V Orlíku ubývá vody, plavební úřad upozorňuje na zatopené ruiny. Kořensku hrozí uzavření

Vltava (vzdutí Orlíku) pod vodním dílem Kořensko často trpí nedostatkem vody. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVltava (vzdutí Orlíku) pod vodním dílem Kořensko často trpí nedostatkem vody. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Kořensko se dlouhodobě ukazuje jako nejslabší článek celé stokilometrové vodní cesty mezi Českými Budějovicemi a orlickou hrází.

Odebírat
Upozornit na
guest
28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaroslav

Tenhle problém by jednoduše vyřešil jez na Podolsku. Za ty prachy co vyhodili oknem za výstavbu toho naprosto zbytečného přelivu na Orlické hrázi by jich postavili několik!

Dusanh

Jak je to možné? Vždyť přece stačí postavit stupeň v Děčíně a problémy lodní dopravy v ČR zmizí jako mávnutím proutku…

vladki

Zaujalo mně to uzavření zdymadla kvůli neúměrnému tlaku na vrata. Jak se to řeší prakticky? Nechají plavební komoru napuštěnou do poloviny aby byl tlak na obě vrata poloviční?

Vladimír

tak asi soudruzi z NDR někde udělali chybu…pro rybáře je celé slavné zplavnění hrob, vytvořila se stoka,kde nejsou ryby. To bylo dříve sumců a candátů,to byly časy

Bram

Žádná stoka se nevytvořila, voda je ve Vltavě až k soutoku se Sázavou velmi čistá, pak se to postupně vlivem Sázavy a Berounky zhoršuje. Ale přesto nemám problém se vykoupat ve Vltavě i v Kralupech nad Vltavou, pokud povodně nevydařily z provozu čistírnu odpadních vod v pražské Troji. Stále si připadám čistý, což nelze říci po koupeli v Berounce a zejména ne v Sázavě. Zejména Sázava je stále stoka a Vltavu zachraňuje jen to, že Berounka a Sázava mají i v součtu jen zlomek běžného průtoku Vltavy.

Zvědavec

Vltava je čistá až pod Orlíkem (díky spodní odpusti), do té doby to žádná nádhera není. Zejména kvůli Lužnici a Otavě. Potom to zase zkazí Sázava.

libor

Otava snad vodu nekazí, to je tak čistá voda až do Písku, jako žádná jiná podobně velká řeka v ČR…

Lukas B.

Otava nemá průmyslové znečištění (to ostatně snad už žádná řeka, průmyslově revoluční a následně socíkové prasení do vody je snad už za námi). ale splachuje živiny z polí a je příčinou „kvetení“ (přemnožení sinic a vody nezpůsobilé ke koupání) orlíku, ve špatných letech již na konci června.

VS

Dobrý den,

více méně asi ano, ale nesmí tam být někdo, kdo si občas vypustí kyanidy…
Druhým problémem jsou komoušské skládky, osobně jako dítě jsem zaregistroval dvě místa v blízkosti svého tehdejšího bydliště, kdy ve přímé blízkosti vodního toku a spodních vod prostě sajrajt zahrnuli hlínou a nasadili nahoru stromy (v jednom případě), či udělali pole (ve druhém případě), a tedy z obou případů je časovaná bomba…
A to je na dvou katastrálních územích. Jak asi vypadá celá země… :'(

Jinak přeji hezký den.

Bram

Vzhledem k tomu, že se občas vyskytuji i na Orlíku, tak nemohu souhlasit.

Václav

Já jsem pochopil význam slova stoka ve smyslu, že se poškodil život v korytě Vltavy úpravami koryta a lodní dopravou. Ne ve smyslu, že by voda byla špinavá.

Bram

Tohle dnes už nemá smysl řešit, protože přehrada Orlík je už dlouhá desetiletí postavena a nikdo jí na trvalo vypouštět nebude. Byla by to pěkná blbost. Můžeme se bavit třeba o tom, zda musí být Orlík (zejména pro výrobu elektrické energie) využíván tak, že v něm dochází k velkým změnám hladiny. Stejně si mohu rejpnout do hospodaření s vodou na Slapech, kde jsem byl naposledy včera večer a tam je vody stále hodně, tak maximálně půl metru pod běžnou hladinou.

HHonza

Povodí Vltavy musí celoročně zajišťovat minimální průtok Prahou ve výši 50 m3/s, a to zejména kvůli dostatečnému ředění odpadních vod vypouštěných z pražské ČOV. V období letního sucha, které bývá poslední dobou pravidlem, nelze tento požadavek zabezpečit jinak než upouštěním přehrad.

N.N.

Orlík je špičkovací elektrárna, takže pracuje jen při zvýšeném odběru. Alternativou je držet nahřátou paroplynovou elektránu, jenže zase fosilní metan.

Jirka

Voda klesá spíše z důvodu rabování elektřiny ..

Twix

Jak to, ono to tu vodu žere? Naopak pro výrobu elektřiny je lepší když jsou přehrady plné.

Frantisek X

Zrovna v tomto úseku ji jaderná elektrárna využívá ku chlazení, tzn. dochází k odpařování…

Greta

V létě kdy je nadvýroba solárů a každý týden nulová cena? Tak určitě.

Zdenek Hejčl

Proč jsou použité fotky z podzimu se žlutým listím?
Autor byl asi líný…

HHonza

Kořensko je tzv. ponořený stupeň, což znamená, že při plném vzdutí nádrže Orlík by měla být na obou jeho stranách hladina ve stejné úrovni. Až když poklesne hladina v nádrži Orlík, plní hráz Kořensko svůj účel. Problém je, že hladina Orlické nádrže poslední dobou poměrně pravidelně v letním období klesá hluboko pod úroveň maximálního vzdutí, čímž se dostane do situace, že ani nádrž Kořensko nestačí, resp. že pod ní není řeka vzdutá, ale volně tekoucí v poměrně dlouhém úseku, tudíž neumožňuje dostatečný ponor pro plavidla třídy I, pro která je tato část vltavské vodní cesty navržena. Řešením by mohla být… Číst vice »

Jan

Už aby to bylo, po velkou cast roku by i tenhle nový stupeň Podolso dokázal vyrábět elektřinu.

Vašek

Myslím, že není špatný když čas od času jde na kanoe projet pár kilometrů původní řeky

HHonza

Tak ono projet si třeba zatopený retardérový jez u Nového mlýna určitě nemusí být špatné. Jenže náklady na splavnění Vltavy od Českých Budějovic po Orlickou nádrž jsou potom z velké části vyhozené peníze.

Lukas B.

ony to vyhozené peníze reálně jsou*). žádné náklady tam nejezdí a plavba tam provozovaná je pouze kratochvilná a nemá žádnou dopravně obslužnou funkci. když to řeknu populisticky, tak to by bylo za ty prachy nějakých asfaltových plácků na košíkovou na sídlištích, nějakých bazénů a nějakých tělocvičen, nějakých kilometrů cyklostezek.

*) ono se argumentovalo tím, že díly na dostavbu dalších dvou bloků temelína pojedou po vodě. dva existující bloky se ovšem v devadesátkách dopravily po silnici a dostavba dvou bloků jaksi není na pořadu dne.

libor

je to tak. Poslední dobou se řešilo, že materiál pro dostavbu pojede opět po vodě, ale je to fakt slušná utopie, když to musí překonat tolik vodních děl a tak vysoké hráze jako jsou Slapy a Orlík…

HHonza

Na Orlíku by stačilo už konečně dobudovat ten lodní výtah, pro který tam už více než 60 let existuje betonové koryto, ale zatím se nikdo neměl k tomu, aby ho osadil potřebnou technologií. Na Slapech je to větší oříšek, tam se s lodní dopravou v době výstavby jaksi nepočítalo. Projekt lodního zdvihadla existuje, ale levné by to rozhodně nebylo.
Jinak ale souhlasím s tím, že jsou to od počátku vyhozené peníze, které mohly udělat mnohem více užitku na silnici nebo na železnici. Ony jsou vůbec investice do vodní dopravy v ČR s její geografickou polohou dost diskutabilní.

Bram

I na Slapech se s lodní dopravou přes hráz původně počítalo, proto jsou tam vybudovány přípravy, včetně vjezdu k zdymadlům (výtahu?!?) a jeho přemostění. Jenže soudruzi na tuhle srandu neměli peníze, stačí si uvědomit, že během výstavby přehrady proběhla měnová reforma. V tak zlé době nebyla šance, že by se zdymadla/výtah zrealizovaly.

libor

měli se na to vybodnout, stejně jako se měli vybodnout na letiště v ČB. A veškerou energii a peníze věnovat jinam. Pokud chtějí budovat infra, tak stále je kde stavět železnici, obchvaty, silnice, cyklostezky, popř. je možné budovat kanalizace menších obcí 😉