V Brně rychle klesá zájem o papírové jízdenky, nahrazuje je pípnutí u odbavovacího strojku
Bezkontaktní nákup jízdenky v brněnské MHD. Foto: DPMB
Počty prodaných jízdenek bezkontaktním odbavením překonaly další rekord.
Počty prodaných jízdenek bezkontaktním odbavením překonaly další rekord.
Využívám tento systém v (celém) Švýcarsku, kde k tomu dokonce nepotřebujete ani ty automaty, ale prostě v aplikaci v mobilu začnete cestu a když vystoupíte tak ji ukončíte a ono vám to vypočítá nejlevnější možnou jízdenku. Je to skvělý systém založený na důvěře, ale také na dobrovolnosti. Nemusíte při cestě na výlet dopředu vědět kam jedete, když se vám to někde zalíbí, tak prostě vystoupíte nebo narychlo přeplánujete.
Jezdím několikrát ročně do Ostravy, Brna a Prahy. Teda vlakem podotýkám. A už když to zavedli v Ostravě, tak jsem říkal, že pro mě osobně (jako občasného cestujícího) je to úplně ideální. V Ostravě je totiž manželčina rodina a přátelé a nikdy nevíme kdy a kam přesně pojedeme. Tady to pípání přesně tohle dokonale řeší. Když to zavedli v Brně, tak jsem jásal. Konečně nemusím plánovat cestu a podle toho kupovat jízdenku. V Praze, kde jsme pěkných pár let bydleli, mě hrozně štve, že to ještě nemají. Tam se mi totiž taky stává, že jedu tramvají, přijde vzpomínka a potřeba… Číst vice »
V jedné pražské tramvaji jsem zaznamenal nálepku oznamující, že v ní lze platit kartou, z čehož usuzuju, že to nelze ve všech, takže v Praze raději kupuju papírové jízdenky..
Ano, to je pravda. Ale musíte si aktivně koupit určitou jízdenku. Nejedná se o systém, který je rozebíraný v článku a který vás sám odbaví podle vašeho „pípání“.
https://zdopravy.cz/jizdenka-koupena-kartou-v-kazde-tramvaji-dpp-zacal-s-montazi-automatu-zavede-je-i-v-autobusech-26042/
V Praze lze ve vozidle kartou zaplatit papírovou jízdenku. Systém virtuálních jízdenek pořád funguje pouze v aplikaci Lítačka, ale nijak se neliší od těch fyzických (kromě toho že je nutné ji koupit 2 minuty předem).
Jeden drobný rozdíl tam je: pokud si koupím v appce jízdenky v úhrnné hodnotě 120 Kč během 24 hodin, ta poslední bude mít prodlouženou platnost, jako kdybych si tu první koupil celodenní.
Fakt? To jsem nevěděl a líbí se mi to. Další malé plus PIDlítačce.
V Praze toto jde v úplně všech tramvajích a od letošní zimy i ve všech autobusech; ovšem ten strojek vydává papírové jízdenky, takže takové polovičaté.
Rozhodně je plus tu možnost mít, ale není to tak elegantní.
Za mně teda lepší když mi strojek vydá fyzickou jízdenku, než jen spoléhat na zelenou fajfku na displeji (a současně spoléhat na to, že ji uvidí i revizor).
To slýcháme od samého začátku, avšak praxe ukazuje, že je to naprosto nepodložená obava.
Mohl bych namítat, že zatímco papírovou jízdenku můžu vytratit, záznam v systému tam prostě bude pořád.
Před několika lety mi pan Šubrt z Ropidu vysvětloval proč to v PID nejde. Prý něco s tarify, různými dopravci a validací v autobusech, no prostě žvásty a výmluvy. Pokud vím sem také občas zavítá, tak třeba nám sdělí jak to je a bude. Když to funguje v Ostravě, Brně, Londýně a spoustě dalších měst, tak nevím proč by nemohlo v Praze.
Nejak jsem nepochopil ten Vas problem. Ja pouzivam appku, jak pisete. Zaplatim si tam treba 10 listku, a pak kdyz jednou za cas chci jet sockou, tak si jeden z tech listku aktivuji v appce. Takze to pouziji kdy chci. A jelikoz jsou v Praze listky na cas, nikoli na destinaci, tak je mi uplne jedno kam jedu. Jestli je Vas problem v tom, ze nechcete platit stejnou cenu za jednu zastavku metrem jako za 10, tak to ale neni chyba terminalu nebo appky, ale tarifu, ktery ma DPP nastaveny. I kdyby tedy mel DPP vsude terminaly pro bezkontaktni platby,… Číst vice »
Právěže vyřešilo. Musíte chápat to, že ostravský a brněnský systém po vás nechce dopředu kdy, jak a kam pojedete. Prostě jedete jak chcete a systém vás sám odbaví.
Přijedu na Karlák a leje jako z konve, tak chci skočit do busu k VFN, ale stačí mi ta jízdenka co mám? Podobnou situaci v Ostravě a Brně neřeším. Pípnu a jedu. A jestli mi systém započítá 30 minut, nebo 90 minut je mi jedno.
Nelíbí se mi systém, který je založený na nutnosti mít platební kartu, která navíc k takovému použití není vůbec určena. Na tohle by měla existovat karta, na které budou jízdenky fyzicky nahrány, aby je bylo možno zkontrolovat off-line, a nebude se spoléhat na neustálé datové přenosy a databáze.
Chápu, že se vám to nelíbí, ale myslím, že jste titěrná menšina.
Nevím jak chcete provést bezkontaktní platbu bez platební karty či jejího ekvivalentu. To o čem je řeč, je že místo volby jízdného vám ho po dni spočítá systém sám, o víc se nemusíte starat. Četl jste ten článek vůbec nebo jen reagujete dle Pavlova na spojení platební karta a MHD?
Jako v Londýně. Buď máte Oyster card, v podstatě takovou předplacenou kartu, nebo použijete platební kartu (jde i ta v mobilu nebo hodinkách).
Ale vždyť to právě je. Ten koncept je výborný. Ukaž mi někoho, kdo jezdí MHD a zároveň nemá kartu. A vynech ty, kteří mají časový kupón a nemusí si při každé jízdě pípnout.
Tím byste se sám připravil o výpočet jízdného ve Váš prospěch.
Na prepravu dinosaru v prepravim radu stejne neni tarif, tak snad ta karta nebude takovy problem.
Duchodci a mali deti jezdi zadarmo vsude, tak s nimi nebude problem.
Kartu snad maji uz i bezdaci.
Toto je budoucnost MHD, nebo alespoň krátkodobých jízdenek. Ne čipové karty, ne appky, ale chytré odbavení ve vozidle.
Teď jsme cestovali po severských městech a ač třeba v Helsinkách je nákup přes appku relativně snadný, systém pípni a jeď v Turku je mnohem komfortnější. Stockholm chce do jara opustit čipové karty a přejít pouze na toto.
Jediná škoda, že PID se proti tomuto mentálně obrnil a nechce připustit, že by to mohlo fungovat. PID Lítačka je dobrá, ale toto je lepší.
Jenže to předpokládá, že platební kartu má a používá každý.
Což je z 99% pravda. To zbylé 1% si koupí čipovku, či jak se tomu říká.
Zatím se dá i na papírovou jízdenku, ale je skoro zázrak někoho s ní vidět. Buďto mají lidé časovou z předprodeje, nebo pípají kartou/hodinkama/batohem/doplňte si
Batohem, nebo kabelkou. Viz „mamka pípla“ 😀
https://www.youtube.com/watch?v=uSYp3v_dpH0
…..to je „materiál “ 😃
…jinak jsem viděl ještě ledvinkou, bundou, rukávem, taškou a dokonce kufrem na kolečkách to 2 slečny daly 😃
Což zrovna v tom Švédsku nebo Finsku je pravda a není důvod, proč by u nás nemohlo být.
Ale i tak – Ostrava i Londýn ukazují, že to jde řešit kreditem pro staromilce.
V Ostravě to kreditem lze jen s tisíci podmínkami. Napřed se udělalo IDS, a potom kreditky které platí jen u tyrkysových…. Stejně tak nelze samostatně doplatit zavazadlo, když už jinou jízdenku máte…. (Třeba kolo….) Takže bomba super echt. Párkrát vás naštvou, a pak i ti otrlejsi přestoupí na auto, a mají klid (jako já)
Stockholm určite čipové karty neopúšťa, keďže necelý rok dozadu uviedol ich novú generáciu 🙂 Končí platnosť starých Access kariet, ale teda nahradené sú novými zelenými SL kartami.
Ten systém se mně líbí, ale má jednu past. Pokud se něco zabrzdí v systému, tak nemáte jak prokázat, že nejedete načerno. Stalo se mi to jenom jednou – v Brně jsem si v autobuse MHD koupil lístek na zóny 100,101,310,320,330, ale v účtu provázaném s kartou se mi v eshopu jízdenka neobjevila. Na nádraží jsem požádal průvodčí o ověření, jestli mám lístek a nic tam nebylo. Tak jsem si koupil další přes Poseidon. Když jsem se cca po dvou hodinách podíval doma, tak lístek koupený „pípnutím“ se „už“ objevil, ale to už mi bylo jaksi k ničemu.
To je jednoduché: Bankovní výpis je důkazem toho, že jste načerno nejel. A musel byste narazit na opravdu echt velké jelito, aby ono neuznalo, že zpoždění vzniklo mezi jejich strojkem a jejich smluvním partnerem, nad čímž vy nemáte kontrolu.
To len v prípade ak autobus skôr či neskôr údaje pošle. Ja som si asi mesiac dozadu u DPMB kupoval doplatok na nejaké zóny navyše. Keď som si pred výstupom pozeral na validátore dokedy mi to platí, zistil som že mi to nepíše žiadne platné lístky. Pozrel som sa do e-shopu, tam nebol tiež – a nie je dodnes. Skrátka vozidlo bolo zdá sa offline a údaje sa už nikdy nezosynchronizovali. Záznam o kúpe lístka skrátka neexistuje, ani nikdy existovať nebude, hoci pred výstupom som to skúsil na validátore zadať ešte raz a som si na milión percent istý že… Číst vice »
dopravním firmám se nedůřuje a revizor velice rád hledá cokoli aby mohl dát pokutu…
Podobny ,,problem,, zazivam na 011 s kratkodobou jizdenkou PID koupenou v apce. 3/4 roku tady nejel osobni vlak vcas. Normalne mi jizdenka na 30 min staci na vlak i 3 zastavky busu . Cas urceny pro jizdu skoncil kdyz jsme stali u velimy v polich a jizdenka beze stopy z telefonu zmizi. A kdyz prisel pruvodci , udelal ze mne pred cestujicimi cerneho pasazera , vykrikoval , ze ho daňovy doklad nezajima , ze tam neni dukaz kdy byla jizdenka aktivovana. Takze misto omluvy ze maji zpozdeni a ze bus ujel a musim dale jit pesky jsem byl pokutovan. Tato… Číst vice »
Jakou appku používáte? V Lítačce je záložka Historie jízdenek.
Ten způsob je tak snadný, že to bez zaškolování zvládne i pologramotná opice – tedy i já. 😆 Síť MHD má Brno rozsáhlou, ani si nevybavuju, kdy jsem jel naposledy na papírovou. Automaty na jízdenky už člověk vůbec neřeší. Na účtu jsem zatím nikdy nenašel chybu ve stržené částce. Kontrola revizorem je velmi rychlá, až mně to překvapilo. Na druhou je extrémně návykový, po návratu do Otrokovic jsem cestou do Zlína už třikrát přiložil batoh než mi došlo, že tudy cesta nevede…. Tudíž jsem vystoupil, koupil jízdenku v automatu a dalším trajflem pokračoval normálně s platnou jízdenkou. Baťa by se… Číst vice »
Ten systém nefunguje dobře a není spolehlivý. Osobně se o tom přesvědčil i člověk, který je v DPMB spravuje. Nástup nebo výstup se mi podaří někdy až na třetí pokus.
Uvažuju přejít na papírové jízdenky.
Nikdy jsem s tím neměl problém, a to používám kartu, Apple pay i Garmin pay a vždy to fungovalo bezvadně…
Ani já neměl nikdy problém. Navíc oceňuji, že pípnout VÝSTUP lze ještě za jízdy a tudíž se netvoří fronty u dveří. A další výhodou je fakt, že mi „to samo“ spočítá jízdné tak, abych platil míň. V dnešním světě milionů tarifů a pásem je tohle asi uživatelsky vůbec nejpřívětivější způsob.
Myšlenka je samozřejmě dobrá, ale technické provedení dost hapruje.
Nemůže být problém ve Vaší platební kartě? Všechny nejsou stejné, s tou minulou jsem měl občas problém při placení v hospodě.
Karta je v pořádku, ale mobilem to nejde. To je systémová chyba
Otázka zní kolik toho v tom mobilu máte puštěného. Protože to může být klasická chyba x karet nebo cokoliv vysílajícího najednou. Nebo může banka brát platby v MHD jako typ platby, který nemáte v mobilu aktivovaný.
Já ano a nejsem sám.
Taky jsem si nevšiml toho, že někdo nějak houfně opakovaně pípal a nešlo to. Zato běhání s lístkem od strojku ke strojku pamatuju jako docela častou věc.
My to máme v Ostravě tak 7 roku a vše jede na 100%. Dokonce již nemáme tak 3 roky papírové jízdenky. Brno objevuje Ameriku, gratuluji.
Na rozdíl od Ostravy to v Brně ale platí na celý kraj, v brněnské tram si mužu takhle koupit jizdenku až do Hodonína, kdežto u vás si člověk musí jak hotentot kupovat jízdenku na xkrát, když pak pokračuje dál do regionu
Vím, ten ostravský systém je daleko lepší.
Ano, platí jen u tyrkysových, když máte přestup na někoho jiného, tak zaplať znovu
prý funguje, než ty strojky přečtou odisku nebo kartu uplyne spoustu času, ve večerních hodinách to dost zdržuje odbavení…
Přátelé, nechci vám kazit radost z mínusů, ale on ten systém opravdu nefunguje. Vytáhl jsem si člověka z DPMB, který se o tenhle systém stará, projeli jsme polovinu Brna a sám viděl, že to prostě nefunguje na první dobrou. Vyzkoušel i svoji kartu a a svůj telefon, poznal, že si ten systém dělá, co chce. Jednou je to karta odebraná příliš rychle, pak je to hláška, že odbavení už proběhlo. Natočil si naše počínání na video a zaslal výrobci terminálů.
Na výsledky zatím čekám. Takže mě nezkoušejte ani náznakem přesvědčit, že to funguje. Na to si najděte jiného hejla. 🙂
Ne to je rukama. Funguje to dobře. Jen když jste moc hrrr, tak to hlásí chybu. Prostě tu kartu tam nenecháte dost dlouho. Na druhý klidný pokus vám to normálně načte. Navíc to okamžitě víte, není problém přiložit podruhé. Viděl jsem to u pár lidí, jiným to fungovalo bezvadně. Tak je to buď rukama nebo vás to nemá rádo… 😉
Není to rukama. 🙂 Dělám to jako všichni ostatní.
Video má výrobce, nemotornost uživatele se neprokázala, to bych byl poučen už od DPMB. Takže ti nezbývá nic jiného než uznat vadu výrobku, který nebere platbu mobilem.
Takže všichni to zaplatí normálně jenom vám to nejde, někdo z dopravního podniku s vama celý den jezdil a točil si video.
Hele běžte si dělat prdel z plastelíny.
Mimochodem moje banka chce po určité částce zaplacenou kartou zadat PIN jinak nepovolí jakoukoli bezkontaktní platbu, proto sebou vozím pro zichr jednu papírovou jízdenku.
A netahám kvůli tomu někoho aby si točil že neumím zaplatit.
Péťo, jak jsem psal, tak nejsem sám. Podobně se to nepovedlo ani tomu zaměstnanci z DPMB.
Prdel bych si udělal z tebe, ale tohle je bez legrace, hošánku.
Pokud ten přístroj neumí vzít platby mobilem, které prezentuje, pak je to špatně a naopak si to zásah výrobce žádá. V ostatních případech ten problém nemám, tak tady ze sebe nedělej chytrého. 🙂
Ale Róbo, copak to žvaníte? To, že jste jeden z x milionů uživatelů, kteří ten systém normálně využili a využívají, kterému to “nefunguje” (jak už tu někdo psal, je to rukama) znamená, že je to chyba systému? Ale notak.
Ano, Róbo, znamená. 🙂
Rukama? Ale no tak! 😀
Pouzivam tento system temer denne v ruznych linkach s ruznymi vozy a ruznymi kartami. Vyse uvedene jsem nezazil ani jednou.
Ale samozrejme nevylucuji, ze problem muze nastat. Ostatne krajske pokladny v autobusech si sem tam s kartami taky delaji, co chteji. Rozumejme – nekdy se platba povede, nekdy ne.
Zlatá anonymní dlouhá jízdenka za 156Kč, Když mi selhala aplikace, vybil se mobil, podotýkám, že kartu opravdu používat nechci, tak mi jízdenka vždy posloužila jako rychlé řešení pro cestování celou jižní Moravou. Aplikace je na návazné spoje, např. Kuřim > Krumvíř na nic, možná jen že se dovím, kolik je to zón… Ale nedovolí mi cestovat spojem, který já chci.
A o Ústí nad Labem, kde je tento systém zaveden déle a před nějakou dobou dopravní podnik vydal tiskovku, žádný článek nebude?
Informace na stránkách DPMUL v sekci tiskové zprávy se hledají dost špatně. https://www.dpmul.cz/index.php?cat=64
Slušné retro.
Předpokládám že alespoň RSS nebo newsletter také nevedou.
Některé tiskové zprávy jsou zde: https://dpmul.cz/index.php?art=4817
Každopádně to nic nemění na tom , že je ten web celý nepřehledný.
No dpmul by rozhodně potřeboval nové stránky 🙂