V Olomouci dokončili nový nadjezd přes železniční koridor, nahradil vytížený přejezd

Nový nadjezd v Holické ulici v Olomouci. Zdroj: Správa železnicNový nadjezd v Holické ulici v Olomouci. Zdroj: Správa železnic

Most v Holické ulici je dlouhý 88 metrů, celkem vyšla přeložka silnice na necelých 375 milionů korun.

Odebírat
Upozornit na
guest
98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Franta Holeček

https://zdopravy.cz/v-blansku-otevreli-s-pulrocnim-zpozdenim-novy-most-pres-svitavu-a-koridor-za-348-milionu-korun-155754/
Obdobný případ. Proč to tady financovala Správa Silnic? Proč najednou SŽ staví silniční mosty místo VRT?

Alibaba

A jak se chcete jinak zbavit železničního přejezdu?

Franta Holeček

Nemám problém s novým nadjezdem, klidně ho postavte. Ale zaplaťte to z rozpočtu na silnice a neberte si pořád autíčkáře, jako rukojmí.

Alibaba

Ale v mnoha místech se chce zbavit přejezdu železnice (třeba kvůli zvyšování rychlosti). Takže proč by se měla silnice starat?

Ale chápu váš požadavek, jen to asi není politicky průchodné, aby si silnice stavěla nadjezdy sama. A podjezdy si má taky stavět sama?

Kdo že měl zaplatit třeba tenhle most: https://mapy.cz/letecka?source=base&id=2566033&x=16.4865338&y=49.7914449&z=19

SYN

Ten člověk má bohužel asi nějakou duševní poruchu, navrhuju ho ignorovat. Jako by byl nějaký podstatný rozdíl když to stát zaplatí z jedné kapsy, anebo z druhé…

Alibaba

On nějaký rozdíl je, minimálně ve statistice financí, kdy se pak křičí, že do železnice jdou těžké prachy a přitom se zlepšují jen parametry silnice. zmínil to tu i T. Záruba.

Franta Holeček

Správa ŽELEZNIC otevřela nový silniční most. Taky myslíte, že tu něco nesedí? Neměla by silniční mosty stavět správa silnic? Co konkrétně tato stavba železnici přinese? Ale třeba se tady zavedl nový Newspeak a já o tom zatím nevím.

Otakar

Železnice přeťala cestu (ta tam byla dřív), ne cesta železnici. Když se staví dálnice přes koridor, tak to financuje ŘSD. Když se staví koridor přes dálnici, tak to platí železnice.

Ten, kdo přetíná jinou cestu, ten financuje stavbu. Tady původní řešení přejezdu už nestačilo a byl potřeba nadjezd. Už jen jako jeden z důvodů pro zvýšení rychlosti na trati.

Franta Holeček

Píšete nesmysly. Když se staví dálniční most na D1 u Brna přes koridor na Břeclav, platí to ŘSD. Když se stavěl most na D35 přes koridor u Uherska, platilo to ŘSD. Když se v Olomouci staví most přes koleje, má to taky logicky platit ŘSD.
Naopak, když se stavěl železniční most přes Orlík, nové železniční mosty u Adamova, nový most přes D10, umožňující rozšíření dálnice či rekonstruoval Negreliho viadukt( který vede i přes silnice) má to platit SŽ.

Marek

ŘSD by tuhle stavbu realizovalo asi těžko, jde o silnici 3.třídy. Konkrétně III/03551, která je ale hodně frekventovaná, protože je nejkratší „spojkou“ od výpadovky I/55 směrem od Přerova do centra města. Zrušenej žel. přejezd byl kolikrát zavřenej i dvacet minut v kuse, běžný byly kolony aut i 300 m z obou stran. Vznikaly tam nebezpečný situace, kdy spousta řidičů prostě ignorovalo blikající výstražná světla a projížděli přes přejezd, dokud nespadly šraňky dolů. Další negativní efekty typu emise a hluk snad není třeba dál rozebírat. V době před výstavbou tam byla nainstalována nějaká forma kamerového dohledu, hlídkovala tam i PČR. Na… Číst vice »

Franta Holeček

SŽ tu není od toho aby budovala silniční stavby. Tečka. Jen dutohlav toto nechápe. Ale rozumím vašemu komentáři. Vy jste ta autíčkářská elita a všichni mají povinnost vám platit vaše silnice a mosty, abyste chudinci náhodou nestáli o 5 minut dýl před spadlejma břevnama. Kdyby na SŽ byli co k čemu, tak řeknou nasjat plechovkáři. Chcete jezdit, složte se na most ze silničního rozpočtu. Bohužel SŽ je banda diletandů, co se místo rychlovlaků dala na stavbu silnic.

Stráťa

A pak se na dráze divíte proč všichni ze všech sil blokují železniční stavby.

Alibaba

A mohl by jste vysvětlit postup, jak má nahrazovat SŽ železniční přejezdy?

Franta Holeček

Kde jsem kritizoval výstavbu nového mostu? Kritizuji jen financování, ty překrucovateli.

Alibaba

Nikde, proto prosím o postup jak nahrazovat přejezdy. Kdo, to inicializije?
Kdo to naprojektuje?
Kdo to postaví (tzv investor)? A pak napište ko co jednotlivého zaplatí, především projekt a stavbu?

SYN

To si myslíte vy, k čemu tu je či není SŽ. Naštěstí je vás názor okrajový, rozumný člověk pochopí že potřebujeme oba (a další) módy dopravy, a tak není primární z které „kapsy“ se má co platit, ale především zda je rozumné takovouto stavbu realizovat či ne. Ale klidně se dál rozčilujte…

Jan Sova

Touto investicí (ponechme že je to financováno státem přes SŽ) se dané místo výrazně investičně pozvedlo, předchozí stav byl tristní i co do přístupu chodců nebo cyklistů, prostě se chodilo a jezdilo po krajnici něčeho tak odporně hrbatého a úzkého, co jen zdánlivě připomínalo silnici. Tento dlouho udržovaný havarijní stav komunikace je patrný doteď u Nealka, až k dalšímu železničnímu přejezdu na trati OL – PV. No holt správcem je Město Olomouc, takže se nedivme. Ti potřebují různé jiné nesmyslné projekty a na opravy svých silnic/chodníků/cyklostezek prostě nejsou ochotni pustit investici. Cyklostezka končí právě před jedním ze železničních přejezdů u… Číst vice »

SYN

Ale fuj, kam na Františka s logikou 🙁

Alibaba

A co takhle Ředitelství vodních cest postavilo železniční most. Nebo ŘSD občas taky postaví železniční most.

Říká se tomu vyvolaná investice a žádný nový Newspeak to není.

vagonář

A není to jedno? Stejně to platí daňový poplatník.

Franta Holeček

Není, protože daňový poplatník, chce z daní více nových železnic.

Dusmor

Jako daňový poplatník chci především méně daní.

Tomáš Záruba

Schválně, jestli je největším přínosem této stavby pro železnici (krom případného vlivu nehody) možnost bez komplikací včas stavět v Olomouci průjezd / odjezd i na víc než 50 km/h. Ostatně vzhledem k brzdným křivkám ETCS přichází v úvahu, že to fakticky je úspora půlminuty na JD během zastavování. 🙂

panZdenda

Odjezd rychlostí 50 km/h se stavěl jako „vlaková cesta s omezením“. Používalo se to jen a pouze pro odjíždějící vlaky osobní dopravy, aby přejezd nebimbal zbytečně dlouho a to ještě ne v každé směně. Někteří dispečeří stavěli vždy a zásadně „na zelenou“, tedy plnou traťovou rychlostí nikoli VCO 50 km/h. Tento argument tedy není správný.

Bob

Netuší někdo, proč se ten nadjezd stavěl naokolo do oblouku a nikoli v přímé původní trase? Kdyby se to stavělo a původní trasa byla otevřená, tak to pochopím – nelze stavět nad funkční cestou. Ale tohle bylo celé rok a půl zavřené. Proč to tedy nestavěli v původní trase a zabrali další ornou půdu a prodlužovali a prodražovali nadjezd?

Vašek

A vy byste si nechal zasypat plot? Zkrátka ve stávající trase nebylo místo na násyp – viz: https://mapy.cz/s/jutucovefu

Jiří Kocurek

Dobrý projektant se nejen podívá na mapové podklady, dobrý projektant si na místo raději také zajede.

Jan Sova

No hádám že s výkupy a jednání majitelů okolních pozemků (byla to dost džungle předtím) to nebylo jednoduché. Tak projektant začal malovat obloučky….

Milan

V původní stopě buď s vysokou opěrnou zdí a nebo tím náspem zasypete kus domu

Rudolf

To by melo byt vsude v ramci rekonstrukce koridoru!!!!!!!

Alibaba

Pro úspory to bylo redukováno.

SYN

Takže to konečně „dohonili“… no aspoň tak.

Alibaba

Bohužel se to bude dohánět ještě hodně dlouho.

A nikdo to systémově neřeší.

Lukys klobásis

Nevyšla nahodou nedávno zpráva o potřebě třech a více kolejí na jednotlivých úsecích??? Myslím že most přes tento úsek je jeden z nich ale že by se tam 4 koleje vešli to pochybuju…

Jiří Kocurek

3 se tam vejdou zcela určitě

Míla

Vypadá to tak a doufám ve volný prostor pro 3. kolej.

Lukys klobásis

Tři určitě.

Petr

No tak se to zas předělá. Vy naděláte…

Jaaa

A proč zrovna toto mají stavět dráhy a ne silnice?

David

Přejezdy jsou jejich…

Franta Holeček

Silniční nadjezdy také? Ptám se pro kamaráda.

Stráťa

Ne, v zákoně je z pozemní komunikace vyjmut jenom úrovňový přejezd (a další věci související s dráhou). Ale když se SŽ chtěla zbavit přejezdu tak musela postavit náhradní řešení.

Franta Holeček

Který zákon ji toto přikazuje?

SYN

Zdravý rozum, znáte?

Jiří Kocurek

Ono to jde stejně z téhož SFDI, takže je to vcelku jedno. To opravdu nejsou peníze, které by se jinak rozdaly na mzdách.

Tomáš Záruba

Jo, ale jde o vykazování „do železnice jde XYZ miliard“ a ostatně i vůči EU pro případné spolufinancování. Fakticky je to takové „tunelování železničního rozpočtu“…

Franta Holeček

Přesně tak. Defacto X procent z rozpočtu na železnice jde na silniční stavby. Už se těším, až bude za železniční stavbu považována silnice, která vede kilometr podél kolejí. Nebo dálnice D1 u Brna, která také kříží železnici.

Marek

V klidu, přesně takto to bude. V rámci výstavby VRT budou probíhat pozemkové úpravy jejichž součástí budou nové komunikace zpřístupňující pozemky. V těchto pozemkových úpravách bude jako spoluinvestor vystupovat SŽ. Je to vyvolaná investice, úplně stejně se postupuje u dálnic.

MP3

Třeba v Brně ŘSD financovala tramvajový tunel kvůli Žabovřeské. Taky problém?

SYN

A nemohlo to třeba souviset s tím že je to „dluh“ od té doby co se to neudělalo při reko koridoru? Mohla být už tehdy dohoda že se to udělá „někdy potom“…

Otakar

Protože silnice tam byla první?

Kebab

Proč na tom tak záleží? Podle mě je podstatné, že je hotovo. Stejně je to všechno z jedněch daní.

Milan

Možná proto, že silničářům ten přejezd není zas tak na obtíž jako železnici, kde se nedá zvýšit rychlost nad 160. Ve výsledku je to celkem jedno, protože to jde z jednoho rozpočtu.
A od ceny nadjezdu můžete odečíst položku za zabezpečení přejezdu a možná i škody při nehodách, ke kterým už nedojde.

John334

https://mapy.cz/s/nupolanofe Tady? Já mám přece jen radši články, co dávají do textu rovnou odkaz na mapy.

Michal M

Využití mapy.cz pro komerční účely nemusí být až tak jednoduché.

mgr.pavel

Ale tento server často používá odkazy na mapy.cz. A imho uvést odkaz na (komerční) službu lze ať už se to dotyčné službě líbí nebo ne.

jackee01

A od toho tu máme OpenStreetMap 🙂 teda ne tady, ale mohlo by být 🙂 licence to umožňuje.

jackee01

A samozřejmě i vrstva https://www.openrailwaymap.org 🙂

jackee01

Ještě by někdo v OSM mohl opravit číslování tratí v ČR… Já to udělal jen kolem Lysé nad Labem a dál mě to nebavilo :))

micek

No škoda, že při novostavbě tam nejsou pořádně oddělené cyklopruhy (~ jak říkají řidiči, čára není zeď).
S dětmi bych si tam asi moc netroufal jezdit.

Frantisek X

Mně by vadilo spíše stoupání podél výfuků z aut, zvláště pro děti. Ale je fakt, že případná nepozornost řidiče by mohla mít menší následky pro jezdce na kole při oddělení betonovou zídkou.

Jiří Kocurek

Zajímavé, že na 4proudých komunikacích není potřeba odělovat jednotlivé jízdní pruhy betonovou zdí, aby řidiči nesráželi ty ve vedleješím jízním pruhu.

mgr.pavel

Falešná analogie.

Už vás nabral vítr od projíždějícího auta, když jste jel na kole? .. a když jste jel v autě a někdo vás předjížděl?

SYN

Ono by se to dalo vyřešit třeba zvednutím nad úroveň vozovky, jako je chodník… ovšem pak by tu zídku zase bylo potřeba oddělit od chodníku, aby na něj cyklisté nevjížděli (kupodivu, taky nejsou svatí).
A ten proud vzduchu byste hodlal odstranit zdí jak vysokou? Bude stačit metr?
Já bych řekl že zde je to pořád mnohem lepší než jinde (zejména) v onci, kde největší riziko je že přes cyklopruh někdo zaparkuje, ať už jakkoliv „dočasně“… na mostě se toto stává zcela vyjímečně. A je to v obci, takže ty rychlosti jsou celkem v pohodě, žádná extrémní „facka“…

Jan Sova

Tady nebudou tak velké rychlosti, už jen proto, že pár desítek metrů za dílem se nachází hrbatý tankodrom, kde budou cyklisti rádi, že nespadnou z kola nájezdem do jámy…. Teprve čas ukáže, zda na radnici bydlí i někdo z Holice a naváže tam třeba dalšími úpravami anebo rovnou i cyklostezkou.
Navíc zdatný cyklista (i ten posílen elektromotorkem) ví, že před kopcem se přidává a platí to i pro kola….

Michal Štěpán

Jedna z podmínek pro zavedení 200 km/h mezi Olomoucí a Přerovem splněna.

Petr

Je vůbec nějaká oficiální studie, nebo plán. Kdy se má závádět zvýšená rychlost v tomto úseku. Pokud si pamtuju sprácně mapu SŽDC, tak taková stavba ani nemá plná(nákres).

Petr Šimral

Při předpokladu zastavování všech expresů v Olomouci je tam 200 km/h zbytečná…
Nicméně ten most potřebný je bez ohledu na traťovou rychlost kvůli provozu jak silničnímu, tak železničnímu.

Tomáš Záruba

Jako chápu motivaci toto tvrdit, ale když má v Brodku navázat VRT Moravská Brána, tak je to takové… ehm. A to i bez disputace, na jak dlouho se ten vlak na 200 rozjede do Přerova atd.

Jan Sova

No vzhledem k tomu, že z Dluhonic tam má 160tku ještě mezi Rokytnicí a Brodkem, tak i kdyby Brodek naplno, tak hned za ním. Takže 2 – 3 minuty a jde do výběhu nebo už rovnou ubere.

Alibaba

Teoreticky by se mohlo jezdit od sjezdu z VRT(od Ostravy před Brodkem) až do Olomouce 200 km/h, a samozřejmě opačně podle dynamiky.

Milan

Však to nemusí být ani 200, stačí 165 a víc a přejezd už jde pryč. Traťová rychlost 200 neznamená, že to musí fíra rozjíždět až na ni. Platí, že se jezdí „DO“ stanovené traťové rychlosti.

Michal

ani ne, přejezdů je ram víc

Motýl Emanuel

Zlatý voči :-), Grygov, Brodek, Rokytnice.

Jan Sova

Není v Brodku a Grygově jedna průběžná kolej ?
No pokud bude VRTka, tak v Brodku to asi padne….

Petr

Ta cena mě příjde strašidelná. Nicméně dobře, že je hotovo. Hlavně pro místní obyvatele.

Michal Tvrdý

Čo je na tom také strašné? U nás pri KNM postavili privádzač (zhruba obdobná stavba ako v tom olomouci) a stálo to cca 500.000.000 CZK (v prepočte) ….

Koro

Tak si vemte, že celý obchvat Hořovic se dvěma mosty, lávkou, čtyřmi kruháči a 1.4 km vyjde na 200M. Ještě vám to nepřijde strašné?

Jiří Kocurek

Stavebníkem je SŽ, jejich rozpočty jsou správné, narozdíl od silničních. 😛

Frantisek X

Platí to podle všeho SŽ, byť jako investici do silniční dopravy (jakkoli chápu význam prevence – asi jako pořídit si reflexní vestu coby chodec, protože chtít opatření na straně aut je marné). Vykáží to jako bezpečnost železniční dopravy a zaplatí z balíku pro koleje, tam je to přece v pohodě. 🙂

Jiří Kocurek

reflexní vesta … „protože chtít opatření na straně aut je marné“

povinnost denního svícení již zavedena byla. Netuším, co více je potřeba pro zviditelnění vozidla.

Petr Šimral

Bývaly časy, kdy každý chodec na sobě něco reflexního měl. Dnes se asi změnila móda, ale chodí se po ulicích z pohledu řidiče v černém. Mám v autě prakticky ty nejkvalitnější světla, ale chodce v obci chytam horko těžko při rychlosti do 40 kmh.

A současně: k čemu mi je na hřbitovním náhrobku nápis: ZDE LEŽÍ MORÁLNÍ VÍTĚZ???

MP3

Kdy to bylo?

SYN

A jenom pro zajímavost, jezdíte tedy čtyřicítkou?

Jan Sova

Trvalo to a je to drahé. Otázka jsou ty důvody. Já tipuju jako jeden z hlavních důvodů okolní navazující pozemky a jejich majitelé….
Nutnost jim to napojit atd. Dále situace a morálka stavebních dodavatelů, to zná každý ten sledovatelný denní ruch na stavbách…

Zvědavý cestující

To by mě zajímalo, zda SŽ pracuje koncepčně a stavba počítá s rezervou pro přidání 2 kolejí v rámci „zečtyřkolejnění (doplněním dvou traťových kolejí) úseků Brodek u Přerova – Olomouc hl. n.“. Viz
https://zdopravy.cz/prehledne-kdyz-dve-koleje-nestaci-kde-sprava-zeleznic-chysta-navyseni-kapacity-228210/
Podle fotek bych řekl, že ne…

Jirka

Nezda se mi podle fotek, ze by se pocitalo se 4 kolejemi… 😀 🙂

Juraj

Třeba tam v krátkém úseku vymyslí splítku 🙂

Alibaba

Chtěl jsem se zeptat na totéž, předběhl jste mě.

A podle fotky mám taky pocit, že nepočítalo. Což je jen další důkaz, že neexistuje nějaká jedna koncepce a strategie na SŽ a MD.

asfalter

Gratuluji k dalšímu zmizelému přejezdu z koridoru. Kdy bude další?

Michal M

No tak za posledních 10 let to jede rychlostí jeden, dva ročně, takže i ty nejbolestivější přejezdy jsou na sto roků… 🙂

David

https://zdopravy.cz/deset-let-po-tragedii-na-prejezdu-ve-studence-zacne-stavba-podjezdu-cena-se-blizi-k-miliarde-221646/

Tady je jeden dokonce za miliardu…takže za 2 roky. Takhle jim moc z těch 26mld co maji ročně na investice nezůstane.

Flancek

Jenom 9 let od 2015….

SYN

Už začala stavba?

Franta Holeček

Ještě by bylo dobré uvést kolik miliard do rozpočtu přinese vybudování silničních nadjezdů místo VRT.

Jan Sova

Tempo rušení přejezdů je děsivé. I tak poněkud převládají nadjezdy (ne zrovna levné) oproti podhrabům, tunelům….

Jarda Š.

Silniční tunel pod tratí obvykle vyjde podstatně dráž než nadjezd, zvlášť když je potřeba zkrátit výluky na minimum.