Na nový železniční most přes Labe v Čelákovicích zavěsí lávku pro cyklisty a pěší
Pro novou lávku v Čelákovicích využijí stavbu nového mostu na trati z Prahy do Lysé nad Labem.
Obyvatelé Čelákovic získají s novým železničním mostem přes Labe i možnost pohodlného překonání řeky pomocí nové lávky. K jejímu zavěšení by mělo dojít během příštího jara.
Město již vybralo dodavatele lávky: za 19 milionů ji instaluje společnost Eurovia CS, která je vedoucím sdružení stavby samotného mostu v Čelákovicích, kde je investorem Správa železnic. Vyplývá to z údajů ve věstníku veřejných zakázek.
Nová lávka vznikne po levé straně mostu ve směru z Čelákovic do Lysé nad Labem. Doplní tak už dříve otevřenou lávku vedoucí na Grado na pravém břehu Labe. Město tak získá další přímé napojení na Labskou cyklostezku.
Stavba nového mostu v Čelákovicích je součástí velké modernizace tratě z Prahy do Lysé nad Labem. Nová lávka bude ocelová, součástí zakázky je vybudování osvětlené přístupové komunikace k lávce, vlastní osvětlení lávky a přemístění plavebních znaků včetně jejich osvětlení.
Kvůli nové mostní konstrukci došlo už loni v závěru roku k posunutí původního mostu o několik metrů. Na stavbě aktuálně probíhá vysouvání první části mostu.
Železniční most bude hotový v září
Nový most kromě rychlejšího průjezdu umožní proplouvat i vyšším lodím: podjezdná výška bude 5,25 metru, dosud je 4,7 metru. Stavebně přitom bude připraven na výhledový zdvih se zajištěním podplavné výšky sedmi metrů. Bude tak sdílet osud železničního mostu v Kolíně, který je na tom už několik let stejně. Labe má být podle plánů splavné pro velké (i kontejnerové) lodě až do Pardubic, nedaří se ale prosadit zdymadlo u Přelouče.
Most bude uveden do zkušebního provozu 15. září, kdy by zároveň mělo dojít ke zprovoznění 1. koleje v úseku Káraný – Čelákovice. Současně dojde k vyloučení druhé koleje tohoto úseku, na které se začne pracovat. Rekonstrukce zahrne železniční svršek, spodek, mosty a podchod.
Podle Správy železnic se v září chystá střídání prací na zastávce Čelákovice-Jiřina, která je také součástí stavby. Zatímco nyní se stavbaři soustředí na rekonstrukci 1. nástupiště a příslušného přístřešku, na podzim se zaměří na 2. nástupiště. Nově budou obě nástupiště ve výšce 550 mm. Vybudují se nové rozšířené přístřešky a všechny prostory budou bezbariérově přístupné. V blízkosti zastávky by měla vzniknout také nová cyklověž.
Hlavním cílem modernizace mezi Lysou nad Labem a Čelákovicemi je zvýšení traťové rychlosti až na 140 km/h spolu s vyšší kapacitou dráhy. Stavební práce započaly v polovině roku 2019. V první fázi se týkaly úseku Lysá nad Labem – Káraný, kde došlo k vybudování nové odbočky Káraný. Ta díky vložení čtyř nových výhybek umožňuje vlakům přejíždět z jedné koleje na druhou, díky tomu se se trať zkapacitnila. V úseku se také kompletně zrekonstruovalo kolejiště, mosty a propustky.
Celá stavba by měla skončit v lednu roku 2022, původně se mluvilo o podzimu letošního roku. Celkové investiční náklady jsou vyčísleny na 1,82 miliardy bez DPH, projekt spolufinancuje Evropská unie.