Doprava ve městě Tramvaje

V Brně krátkodobě odstavili nové tramvaje EVO2 kvůli bludným proudům, již se vrátily do provozu

Tramvaj EVO2 pro DPMB ve speciálním polepu. Foto: DPMB
Tramvaj EVO2 pro DPMB ve speciálním polepu. Foto: DPMB

Dopravní podnik města Brna na několik týdnů vyřadil z provozu nové tramvaje EVO2. Důvodem jsou drobné hodnoty vířivých či bludných proudů v motorech.

„Situace již byla vyřešena úpravou zapojení, aby se těmto jevům předešlo,“ řekl Jan Seitl, dopravní ředitel DPMB. Podle něj neměl tento jev jakýkoliv vliv na bezpečnost provozu a cestující.

„Spíše by při odkládání řešení tohoto problému hrozilo, že by došlo k většímu poškození ložisek. Zmíněnou úpravu zapojení tak vnímáme jako ‚ladění‘ nové techniky,“ vysvětlil Seitl. Podle něj budou vyjíždět všechny nové tramvaje již s novým zapojením.

O problémech s tramvajemi informoval jako první facebookový profil Tramvaje v České republice.

Brno – Problémy u vozů EVO2 🔴 Kvůli závadám ložisek trakčních motorů byly v první polovině června staženy z provozu…

Posted by Tramvaje v České republice on Thursday, July 2, 2020

Tramvaje kompletují zaměstnanci Dopravního podniku města Brna v ústředních dílnách, stavebnici dodávají Krnovské opravny a strojírny. Celkem se vozový park dopravce rozroste do roku 2024 o 41 těchto strojů, projekt má hodnotu 1,3 miliardy korun.

Nové tramvaje jsou nízkopodlažní, klimatizované, s USB zásuvkami a Wi-Fi. Nahradí tramvaje typu K2, budou vypravovány v pracovních dnech nejčastěji na linkách 4 a 10. Výzbroj je od Cegelec Praha. Jde o první klimatizované tramvaje v Brně.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Liboros

V tom, že si to hoši sestavili na koleni jsem spatřoval riziko od počátku = co se stane v takovýto problém? Nikomu na servis to nemůžou dovést, musí si opět poradit sami…

jva

A když to smontuje „fabrika“, je to lepší? Viz olomoucké nebrzdící EVO…

Luděk

Pořád za to odpovídá výrobce za dokumentaci takže pokud je chybná dokumentace vlivem odlišné výzbroje tak je to pořád chyba výrobce a nevšiml jsem si že by na Variich a Evech byl značek DPMB místo TWT

Martin

Jedná se o vězeňskou tramvaj ? Připomíná to vězeňské autobusy, kde není žádoucí, aby přepravované osoby neviděly ven.

Luke

“Dračí polepy” byly jen na uvedení, teď už nemá žádná brněnská EVO2 přelepená okna

Ondra

To není až tak pravda. Polep byl skutečně odstraněn z vozu 1822, nicméně 1823 jej stále má a bude jej mít do konce životnosti fólie.

Jiří Kocurek

„není žádoucí, aby přepravované osoby neviděly ven.“

V tom případě ale není polep oken žádoucí.

Benday

Pokud tou tramvají stěžovatel jel a není to jen hrdinný gaučový komentátor, tak ví, že polepy jsou perforované a je zkrz ně ven vidět docela dobře. Funguje to na podobném principu jako záclony v oknech. Dovnitř vidět není, ale ven ano …

Sinep Anigav

Přijde mi, že pojem bludné proudy -vizte nadpis- je (spíš než u vozidel) u zpětné cesty v zemi. Chytá se vodivých podzemních konstrukcí, potrubí, atd; a v anodické oblasti „žere“ jejich materiál a musí se mu uměle dávat „k sežrání“ obětní elektrody. A Brno, které má mínus v troleji, je na bludné proudy dost specifické

Kubrt

To minus v troleji bylo, pokud je mi známo, motivováno snahou o snížení koroze bludnymi proudy. Ale netuším, jestli tento předpoklad funguje i v praxi.

Pezos

Na Wikipedii je popsáno, jak by to mělo teoreticky fungovat: https://cs.wikipedia.org/wiki/Bludn%C3%BD_proud

Ale jestli se to projeví i v praxi…

IGCT

A pokud mi je známo, mínus pól v troleji mají snad všechna města, kde je provozována tramvajová doprava. Popisovaný problém v článku souvisí s něčím úplně jiným-korozí ložisek asynchronních trakčních motorů vlivem nesymetrie napětí z trakčních střídačů.

Luděk

No nevím jak je to ve světě ale minimálně v ČR převládá kladný pól v troleji (Liberec/Jablonec, Most/Litvínov, Olomouc, Plzeň a Praha) zatím mínus pól je jen ve dvou městech (Brno a Ostrava)

Zdendik

Což je v podstatě zkreslení sinusovky stejnosměrnou složku, která se tam kromě vyšších harmonických vyskytuje.

Zdendik

Vždyť to je jedno, bludný proud je proud, který bloudí jinudy, než jak jsme nachystali cestu. A v podstatě je to jedno jestli zprava doleva, nebo obráceně. V zapojení motorů nebo jejich uchycení musela být nějaká závada nebo opomenutí, a tak se to vracelo přes ložiska. Ještě, že na to přišli včas. Jsou odstrašující případy, že při opravě závěsu traktoru uchytili mínus na přední část traktoru a vařili (ss proud) vzadu. A už neodjeli, provařili ložiska.

Tomáš Gottschalk

Dopravní ředitel se jmenuje Seitl, jednou to máte správně, jednou píšetge Seidl.

Dalibor

nešly by nasadit motory s izolovaným ložistem? My takhle řešili ložiskový proudy…

Jiří Kocurek

Je to složitější, zato ale dražší řešení. Jestliže to opravili jinak, tak je to řešení navíc zbytečné.

Dalibor

U nás motor s izolovaným ložiskem vyjde většinou líp, než třeba sinusový filtr za měnič, páč ten filtr sežere část výkunu a musí se kvůli tomu dát „o číslo“ vtětší menič.

Dalibor

otázka je jesti má ona šalina asynchronní motory, nebo DC stroje.

Twix

DC motory se do nových vozidel MHD snad už 25 let nedávají, jen u rekonstrukcí se někdy ponechají stávající. Střídavé nemusí být nutně asynchronní, taková ForCity má synchronní s permanentními magnety, aby byly malé a vhodnější pro nižší otáčky. Jinak ale souhlasím s tím, že izolované ložisko (asi provedené jako izolační vrstva kolem celého ložiska) by mi tady dávalo smysl. A na straně měniče bych zase nesahal pro tyto výkony k sinusovému filtru, měla by pomoct nějaká jednoduchá výstupní tlumivka (du/dt filtr).