V Chemnitzu začaly jezdit nové tramvaje od Škody
Dopravní podnik v německém Chemnitzu (Saská Kamenice, dříve také Karl Marx Stadt) dnes zařadil do provozu první tramvaje Škoda ForCity.
Dopravní podnik v německém Chemnitzu (Saská Kamenice, dříve také Karl Marx Stadt) dnes zařadil do provozu první tramvaje Škoda ForCity. Škoda Transportation do města dodá celkem 14 obousměrných vozidel s nízkopodlažní nerezovou skříní.
„Dnešním dnem vyrazily v Chemnitzu do provozu první dvě tramvaje ze Škodovky. Cestující mohou využívat nové tramvaje s nejmodernějšími technologiemi vyrobené z nerezové oceli, se vzduchovým vypružením, bezpřevodovkovým pohonem a s motory osazenými permanentními magnety. Vozidla nabízejí plně bezbariérový pohyb,“ říká Zdeněk Majer, člen představenstva a viceprezident pro obchod, skupiny Škoda Transportation. Tramvaje byly ve zkušebním provozu od loňského prosince.
Pro Škodu jde o průlomovou zakázku: Chemnitz je první město v Německu, která má tramvaje z plzeňského závodu. Na dodávku naváže 80 tramvají pro města Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg.
Škoda Transportation zvítězila v tendru na dodávku tramvají pro dopravní podnik města Chemnitzu v červnu 2016. Celková cena zakázky je zhruba 950 milionů korun. Jde o tramvaje nové koncepce s nápravnicovými podvozky. Skříň vozidla je vyrobena z nerezové oceli, pevnostně je vozidlo navrženo jako LRV (příměstská vozidla 400 kN / 80km/h).
Podlaha je v podélné uličce zcela rovná, nejsou v ní už podélné rampy. Široká ulička bez podélných sklonů umožňuje s běžným vozíčkem nouzový průjezd podél celého vozidla. V kombinaci se vzduchovým vypružením, udržující nástupní hranu ve stejné výši bez ohledu na zatížení vozidla a s ohledem na nové normy VDV je umožněno na novém nástupišti nastupovat s vozíčky nebo dětskými kočárky bez použití přídavných ramp (nabízí se přirovnání ke komfortnímu nástupu obvyklému v metru).
„Vozy mají novou generaci osvědčeného elektrického pohonu a software. Jednalo se o kompletní vývoj nové tramvaje,“ dodal Jaroslav Kulhánek, hlavní inženýr projektu. Tramvaj je vybavena klimatizací jak v prostoru řidiče, tak i v prostoru pro cestující. Vozidlo navíc disponuje informačním systémem a novým audiosystémem pro zrakově postižené. V prostoru cestujících se nalézají také dva velké multifunkční prostory pro až 4 invalidní vozíky nebo dětské kočárky, případně pro 4-6 jízdních kol. Délka tramvaje je 31,4 m, šířka 2,65 m. Celková kapacita cestujících dosahuje až 281 lidí, z toho je 64 sedících.
Už v roce 2012 vozila cestující v testovacím provozu v Chemnitzu pražská tramvají ForCity Alfa. Tehdejší provoz byl vyhodnocen velice úspěšně a stal se základem pro později úspěšnou nabídku. Další dvě tramvaje ForCity Smart Artic vyrobené ve finské Škodě Transtech jsou v provozu ve městě Schöneiche nedaleko Berlína.