- Silnice •
- Infrastruktura •
- Město •
- Automobily
V Břeclavi poprvé v Česku testují semafory s blikající zelenou
Břeclav, upozornění na blikající semafor. Pramen: FB - Město Břeclav.
Blikající zelená, která řidiče upozorňuje na končící zelenou před přepnutím na oranžovou a červenou, se v tomto a příštím týdnu
No, nechcem rýpať, ale českí dopravní inžinieri majú vzácny talent inšpirovať sa cudzími chybami. Niežeby sme na Slovensku tiež neboli majstri v tejto disciplíne, ale predsa, je to o jeden level nižšie. My sme takôto zaviedli pred 10 rokmi, len aby sme prišli na to, že je to blbosť jak voda v koši. Ak chce niekto niečo skúmať, stačilo sa prísť opýtať. Pretože zákonitý výsledok blikajúcej zelenej, ktorá nemá priradený nijaký zvláštny význam – v Rakúsku blikajúca zelená znamená niečo iné ako neprerušovaná zelená! – je ten, že blikajúcu zelenú 85% vodičov chápe ako „pridaj.“ No, nevyšlo to, tak teraz… Číst vice »
Loučící se zelená není špatný nápad, zvláště pro těžší vozidla. Ale očekávám, že nejeden řidič to pochopí jako pobídku k „rally stylu“, tedy spíše šlápne na plyn, aby to ještě projel. 🙂
No skvělý. 30 let od revoluce. A pak, že u nás nic nejde. Opak je pravdou:)
Mnohem lepší než blikání zelené je číslo zobrazující sekundy do změny signálu.
Co na tom chtějí vyzkoumat? To jako v Břeclavi jezdí jiná auta než ve Vídni, jsou tam jiné reakční doby, brzdné dráhy,…
Jestli to zavést nebo ne je čistě politická otázka, co se stane po zavedení viz jiné město, CDV zjistí prd.
Přemýšlím, zda by nebylo lepší (tam kde není odpočítávání), aby těch 5s před změnou spíše k té zelené (ideálně i červené) nezačala blikat „žlutá/oranžová“, poté samotná oranžová a nakonec poslední barva.
Příklad: svítí zelená, přidá se k ní blikající „žlutá/oranžová“*), zhasnutí zelené, pouze oranžová po danou dobu a nakonec červená. Shodně při opačné změně barev.
Třeba by se „výzkumem“ zjistilo, že je možné zkrátit „žlutou/oranžovou“ fázi (při změně na červenou). Optimální řešení sjednotit v celé EU.
*) a to např. 6 rychlými probliknutími během 3s, poté na 2s 4 probliknutí delší (případně 3+2). Variant je nekonečně.
Každé zbytečné prodlužování přechodu je špatně protože omezuje schopnosti dynamického řízení reagovat na potřeby provozu. 5 vteřin je z pohledu řízení provozu na SSZ strašně dlouhá doba, tím spíš že by těch 5 vteřin bylo minimálně 2x za cyklus podle tvaru křižovatky – denní plány mají obvykle 80-120s, (noční plány o délce třeba 60s by nebyly možné).
Chcete jezdit nebo stát v kolonách i tam kde by být nemusely?
https://zdopravy.cz/zelena-vlna-se-nekona-vysoke-myto-ma-inteligentni-semafory-kolony-ale-nezmizely-33344/
sjednotit v celé EU
kde proboha žijete 🙂
Tady se řeší objevování ameriky. Blikání zelené prostě signalizuje, že za pár sekund bude oranžová. Ve vyspělých křižovatkových systémech je vedle semaforu čílo s sekundách, kdy dojde ke změně. Prostě informace pro řidiče. Žádná další povinnost z toho neplyne. Reakce řidiče může být hele za chíli bude oranžová to už nezvládnu projet. Stejně jako hele za chvíli bude oranžová, to ještě vyjde. Nehledejte za tím niuc jinýho. Prostě je to „výstraha, za chvíli bude oranžová“ stejně jako oranžová je „výstraha, za chvíli bude změna stavu na červená (nebo zelená z druhé strany sekvence)“
Člověče, vy jste nikdy nebyl v Rakousku, že ne? Oni oranžovou nemají (resp. mají na zlomek vteřiny) mají jen blikající zelenou a červenou.
Oranžovou mají stejnou jako my, normální.
no barvou jo, trváním nikoliv 😀
Měřil jsem to na stopkách dnes, na 2 semaforech v okolí Lince, zelená bliká cca 3,5 vteřiny a žlutá minimálně 2,5 vteřiny, déle jsem ji nikdy neměl v záběru kamery.
Ehm, myslel jsem, že řešíme semafor v Břeclavi a my řešíme Rakousko??? Ajta krajta toho jsem si nevšim. Nehledě k tomu, že jak jsem byl onehdy ve Vídni tak tam měli trojbarevný semafory jako u nás. Leda že bych měl halucinace. Zelená bilkala chvílu před tím, než klapla oranžová a po oranžový klapla červená. Asi jsem byl ve Vídni která není v Rakousku. To víte člověk někde blbě odbočí a hnedle je jinde než chtěl bejt. Naštestí v tý Vídni kde jsem byl (a nebylo to v Rakousku, páč tam měli na semaforech oranžovou a to v Rakousku přece nemaj)… Číst vice »
Tady je hlavně důležitá ta osvěta, což by s dít mělo a místo řešení kravin v televizních novinách jestli Smetana má být Smetana nebo Smetanová, by určitě bylo užitečnější pouštět spot, který by problematiku nového značení objasnoval.
No co se smetany tejče, já radeji šlehačku. Anebo Bedřicha, ten psal pěknou muziku.
Ve vyspělých systémech funguje dynamické řízení které reaguje na potřeby provozu a tedy nelze předpovědět za jak dlouho dojde ke změně. Odpočítávání vrací řízení dopravy asi tak 50 let zpátky.
A kdo říká, že kolem Břeclavi je vyspělý stát? Nic takového v článku nepíšou a to jsem se koukal velmi pozorně.
On reagoval na váš příspěvek že „Ve vyspělých křižovatkových systémech je vedle semaforu čílo s sekundách, kdy dojde ke změně“ a má naprostostou pravdu. U dynamického řízení s prodlužováním zelené obvykle na hlavní podle aktuálního provozu nelze předpovědět kdy ta zelená skončí, je stanovená jen její maximální délka a pokud se v dopravním proudu vyskytne větší mezera mezi vozidly (může se používat třeba 3 s = cca 40m ), tak skočí žlutá a červená… takže odpočítávání je nepoužitelné.. Naopak odpočítávání se používá hodně na východě (postsovětské země), kde mají pevné signální plány a tedy rozhodně nelze mluvit o vyspělém křižovatkovém… Číst vice »
jsem přesvědčen, že dynamicky řízená křižovatka algoritměš upravuje NÁSLEDUJÍCÍ periodu, která nastane po ukončení stávajícího cyklu. Aspoň ten systém, který znám já. Tj lze velmi jednoduše počítat čas do konce tohoto cyklu. Snadno to nejde (ale je to technicky možné i zde) udělat u křižovatky, která je trvale (staticky) v režimu průjezd pro hlavní směr (trvalá zelená), kdy se tento ukončuje detekcí vozudla z vedlejšího směru ke křižovatce se blížídcího (tem je trvalé červená). teprv detekce tohoto vozudla spustí sekvensi „přehození zelevých“ (například křižovatka Husopeče nad bečvou, křižování hlavní (35) s místní komunikací (nádražní)
Ad „Ve vyspělých křižovatkových systémech je vedle semaforu čílo s sekundách, kdy dojde ke změně“
Na Kube a na Slovensku.
Normálně uvažující člověk pochopí, že pokud se k tomuto semaforu bude blížit a na něm se rozbliká zelená tak ční věci nezbytné pro zastavení vozidla. Bohužel blbec o tom bude polemizovat.
Dobře víte, že Vaše chování před semaforem je dáno určitými návyky, které jste si v prvních letech jezdění osvojil. Taky na oranžovou na pár metrech nezadupnete brzdu…dobře víte, kdy to ještě projet a kdy už brzdit…mezi blikající zelenou a oranžovou teoreticky není rozdíl. V praxi jsem ale malý rozdíl vypozoroval. Oranžová je jasná, kdežto zhasnutá zelená není tak jasně vidět. Proto nezpomalíte, jedete dál k semaforu a nyní…Kurňa, tak fakt ta zelená blikala…měl jsem před tou vteřinou a půl už brzdit…červená…kuwa…blik…pokuta.
Není žádný zažitý návyk u semaforu, každý příjezd k němu je naprosto jiná situace ať v pořadí světel ať je to dopravní situace atp. Každá situace vyžaduje trochu jinou reakční dobu a nelze si říct že oranžová znamená projíždět ještě. Pokud se budu blížit k semaforu a tak nějak ho vnímat a nebudu se zrovna hrabat v mobilu není co řešit potom.
Fakticky se Vám v Rakousku ještě nikdy nestalo, že jste za špatných světelných podmínek v první vteřině nevěděl, jestli ta jejich zelená bliká? Přiznejte se 🙂
Já Vám nevím, hele fakt asi ne a pokud ano a nehádám se že ne tak si to ani neuvědomuju anebo jsem měl kliku, ale jak říkám, snažím se dělat vše pro to pokud za volantem sedím aby k tomu nedošlo.
I kdyby tak pořád má člověk víc času než jen u samotné oranžové.
A na co? Oranžová má snad trvat tak dlouho, aby ridič jemuž blikne před nosem mohl ještě bezpečně projet.
a ten co ji vidí z větší dálky moh bezpečně zastavit.
Kvůli autobusům a náklaďákům.
Jsou dvě možnosti. Rakušáci mají blikající zelenou a už od autoškoly prostě ví, že třeba po třetím bliku radši zabrzdím. Mají to naučené a zažité. My máme po zelené oranžovou. A taky víte, že když jste řekněme pár desítek metrů daleko a už blikla oranžová, tak radši zabrzdíte. Ale proč to zničehonic zkoušet jinak, to mi vážně uniká. :-/
Pokud by ovšem ten systém nebyl nastaven tak, že naše několikavteřinová oranžová zůstane a k tomu ještě přibyde blikající zelená. To by pomohlo kamionům a busům, horší by ovšem bylo mát před sebou dědka v klobouku, co jezdí jednou týdně na nákup. On zastaví před váma už na blikající zelenou a vy v nejlpeším případě, když mu nenačechráte kufr, tam budete stát za ním jak bluma.
Taky budes jednou dedek v klobouku
No to víš, že jo. A mladí mě budou nadávat. To je koloběh života 😀
S tím jak jezdí se toho nejspíš nedožije. A pokud ano tak nebude mít papíry.
A Vy mě znáte? Že rozebíráte můj styl jízdy.
A žluté světlo ztratí význam?
Osobně bych taky rád věděl to nejdůležitější – co má řidič pro blikající zelené dělat?
Zvážit, jestli už nedat nohu z plynu… Blikající zelenou bych ocenil, protože už bych na větší dálku poznal, jestli stihnu projet nebo začít zpomalovat. Ekonomice (snad i plynulosti) provozu to rozhodně prospěje.
No přece okamžitě zastavit, hodit klíčky od auta do křa a zbytek života chodit pěšky. 🙂
Pokud to nevíte, tak vrátit řidičák nebo aspoň nejezdit do sousedních států.
Pokud lze blikající zelenou stihnout, tak jet (a narozdíl od žluté o tom ani nepochybovat, furt to byla zelená).
Pokud blikající zelenou nelze stihnout, tak to dopředu brát (kdybych to projel, byla by to žlutá. Když začnu brzdit, nemusím tak prudce)
Proč by měl vracet řidičák? Ve kterém paragrafu českého zákona o silničním provozu se o blikající zelené píše?
P.S.: nejezdím do sousedních států, respektive v Polsku a na Slovensku jsem to ještě neviděl (blikající zelenou).
A proč ne? všecko musí bejt jednou poprvý, třeba i vracení řidičáku. To je každýho věc…
Hlavně by to měli zavést u přechodů pro chodce, je trochu opruz, když je člověk 5 metrů před přechodem a blikne mu červená a pak tam zbytečně stojí třeba minutu a půl. U aut to tak nepomůže, ty mají v průměru o dost delší fázi a většinou stejně jedou maximální rychlostí. Oproti tomu chodec může krátkým popoběhnutím výrazně zkrátit prostoje.
Proto ten systém odpočítávání co mají v Mostě se mi líbí víc než ta blikající zelená. Člověk vidí zda má cenu dobíhat nebo ne…
Bylo to i v Praze na nam. I. P. Pavlova, ale sundali to.
Stale je to v Dlouhe tride … https://mapy.cz/zakladni?x=14.4275946&y=50.0908269&z=17&pano=1&pid=33713982&yaw=5.857&fov=1.257&pitch=0.167
Bylo. Už tam běhá dynamika.
Pravda, tak rok sem tam nebyl. Zmeny k horsimu jsou bohuzel mozne.
JJ to číslo vedle semaforu je velmi dobrý!
A nebude v tom citelný ekonomický rozdíl? Aktivace blikání zelené na novějších řadičích semaforu nestojí prakticky nic, jsou na to už připravené, uskuteční se to drobnou softwarovou změnou. Přidat fyzicky další displej s číslem je o něco složitější. Nevím kolik peněz, ale zadara to nebude. Takže se spíš přimlouvám za jednodušší systém… Pokud se nebude upravovat doba svícení oranžové (což bych dlouho nedělal vůbec, a možná po pár letech zkušeností kdyžtak pomalu a opatrně) tak není třeba nic zvláštního učit/vysvětlovat, z hlediska bezpečnosti vše zůstane jak má. Budeme mít holt k dispozici víc informací, jak s nima naložíme je otázka… Číst vice »
Jste v Brně. nečekejte logiku. Odbočení Lidická Pionýrská sekvence: červená, odbočovací zelená šipka + červená (trvá 2 sekundy), červená 5sekund, zelená + zelená pro chodce na pionýrské. Tomu říkám moderní semafor! Umožní odbočit vpravo vozidlu se zrychlením z 0 na 100 pod 2 sekundy…
Hrozně dlouho mi to trvalo, ale nakonec v tom nacházím logiku… hele důležité je aby ta zelená na odbočování nesvítila těsně (řekněme ty 2-3sekundy?) před tím než padne zelená chodcům – proč? No protože pokud se auto uvede do pohybu při odbočování doprava, mine semafor tak pak už velmi obtížně pozná že skočila zelená chodcům (a oni na zelenou mají přednost!), a divi se jaktože mu lezou pod kola… Jako není tento postup nějak zvlášť intuitivní a podle mně se to bez rozsáhlejší kampaně (mj. i v autoškolách) nemělo spouštět… To odbočení vpravo stihne tak jedno až dvě vozidla před… Číst vice »
na daným místě se rozjede jedno vozidlo, pokud má řidič zařazeno a stojí na spojce. Pokud ne nestihnete to, pouštíte spojku a blikne červená. Jezdím tudy denně…Buď měli nechat šipku v rozumným „taktu“ nebo ju měli zrušit úplně a počkat na „belkou zelenou“ – čímž by mj. velmi slevnili onu křižovatku.
Mohlo by to být dost užitečný pro autobusy, kamiony a podobným vozidlům s horší manévrovatelností a delší brzdnou dráhou. Budu rád, když se mi k tomu někdo znalý vyjádří.
Nejsem znalý, ale to jak jste to pochopil, tak jsem to pochopil stejně, respektive jsem tohle vysvětlení četl někdy v minulosti, a bral jsem to za logické. Osobáků by se blikající zelená neměla týkat.
Jak neměla týkat? Semafor se týká každého i cyklisty.
Kde píšu, že se ho netýká semafor?
Proc nemela? Drive jsem na to narazil v Rakousku a bylo to super. Blizim se ke krizovatce,blika zelena, zastavim. Jak tady nekdo pise,ze mame zlutou,oni taky. Jen zluta sviti na kazde krizovatce jinak dlouho. Dojizdite ke krizovatce a nevite,bude svitit zelena jeste,stihnu to,nebo blikne zluta a hned cervena?
Protože předpokládám, že ta doba blikání zelené je tam jaksi navíc (pro ta výše uvedená vozidla u Lolookie). Což by osobáky motorky a cyklisté neměli být.
Takže když se s osobákem blížím ke křižovatce a je tam blikající zelená, tak jedu v klidu dál. Pro mě je rozhodující pro bezpečné projetí křižovatkou až žlutá (a mám pocit, že její délka svícení záleží na délce vyklizovací doby křižovatky – teda už je to dávno co jsem to měl na škole).
Jestliže je tam blikající zelená na úkor délky žluté, tak by u mě ta celá šaškárna postrádala smysl.
No sakraže je to lepší s blikající zelenou. Pokud jedete s kamionem, dostanete 3-4 vteřiny navíc na rozhodnutí zda brzdit nebo ne. A když brzdit, tak máte čas použít tišší retardér místo kotoučových brzd. Míra zpomalení je menší bo se brzdí na delší dráze, což je lepší pro náklad co se nedá kurtovat, např. pytle na paletách apod., a také pro asfalt aby se neroloval tolik. Velmi dobrým příkladem v Rakousku je silnice B1 z Lince na Wels, cca 19km residenční a pak průmyslové zástavby. Mnoho semaforů seřazených do zelené vlny, je to rovinka se 70tkou, takže je vidět daleko… Číst vice »
Výborně, konečně jeden co ví, o čem píše. Je to přesně tak.!
Právěže ne, to co oba píšete je hloupost. Rakouská blikající zelená je časově stejně dlouhá jako naše oranžová, toho jste si ještě nevšimli?
Jezdím tam celý týden a česká je kratší, o dost. Protože rakouská oranžová je stejně dlouhá jak ta naše. Tak tu nekecej.
je možné, že ta blikající zelená je o trošku delší, než naše oranžová, ale vzhledem k vaší základní neznalosti délky rakouské oranžové mi spíše připadá, že celou dobu potkáváte jen jeden konkrétní, nějaký specifický semafor (např. na stavbě mostu), než že byste měl povšechnou znalost o rakouských signálech.
Tady je odkaz na průjezd jednou křižovatkou v Rakousku. Počátek blikání zelené je špatně poznat, ale jde to.
Imho zelená bliká asi 3,5 vteřiny a žlutá svítí alespoň 2 vteřiny spíš víc, to mi přijde jako v ČR.
https://uloz.to/file/bEGrVcwuAF7l/movi7718c-mp4
No takovéto přesné hodnocení doby svícení která bývá na každé křižovatce trochu jinak spočítaná mi připadá značně zjednodušující…?
Což je možná hezké, ovšem v rozporu s významem blikající zelené aplikované na přechodu pro chodce. Tam má význam zákazu nového vstupu do vozovky a vyklizení přechodu. Přijde mi to trochu zmatečné..
Ano, blikající zelená u chodců je zbytečná, ale asi to bude určené pro ty, kteří nepochopili, že po padnutí červeného panáčka už nesmějí vstupovat, ale můžou docházet (jsou tam, vyklizovací doby) z vozovky když před tím na zelenou vstoupili. Už jsem několikrát slyšel, že se někde nedá na zelenou přejít (to míním to, že zelená svítí celou dobu chůze). A problém nepochopení tohoto paragrafu zákona o silniční dopravě je jak na straně chodců (ti se s ním mnohdy ani nesetkali), ale i ze strany řidičů, kteří by se s ním měli seznámit v autoškole.
Místo blikající zelené je lépe umístit pod světla světelnou tabulku (něco jako na železnici indikátor u světelných návěstidel) s odpočítáváním vteřin do změny barvy, a to nejen u zelené, ale i u červené. Ve světě to není nic výjímečného. Viděl jsem to v i v Thajsku, nejblíž u našich hranic pak v polském Walbrzychu. A jak už zde přede mnou psal PetrB, je to už někde i u nás – pokud tedy má na myslí totéž, co já. Je to pro řidiče opravdu velmi komfortní opatření, kterému se blikající zelená nevyrovná.
Odpočítávání pomocí zobrazovaných vteřin znám z Martina na Slovensku a jako řidiči mi to vyhovuje více, než pouhá blikající zelená. V Česku se odpočítávání objevuje na semaforech u pracovních míst a člověk ví, jestli má motor nechat běžet nebo se ho vyplatí vypnout. Za mně je tedy jednoznačně lepším řešením signalizace s odpočítáváním vteřin.
No vidis. Ako Martinčan ti poviem, že väčšina ludí, ktorých názory som zachytil na martinských dopravných skupinách by bola za blikajúcu zelenú namiesto toho odpočítavania. Na jednej križovatke, kde je umietnené to odpočítavanie sú pravidelne nehody. Že vraj tie čísla sú malé a oranžová je tam krátka. Jedná sa o túto križovatku. https://lnk.sk/cnNS . Na tom smere, ako sú tie čísla, je 70 km/h. Ja som chodil do práce autom z tej pravej vedlajšej cesty. X razý sa mi stalo, že už som mal zelenú a len tak popred nos prefrčal kamión z ľava, ktorý sa ani nepokúšal brzdiť na… Číst vice »
V Česku taky nefunguje mnoho standardních prvků jako například závory na železničním přejezdu ve Studénce. Byť jsou zde i kamery, mnoha řidičům nákladních aut je to jedno. To ale není otázka techniky, ale schopnosti vymáhat dodržování platné legislativy. Svůj názor jsem psal za podmínky, že se dodržují předpisy a nedodržování podléhá sankcím, které se důsledně vymáhají.
Možná se pletu ale ten kamion asi použil dostupnou informaci o tom kdy nastane oranžová (potažmo červená) k tomu aby ne bezpečně před červenou zastavil, ale ještě těsně po padnutí červené projel… kompletně nelegálně samozřejmě, a s nulovou výmluvou na „příliš krátkou oranžovou“ v tomto případě, nicméně to že nebrzdil asi přecejen bylo lepší než kdyby se rozhodl brzdit pozdě (a zastavil někde opodál za křižovatkou, nebo ještě částečně v ní…).
Jestli si dobře pamatuju, je odpočítávaci křižovatka v Mostě.
Lepší to není, protože když se z dálky blížíte ke světlům třeba 70tkou tak se tabulka přečíst nedá.
Tak se budete muset chovat jako dosud, dokud nedojedete na misto, odkud ty číslice už přečtete. Nevidím v tom problém. Ale ty číslice na tabulce jsou oproti světlům co do velikosti dvoj – trojnásobné, takže byste potíže mít nemusel.
Noco, přijedu zastavím, kouknu na displej a hned vím, na čem jsem!!
V Mostě to funguje následovně: pokud svítí červená odpočítávadlo (červenou barvou) ukazuje za jak dlouho skočí zelená. Pokud svítí zelená odpočítávadlo (zelenou barvou) ukazuje za jak dlouho skočí červená. Tebto princip funguje pro všechny zúčastněné, tedy auta, tramvaje a chodce. Plně vybaveny odpočítávadly (chodci, auta, tramvaje) jsou křižovatky Budovatelů x Moskevská x Josefa Skupy, Budovatelů x Jaroslava Průchy x Halasova, Moskevská x Jiřího z Poděbrad x Bělehradská. Částečně (chybí odpočítávadlo pro chodce, pro auta a tramvaje je instalováno) pak na křižovatce Budovatelů x U stadionu x J. Seiferta. Jedná se o nejvytíženější křižovatky v Mostě. Jen co mě v Mostě… Číst vice »
Odpočítávání může plnohodnotně fungovat pouze u pevných programů. Nikoli v dynamickém řízení, které umí vybírat a prodlužovat fáze dle detektorů a rovněž preferovat MHD. Řadice semaforů v takovém způsobu řízení rozhodují o dalším průběhu signálů ve vteřinových (i kratších) krocích a dovedou zvyšovat reálnou kapacitu křižovatek.
Málokdo si však tuto souvislost uvědomuje a vnímá tedy odpočítadlo jako zlepšení.
A to je problém i dynamicky zkrátit/prodloužit dobu odpočtu?
Teoreticky to problem byt nemusi, ale k cemu je to dobre? Pokud ve vysokem procentu pripadu bude odpocet vypadat jako: „29, 28, 5, 4 …“ Tak stejne az do poslednich sekund odpoctu nevite, zda zobrazeni cislo neco znamena. Navic musite delat vetsi upravy semaforu, blikat lze stavajicim zelenym svetlem, na odpocet budete muset nainstalovat jine se schopnosti zobrazit cisla nebo extra odpocitavaci displej.
Jak už bylo řečeno, toto udělat nelze u dynamicky měnících se signálních plánů, typicky preference MHD. A jinak nemusíte do Thajska, na Ukrajině je to taky běžné.
Ale lze. Žádný dynamický systém vám nepřepne volný směr ve vteřině. Musí nejdříve čekat na vyprázdnění křižovatky. Samozřejmě, nebude odpočítávat 30s, ale i indikace posledních 5s je lepší, než žádná.
Nelze principiálně udělat (ani na několik málo posledních sekund, řekněme 5?) nebo by to „jen“ snížilo účinnost dynamickéo řízení? Předpokládám že již nyní musí řadič s dostatečným předstihem rozhodnout o budoucí červené, a „vrazit“ tam oranžovou, jinak by to nebylo ani legální… takže „odpočítávání“ zelené (ať už kterákoliv verze) by se z hlediska programování křižovatky projevilo jako „delší oranžová“ ne?
Tabulky s čísly jsou docela na prd, protože velmi znemožňují dynamické řízení provozu..
Kdyz ono blikani zelene (ci i cervene), ze pujde na oranzovou lze u aspon trochu moderne vybavenych krizovatek implementovat „hned“. Pridavne moduly pro zobrazeni odpocitavani nejsou tak jednoducha zalezitost, navic za investici znacne vetsi.
Mají to v Mostu, a taky třeba v Tallinu v Estonsku…
Tento systém funguje v Rakousku, Slovinsku a někde již také na Slovensku. Má dopady zejména pro dynamické řízení, protože poté, co vozidlo opustí detektor a skončí prodlužování fáze, se nejdříve rozbliká zelená, obvykle na 4s. Pokud během této doby najedou na detektor další vozidla, signalizace na ně již nereaguje a začíná žlutá. Pokud již žádná vozidla nenajedou, bliká zelená na prázdném vjezdu a ostatní vjezdy čekají. Dochází k nárůstu zdržení všech účastníků provozu. Zároveň část řidičů reaguje na blikající zelenou opatrně a zbytečně brzy zastavuje, čímž klesá kapacita křižovatky. Část naopak zrychlí ve snaze stihnout volno. Klasická 3s žlutá představuje… Číst vice »
Zjevně nevíte o čem mluvíte.
Já si indikátory s dynamickým řízením představit dokážu, i když mi přijde lepší varianta s odpočítáváním vteřin (stav lze vyhodnotit bez prodlevy, narozdíl od toho, jestli se přestalo blikat): 1) Pokud konec zelené není „na spadnutí“ nezobrazoval bych nic. 2) Při konci fáze typicky dostanou červenou souběžní chodci, v tento moment by mohl začít odpočet konce zelené pro auta a případně odpočty konce červených plánovaného směru, je-li určen. 3) Pokud je fáze prodlužována, odpočet by prostě zase zhasnul (nebo jednorázově poskočil, pokud by prodloužení nebylo naplánovalo o tolik). 4) Zejména v Praze bych odstranil bych nekonečné prodlužování červené fáze, je-li… Číst vice »
Počkejte jak jste dospěl od 3s k 6ti sekundám? Ne že bych tvrdil že to není pravda ale JAK to vzniklo?
Tak odpočítávání na semaforech jak pro vozidla, tak pro chodce mají v Mostě. Další se pak nachází v Budějcích na přechodu pro chodce mezi Lannovou třídou a Kanovickou ulicí. O dalších městech nemám ponětí.
a přechody pro chodce v Cajzlštatu na Slintáči
Mají. A také tam mají pevné programy.
Upřímně tomu příliš nerozumím. Zastaví nebo přibrzdí kvůli tomu někdo? A má to vůbec správně udělat? Ne, spíš naopak. K čemu tam tedy je tohle v kombinaci s oranžovou?
Jinými slovy, když přestala plnit očekávání oranžová, tak přidáme blikající zelenou. Co bude pak? Svítící a blikající oranžová, pak červená..?
Oranžová, tmavě oranžová, světle červená…. 🙂
Tak existují námitky vozidel s vysokou hnotností/setrvačností že doba oranžové je pro ně krátká na bezpečné zastavení (i když se – prý – nijak nepokoušejí jezdit úmyslně na oranžovou anobrž ihned po padnutí oranžové brzdí). Nedokážu říct zda je to pravda či ne (prakticky mi připadá že pokud by tomu tak skutečně mělo tendenci být, pak platí ta část Pravidel která říkají že řidič je povinen jet nejvýše takovou rychlostí aby mohl bezpečně zastavit před překážkou (=v tomto případě semafor s oranžovou) a takto rychlost může být klidně NIŽŠÍ než maximální povolená rychlost… V praxi jsem si však vědom že… Číst vice »
No nečekal bych na tomto serveru pojem „oranžová“ … oficiálně je všude žlutá, stejně jako na železnici…
Minus za co? Za pravdu?
https://zakony.kurzy.cz/361-2000-zakon-o-silnicnim-provozu/paragraf-70/
Zvyknete si. Pár jedinců musí ukázat, že oni jsou víc.
Blikající zelená je super věc. Ti kteří to mínusují, ani netuší smysl. Bohužel.
Jako ano, oficiálně to je žlutá, ale každý vidí, že je to oranžová :D. Když zákonodárce napíše, že nebe je zelené, budeme to také otrocky opakovat? Je to článek, ne technický rozbor.
Já tam vidím žlutou a na dopravní značce viz foto u článku ke taky žlutá.
A není to jedno? Každému je jasné, co se tím myslí, ať už se řekne žlutá nebo oranžová. Dokud se ty barvy nebudou používat pro dva různé signály (tj. žlutá by znamenala něco jiného, než oranžová), tak to nevidím jako problém. Mimochodem, v článcích na Zdopravy se často používají neodborné výrazy (např. mašina, či přezdívky lokomotiv místo oficiálního označení). Jestli to je v pořádku nebo ne, nechť každý posoudí sám, ale podle mě to je věc autora.
Jedno je kolečko u trakaře. Příště můžeme používat třeba zelená , okrová , červená.
Okrová by byla poněkud zavádějící, narozdíl od oranžové. Oranžová se tomu totiž říká naprosto běžně, ať chcete nebo ne. To se o okrové říct nedá.
A vy byste tomu nerozuměl? Předvádíte vcelku solidní inteligenci (=takže asi ano), jen to hnidopišské trvání na výrazech kde nehrozí záměna… jako neříkám, do školních skript to vhodné není, ale na amatérskou diskuzi??
Proc tak nejak cekam, ze to uplne nepovede k tomu, ze by ridici zacali konecne oranzovou chapat jako oranzovou (pro vetsinu z nich je to sice sok, ale oranzova znamena stuj s vyjimkou pokud uz bezpecne zastavit nelze, ne tyvole, to jeste projedes).
Mně u zkoušek v autoškole ten policajt řekl: „Oranžová znamená Tywole, to ještě projedeš, řiď se podle toho, ať něděláš zácpy“ …to je fakt téměř doslovná citace.
Dotyční zřejmě nevědí, že v Rakousku kvůli tomu mají na výjimku speciálně upravenou legislativu…
Blikající zelená a odpočet vteřin akorát zvyšují agresivitu řidičů, kteří pak mají tendenci nebezpečně zvyšovat a překračovat rychlost.
Na Slovensku obojí zavedli již před pár lety a k ničemu pozitivnímu to nevedlo (a taky je to v rozporu s Vídeňskou úmluvou). Proto tohle testování mi přijde úplně nesmyslné.
Ale ta úmluva není statická a myslím že pokud návěsti neměníte význam, tak to nebude problém.
Když jsem byl na Ukrajině, fungovalo tam tohle, i odpočet vteřin do rozsvícení zelené. Obojí úžasně urychlovalo provoz. Velký palec nahoru že odpovědné orgány vytáhly hlavu z p****e a místo instalování cedulí o protisměru na dálnici dělají něco co opravdu pomůže 🙂
Úplně skvělá věc, něco podobného mají i v Rusku. Semafory pro chodce i klasické pro automobily.
A čím konkrétně to urychlovalo provoz?
-Když uvidíš že před tebou bliká zelená, tak na to šlápneš abys to projel, nebo už dopředu brzdíš
-Když máš na semaforu odpočet, nestane se ti že 15 vteřin po pádu zelený cizí někdo do mobilu a nejede
-plus odpočet má výhody (př. když se předemnou na I/19 rozsvítilo „5:19“ vypnul jsem motor, odpočinul si, vzal pití z kufru a vyfotil krajinu okolo. Tzn. minimálně ekologický efekt tam je, protože s vidinou 5 minut čekání nebude nikdo tůrovat motor, jestli už tam padne)
By mě zajímalo, za co je ten palec dolů… 🙂
Odpočet času je taky výborná věc, zejména když je uzavírka. Podle studie Češi jsou nejhorší na semafor v rozjezdu. Křižovatkou pak projede méně vozidel.
Jo ale na to aby projelo víc aut křižovatkou za stejnou dobu bohužel odpočet nepomůže… Dokud budou někteří řidiči řadit jedničku až když se rozjede auto před nimi, tak to lepší nebude, a že takových lidí je…
Subjektivním pocitem mi přijde že v Praze se řidičirozjíždí poněkud lépe, naopak nejhorší je to v menších městech
Jo jenže spousta řidičů v době, kdy má být připravena k jízdě dělá, něco jiného. Např telefonuje, čte si apod.
tak to je samozřejmě jeden z těch důvodů…
Právě že můžou líp odhadnout kdy jim to padne a že na těch pár sekund ani nemají nakukovat do telefonu a radši se připravit na rozjezd. Neříkám že všichni, ale mohlo by to celkem pomoct.
Na Ukrajině, v Rusku, Turecku, Kyrgystánu a mnoha dalších méně vyspělých zemích se odpočet často používá. V Německu, Česku, Švýcarsku, Nizozemí se obvykle používá dynamické řízení křižovatek, často s preferencí MHD, kde se odpočet použít nedá, zato dochází ke zkracování zdržení, zejména pro MHD.
Dynamické řízení ale v Břeclavi příliš fungovat nebude, protože není co řídit když doprava více méně stojí. Naopak signál o změně signálu by se hodil možná i v případě rozjezdu.
Když vzpomenu kolony na mnou projížděných křižovatkách, tak to dynamické řízení má opravdu úspěch…:-/
Proč by se nedal použít částečný odpočet nebo aspoň to blikání když už má řadič jasno co tam za pár sekund bude měnit? Taky ne vždy ta preference běží a ten cyklus je často méně flexibilní než by mohl být a stále celkem předvídatelný, akorát není přesně vidět jak dlouho to trvá. Když se dá kontakt/senzor pro MHD v dostatečné vzdálenosti tak se s tím snad dá počítat víc dopředu, ne? Mě teda přijde že křižovatka jako taková může samozřejmě reagovat na aktuální dopravní situaci ale stále se nechová nahodile, stejně jako provoz kolem ní najednou nevzniká či nezaniká, ale… Číst vice »
V BV to už jinak nejde, ta silnice je na hranici kapacity, možná za ní. Bohužel nápady na rozšíření silnice se moc s nadšením z oficiálních míst nesetkávají.
V Kyrgyzstánu mají taky odpočet zelelené i červené.. V praxi to vypadá tak že se auta rozjíždějí už na červenou, uplně to nebudilo pocit bezpečnosti na těch křižovatkách..
Když byl odpočet na I/20 v Bezvěrově, nebo na I/19 na Věšíně, taky jsem se rozjížděl už když svítila pod červenou „2“. A bylo to rychlejší a nijak nebezpečné. Mnohem lepší než když tam někdo 10 vteřin po pádu zelené ještě chrápe, nebo startuje 🙂
Asi bude záležet taky na tom jestli v křížném směru zrovna někdo nebude aplikovat podobnou poučku že ne tmavooranžovou se ještě dá v pohodě projet… a ejhle on už z boční startuje někdo jak z praku na -2, no to je ha…. jak může porušovat předpisy? dyť mě zramuje???
Proč zkoumat a dělat za milionky studie
Když to funguje v Rakousku i jinde, proč by to nefungovalo u nás ?
U nás už se zkoumá nejmíň 10 let zvýšení
rychlosti na čtyřproudovkách na 110 km/h a bude se zkoumat dalších 10 let…
tak v Rakousku třeba funguje i tolerance 0.5 promile a 0.8 pro cyklisty
Tak zrovna v tomto jsem rád za naši nulu, trochu tolerance u nás a všichni budou jezdit zlitý pod obraz
Přesně, to by začali chlastat i zapřisáhlí abstinenti. Ostatně kdyby se v obci povolilo 60 km/h tak tam višchni budou jezdit 80 včetně babetistů.
A co teprve kdyby povolili neomezenou rychlost na dálnicích, to by všichni překonali i rychost světla!
Co pak je 90-60-90? Rychlostí limity na silnici mimo obec; a v obci přes den a přes noc v 80. letech minulého století. A jaká byla vozidla? A jaké byly silnice? A mrtvých bylo méně… Čímpak to asi je?
Ani v Německu na dálnicích s neomezenou rychlostí všichni nejedou na max…
Vážně bylo mrtvých na silnicích v 80. letech méně než dnes? https://www.bezpecnecesty.cz/cz/bezpecna-jizda-v-aute/statistiky/statistiky-cr I když se data do roku 1993 vydělej 2/3 tak jich je stejně. Při nemalém zvýšení provozu nedošlo ke zvýšení počtu usmrcených při přepočtu na počet obyvatel.
Ano a proč nula? Protože Češi jsou zvyklí hned vše porušit. My prostě nejsme disciplinovany národ.
Zatímco v Rakousku policii zrušili, nebyla už k ničemu potřeba.
Jenže policajt v Rakousku má úplně jinou váhu. Zkuste s ním diskutovat. Velmi rychle pochopíte, že na vaše diskuse není zvědav.
Zkusil, kdysi před zhruba 15ti lety… a co byste řekl? Zachoval se podle mně lidsky a kompromisně… pokutu neodpustil, ale snížil.
ideální stav je když maj prostě tabulku jako v Neměcku
Pitomost, ta „nedisciplinovanost“ je dána jenom naprosto nesmyslně nastavenými parametry. Pokud nastavíte toleranci na nulu, tak je její porušení snadnější než když ji máte na 0.5. Klidně se vsadím že pokud bychom si vzali statistiky se zemí s tolerancí kde by byly uvedeny jednotlivé naměřené hodnoty, tak to nebude o tolik jiné než tady. Dalším velmi známým faktem je že pokud budete pořád lidem danou věc opakovat, tak se podle ní začnou chovat, takže možná pokud to přestaneme, tuto věc o disciplíně, stále dokola opakovat v diskuzích a u piva, tak se to začne pomalu měnit, ne ze dne na… Číst vice »
To tedy pravdu nemáte. Podívejte se na silnice.
O víkendu jsme byli na horách na výletě. Přijde vám disciplina, když vás auto předjíždí přes plné čáry, přes šrafy atd. V obci jedete 50 a auto vás předjíždí 70?
Srovnejte nehody u nás a u nich.
Alkohol 0 ten prostě za volant nepatří. Až vám někdo blízký zemře, protože to do něj napálil parchant s 0,9 tak budete mluvit jinak. Zatím mluvíte o něčem, o čem nic nevíte. Naštěstí doufám se to nikdy neprosadí.
A jaká byla přesně situace s tím autem? Takto od stolu Vám k tomu nic neřeknu, jsou situace kdy se přejetí plné čáry dá pochopit, eventuálně je předjíždění „na plné“ jen dokončením manévru zahájeného na přerušované. Stejně tak Vám nemám co říct k té obci, jednak nevím jaká tam byla konkrétně situace, nevím jakým autem jste jel Vy, jak jste jel, na jakém místě to bylo, jak řídil ten předjížděný? Jedna věc totiž je co je napsané, druhá je reálná situace na daném místě a třetí jaké reálné nebezpečí tím vzniká, koho takové jednání ohrožuje. Zejména u horských obcí kde… Číst vice »
Dnes jsem taky viděl jednoho takovýho co vyhodnocoval situaci až na místě. Předjíždění tramvaje v zastávce zleva, dokončení manévru v neřízený křižovatce s přechody, naproti další tramvaj. No a ta rychlost mi taky nepřipadala jako nižší než 14 m/s, spíš ke 20 (4 délky auta za sekundu a nebylo zrovna krátký). Určitě by si taky našel omluvu proč musel udělat zrovna tohle.
zemře, protože to do něj napálil parchant s 0,9
…. to mu pak ta zákonná nula ale moc nepohohla, co
Souhlas. Nezajímá mně kolik lidí porušuje nerozumně nastavené limity, budu stokrát raději za přísné kontrolování 0,5 než za velkohubě propagovanou nulu…
Dokonce ani fakt že někomu naměřili za volantem 0,9 promile neznamená automaticky že za nehodu může alkohol (ale do zodpovědnosti za nehodu a statistik se to tak bere!)
V této souvisloti bych rád poukázal na to že nejbezpečnější rychlost je taktéž nula, no přece musíme udělat pro bezpečnost maximum??
Protože tu jsou na kde co nesmyslně přísná kritéria a k porušení dojde buď neúmyslně, nebo to bez porušení reálně nejde, to porušování je z velké části jen důsledkem nesmyslně přísné regulace, která generuje tzv. zločiny bez oběti.
V momentě kdy nastavujete v něčem toleranci na nulu, nebo proces uděláte nesmyslně dlouhý a složitý, roste, výrazně, pravděpodobnost porušení či obcházení.
Konečně rozumný názor…
Das ganze tschechische Volk ist eine Simulantenbande!!!
Jsem obrovský kritik tzv. „absolutní nuly“ která naprosto nerespektuje ani takové základní věci jako tolerance měřidel (které i dnes jsou v rámci orientačních dechových zkoušek na úrovni -+0,2 promile, jen se o tom moc nemluví, a navíc tu máme přirozené zdroje intoxikace (nejen zkvašené ovoce)…
Prostě nula je právnický paskvil, mělo tam být libovolné měřitelně nízké číslo, klidně bych se smířil s 0,2 promile ale ne absolutní nulu!
Inu, pokračujme v inspiraci i tímto
Tak hlavně, že má CDV zase co zkoumat. Jsem zvědav co vyzkoumají…
No konečně! 👍