V Olomouci dokončili nový nadjezd přes železniční koridor, nahradil vytížený přejezd
Nový nadjezd v Holické ulici v Olomouci. Zdroj: Správa železnic
Most v Holické ulici je dlouhý 88 metrů, celkem vyšla přeložka silnice na necelých 375 milionů korun.
https://zdopravy.cz/v-blansku-otevreli-s-pulrocnim-zpozdenim-novy-most-pres-svitavu-a-koridor-za-348-milionu-korun-155754/
Obdobný případ. Proč to tady financovala Správa Silnic? Proč najednou SŽ staví silniční mosty místo VRT?
A jak se chcete jinak zbavit železničního přejezdu?
Nemám problém s novým nadjezdem, klidně ho postavte. Ale zaplaťte to z rozpočtu na silnice a neberte si pořád autíčkáře, jako rukojmí.
Ale v mnoha místech se chce zbavit přejezdu železnice (třeba kvůli zvyšování rychlosti). Takže proč by se měla silnice starat?
Ale chápu váš požadavek, jen to asi není politicky průchodné, aby si silnice stavěla nadjezdy sama. A podjezdy si má taky stavět sama?
Kdo že měl zaplatit třeba tenhle most: https://mapy.cz/letecka?source=base&id=2566033&x=16.4865338&y=49.7914449&z=19
Ten člověk má bohužel asi nějakou duševní poruchu, navrhuju ho ignorovat. Jako by byl nějaký podstatný rozdíl když to stát zaplatí z jedné kapsy, anebo z druhé…
On nějaký rozdíl je, minimálně ve statistice financí, kdy se pak křičí, že do železnice jdou těžké prachy a přitom se zlepšují jen parametry silnice. zmínil to tu i T. Záruba.
Správa ŽELEZNIC otevřela nový silniční most. Taky myslíte, že tu něco nesedí? Neměla by silniční mosty stavět správa silnic? Co konkrétně tato stavba železnici přinese? Ale třeba se tady zavedl nový Newspeak a já o tom zatím nevím.
Železnice přeťala cestu (ta tam byla dřív), ne cesta železnici. Když se staví dálnice přes koridor, tak to financuje ŘSD. Když se staví koridor přes dálnici, tak to platí železnice.
Ten, kdo přetíná jinou cestu, ten financuje stavbu. Tady původní řešení přejezdu už nestačilo a byl potřeba nadjezd. Už jen jako jeden z důvodů pro zvýšení rychlosti na trati.
Píšete nesmysly. Když se staví dálniční most na D1 u Brna přes koridor na Břeclav, platí to ŘSD. Když se stavěl most na D35 přes koridor u Uherska, platilo to ŘSD. Když se v Olomouci staví most přes koleje, má to taky logicky platit ŘSD.
Naopak, když se stavěl železniční most přes Orlík, nové železniční mosty u Adamova, nový most přes D10, umožňující rozšíření dálnice či rekonstruoval Negreliho viadukt( který vede i přes silnice) má to platit SŽ.
ŘSD by tuhle stavbu realizovalo asi těžko, jde o silnici 3.třídy. Konkrétně III/03551, která je ale hodně frekventovaná, protože je nejkratší „spojkou“ od výpadovky I/55 směrem od Přerova do centra města. Zrušenej žel. přejezd byl kolikrát zavřenej i dvacet minut v kuse, běžný byly kolony aut i 300 m z obou stran. Vznikaly tam nebezpečný situace, kdy spousta řidičů prostě ignorovalo blikající výstražná světla a projížděli přes přejezd, dokud nespadly šraňky dolů. Další negativní efekty typu emise a hluk snad není třeba dál rozebírat. V době před výstavbou tam byla nainstalována nějaká forma kamerového dohledu, hlídkovala tam i PČR. Na… Číst vice »
SŽ tu není od toho aby budovala silniční stavby. Tečka. Jen dutohlav toto nechápe. Ale rozumím vašemu komentáři. Vy jste ta autíčkářská elita a všichni mají povinnost vám platit vaše silnice a mosty, abyste chudinci náhodou nestáli o 5 minut dýl před spadlejma břevnama. Kdyby na SŽ byli co k čemu, tak řeknou nasjat plechovkáři. Chcete jezdit, složte se na most ze silničního rozpočtu. Bohužel SŽ je banda diletandů, co se místo rychlovlaků dala na stavbu silnic.
A pak se na dráze divíte proč všichni ze všech sil blokují železniční stavby.
A mohl by jste vysvětlit postup, jak má nahrazovat SŽ železniční přejezdy?
Kde jsem kritizoval výstavbu nového mostu? Kritizuji jen financování, ty překrucovateli.
Nikde, proto prosím o postup jak nahrazovat přejezdy. Kdo, to inicializije?
Kdo to naprojektuje?
Kdo to postaví (tzv investor)? A pak napište ko co jednotlivého zaplatí, především projekt a stavbu?
To si myslíte vy, k čemu tu je či není SŽ. Naštěstí je vás názor okrajový, rozumný člověk pochopí že potřebujeme oba (a další) módy dopravy, a tak není primární z které „kapsy“ se má co platit, ale především zda je rozumné takovouto stavbu realizovat či ne. Ale klidně se dál rozčilujte…
Touto investicí (ponechme že je to financováno státem přes SŽ) se dané místo výrazně investičně pozvedlo, předchozí stav byl tristní i co do přístupu chodců nebo cyklistů, prostě se chodilo a jezdilo po krajnici něčeho tak odporně hrbatého a úzkého, co jen zdánlivě připomínalo silnici. Tento dlouho udržovaný havarijní stav komunikace je patrný doteď u Nealka, až k dalšímu železničnímu přejezdu na trati OL – PV. No holt správcem je Město Olomouc, takže se nedivme. Ti potřebují různé jiné nesmyslné projekty a na opravy svých silnic/chodníků/cyklostezek prostě nejsou ochotni pustit investici. Cyklostezka končí právě před jedním ze železničních přejezdů u… Číst vice »
Ale fuj, kam na Františka s logikou 🙁
A co takhle Ředitelství vodních cest postavilo železniční most. Nebo ŘSD občas taky postaví železniční most.
Říká se tomu vyvolaná investice a žádný nový Newspeak to není.
A není to jedno? Stejně to platí daňový poplatník.
Není, protože daňový poplatník, chce z daní více nových železnic.
Jako daňový poplatník chci především méně daní.
Schválně, jestli je největším přínosem této stavby pro železnici (krom případného vlivu nehody) možnost bez komplikací včas stavět v Olomouci průjezd / odjezd i na víc než 50 km/h. Ostatně vzhledem k brzdným křivkám ETCS přichází v úvahu, že to fakticky je úspora půlminuty na JD během zastavování. 🙂
Odjezd rychlostí 50 km/h se stavěl jako „vlaková cesta s omezením“. Používalo se to jen a pouze pro odjíždějící vlaky osobní dopravy, aby přejezd nebimbal zbytečně dlouho a to ještě ne v každé směně. Někteří dispečeří stavěli vždy a zásadně „na zelenou“, tedy plnou traťovou rychlostí nikoli VCO 50 km/h. Tento argument tedy není správný.
Netuší někdo, proč se ten nadjezd stavěl naokolo do oblouku a nikoli v přímé původní trase? Kdyby se to stavělo a původní trasa byla otevřená, tak to pochopím – nelze stavět nad funkční cestou. Ale tohle bylo celé rok a půl zavřené. Proč to tedy nestavěli v původní trase a zabrali další ornou půdu a prodlužovali a prodražovali nadjezd?
A vy byste si nechal zasypat plot? Zkrátka ve stávající trase nebylo místo na násyp – viz: https://mapy.cz/s/jutucovefu
Dobrý projektant se nejen podívá na mapové podklady, dobrý projektant si na místo raději také zajede.
No hádám že s výkupy a jednání majitelů okolních pozemků (byla to dost džungle předtím) to nebylo jednoduché. Tak projektant začal malovat obloučky….
V původní stopě buď s vysokou opěrnou zdí a nebo tím náspem zasypete kus domu
To by melo byt vsude v ramci rekonstrukce koridoru!!!!!!!
Pro úspory to bylo redukováno.
Takže to konečně „dohonili“… no aspoň tak.
Bohužel se to bude dohánět ještě hodně dlouho.
A nikdo to systémově neřeší.
Nevyšla nahodou nedávno zpráva o potřebě třech a více kolejí na jednotlivých úsecích??? Myslím že most přes tento úsek je jeden z nich ale že by se tam 4 koleje vešli to pochybuju…
3 se tam vejdou zcela určitě
Vypadá to tak a doufám ve volný prostor pro 3. kolej.
Tři určitě.
No tak se to zas předělá. Vy naděláte…
A proč zrovna toto mají stavět dráhy a ne silnice?
Přejezdy jsou jejich…
Silniční nadjezdy také? Ptám se pro kamaráda.
Ne, v zákoně je z pozemní komunikace vyjmut jenom úrovňový přejezd (a další věci související s dráhou). Ale když se SŽ chtěla zbavit přejezdu tak musela postavit náhradní řešení.
Který zákon ji toto přikazuje?
Zdravý rozum, znáte?
Ono to jde stejně z téhož SFDI, takže je to vcelku jedno. To opravdu nejsou peníze, které by se jinak rozdaly na mzdách.
Jo, ale jde o vykazování „do železnice jde XYZ miliard“ a ostatně i vůči EU pro případné spolufinancování. Fakticky je to takové „tunelování železničního rozpočtu“…
Přesně tak. Defacto X procent z rozpočtu na železnice jde na silniční stavby. Už se těším, až bude za železniční stavbu považována silnice, která vede kilometr podél kolejí. Nebo dálnice D1 u Brna, která také kříží železnici.
V klidu, přesně takto to bude. V rámci výstavby VRT budou probíhat pozemkové úpravy jejichž součástí budou nové komunikace zpřístupňující pozemky. V těchto pozemkových úpravách bude jako spoluinvestor vystupovat SŽ. Je to vyvolaná investice, úplně stejně se postupuje u dálnic.
Třeba v Brně ŘSD financovala tramvajový tunel kvůli Žabovřeské. Taky problém?
A nemohlo to třeba souviset s tím že je to „dluh“ od té doby co se to neudělalo při reko koridoru? Mohla být už tehdy dohoda že se to udělá „někdy potom“…
Protože silnice tam byla první?
Proč na tom tak záleží? Podle mě je podstatné, že je hotovo. Stejně je to všechno z jedněch daní.
Možná proto, že silničářům ten přejezd není zas tak na obtíž jako železnici, kde se nedá zvýšit rychlost nad 160. Ve výsledku je to celkem jedno, protože to jde z jednoho rozpočtu.
A od ceny nadjezdu můžete odečíst položku za zabezpečení přejezdu a možná i škody při nehodách, ke kterým už nedojde.
https://mapy.cz/s/nupolanofe Tady? Já mám přece jen radši články, co dávají do textu rovnou odkaz na mapy.
Využití mapy.cz pro komerční účely nemusí být až tak jednoduché.
Ale tento server často používá odkazy na mapy.cz. A imho uvést odkaz na (komerční) službu lze ať už se to dotyčné službě líbí nebo ne.
A od toho tu máme OpenStreetMap 🙂 teda ne tady, ale mohlo by být 🙂 licence to umožňuje.
A samozřejmě i vrstva https://www.openrailwaymap.org 🙂
https://www.openrailwaymap.org/?style=standard&lat=49.58008351680977&lon=17.28425681591034&zoom=17 (odkaz i s umístěním)
Ještě by někdo v OSM mohl opravit číslování tratí v ČR… Já to udělal jen kolem Lysé nad Labem a dál mě to nebavilo :))
No škoda, že při novostavbě tam nejsou pořádně oddělené cyklopruhy (~ jak říkají řidiči, čára není zeď).
S dětmi bych si tam asi moc netroufal jezdit.
Mně by vadilo spíše stoupání podél výfuků z aut, zvláště pro děti. Ale je fakt, že případná nepozornost řidiče by mohla mít menší následky pro jezdce na kole při oddělení betonovou zídkou.
Zajímavé, že na 4proudých komunikacích není potřeba odělovat jednotlivé jízdní pruhy betonovou zdí, aby řidiči nesráželi ty ve vedleješím jízním pruhu.
Falešná analogie.
Už vás nabral vítr od projíždějícího auta, když jste jel na kole? .. a když jste jel v autě a někdo vás předjížděl?
Ono by se to dalo vyřešit třeba zvednutím nad úroveň vozovky, jako je chodník… ovšem pak by tu zídku zase bylo potřeba oddělit od chodníku, aby na něj cyklisté nevjížděli (kupodivu, taky nejsou svatí).
A ten proud vzduchu byste hodlal odstranit zdí jak vysokou? Bude stačit metr?
Já bych řekl že zde je to pořád mnohem lepší než jinde (zejména) v onci, kde největší riziko je že přes cyklopruh někdo zaparkuje, ať už jakkoliv „dočasně“… na mostě se toto stává zcela vyjímečně. A je to v obci, takže ty rychlosti jsou celkem v pohodě, žádná extrémní „facka“…
Tady nebudou tak velké rychlosti, už jen proto, že pár desítek metrů za dílem se nachází hrbatý tankodrom, kde budou cyklisti rádi, že nespadnou z kola nájezdem do jámy…. Teprve čas ukáže, zda na radnici bydlí i někdo z Holice a naváže tam třeba dalšími úpravami anebo rovnou i cyklostezkou.
Navíc zdatný cyklista (i ten posílen elektromotorkem) ví, že před kopcem se přidává a platí to i pro kola….
Jedna z podmínek pro zavedení 200 km/h mezi Olomoucí a Přerovem splněna.
Je vůbec nějaká oficiální studie, nebo plán. Kdy se má závádět zvýšená rychlost v tomto úseku. Pokud si pamtuju sprácně mapu SŽDC, tak taková stavba ani nemá plná(nákres).
Při předpokladu zastavování všech expresů v Olomouci je tam 200 km/h zbytečná…
Nicméně ten most potřebný je bez ohledu na traťovou rychlost kvůli provozu jak silničnímu, tak železničnímu.
Jako chápu motivaci toto tvrdit, ale když má v Brodku navázat VRT Moravská Brána, tak je to takové… ehm. A to i bez disputace, na jak dlouho se ten vlak na 200 rozjede do Přerova atd.
No vzhledem k tomu, že z Dluhonic tam má 160tku ještě mezi Rokytnicí a Brodkem, tak i kdyby Brodek naplno, tak hned za ním. Takže 2 – 3 minuty a jde do výběhu nebo už rovnou ubere.
Teoreticky by se mohlo jezdit od sjezdu z VRT(od Ostravy před Brodkem) až do Olomouce 200 km/h, a samozřejmě opačně podle dynamiky.
Však to nemusí být ani 200, stačí 165 a víc a přejezd už jde pryč. Traťová rychlost 200 neznamená, že to musí fíra rozjíždět až na ni. Platí, že se jezdí „DO“ stanovené traťové rychlosti.
ani ne, přejezdů je ram víc
Zlatý voči :-), Grygov, Brodek, Rokytnice.
Není v Brodku a Grygově jedna průběžná kolej ?
No pokud bude VRTka, tak v Brodku to asi padne….
Ta cena mě příjde strašidelná. Nicméně dobře, že je hotovo. Hlavně pro místní obyvatele.
Čo je na tom také strašné? U nás pri KNM postavili privádzač (zhruba obdobná stavba ako v tom olomouci) a stálo to cca 500.000.000 CZK (v prepočte) ….
Tak si vemte, že celý obchvat Hořovic se dvěma mosty, lávkou, čtyřmi kruháči a 1.4 km vyjde na 200M. Ještě vám to nepřijde strašné?
Stavebníkem je SŽ, jejich rozpočty jsou správné, narozdíl od silničních. 😛
Platí to podle všeho SŽ, byť jako investici do silniční dopravy (jakkoli chápu význam prevence – asi jako pořídit si reflexní vestu coby chodec, protože chtít opatření na straně aut je marné). Vykáží to jako bezpečnost železniční dopravy a zaplatí z balíku pro koleje, tam je to přece v pohodě. 🙂
reflexní vesta … „protože chtít opatření na straně aut je marné“
povinnost denního svícení již zavedena byla. Netuším, co více je potřeba pro zviditelnění vozidla.
Bývaly časy, kdy každý chodec na sobě něco reflexního měl. Dnes se asi změnila móda, ale chodí se po ulicích z pohledu řidiče v černém. Mám v autě prakticky ty nejkvalitnější světla, ale chodce v obci chytam horko těžko při rychlosti do 40 kmh.
A současně: k čemu mi je na hřbitovním náhrobku nápis: ZDE LEŽÍ MORÁLNÍ VÍTĚZ???
Kdy to bylo?
A jenom pro zajímavost, jezdíte tedy čtyřicítkou?
Trvalo to a je to drahé. Otázka jsou ty důvody. Já tipuju jako jeden z hlavních důvodů okolní navazující pozemky a jejich majitelé….
Nutnost jim to napojit atd. Dále situace a morálka stavebních dodavatelů, to zná každý ten sledovatelný denní ruch na stavbách…
To by mě zajímalo, zda SŽ pracuje koncepčně a stavba počítá s rezervou pro přidání 2 kolejí v rámci „zečtyřkolejnění (doplněním dvou traťových kolejí) úseků Brodek u Přerova – Olomouc hl. n.“. Viz
https://zdopravy.cz/prehledne-kdyz-dve-koleje-nestaci-kde-sprava-zeleznic-chysta-navyseni-kapacity-228210/
Podle fotek bych řekl, že ne…
Nezda se mi podle fotek, ze by se pocitalo se 4 kolejemi… 😀 🙂
Třeba tam v krátkém úseku vymyslí splítku 🙂
Chtěl jsem se zeptat na totéž, předběhl jste mě.
A podle fotky mám taky pocit, že nepočítalo. Což je jen další důkaz, že neexistuje nějaká jedna koncepce a strategie na SŽ a MD.
Gratuluji k dalšímu zmizelému přejezdu z koridoru. Kdy bude další?
No tak za posledních 10 let to jede rychlostí jeden, dva ročně, takže i ty nejbolestivější přejezdy jsou na sto roků… 🙂
https://zdopravy.cz/deset-let-po-tragedii-na-prejezdu-ve-studence-zacne-stavba-podjezdu-cena-se-blizi-k-miliarde-221646/
Tady je jeden dokonce za miliardu…takže za 2 roky. Takhle jim moc z těch 26mld co maji ročně na investice nezůstane.
Jenom 9 let od 2015….
Už začala stavba?
Ještě by bylo dobré uvést kolik miliard do rozpočtu přinese vybudování silničních nadjezdů místo VRT.
Tempo rušení přejezdů je děsivé. I tak poněkud převládají nadjezdy (ne zrovna levné) oproti podhrabům, tunelům….
Silniční tunel pod tratí obvykle vyjde podstatně dráž než nadjezd, zvlášť když je potřeba zkrátit výluky na minimum.