V Olomouci dokončují novou tramvajovou trať, podle náměstka primátora do města kolejová doprava nepatří
Nová tramvajová trať v Olomouci. Foto: Blanka Martinovská / Olomouc.eu
Začala poslední etapa stavby, hotovo má být v říjnu.
Kompromisem je trolejbus – viz Zlín
Před malou chvílí skončil na ČT 2 krásný americký dokument „Kouzlo tramvají“.Pětačtyřicetiminutový barevny pořad by měli shlédnou všichni odpůrci tramvajové dopravy.Bylo by dobré,aby si doplnili základní znalosti o provozu tramvají a proč se tento nádherný,městotvorný prvek vrací jako moderní dopravní prostředek do měst po celém světě.A ne se ohánět jen otřepanými frázemi…….
Právě Ti,kteří mi dávají minusy,by měli tento americký dokument shlédnout.Ale dutým hlavám asi radit nelze….
A co je ta „městotvornost“ jiného než otřepaná fráze?
Jste opravdu KUBA v oboru dopravy,Kubo2
Já náměstka trochu chápu, Olomouc je zadlužené město. Až moc. Oprava tramvajové infrastruktury a jejich provoz jistě nejsou zadarmo. Ale stále mají jiné možnosti, jak ušetřit.
V minulosti koupili krachující projekt na aquapark a stalo je to zhruba 1 mld.
Aquapark je ztrátový a ročně vyžaduje dotace 45 mil Kč. ( Teď když zdražují energie, očekávám násobek této částky).
Přitom v Olomouci je 50m bazén. Co by za to Praha dala, mít tolik 50 m bazénů na 100000 obyvatel 🙂
Olomouc táhne ke dnu vícero poděděných problémů od minulých radnic (např. nemá vlastní prostory pro aparát a platí drahé nájemné různým kamarádíčkům bývalých radních). Infrastruktura se obnovuje velmi plouživě a vstříc dražším cenám. Taky ten aparát nemají nejmenší, ale kámoši kámošů se špatně propouští… Aquapark to je pochopitelně místní perla se vší drahotou.
Ano, tak to je. Aktuální dluh Olomouce je ÷ 1,72 mld. Kč. Přijmová strana je ÷ 2,8 mld., avšak závratných částek dosahují mandatorní výdaje a obsluha dluhu (např. úroky). Olomouc je navíc docela bita na RUD, kde byla zrušena hranice pro města nad 100.000 obyvatel.
Pro město velikosti Olomouce je to neskutečné plýtvání peněz i přes kvikot zdejších ultras s foťáčkem na krku. Jednou se to téma bude muset vrátit do hry.
To si rozhodne jednou u voleb daňový poplatník a ne šotoonanista z internetu 💩
Vždyť rozhodl – a proto tramvaje v Olomouci nadále jezdí, ba je jejich provoz mírně rozšiřován.
Já myslím, že koňské povozy budou ještě levnější než autobusy a navíc vyrábějí ekologické hnojivo.
To jo, ale u povozů se ani nedá uvažovat že by splnily parametry jako kapavita nebo jízdní doba… u toho autobusu to za jistých okolností vyjít může…
Možná tu byla šance na rozsáhlý trolejbusový provoz??
Naopak!Podívejte se do historie a prostudujte si tehdejší ekonomická porovnání koňky s elektrickou pouliční dráhou.
Odklízení trusu a nemoci historicky stály třeba starý Londýn nemalé úsilí. To už raději soukromý rikša na vlastní pohon nebo na elektro.
Jak tak čtu debatu, tak každý, kdo se odváží jenom zapochybovat o efektivitě kolejové dopravy by měl být oběšen na semaforu…anebo by mu přinejmenším mělal být zakázán výkon jakékoliv veřejné funkce v celém našem mocnářství.
Za mocnářství se kolejová doprava mocně rozvíjela, dnes jsme se hluboce zadlužili a hledáme úspory. I když zrovna Olomoucká radnice má dlouhodobě korupční a mafiánskou pověst.
Samozřejmě, protože TEHDY to byla doprava, v porovnání s ostatními druhy dopravy – koňské povozy, sem tam nějaký baron v automobilu) nejvýkonnější a ekonomicky nejvýhodnější. Mezitím se ale silniční doprava dostala na úplně jinou úroveň.
Tak to není. Olomouc prostě dojíždí na svoje „turecké“ hospodářství. Olomouc nemajíc žádnou dlouhodobou dopravní koncepci, řadu let do dopravní infrastruktury města nedostatečně investovala. Proběhlo pár nutných rekonstrukcí tram tratí, postavila se trať do Povelského sídliště (zatím nedokončená), ale za 30 let nic moc výsledek. Důsledkem je zanedbaná, zastaralá a technicky příliš nerozvinutá kolejová síť. Toto téma by tu tedy nebylo, kdyby se olomoucká radnice chovala více zodpovědně.
Tam mají zase toho pravého a znalého funkcionáře na svém místě.
Tak šotousci se tady vzájemně roztleskávaji,hejtuji na ekonomy,a ekonomiku vůbec,aniž by o ní měli nejmenší tušení. S takovou se nám tu brzy vynoří soudce Lynch. Ne hoši,za kreativní účetnictví se medaile nedávají.
V některých závodech se za kreativní účetnictví uděluje pruhovaný dres… 🙂
Akorát těch autobusových km by bylo potřeba asi víc než je potřeba tramvajových km.
Vzhledem k tomu, že stačí na většině linek 1 vůz, tak ne. Špičkové výkony by pobral kloubový bus. A to mám olomoucké tramvaje rád.
To se soudruh vrátil do 70.tych let? Podobné kecy jen o 50 let pozdejc. To nestojí ani za námahu se pozvracet….
Tak jsem si o tom Bačákovi něco málo přečetl a je to železničář ze Žiliny a je to pedagog na ekonomii na střední škole. O to víc mě jeho debilní názor rozhodil. Mám chuť mu napsat, aby si za tuhle hloupost nafackoval.
Von to někdo rád udělá ta něj.
On za to nemůže,škola ho takto vychovala.No a on v tomto duchu vychovává další generace.Bohužel naše školství v současné době neumí vychovávat odborníky s všeobecným rozhledem.
Žilina není naše už bratru 20 let.
A kdy to teda dle vás umělo? Za bolševika? Jo,tehdy peníze nehrály žádnou roli,a efektivita byla sprostý slovo,zato jsme všichni měli holou prdel,a ovládali marxismus- leninismus.
U nás (a tím myslím i Žilinu) se to umělo do doby,kdy ještě žili a svoje zkušenosti studentům předávali pánové Jansa,Nejepsa,Antonický,Habarda,Trnka atd.,tedy lidé s praxí a zkušenostmi.Pak začali působit režimu oddaní a ti,co tam po skončení školy zůstali,bez praxe a bez možnosti získání onoho rozhledu.Bohužel to stále pokračuje.
Tramvaje jezdí třeba 40 let, autobus jde po 10 letech do šrotu… To si soudruh ze Žiliny neuvědomuje…Proč neřídí MHD v Žilině? Proč se cpe sem?
Soudruhu, autobusy dnes jezdí minimálně 15 let bez větších oprav (milion km pro Solaris žádná míra), u tramvají je povinná max. po 480000km (podle typu) velká prohlídka (v podstatě GO), v Olomouci trvající klidně rok (tedy vůz po to dobu k ničemu). A pokud stojí (kupní cena) kloubový bus nějakých 450000/rok provozu, pak by tramvaj za 24mil. Kč (EVO) musela (bez drahých oprav) jezdit přes 50 let…
Vše má (nejméně) dva úhly pohledu, ani jeden nelze prosazovat beze zbytku.
A to je zase o nerovnosti podmínek mezi kolejovou a nekolejovou dopravou.Kdo a proč stanovuje,že kolejové vozidlo po ujetí určitých km musí povinně do určitého stupně prohlídky nebo opravy a u silničního vozidla tato povinnost neni?Bezpečnost provozu by snad měla být povinná pro oba dopravní módy…
Opravdu si myslíte, že autobus během toho půlmilionu kilometrů neabsolvuje žádný servis?
Nezdůvodnil jste proč je ten názor hloupý, ale už ho rovnou označíte jako debilní. Na dopravu se opravdu musíme dívat ze všech úhlů a jedním z nich je i ekonomika. Můžeme o tom diskutovat, můžeme s tím nesouhlasit, ale je to prostě na město pod 100.000 obyvatel luxus. Ano mohou tramvaje mít, protože vyšší cenu dopravy vyváží nějaké jiné přínosy. Nebo to dopadne jako v Mostě kde jede tramvaj jednou za hodinu.
– Co se týče Mostu, tak i o víkendech tam jezdí (a to i do Litvínova) tramvaj 1x za půl hodiny (ne za hodinu).
– Most má méně obyvatel než Olomouc; na rozdíl od Olomouce pro něj neplatí argument o tramvajích coby nejvhodnějším dopravním prostředku pro užší ulice v centru města, protože v centru nového Mostu jsou ulice široké ažaž,
Napsal. Stačí si to vyhledat tady v diskuzi. Nebudu to kvůli tobě psát dvakrát.
A v těch 60 Kč jsou jistě náklady na infrastrukturu a externality z autobusové dopravy, že? A nemluvě o rozdílu v atraktivitě busu vs. tramvají, třeba i pro vlastníky auta, kteří do tramvaje sednou mj. kvůli vyhnutí se zácpě… Komplexnost myšlení pana Babčáka level poslední účetní.
V 80. letech nebyla struktura zdevastovaná, jen to všechno jezdilo přes nám. Republiky. Tyhle řeči, co se tenkrát mělo udělat, přímo miluju, to se to kecá, nic to nestojí a jeden si hned připadá jako spasitel…
Bez zajímavosti není, že pan Bačák byl 13 let ekonomickým náměstkem olomouckého dopravního podniku.
Z jedné strany má náměstek Bačák pravdu, kolejová doprava je drahá. Z druhé strany je spojení do míst, kde nejede tramvaj, katastrofa. To však není vlastnost autobusu.
Pro začátek by se stačilo zamyslet nad smysluplným zaintegrováním příměstské dopravy.
Začít 14, 26 ,28 (obzvlášť ta poslední je luxusní vzduchovozič)
Pokud by byl náměstkem v Praze, tak by tenhle megablb nejspíš zrušil metro, protože je drahé a vůbec se nezaplatí.
Spíš by se jen popral v hospodě se Šurovským a tím by to skončilo 🙂
Pražský metro převeze denně 1,6 milionu cestujícich (data z 2012). 1,6 milionu. Jsou chvile, kdy se tam rano clovek ani nenacpe, tezko si u nas predstavit neco lepe vyuziteho, co se VHd tyka.
Do města tramvajová doprava nepatří? Pán se asi zbláznil.. Bydlím v Krakově kde je tramvajová síť hlavním dopravním bodem v městské dopravě. Během 50 minut se pohodlně dostanete z jedné části Krakova na druhou aniž by jste museli stát v kolonách, nervovat se při červené. Navíc né všechny dopravní tepny, mají vyhrazené pruhy pro autobusy. Takže autobusy mají občas také zpoždění. Teď se v Krakově dokončuje 5,5 km trať do částí „Górka Narodowa“, dva týdny zpět byla zhotovena trať podél nového obchvatu. V plánu je cca dalších 10-15 km tratí. Nemluvě o tom, že během několika let se bude stavět… Číst vice »
V principu souhlas s tím, že pán se asi zbláznil…ale srovnání s Krakówem? Jaké rozpočtové možnosti a příjmy od státu má Kraków a jaké Olomouc? A to i v přepočtu na obyvatele?
Jenže Kraków má 800 tisíc lidí. Olomouc je osmrkát menší. K polským městům má Olomouc nejblíž k Grudziadz , Legnica nebo Koszalin.
Při 800 tisících obyvatelích se už začíná uvažovat o podzemní kolejové dopravě. Tam už tramvaj nepatří mezi nejkapacitnější systémy.
Navíc Kraków ma realne pres milion obyvatel. Je zde cca 150 tisic lidi kteri zde bydli ale nemaji zde nahlasen trvaly pobyt, 130 tisic studentu na vysokych skolach, okolo 150 tisic Ukrajincu. Podle mestskych vod a kanalizaci ma krakow okolo 1,1-1,2 milionu obyvatel.
Podzemní kolejová doprava je úplný nesmysl. Je to řešení pro na dnešní dobu urbanisticky nevhodně řešená města (u nás např. Praha), kde by alternativou bylo srovnat širší historické centrum se zemí a přestavět. Tam je opravdu jediným reálným řešením tunel. V moderní výstavbě, kde lze intergrovat nadzemní kolejovou dopravu se stavba metra ekonomicky nemůže vyplatit. Viz nadezmnky v USA.
Olomouc má reálně dle dat operátorů 150.000 denně, cca 50.000 lidí, kteří tam bydlí, pracují a studují navíc a nemají tam zapsán trvalý pobyt. Ročně takto Olomouc přichází o několik stovek milionů na daních.
Proto taky velká města dostávají z RUD víc na hlavu, než malá, aby se tyhle vlivy kompenzovaly. Druhá možnost je, dělat to jako v CCCP a jeho pohrobcích – po příjezdu do města se neprodleně nahlásit s pasem na KGB (a jejích ekvivalentech), aby se nám tu jen tak někdo necoural bez dozoru.
Ta středně velká moc ne. jen 4 největší (Praha, Brno, Ostrava, Plzeň).
Budete se divit, ale v Nemecku to je taky tak.
To je pravda, v Olomouci studuje cca 25 tisíc studentů
No jo, ale i z té Olomouce odjíždějí studenti do škol do jiných měst. To by se pak mělo nějak vyrovnat.
…no a při tom denním odjezdu a příjezdu do/ze škol v okolních městech místní mládež asi taky využije olomouckou MHD k přepravě na z vlakové/ autobusové nádraží. Takže by se spíš jednalo o nárůst, než o vyrovnávku.
Pražské metro taky přepraví denně 1,6 milionu cestujících, a Praha má jen milion obyvatel a ne všichni jezdí MHD.
Jel jsem tou Krakowskou tramvají někdy před covidní dobou, měl jsem dojem, že je to taková Ostravská urbanistika – pořád rovně až do středu města. Tj. ideální podmínky. Olomouc je přes centrum na projetí tramvají peklem. Od té doby, co tam postavili Šantovku je to od nádraží ještě horší, protože ta generuje moře lidí a nástupní ostrůvky jsou na Tržnici tenké tak na jednu bábu s taškou.
Chce to nečíst jenom nadpisy. On řekl, že „Kritizují mě, že nechci dopřát Olomoučanům tramvaje, ale ony sem z hlediska objemu dopravy nepatří“ – zdůrazňuji to „z hlediska objemu“.
Tramvaje v Olomouci jezdí hlavně proto, že „tady vždycky jezdily“. Když už chceme elektrifikovat, tak stejnou muziku za podstatně menší peníze nadělají trolejbusy. Samozřejmě, znamenalo by to totální změnu, a na to byl opravdu nejlepší okamžik v těch osmdesátkách.
V Chomutově když se uvažovalo před lety o zrušení trolejbusů, tak jeden místní politik se nechal slyšet že zachování TR je politická sebevražda. Když se TR podařili zachránit, tak ten stejný ,,občan,, pak uváděl – s trolejbusem na věčné časy s nikdy jinak!
Pro pana náměstka jedna analogie:
Cena Škody Fabia: 350 tisíc. Karoq vyjde na 850 tisíc. Slovy klasika: „To je velký rozdíl.“ Proč by sakra někdo kupoval Karoqa?
Kristepane, ekonomický náměstek?!
Třeba proto, že veřejná sféra je něco jiného, než firma, nebo domácnost…
Protože na to má, narozdíl od Olomouce?
Nebude prohlídku tratě spíš dělat Drážní úřad než v článku uvedená Drážní inspekce?
Rád bych se dočkal normálního stavu, kdy se od hromadné dopravy nebude očekávat, že se sama zaplatí (nedejbože něco vydělá), ale že bude fungovat jako služba, kterou je naprosto normální dotovat. Každý cestující MHD znamená ušetřené emise prostředku individuální přepravy, neřkuli místo, ušetřené na silnici. Pokud o investicích do dopravy budou rozhodovat výhradně ekonomové a ti, kteří ji nepoužívají, nastanou v ulicích měst krušné časy.
Kdo kde očekává, že VHD bude vydělávat? Zase to s těmi šotofilipikami tak nepřehánějte.
Dost lidí trvdí, že není ekonomicky udržitelné dotovat kolejovou dopravu, když busem to vyjde daleko levněji. Viz kontroverzní Borecký ve Středočeském kraji.
Ale ani ten vesnický bus si na sebe nevydělá, „jen“ těch pár lidí převeze levněji, než vlak. Což je to jediné, co pan Borecký tvrdí, vše ostatní mu jen šotouši vkládají do úst (například en bloc náhrada vlaků busy, že).
Ale to je ne o vytvoření zisku, ale o snížení ztráty… (případném). To je sprostá myšlenka sama o sobě??
Částice „nedejbože“ je tam z určitého důvodu.
A mě by vážně zajímalo, kdo a kde očekává, že hromadná doprava (cituji) „se sama zaplatí (nedejbože něco vydělá)“.
V počátcích to tak bylo, pak se pomalu začalo dotovat.Dnes by se vyplatilo MHD pro občany s trvalým pobytem v místě mít zdarma-místo všech těch kardů by stačil OP. Pro ostatní za tržní cenu.
To by byla diskriminace.
I F-M na to šel jinak – ve stylu „zdarma může jezdit každý, kdo si na úřadě vyřídí potvrzení“.
Mmch. tržní cena by teoreticky byla i 50 Kč či více.
Ekonom nezohledňující externality (např. náklady ve zdravotnictví kvůli emisím) ani náročnost IAD na prostor ve městě, je na hovno ekonom. To je spíš účetní.
Ekonom,který zahrne vámi uváděné externality ve výroční zprávě, skončí v base. Jako i jiní kreativní účetní.
No normální stav po celou lidskou historii byl že se doprava musela zaplatit sama. Stejně tak se první systémy veřejné dopravy také zaplatily samy. (Jednoho napadá jestli problém nebylo že se do toho státy a města začali vměšovat) Problém je spíš v dnešním šíleném a chaotickém systému daní a dotací ve kterém se ani vepřové nevyzná.
A jak se zaplatí ta veškerá infrastruktura pro automobilovou dopravu, ha? Sama? LOL
Osobní zvrhlé a naprosto iracionální názory nějakého náměstka mě nezajímají. Jsem odborník na dopravu a do Olomouce tramvaje rozhodně patří. Právě kvůli tomu objemu cestujících a jejich přepravních potřeb, které město podobné velikosti generuje.
Tramvaj není dvopatro, není širší než autobus. Vyhrazeny pruh pro autobusy/trolejbusy funguje stejně. On ten prostor mezi baráky není nafukovací.
Vyhrazený pruh nezabere prostor mezi domy? A co spotřeba energie, zajistíme-li tedy plynulou jízdu? Tramvaj může být delší než autobus, čímž mimo jiné šetří i personál.
Delší být může. Nicméně poloprázdná sóla či klouby prohánějící se po Olomouci v otřesných intervalech o potřebě velkokapacitních přeprav příliš nesvědčí.
Poloprázdná? Ale no tak, ty tvoje bulíky, už zase je mám na nose.
Ano, poloprázdná. Samozřejmě se nebavím o největší špičce, to je plné vždycky všechno a všude.
To je ale poloprázdné všechno všude. Teď jsem jel ráno v Praze poloprázdnou tramvají. Co z toho tvojí brutální logikou vyplývá?
Zrušit? No jo, ale co? Prahu, nebo tramvaj? Oboje by určitě šlo ekonomicky i ekologicky nějak obhájit, za svůj život už jsem viděl a slyšel hodně….
Vyplývá z toho že v případě náhrady tramvají (přestože „může být delší“ ale v praxi Olomouce není) by se to kloubovými trolejbusy dalo vyjezdit taky, jedině ve špičce by nejspíš byl nutný trochu kratší interval (což zase není tak špatné).
A pak bys narazil na to, že nemáš tolik řidičů, abys to všechno vyjezdil.
Představte si to, jel jsem včera večer po D1 a víte co?? Byla poloprázdná… podle vaší logiky by se měli zrušit i dálnice minimálně půlku doby jsou prázdný…
Ano., přesně to si myslím!
Podle toho, co jsi doposud napsal, neni jisté, jestli myslíš. Vidíš to prostě moc jednostranně. Zkus si rozšířit obzory a pochopit souvislosti.
To se ti jen zdá, že funguje stejně.
A jste také odborníkem na ekonomiku dopravy?
Ano, to s tím souvisí. Bohužel tenhle náměstek je ekonom funguje ve stylu drahé a levné.
Náměstek má naprostou pravdu. Tram je v podstatě vlak a kdyby chtěli vést vlaky přes hlavní náměstí, tak se všichni vzbouří. Kdežto u tramvaje si mlaskají blahem…
Tramvaj je historický dopravní přežitek. Když je na trase problém (třeba prasklá voda/nehoda apod.), tramvaj to objíždí ob tři bloky, kdežto trolej/bus o tři metry vedle.
Jedinou ekonomickou výhodu má v kapacitě. 1 řidič odveze víc cestujících.
Pane Stane,Vaše excentricky ujeté názory na městskou dopravu jsme mohli shlédnout i ve Vašem názoru na tramvaje v Liberci,konkrétně na prodloužení tramvajové tratě z Liberce do středu města Jablonce. Podobně ujeté názory má i kandidátka na primátorku města Libere za ANO.Ta dokonce jako argument uvádí,že Jihlava také ruší tramvaje. Ani nevěděla,že Jihlava zrušila tramvaje v roce 1948 a nahradila je trolejbusy.Tato „chytrá“paní mohla také uvést,že i Český Těšín ruší tramvaje,byť to bylo v roce 1921. Ale konec konců,vezmeme-li v úvahu,jaká inteligentní bytost řídí naší poslaneckou sněmovnu, tak přiznejme,že i excentrické ujeté názory mají šanci být navrhovány,byť je to mnohdy za… Číst vice »
V podstatě jste uvedl dvě města, která v minulosti zrušila tramvaje. Proč by Olomouc nemohla být tím třetím městem? Trolejbus je pochopitelně flexibilnější a nenadělá takový hluk.
Tramvajový provoz (ty všechny dvě linky „L“ a „P“) v roce 1950 zrušily České Budějovice.
http://www.spvd.cz/index.php/c-budejovice/tramvajovy-provoz
I Ústí ad Labem….
Může i ušetřit energii. Tramvaj je malodráha a na vlaku ostatně také není nic špatného – nebo jsou snad kolony aut lepší?
Náměstek nemá pravdu a nemá ji ničím doloženou. Prostě takový výkřik do tmy, který nemá cenu dlouze komentovat.
A nesnaž se předstírat, že tomu rozumíš a že si to dokážeš logicky zdůvodnit. To by totiž od tramvajových sítí města na západě upustila. Obávám se, že si to dokážou spočítat lépe než ty.
Statisticky vzato, valná většina západních měst od tramvají upustila ve chvíli, kdy systém potřeboval zásadní obnovu tratí a vozidel. Tím nechci říct, že se Stanem souhlasím, to jistě ne.
Ano. A teď zjišťují, že to byla chyba.
Mám dost procestovane Německo. Tramvaje jezdí v mnoha městech, která jsou i více než dvakrát menší než Olomouc. Nordhausen, Gotha, Strausberg, Gorlitz. Z nějakého důvodu se jim vyplatí tu síť udržovat. Ať se Stan zeptá proč, když podle něj a Bačáka to nemá smysl.
Protože jsou úplně blbí a Bačák jim to eště neporadil? 😉
Upustila od nich, když svět zachvátila mánie přebudovávání měst pro auta. Ale to se ukázalo jako tak extrémní urbanistická i ekonomická katastrofa, že od konce 80. let se tramvaje vracejí, kam mohou. Prakticky všechny aktuální tramvajové provozy ve Francii nebo Španělsku vznikly až v 90. letech nebo později. A že jich je a stále přibývají. I v bývalém Východním Německu, kde k masivnímu rušení celých provozů nedošlo, se o ně od té doby dobře starají. Pokud se ruší nějaké úseky, je to kvůli kompletnímu vylidnění některých sídlišť. Právě v Německu je nespočet tramvajových provozů ve městech menších než Olomouc (ať… Číst vice »
O tom vzkvétání by se u některých východoněmeckých provozů dalo polemizovat, ale nešť, jejich rozhodnutí, já ho respektuju.
Mínusářům doporučuji návštěvu tramvajových provozů v Brandenburgu, Gothě a Görlitz, aby pochopili, co jsem myslel tím „nevzkvétáním“. To jsou všechno malá města, města silně poznamenaná historií (poválečné rozdělení Görlitz, odchod obyvatel po Wende), která drží své tramvajové provozy seč mohou, ale vozový park a intenzita provozu neodpovídají tomu, co by se dalo označit za vzkvétající provoz, ani tomu, pro co by tramvaj byla smysluplná.
Ještě bych doplnil Halberstadt. Těch jejich 5 Leolinerů jezdících na dvou linkách s několika variantami tras je prostě bizár, u kterého se člověk diví, že ten provoz nějak udržují při životě.
Halberstadt za dob DDR trpěl tím, že byl na hranici se západním Německem, kde platilo NEINVESTOVAT-VYLIDŇOVAT! https://www.youtube.com/watch?v=O6kCjnnEmmk
Video je z roku 1990, tramvaje tam jsou od 4:37 min. dál. Jeden by ani neřekl, že to bylo natočené ve střední Evropě před 30 lety… Teď to tam vypadá podstatně lépe.
Dalo by se pokračovat např. Nordhausenem.
Samostatnou kapitolou jsou ta ex-DDR města, kde význam tramvajového provozu byl ovlivněn masivním vylidňováním panelákových sídlišť, do kterých ty jednotlivé tramvajové tratě vedou/vedly (no ovšem – jestliže na nějakém sídlišti postupně bydlí jen 1/2 až 1/3 počtu původních obyvatel, tak o to méně z/do něj potřebuje někdo jezdit), viz namátkou Zwickau, Dessau, eventuálně Frankfurt (Oder).
Jenže tramvaje tam zůstaly asi (i) proto, že právě šlo o dobu před „Wende“.
Zato v SRN zrušili tramvaje i ve velkoměstech typu Kiel či Wiesbaden (a jak je nyní složité je tam vrátit).
Nicméně jevy jako odliv obyvatelstva apod. se netýkají diskutované Olomouce.
Na druhou stranu – města jako Ulm, Heilbronn (i když O. K., v něm došlo po letech k obnovení tramvajového provozu + jeho propojení s vlakovou sítí), Würzburg mají také jen cca 125 tis. obyvatel, tzn. ne o moc víc než Olomouc.
(Toliko k příkladům z oblastí SRN nespadajícím do kategorie „ex-DDR“.)
Naprosto bez chyby.
Vás párkrát nepustili v tramvaji sednout, tak to teď dáte tramvajím sežrat, žejo?
Tento náměstek primátora do Olomouce nepatří a zrušit ho měli dávno. Srovnání km autobusu na naftu a tramvaje? Nespletl si století? A ne, nejsem šotouš ani ekoterorista.
Patří nepatří, záleží co na to olomoučtí voliči.
Otakar Štěpán Bačák- to je jaky zaostaly hlupak, a ekologicky barbar, mel by si doplnit kvalifikaci. Je zapotrebi vyjit i mimo Olomouce. Tram je mestotvorny prvek zvysujici ekonomickou silu casti mest kde prochazi.
wow, fakt? tak se někdy zastavte v Brně a najděte tu vyšší ekonomickou sílu v Komárově, v Husovicích, na Křenové, na Cejlu…
ghetto s tramvají zůstane ghettem, ačkoli solidní čtvrti může tramvaj pomoci (pokud vás nechá vyspat).
A teď si představ, že by tam šalina nebyla. Hrůza pomyslet. Středověk hadra.
Ale i tyto úžasné ulice, teda s výjimkou Plotni, jsou celkem dost plně obchodu. Které by tam dle mého nebyly…kdyby tam nebyla tramvaj
Ač mám tramvaje velice rád, tak je třeba říci, že pro města velikosti Olomouc jsou tramvaje neskutečnou ekonomickou zátěží. Platí to i pro Liberec, který se navíc dlouhá léta nesmyslně plácal v přerozchodování tratí. Zcela zbytečná záležitost, která měla být stopnuta nejpozději v roce 2000. Pro tato města by vzhledem k jejich velikosti byla ekonomicky vhodnější autobusová doprava, která by měla v rámci ekologie být elektrizována, tedy trolejbusová doprava. V Olomouci navíc chybí vhodné zázemí pro údržbu a deponování tramvají, které se také bude pro budoucnost muset vyřešit a to jsou investice někde okolo miliardy korun.
Je mi jedno, kdo se skrývá za jménem BRAM, ale napadla mne taková prostá selská myšlenka. Běž to říct Evropským zastupitelům, kde všude mají tramvaje, že to je nesmysl popřípadě fráze SLEPÁ ULIČKA. Napiš jim petice pro zrušení tramvají ve všech velkoměstech vyspělých států.
Stotisícová „velkoměsta“ všude ve světě zápasí s ekonomickou náročností tramvají zhruba stejně, jako Olomouc.
Tak proč se pořád staví nové tratě a nakupují nové vozy? I města kde dříve zrušili tramvaje tak je zase nákladně obnovují.
Protože to tak chtějí tamní představitelé? Je to politické rozhodnutí a já to respektuju, jen tvrdím, že i v Německu a Francii je pro města velikosti Olomouce tramvaj dost drahý špás, toť vše.
Ostatně typicky ve Francii, v nově zakládaných provozech, je/bylo to rozhodnutí vždycky (a logicky) provázeno vyhrocenou debatou, protože ty náklady jsou značné, zatímco přínosy spíše těžko vyčíslitelné a pocitové. Takže ve finále pak závisí, která strana v tom období zrovna o pár procent vyhraje a která prohraje.
Odpověď je jednoduchá. Švýcarské fondy, jinde fondy z Norska, dotace z EU atp. Z vlastních zdrojů pak zbývá provoz a údržba. A i to je rána do rozpočtu. To se nám to utrácí, když nám to cizinci zaplatí.
Mne je úplně jedno, jaký osel se skrývá pod jménem Wenzel. Kecy o nesmyslech si nech od cesty. Vůbec jsi nepochopil, o čem píšu. Žádné tramvaje rušit nechci, jen je třeba si uvědomit, že tramvaje nejsou levná záležitost po všech stránkách. Tramvaje potřebují adekvátní využití a města Olomouc a Liberec jsou z tohoto hlediska dost malá na počet obyvatel. Ale tato města se pro rozvoj tramvajové dopravy rozhodly a dále v ní pokračují. Jen je třeba si říci, že Olomouc čeká v budoucnu hlavně investice do opravárenského a deponovacího zařízení, které absolutně nevyhovuje. A tato investice nebude rozhodně malá a… Číst vice »
Pochybuju o tom ,že ty sám víš, o čem píšeš. Uvědom si, proč tramvaje existují, proč existuje tenhle druh dopravy. Pak dojdeš k tomu, že adekvátní využití mají. Ani metro v Praze nemá šanci se zaplatit, není to levná záležitost, ale byla by katastrofa, kdyby v Praze nebylo vůbec.
Jestli je nebo není něco udržitelné, ty nemáš nejmenší šanci to posoudit.
Ale jdi ty, brepto jeden. Mám na rozdíl od tebe vlastní hlavu a vlastní mozek.
Nerad se vměšuji do vaší přátelské diskuse, ale kolenovrtnictvím pouze brzdíte rozvoj. To je jako navrhovat, aby, přestože je IV. tžk hotový z Prahy do Ševětína, nepokračovat na posledním úseku Nemanice – Ševětín.
To není klenovrtectví, ale požadavek na to aby se s odcizenými penězi (stát a obce nemají v podstatě jiný zdroj příjmů než obírání obyvatelstva), nakládalo alespoň s elementární šetrností. To že někde zajistíte „rozvoj“ tramvají znamená že jinde desítkám tisíc lidí zabráníte v jejich vlastním rozvoji, učiníte je závislejšími na státu. V konečném důsledku možná přicházíme o mnohem větší pokrok a rozvoj než jaký přiváží tramvaje.
Jenže to byste pak mohl argumentovat v tomto duchu o čemkoliv jiném. Nevím, ale kdyby v OC nešetrně nakládali s penězi, pak by je stíhali za porušení povinnosti při správě cizího majetku – což se nestalo a jsem si jist, že se ani nestane.
V tomto státě ani nemůže. Historie a soudní judikatura ukázala, že politik není lapka ze supermarketu.
To máš, ty brepto jeden, ale to neznamená, že ho umíš správně používat. 🙂
Možná jsi nepochopil demokracii a slušnost diskuse, ale to je tvá vizitka. Úplně z tebe číší srdcerváčství za blaho lidu, bohužel to tu už jednou bylo a nějak moc dobře to nefunguje. Holomóc je také studentské město a tramvaje tam rozhodně patří a peníze se vždy najdou. Kde je vůle, tam je cesta.
Tak samozřejmě, v Olomouci se na tramvaje peníze našly vždy, dokonce nejvíc peněz za jednu tramvaj z celého Česka.
https://zdopravy.cz/nejdrazsi-solo-tramvaj-v-cesku-dorazila-do-olomouce-jediny-kus-vysel-na-275-milionu-korun-101881/
Kdy jste byl v Mar.Lázních naposledy? Nové vozy, relativně nová měnírna, nové výhybky. A trolejový drát lze bez problémů vyměnit jeho opotřebení je u trolejbusů malé. Na velmi frekventované železnici vydrží 20 let a více.
No a u trolejbusů stejně budete mít menirny a trolejove vedení jako u tramvají, specifickou údržbu.
Ano trolejbus je několikrát levnější, taky ale vydrží méně
Hlavni rozdíl koleje vs. silnice je jasné v neprospěch tramvají. Ale těžké busy a trajfly taky celkem dost ničí silnice, jenže tohle nikdo nezapočítává…
Nerozumím výroku „Hlavni rozdíl koleje vs. silnice je jasné v neprospěch tramvají.“ Proč v neprospěch tramvají? Právě znatelnější přepravní proudy mohou z kolejí čerpat mnoho výhod, třeba pevnější jízdní dráhu bez ničení vozovky, možnost značné úspory energie, personálu…
Investiční náročnost.
Ale je to opodstatněná investice. Stejně jako zateplení domu. Musíš vynaložit na začátku velké peníze, která se ti ale v budoucnu vrátí.
Přesně tak, náklad na zřízení je jednoznačně vyšší. Zda to tak je i se započtení údržby a celkově životnosti…asi pořád ano. Jen rozdíl bude nejspis menší.
Výhody jsem vůbec neřešil. Jen chtěl relativizovat tu výhodu trajflu oproti tramvaji
V neprospěch tramvají? Ty máš taky dost. 😄 Ty něco plácneš jako ten diletant Bačák, jediným důvodem jsou prostě emoce, žádné racionální argumenty, a člověk aby se pak vyptával na podrobnosti. S takovými bezobsažnými komenty se příště ani nemusíš zdržovat.
Jasně, jeden metr koleji stojí stejně jako jeden metr vozovky, co unese trajfl.
A teď tu o budulinkovi.
Že neumím ani jedno nakreslit neznamená, že jsem úplný hnup
Pohádku o Budulínkovi si snad dokážeš najít sám, ty skvělý ekonome, ne?
Nikdo nikdy nenapsal, že metr kolejí stojí úplně stejně jako metr vozovky.
To sice neznamená, ale tady se to výjimečně shoduje.
Otázka je kolikrát za 25 let se musí předělávat tramvajová trať (bude rozdíl mezi zadlážděnou a nezadlážděnou) a kolikrát silnice.
Další velká výhoda trolejbusu je jistá flexibilnost, která je pak dovršena u praciálních.
Odkud se najednou berou takoví ti samozvaní filozofové a odborníci na dopravu jako ty?
Olomouc se co se týká tramvají ve slušné kondici. Liberec má úplně jiný problém – prohnilou politiku, které na nějakém životním prostředí vůbec nezáleží. Liberec měl mnoho tratí, bohužel současná síť naprosto míjí velká sídliště a proto se tramvajové spoje čím dál víc redukují.
Takže ten tvůj zbytečný koment příště polkni, nemá to hlavu ani patu.
Jojo, v perfektní. Dokonce mají tolik peněz, že si šaliny kupují o desítky procent dráž jak jinde.
Napsal jsem v porovnáním s Libercem. Zase sis to překroutil podle sebe.
Já bych viděl ještě rozdíl mezi Olomoucí a Libercem. Olomouc je placka, u té se bude tramvaj provozovat a rozvíjet lépe než v Liberci. Liberci by se i podle mě lépe kvůli terénu hodily trolejbusy, Liberec bych přirovnal k Ústí nad Labem (i k Teplicím?).
Vzhledem k rozsahu sítě v Olomouci (oproti Liberci) bych se o rozvoj sítě a opravárenství nebál. Co že to staví teď pro tramvaje vedle hlavního nádraží (Fibichova)?
No vidíte, a Lisabon je taky kopcovitý, uličky starého města tak úzké, že na jednokolejném úseku málem dosáhnete na fasády domů a přesto svoji síť doplnili pozemní lanovkou…
Akorát, že ve čtvrti Altama ta tramvaj slouží spíš jako turistické lákadlo než nějaká páteřní doprava. V takových větších čtvrtích si tramvaje dříve zrušily a teď je pomalu obnovují.
Velikostně se Lisabon a Liberec srovnat vůbec nedají.
Podle mě by se Liberci nějaká (pozemní) městská lanovka taky hodila. Třeba něco z Fügnerova terminálu směrem na Broumovskou.
V nové hale skončí tramvaje mimo špičku a na drobné opravy.
https://zdopravy.cz/v-olomouci-zacina-stavba-tramvajoveho-odstavu-zakazku-ziskal-ohl-zs-89629/
Takže všechno co má nějakou ekonomickou zátěž zrušit? A skončíme kde? V zemljance s holou dupou?
Politik, který cítí, že nemá co nabídnout, nabídne protisystémovost. To není žádný div, ani žádná výjimka. Zkritizovat jde prakticky cokoliv, stačí uvést nevýhody a zamlčet výhody, na to nemusí být bůhvíjaký myslitel.
To co provedl projektant na ulici Roosveltova, kde je 5 semaforů na 200m, by mělo být trestné. Kdysi plynulá ulice, teď les semaforů.
Projektant to tak nastavit musel jelikoz Ceske normy jsou an pr. a take to schvaluje nekolik uradu. Projektant je v tom nevinne.
Ano zadání bylo politické a ty příslušné úřady (PČR – tak ti řeší jen bezpečnost a žádná jiná kritéria je nezajímají).
Když už člověk kritizuje, tak by se měl vyjadřovat přesně a nevymýšlet si. Je to na 400 metrech, ne na 200 metrech.
Ani těch 400m to není, byť uznávám, že je to k nim blíže, než k mým 200 m. Omlouvám se za pochybení, ale pořád těch semaforů je tam strašně moc.
Kolik z nich mají na svědomí zde diskutované tramvaje? Jo, kdyby trať vedli přímo do Polské (s vazbou na vlakovou zastávku Smetanovy sady), asi jich mohlo být méně, ale to by zase bylo řevu, že tramvaje do ulic nepatří a zabírají tam místo (autům).
Rooseveltovou od Polské nelze – hlukové normy… Jinak – p. Bačák byl dlouhá léta náměstkem v DPMO, takže až tak od fochu není. Jen je to ekonom a z tohoto pohledu je úvaha zcela na místě (ostatně v období přemýšlení o zrušení tramvají použilo MHD ročně o 25-30 mil. cestujících ročně více než dnes). Stranou druhou je, jak by se asi řešila doprava v centru. (T)Busy o stejné kapacitě si v Denisově raději nepředstavuji (kloubáky tak po 2,5 min.), prohnat to okolo po (už tak přetížené) Dobrovského by znamenalo větší docházkovou vzdálenost (mnohdy do kopce). Trať na Nové Sady je… Číst vice »
Je vidět, že pan Bačák jezdí „pravidelně“ MHD v OL.
Představa, jak se proplétá autobus denně totálně ucpanou třídou Svobody a dodržuje jízdní doby je fakt „úžasná“
Ano, má pravdu, je to dražší než autobus, ale benefit rychlosti a dodržování jízdních řádů konkrétně v centru města je v tomto případě bez diskuze.
Kdyby se pan Bačák za 4 roky vyšel podívat ven mezi lidi a zeptal se je, čím raději pojedou, tak tramvaj v OL je jasným vítězem.
Pokud by místo kolejí byl buspruh, bude rychlost víceméně stejná.
Zase by ale sváděl k přemalování i pro auta.
Zapomíná se také na výrazný městotvorný prvek. Ale to se holt do excelu nevejde.
a take zvysujici ekonomicky rust oblasti kde jakakoliv doprava na kolejich( ne jen tram) prochazi
Ne každý ale chce zvyšovat míru exploatace území, na to pozor. Primárním účelem by měla být obsluha již existujících zdrojů a cílů cest, ne vytváření dalších, natož tlaku na růst přepravních objemů a v důsledku přetěžování jedné části území na úkor jiných, kde pak vznikají nežádoucí vnitřní periferie.
A na tom jste byl kde?
Fakt je na venkově pozitivní ekonomický rozdíl mezi dědinou s lokálkou a dědinou bez lokálky? A čím přesně to ta kolejová doprava dělá, když někudy jen prochází (a nezastavuje tam)? Tím že tam lidi makají i v noci, protože se v tom kraválu stejně nevyspí?
Neměly by potom být třeba Blažovice moravský ekonomický tygr? Tam té dopravy na kolejích prochází… Nebo Adamov. Nebo Nemojany… Nebo…
Ne. Nelogicky vedené lokálky fakt ekon. rozvoj nezaručí. Ale pokud byste byl trochu trefeny urbanismem s přesahem k dopravě, tak byste takový blábol nenapsal. Najděte si pár studií, jak kolejová doprava v různých formách mění a formuje město, pomůže vám to.
Diskutované tvrzení znělo „zvysujici ekonomicky rust oblasti kde jakakoliv doprava na kolejich( ne jen tram) prochazi“.
Nic o logice, nic o městech, nic o urbanistice. Prostě jakmile někudy vedou koleje a něco po nich jezdí, tak tam bude ráj a Švajc a všude jinde poušť a severní Korea. Máte něco na podporu takového tvrzení, nebo jen zmínkou o kolejích iniciovanou potřebu blábolit? Pokud ano, sem s tím, fakt by mě to zajímalo.
To nemusí, ale oproti dědině vedle kde koleje nejsou na tom ta daná může být líp, byť třeba zase hůř než jiná blízko dálnice. Je třeba srovnávat srovnatelné.
Zapomíná se ale hlavně na ekonomiku. Tady stojí vybudování pouhých 1,2 km 470 mil. Kč. Dovedete si představit, co bude jednou stát obnova celé sítě? Pokud DP nebude v odpisech kalkulovat s obnovou infrastruktury a nebudou na to dotace zvenčí, dost možná se to za 30 let celé zruší, protože město na obnovu nebude mít. Osobně přitom dost pochybuji, že všechna vedení města v příštích 30 letech budou dávat DP dotaci, která bude zahrnovat i všechny potřebné odpisy.
A dovedete si představit co bude stát obnova jiných celých sítí – vodovody, VO, silnice, nebo divadla, nemocnice, nádraží, školy…. Být mladý student, asi by moje diplomka byla na téma „Proč nevýznamná část obyvatelstva nechce pustit korunu do kolejové dopravy“, zatímco jinam je to nevadí“.
Vodovody by se měly zaplatit z vodného, tam není problém (a vydrží to 100 let, tedy asi 3-4 předělávky dráhy), veřejné osvětlení se dělá buď při velké rekonstrukci, nebo jak to lidem padá na hlavu po jedné dvou lampách, divadla no nevím, nemocnice asi nechcete vědět a školy mají na můj vkus s tím co předvádějí peněz až moc.
Nevýznamná?? No já nevím,ale existují věci zbytné a nezbytné,to snad chápete. Každý to má trochu jinak,ale době finanční a energetické krize se může město dostat do situace,kdy si bude muset vybrat mezi tramvajemi a vodou z cisteren na křižovatce,nebo autobusy vodou z kohoutku doma. To je jen příklad. Nevýznamná menšino. Už se probuďte že svých růžových snů.
A když už to město dávno stojí?
Představ si, že i města se můžou vylidňovat. Za 20 let přišla např Orlová o 8 tisíc lidí.
A představ si, že i to vylidnění tramvaj nezastaví. Najdi si vývoj počtu obyvatel třeba v Dessau, nebo Zhořeleci.
Čekal jsem, že ti dojde, co z toho vyplývá. Kvalita dopravy je jedna věc, ale to vylidňování způsobuje víc faktorů.
Taky jsi vyjmenovat jen dvě města. Co ta ostatní? Jena? Gera? Nordhausen? Je tam více než 30 měst. Tak se zamýšlí a řekni si, čím to asi je. Tramvajemi?
Tím ale se mnou souhlasíš a potvrdil jsi, že městotvornost tramvají je jen prázdná fráze. Protože já tvrdím, že existence tramvaje ve městě lidi neudrží.
Tady jde o to, jak často a kudy ty tramvaje jezdí. Špatně naprojektovaná trať ti nikoho a nic nikde neudrží. A že je to městotvorný prvek, o tom se snad ani bavit nebudeme, ne?
Jestli je to podle tebe prázdná fráze, je mi jedno. Ale dočteš se o tom v mnoha odborných publikacích. Přečetl sis nějaku takovou? Zažil jsi město, kde tramvaje nebyly a teď tam jsou? Nebo sis prostě usmyslel, že nebudeš souhlasit, aniž bys to mohl nějak dokázat?
No, tak přes Orlovou by měli vést novou tramvajovou trať Ostrava – Karviná, tak uvidíme, jak moc to tomuhle městu pomůže zastavit jeho úpadek.
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/rychlodraha-tramvaje-orlova-birklenova-navrat-karvina.A220519_665468_ostrava-zpravy_jog
Zkuste se někdy projít třeba centrem Hradce Králové a pak centrem Olomouce 😉 Uvíte jaké město i díky tramvajím dýchá mnohem více životem a velkoměstskou atmosférou.
Tak v tom Hradci by ke spojení s velkým náměstím snad byla třeba zubacka…a bez tohoto propojení…nemají jakékoliv představy smysl.
Pocit z města je radikálně jiny, protože Olomouc má větší „puvodni“ centrum. V Hradci je relativně malá stara část kolem namesti, pak dílko počátku 20.stoleti mezi Labem a nádražím a zbytek buď pripojene vesnice nebo sídliště. To jako harmonické velkoměsto vypadat nebude ani kdyby tam bylo metro
V Liberci, v jehož blízkosti je ozubnicová železnice do nedávná tramvaje jezdily na sklonu 96 promile. Ta zubačka má 58
A jak významnou „městotvornou funkci“ podle vás mají takové tramvaje Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova?
Tak na takovouhle otázku už musíš být jó extra mimo. 😀
Ta trať v OL je dopravní paskvil, odhlasovaný politicky natruc, aby se mohla naporcovat nabízená dotace. Špatnost je zejména přetnutí důležité dopravní tepny (nechtělo se jim pod most). Průjezd sídlištěm s hlukovými normami je další trabl.
Koukám sedm borců co v OL nebydlí, nedojíždí a znají jen tvarůžky…
Jestli nějaký hlupák zruší tramvaje které zas tak ve špatném stavu nejsou…tak už fakt nevím kam to spějeme
Však je nikdo neruší.
Co není,může být. Pamatujme ,mimochodem,že staré přísloví praví,že nejhorší je srážka s blbcem.
Přesně, oproti srovnatelným provozům jako Liberec nebo Most je Olomoucká tramvajová infrastruktura pokud připočtu novou „vozovnu“ na Fibichově, v poslední době masivně rekonstruované tratě a výstavba nových a vozový park, v perfektním stavu. Jakékoliv myšlenky na jejich rušení nebo redukci jsou totální zvrhlost. Ale bohužel klasické připosrané a neambiciózní myšlení typické pro celou ČR. Stačí se podívat do Polska (projet pár větších měst) a člověku se chce brečet.
Polsko má prostě mnohem efektivnější stát. Jenom nevím,kolika z vás by se polské reálie líbily. Prostě spějeme k úpadku. Ekonomickému.