Tramvajové tratě v Liberci dnes zažily premiéru s historickou tramvají Gotha T2-62. Po rekonstrukci spolkem nadšenců Boveraclub se dnes poprvé představila veřejnosti při oficiální jízdě. Kvůli současným opatřením ale jela bez cestujících.
Boveraclub dokončil opravu společně s Dopravním podnikem měst Liberce. Tramvaj v těchto dnech získala po zkouškách „Průkaz způsobilosti drážního vozidla“. Záchranu tramvaje a činnost Boveraclubu lze podpořit koupí virtuální jízdenky. Jízdu bylo možné sledovat na facebookovém profilu Boveraclubu.
Tramvaj T2-62 je méně známou připomínkou historie tuzemského tramvajového průmyslu. Její výroba začala v roce 1964 ve východoněmeckém městě Gotha. Tento typ vozu byl také pro východoněmecká města vyráběn i v Praze, a to poté, co RVHP rozhodla, že tramvaje bude pro východní blok produkovat pouze tehdejší Československo. V ČKD Tatra vyrobili v letech 1967-1969 celkem 117 motorových a 116 vlečných vozů.
Tramvaj opravená v Liberci pro cestující sloužila v Jeně až do roku 1994, kdy byla upravena na školní vůz pro výuku řidičů. „Boveraclub vůz odkoupil a převezl do Liberce v roce 2016 a následně zahájil potřebné opravy, aby mohl vozit cestující,“ řekla mluvčí DPMLJ Martina Poršová.
Jedná se o klasickou dvounápravovou tramvaj, na které zaujme především její ovládání. Řídí se totiž pomocí volantu, kterým řidič ovládá kontrolér umístěný pod podlahou. Tramvaje typové řady Gotha byly typickými vozidly pro města tehdejší Německé demokratické republiky a mnohde byly motorové vozy spojovány do souprav i s dvěma vleky. Dnes už tyto vozy jezdí jen na třech místech v Německu a jako exponáty zdobí tramvajová muzea po celém světě.
V textu je tato věta: „Dnes už tyto vozy jezdí jen na třech místech v Německu…“. Škoda, že redakce rovnou ta tři města neuvedla v textu. Prosím o doplnění 🙂
To chcete říct, že tohle se vyrábělo v době, kdy se tamtéž dělaly T3 a už i K2? Já to tipoval tak na souběh s královopolskou 4MT, ale to jsme o skoro 20 let zpět…
V Německu myslím jezdila ve žlutém nátěru.
Spíš ve krémově bílém…
Ve kterém městě či městech?
Využívám příležitost a i touto cestou děkuji Boveraclubu za výborně strávené podzimní sváteční odpoledne 🙂
Můžu se zeptat co je vyborneho na tom koukat na nějaký stream místo toho se V té tramvaji projet? Připadá mi to stejně jakobych místo večere koukal na steak který by někdo streamoval..zvlst když se jedná o MHD kdy klasicke vozy normálně vozi cestujici
To je geniální nápad. Možná, až si to přečte někdo z institucí EU, zavede nám to v rámci snižování emisí.
Pěkná tramvajka, fotky interiéru by nebyly?
Tohle klasické barevné provedení (červená-krémová) sluší. Radši si nepředstavuji, jak by to vypadalo v novém PID designu…
Jen poznámka. ČKD nebylo určeno jako jediný vyrobce tramvají v RVHP – na to by kapacitně nestačilo a výroba tramvají dál pokračovala i v Polsku, Maďarsku, Rumunsku a zejména v SSSR – pro domácí provozy, ČKD bylo jediným exportérem tramvají v RVHP. Mezi ČSSR a NDR proběhla dvoustranna dohoda, že Vagonka Tatra Smíchov ukončí výrobu osobních vozů a ČSD tyto budou kupovat v NDR a „na oplátku“ v NDR se ukončí výroba tramvají a budou se kupovat Tatry. NDR ecportovala osobní vozy do řady zemí, ale exkluzivní výrobce ani exporter to taky nebyl.
To zní jako likvidace know-how
Proč bez cestujících??? Copak ostatní vozy MHD v teto nesmyslne covidove panice jezdi taky bez cestujících?? Tramvaj je to ale hezka….
Minusari co tak zkusit argumentovat??? Jaký je rozdíl mezi klasickym a timto vozem ze tam nemuzou cestujici?
Nejsem fanatický zakazovac a minus jsem ti nedal, ale je momentalne rozumné omezit zbytne dychanky v uzavřeném prostoru.
Nelez, kam nemusíš.