V Orlíku ubývá vody, plavební úřad upozorňuje na zatopené ruiny. Kořensku hrozí uzavření

Kořensko se dlouhodobě ukazuje jako nejslabší článek celé stokilometrové vodní cesty mezi Českými Budějovicemi a orlickou hrází.
Vltavská vodní cesta mezi Orlíkem a Týnem nad Vltavou přestává být bezpečná. Státní plavební správa (SPS) aktuálně upozornila vůdce plavidel, že v Orlíku dochází ke snižování hladiny, kvůli čemuž se nejspíš blíží uzavírka úseku Podolsko – Kořensko na konci vzdutí přehrady.
Podle správce vodní cesty (Povodí Vltavy) dojde k poklesu hladiny pod kótu 345,6 metru nad mořem 23. června. Jak upozornila SPS, při poklesu hladiny pod tuto úroveň nejsou mezi Podolskem a Kořenskem garantovány ponory plavidel 1,3 metru, a to ani v plavební dráze vymezené bójemi.
„Plavební úřad proto nedoporučuje plavbu plavidel se strojním pohonem, plavidel půjčoven a plachetnic v uvedeném úseku. Plavební úřad dále upozorňuje na existenci zatopených původních staveb v plavební dráze,“ uvedla plavební správa.
O propustnosti vodní cesty se přitom definitivně rozhoduje na plavební komoře Kořensko. Ta zůstává v provozu do hladiny Orlíku 345 metrů nad mořem, při poklesu hladiny pod tuto úroveň je komora odstavena z provozu. Důvodem jsou neúměrné tlaky na vrata plavební komory.
Kořensko se přitom dlouhodobě ukazuje jako nejslabší článek celé stokilometrové vodní cesty mezi Českými Budějovicemi a orlickou hrází. Téměř pravidelně se v létě kvůli nedostatku vody uzavírá, což vodní cestu, která byla za dvě miliardy vybudována v minulé dekádě, degraduje.