V Brně letos skončí pravidelný provoz tramvají K2, jezdí poslední kus
Brněnská tramvaj Tatra K2 v zastávce Hlavní nádraží. Foto: PatrikPaprika / Wikimedia Commons
K vyřazení má dojít ve druhém pololetí.
K vyřazení má dojít ve druhém pololetí.
Neslibovali to už loni?
https://zdopravy.cz/brno-konci-s-dvema-typy-trolejbusu-letos-vyradi-i-tramvaje-k2-a-autobusy-karosa-139702/
Ono je to trochu sporný. K vyřazení zatím nedošlo, ale od loňského jara je 1080 vypravována víceméně akorát na zálohu, takže běžný cestující ji potká jen hodně sporadicky.
Konečne.
Pekný kus techniky, ale chýbať mi fakt nebude.
Mně teda bude, nikde se nestojí tak pohodlně jako vzadu v těchto šalinách 🙂 tam to zábradlíčko je v pro mně ideální výšce 🙂
Něco těchto tramvají by mohli odebrat v Mostě aLitvínově.
Odkud ?
Když vidím tu K2, proč se neprosadily K5, když je to použitelnější než K2? V Praze do Motola, i jiná města by je jistě uživila. Dopravovat přednesl zajímavou myšlenku na výrobu makety v Praze 👍
V Brně je teď právě nahrazují obdobné EVO2.
Ale proč ČKD nevyrábělo ty K5, když už je jednou vyvinuli a vyrobili. Byť jen vývoz
Kam ? U nás se uplatnily stěží K2, Rusko K2 polikvidovalo vcelku brzy a z východního bloku K2 brala jen Jugoslávie. A vývoz na západ byl silně mimo.
K5 – jako Káhira? Tehdy všichni odběratelé tramvají Tatra byli zařízeni na provoz jednosměrných vozů. Káhira byla jednorázovka, pokračování vyloučeno z politických důvodů.
Další poptávka po obousměrných vozech přišla až o pár let později z Budapešti, tam by ale K5 nevycházely kapacitně, takže tam pak jezdily T5 ve dvojicích a trojicích.
No, K5 měl na rozdíl od K2 měly mnohočloenné řízení. Takže v Budapešti bývaly mohly jezdit ve dvojicích.
To jsem nevěděl.
V té době už byly K5 5 mimo výrobu. Měla se rozjíždět nová řada vozidel T5xx .
Ale v době výroby byly potřeba do Motola. Tedy spíše „potřeba“, protože se jen minimálně trať zkrátila. Ale obousměrné vozy se při výluce hodí vždy. Navíc to byla ještě doba, kdy to ještě za něco stálo a ještě se něco dalo vyrobit.
Mimochodem, proč se vlastně místo dobihajicich T3 do Prahy nedodaly T5? Kapacita závodu?
Praha je nejspíš nekoupila z úplně stejnýho důvodu, jako K2. nehnanej střed a menší kapacita proti dvojčeti, přitom ne až o tolik nižší cena.
Kaliforňany přišly do ČR asi v roce 1995, takže obousměrné tramvaje v diskutované době neměly v ČSSR využití.
Teď bych kecal dobu,ale jeden čas byly instalovány pevné přejezdy jako u ND či Hlavní nádraží.
Ten nehnaný střední podvozek jsem zapomněl, takže je to jasné, proč.
Ovšem, díky tomu mnohočlenu měla K5 palubní síť zesílenou na 48V. Takže z už tak atypické K2 (dvojčinný zrychlovač, střední podvozek s kotoučovou brzdou a bez motorů, odlišný rám a konstrukce karoserií…) vznikl ještě větší atyp.
Praha nechtěla ani K2 kvůli bezmotorovému střednímu podvozku. Úvahy o K5 pro Liberec skončily na požadavku, aby tramvaj byla schopná do stoupání odtlačit další tramvaj stejného typu.
Bola K5 ponúkaná pre „domáci“ trh? Pokiaľ viem, tak „exportné“ typy sa pre domáce podniky neponúkali. Prečo? Politika.
V článku je uvedeno, že končí ve druhém čtvrtletí i pololetí. Prosím o upřesnění
Pololetí, pardon.
Je to trochu nostalgie. V pravidelném provozu už ale nemá co dělat.
Náhodou i v normálním provozu jsou pohodlněší než „vysokohorské“ T6. Ale v plánu se to už celkově schyluje k tomu, že nejpozději za 5 let by všechny běžné tramvaje měly mít nějakou nízkopodlažnost.
To budou jezdit soupravy T6 – LF1? Nebo jak toho chtějí dosáhnout, když jediná vysoutěžená věc je opce na draky a 40T?
Brno má opci na 45T, 40T jezdí v Plzni
Jasné, díky za upřesnění. Každopádně ty opce stačit na náhradu všech T3/6 nebudou, ne? Chystá se snad nějaká další zakázka?
Když už, tak LF1 dopředu, ale T6 prostě nechat dožít a vyřadit. Morálně jsou za zenitem už dávno.
No prakticky vlastně už od doby, kdy byly vyrobeny. Experiment s RT6 z dílny ČKD toho času bohužel příliš zdařilý nebyl, takže následky této doby ve formě stále provozních vozidel s vysokou podlahou neseme dodnes. Ještě že se alespoň relativně snadno daly upravit ty KT8, byť jejich přeřazení do kategorie nízkopodlažních vozů včetně garantovaných odjezdů v jízdních řádech by asi nejlépe vystihlo známé rčení „vlk se nažral a koza zůstala celá“. Ale je pravda, že před těmi zhruba 20 lety, kdy se ty RN2 začaly dělat, i tohle byl v kontextu stavu tehdejšího vozového parku poměrně velký krok vpřed.
„máme jednu ve flotile našich retrovozidel“
Měli by si zachovat i tu poslední provozní – lepší mít dvě, než jen jednu: „jistota je kulomet“.
Jedna je v TMB a furt tu zavazí K3 a pivní šalina …
Kdo to zaplatí?
Když už zachovávat, tak K2R ve standardním nikoliv restauračním provedení…
„máme jednu ve flotile našich retrovozidel“
To je o jednu viac ako potrebujú. Zas netreba prežívať ten sentiment. Je to dopravný podnik, nie technické múzeum.
Souhlasím, nicméně vzhledem k dlouhodobé podfinancovanosti TMB, zejména pak odnože dopravních prostředků, jsme tak nějak rádi, že se místní dopravní podnik do této situace vložil svojí akcí retrovozidel, protože se obávám, že by nebylo nic – vozidla v Líšeňském depozitáři TMB jsou tak nějak prakticky odsouzena dožít ve stavu, v jakém jsou (nejen) dnes, resp. mnohdy ve stavu, v jakém byla do TMB předána. Důvody, proč tomu tak je, o těch nechci polemizovat, proslýchá se mnohé, nejsem od zdroje, relevantní závěry si tedy nemohu udělat. Ale při příležitosti psaní tohoto příspěvku mne napadlo, že by to mohl být zajímavý podcast… Číst vice »
A nebylo jich 132?
1001 – 1132 ?
135 je správně. Evidenční čísla 1024, 1046 a 1105 byly obsazeny dvakrát.
Na jednu stranu Vás nesmírně obdivuju, na druhou stranu mě děsíte, že máte takovýto rozsah vědomostí 😀