Přehledně: Když dvě koleje nestačí. Kde Správa železnic chystá navýšení kapacity

Nové spojení v Praze. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNové spojení v Praze. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Na seznamu schválených studií je přidání třetí i čtvrté koleje na nejvytíženější úseky.

Otevření dalšího čtyřkolejného úseku v Bavorsku minulý týden vyvolalo otázky, zda se chystá podobné navýšení kapacity i na české železnici.

Z odpovědí Správy železnic vyplývá, že v přípravě jsou aktuálně v součtu stovky kilometrů tří- a čtyřkolejných úseků, zatím ale ještě ve velmi raných fázích projektování, většinou ve stádiu schválené studie proveditelnosti.

Správa železnic plánuje větší kapacitu hlavně u nejvytíženějších tratí, další koleje by se tak měly objevit zejména na I. koridoru u Prahy nebo na tratích u Ostravy.

Přehled sestavila Správa železnic

Studie proveditelnosti (SP) železničního uzlu Ostrava

Ztříkolejnění úseku Ostrava hl. n. – Ostrava-Svinov (skrze ŽST Ostrava hl. n., osobní – seř. n., 4 koleje) SP byla schválena a aktuálně v navazující přípravě.

SP VRT Praha – Brno – Břeclav

Zečtyřkolejnění (doplněním 4. traťové koleje) v mezistaničním úseku Praha-Běchovice – Praha-Libeň; SP byla schválena a aktuálně v navazující přípravě dílčí stavby

SP/Aktualizace SP optimalizace trati Kolín – Všetaty – Děčín:

Ztříkolejnění traťových úseků (doplněním 3. traťové koleje) Libice nad Cidlinou – Nymburk hl. n. – Lysá nad Labem a Všetaty – Mělník; SP byla schválena a aktuálně v navazující přípravě

SP traťového úseku Kolín – Poříčany:

K závěrečnému projednání doporučeno ztříkolejnění traťového úseku Kolín – Pečky (kromě samotného výjezdu z Kolína po Lučební závody) s navazujícím rozvětvením stávající dvoukolejné trati na Poříčany a dvoukolejné nové spojky na RS 1 již ze ŽST Pečky;

Závěrečné projednání SP (dalšího postupu) Centrální komisí MD odloženo do dokončení SP RS 5;

SP železničního uzlu České Budějovice:

ztříkolejnění (doplněním 3. traťové koleje) úseku České Budějovice – Nemanice;

SP byla schválena, aktuálně před započetím navazující přípravy;

SP železničního uzlu Praha včetně Rychlých spojení:

SP je předložena k závěrečnému projednání Centrální komisí MD, přičemž projektové varianty obsahují zvícekolejnění dílčích traťových úseků uzlu:

ztříkolejnění traťového úseku Praha-Uhříněves – Praha-Zahradní Město;

zečtyřkolejnění traťového úseku Praha-Horní Počernice – Praha-Vysočany (v úseku Praha-Horní Počernice – výhybna Skály doplněním dalších dvou traťových kolejí, v úseku výhybna Skály – Praha-Vysočany doplněním 4. traťové koleje);

ztříkolejnění úseku Praha-Kačerov – Praha-Krč;

SP VRT Ostrava – Katowice:

SP vzata Centrální komisí MD na vědomí, začíná navazující příprava;

obsaženo ztříkolejnění mezistaničního úseku Bohumín – Ostrava hl. n.

SP zajištění provozu vlaků o délce 740 m:

projektová varianta Trať řeší i dostatečnou kapacitu především k rozvoji nákladní dopravy nejen v délce vlaků, a to zvícekolejněním dílčích částí sítě, které doposud nebyly řešeny jinou dokumentací;

zečtyřkolejnění (doplněním dvou traťových kolejí) úseků Brodek u Přerova – Olomouc hl. n. – Štěpánov, Moravičany – Mohelnice, Otrokovice – Hulín, Česká Třebová – Ústí nad Orlicí;

ztříkolejnění (doplněním 3. traťové koleje) úseků Staré Město u Uherského Hradiště – Otrokovice;

SP je předložena k závěrečnému projednání Centrální komisí MD s doporučením ke schválení varianty Trať.

V jiných případech je rozvoj kapacity stávajícího dvoukolejného traťového úseku řešen paralelní novou trasou. Rozvoj kapacity není řešen také pouze doplněním dalších traťových kolejí, ale i jinými způsoby, zejména mimoúrovňovým řešením zhlaví železničních stanic nebo uzlů.

 

Tagy čtyřkolejná trať Správa železnic tříkolejná trať zvýšení kapacity
244 komentářů