V Chemnitzu začaly jezdit nové tramvaje od Škody
Nové tramvaje Škoda ForCity v Chemnitz. Foto: Škoda Transportation
Dopravní podnik v německém Chemnitzu (Saská Kamenice, dříve také Karl Marx Stadt) dnes zařadil do provozu první tramvaje Škoda ForCity.
Nejsem si jist, zda se cizí vlastní jména skloňují. Buď bych psal v Chemnitz nebo v Saské Kamenici.
Samozřejmě že se (běžně) skloňují.
Liverpool – v Liverpoolu
Frankfurt – ve Frankfurtu
Ankara – v Ankaře
Některé ne, tam kde vy se to blbě vyslovovalo – třeba Glasgow – v Glasgow.
Chemnitz není problém skloňovat..
Skloňují, jen je třeba najít správný vzor. A „c“ je v dnešní češtině měkká souhláska a kde je to možné, přiřazuje slovo k měkkému vzoru – a to v případě mužského rodu neživotného spíše „stroj“ než „les“.
Máte ale pravdu, že trend takový je: „Smetana s Bakala přijely z Berlín a budou se projít na most Karla.“ Za dvacet let už na takové větě mladým nepřijde nic zvláštního.
„V Chemnitzu“ podle vzoru v Libercu, v Jabloncu, v Olomoucu? „C“ se v češtině chová jako měkká souhláska, i když ho napíšete německou spřežkou.
Ano, a „první město,…která“ je spíš podle německého vzoru (die Stadt) 😉
A jinak velká gratulace Škodovce!
Tak zrovna v Holomócu je běžný výraz
Nebo v Bystrcu
Tož v hanáčtině a podobných nářečích by se „v Chemnitzu“ dalo akceptovat. Ale pak by nářečím měl být psán celý článek. Nebo celý web.
Jako možná náhrada letitých KT8D5N to nevypadá vůbec špatně 🙂
Najkrajšie sú aj tak v Bratislave 🙂
Zaujala mě ta kombinace „plzeňský závod“ a tramvaje pro RNV. Dojde tedy k „technology transferu“ z Otanmäki do Plzně, nebo je to mediální zkratka? Věřil bych té první možnosti – z kapacitních důvodů.
Dobrý počin. Nyní ješt ěveškeré pozitivní inovace zavést i u nás.
Super, blahopřeji.A co NIM Express,má někdo nějaké zprávy,jestli už se to blíží k závěru?
ForCity byly 15t, jestli si dobře pamatuju, ale tohle se jim nepodobá. Navíc i v článku je zmíněno, že vyvinuli úplně novou tramvaj. Vlastně v článku modelové označení tramvaje ani nenapsali, jestli jsem to nepřehlédl.
Forcity je obecná obchodní značka tramvají Škoda (Bombardier má Flexity, Siemens Avenio atd), kam se schovají i dost odlišná vozidla. Škoda k Forcity přidává ještě přívlastky (Alfa, Classic, Smart) které to upřesňují; alfa je 15T, Classic třeba Miskolc nebo právě Chemitz. Číselně je Chemnitz 35T.
Díky za vysvětlení, to mě dost mátlo poslední dobou. 🙂
Ten rozsypanej transparent je teda okrasa při tý slávě….
To ale není vada, ty nápisy se vždycky vyfotí takhle špatně. Možná jste zvyklý z instagramu na photoshop, ale instagram ani photoshop není realita.
Tak statická fotka a rozsypaný transparent ukazuje na jisté neumění autora jak fotit. Ono totiž stačí nastavit nižší rychlost závěrky a text je čitelný…
Aha, takže všechny fotky kde je nerozsypaný jsou fotošopovaný?
anebo focený delším časem, aby se naexponoval veškerý multipelxovaný obsah.
Ne, stačí mít nastavenou dost dlouhou expozici. Všimněte si, že poslední dvě fotky jsou v pohodě. Ve vozovně bylo málo světla (= delší čas), u té poslední měl autor nejspíš štěstí. 🙂
Ono také záleží na použité technologii.
Terčíkové panely od BUSE svítí permanentně, když to například LED panely od Bustecu blikají, ale naše oko to nevnímá, proto je na fotkách často nečitelný text na panelech.
Moje oči teda blikání transparentů na sockách vnímají. Je to dost protivné. Možná i míň, než 50 Hz.
Mně to vychází přesně na 50 Hz. Když si na foťáku nastavím čas 1/60 s, tak už je tam nedotažený proužek.
Stroboskopický efekt. Vrtačka na 220 V osvětlená 50 Hz zářivkou stojí. Zmetek je to! … díra v ruce.