti si pořádně co jsem napsal 😀.

Roman Svačina

Pane Sůro ve své podstatě máte pravdu. Pendolínem až do Gdyně 200 km/h, po ukončení probíhající modernizace vozového parku bude cca 90 procent s klimatizací. U vlaků kategorie TLK a IC jízdné za hubičku. Jeden dopravce v dálkové dopravě. Státní jízdenka poskládané z akčních jízdenek jednotlivých dopravců…

Ušatá

Zásadní otázka? Komu to slouží a proč! Zbavovat stát výdělečných věcí bych nazval velmi nepříjemným výrazem. Stejně jako asi když stát dal soukromníkovi Sazku. O to pak máme menší peníze na veřejné výdaje, tedy i na tu železnici. Rušení slev nepomůže ale, zdravý ekonomický názor a zájem společnosti a lidí ano.

AAA

Stát má provozovat hazard? Opravdu?

pamětník

Ne, ale má jej pořádně zdanit. V případě Sazky ovšem nešlo nešlo (především) o hazard, ten fungoval hlavně mimo ni (a platí to stále).

Bivoj

Tak v případě Sazky ji provozoval soukromník, a jak to dopadlo? Hušák tedy oficiálně majitel nebyl, ale choval se tak. Ač v podstatě zaměstnanec, tak si akcionáře ochočil a přes majoritu ČSTV si dělal , co chtěl. A v podstatě odvolatelný nebyl. To by u státního podniku možné nebylo.

Michal

• | – | • | • ||

Mirek

/e/t/e/e// ………?? 🤔

Dalibor

to říká i náš malej eťee a ak dodá ham, aby se jako vědělo co.