V Brně krátkodobě odstavili nové tramvaje EVO2 kvůli bludným proudům, již se vrátily do provozu
Tramvaj EVO2 pro DPMB ve speciálním polepu. Foto: DPMB
Dopravní podnik města Brna na několik týdnů vyřadil z provozu nové tramvaje EVO2. Důvodem jsou drobné hodnoty vířivých či bludných
V tom, že si to hoši sestavili na koleni jsem spatřoval riziko od počátku = co se stane v takovýto problém? Nikomu na servis to nemůžou dovést, musí si opět poradit sami…
A když to smontuje „fabrika“, je to lepší? Viz olomoucké nebrzdící EVO…
Pořád za to odpovídá výrobce za dokumentaci takže pokud je chybná dokumentace vlivem odlišné výzbroje tak je to pořád chyba výrobce a nevšiml jsem si že by na Variich a Evech byl značek DPMB místo TWT
https://zdopravy.cz/ryanair-obnovil-pravidelny-provoz-v-pardubicich-zacal-letat-do-alicante-53179/#comment-301990
Jedná se o vězeňskou tramvaj ? Připomíná to vězeňské autobusy, kde není žádoucí, aby přepravované osoby neviděly ven.
“Dračí polepy” byly jen na uvedení, teď už nemá žádná brněnská EVO2 přelepená okna
To není až tak pravda. Polep byl skutečně odstraněn z vozu 1822, nicméně 1823 jej stále má a bude jej mít do konce životnosti fólie.
„není žádoucí, aby přepravované osoby neviděly ven.“
V tom případě ale není polep oken žádoucí.
Pokud tou tramvají stěžovatel jel a není to jen hrdinný gaučový komentátor, tak ví, že polepy jsou perforované a je zkrz ně ven vidět docela dobře. Funguje to na podobném principu jako záclony v oknech. Dovnitř vidět není, ale ven ano …
Přijde mi, že pojem bludné proudy -vizte nadpis- je (spíš než u vozidel) u zpětné cesty v zemi. Chytá se vodivých podzemních konstrukcí, potrubí, atd; a v anodické oblasti „žere“ jejich materiál a musí se mu uměle dávat „k sežrání“ obětní elektrody. A Brno, které má mínus v troleji, je na bludné proudy dost specifické
To minus v troleji bylo, pokud je mi známo, motivováno snahou o snížení koroze bludnymi proudy. Ale netuším, jestli tento předpoklad funguje i v praxi.
Na Wikipedii je popsáno, jak by to mělo teoreticky fungovat: https://cs.wikipedia.org/wiki/Bludn%C3%BD_proud
Ale jestli se to projeví i v praxi…
A pokud mi je známo, mínus pól v troleji mají snad všechna města, kde je provozována tramvajová doprava. Popisovaný problém v článku souvisí s něčím úplně jiným-korozí ložisek asynchronních trakčních motorů vlivem nesymetrie napětí z trakčních střídačů.
No nevím jak je to ve světě ale minimálně v ČR převládá kladný pól v troleji (Liberec/Jablonec, Most/Litvínov, Olomouc, Plzeň a Praha) zatím mínus pól je jen ve dvou městech (Brno a Ostrava)
Což je v podstatě zkreslení sinusovky stejnosměrnou složku, která se tam kromě vyšších harmonických vyskytuje.
Vždyť to je jedno, bludný proud je proud, který bloudí jinudy, než jak jsme nachystali cestu. A v podstatě je to jedno jestli zprava doleva, nebo obráceně. V zapojení motorů nebo jejich uchycení musela být nějaká závada nebo opomenutí, a tak se to vracelo přes ložiska. Ještě, že na to přišli včas. Jsou odstrašující případy, že při opravě závěsu traktoru uchytili mínus na přední část traktoru a vařili (ss proud) vzadu. A už neodjeli, provařili ložiska.
Dopravní ředitel se jmenuje Seitl, jednou to máte správně, jednou píšetge Seidl.
nešly by nasadit motory s izolovaným ložistem? My takhle řešili ložiskový proudy…
Je to složitější, zato ale dražší řešení. Jestliže to opravili jinak, tak je to řešení navíc zbytečné.
U nás motor s izolovaným ložiskem vyjde většinou líp, než třeba sinusový filtr za měnič, páč ten filtr sežere část výkunu a musí se kvůli tomu dát „o číslo“ vtětší menič.
otázka je jesti má ona šalina asynchronní motory, nebo DC stroje.
DC motory se do nových vozidel MHD snad už 25 let nedávají, jen u rekonstrukcí se někdy ponechají stávající. Střídavé nemusí být nutně asynchronní, taková ForCity má synchronní s permanentními magnety, aby byly malé a vhodnější pro nižší otáčky. Jinak ale souhlasím s tím, že izolované ložisko (asi provedené jako izolační vrstva kolem celého ložiska) by mi tady dávalo smysl. A na straně měniče bych zase nesahal pro tyto výkony k sinusovému filtru, měla by pomoct nějaká jednoduchá výstupní tlumivka (du/dt filtr).