Doprava ve městě Infrastruktura Silnice

Zelená vlna se nekoná. Vysoké Mýto má inteligentní semafory, kolony ale nezmizely

Jedna z upravených křižovatek na silnici I/35 ve Vysokém Mýtě. Foto: AŽD Praha
Jedna z upravených křižovatek na silnici I/35 ve Vysokém Mýtě. Foto: AŽD Praha

Po měsíci fungování nových semaforů ve Vysokém Mýtě na velmi vytížené silnici I/35 z Hradce Králové do Olomouce se zatím nepodařilo úplně dosáhnout cíle jejich budování: plynulejšího průjezdu městem.

Společnosti Strabag a AŽD Praha tento týden oznámily oficiálně dokončení téměř rok trvající přestavby několika křižovatek ve městě, podle vyjádření starosty města Františka Jiraského (Nestraníci) pro ČTK jsou ale zatím průjezd tranzitní dopravy složitý.

I když jsou semafory naprogramované, aby dovolovaly koordinovaný průjezd – takzvanou zelenou vlnu, tvoří se ve městě i před ním někdy dlouhé kolony. Ulevilo se naopak částečně místním řidičům: pro ně je nově přejezd hlavní silnice jednodušší.

Zelená vlna funguje, když není úplná dopravní špička. Jakmile ale začnou z vedlejších silnic najíždět do připojovacích pruhů třeba zaměstnanci firmy Iveco kolem 14:30, vytvoří se kolony a zmizí až třeba v 17:00 až 18:00,“ uvedl Jiraský.

Opravy vozovky a instalace technologií inteligentního světelného signalizačního zařízení s videodetektory sledujícími hustotu dopravy na dopravním tahu Vysokým Mýtem, zajistily propojení soustavy tří křižovatek a dvou chodeckých přechodů s cílem vytvoření koordinovaného průjezdu – takzvané zelené vlny. „Občanům města by se mělo dopravně ulehčit tím, že jim je nabídnuto více bezpečných alternativ pro průjezd vozidel přes hlavní komunikaci,“ uvedlo AŽD Praha v tiskové zprávě.

Podle starosty se se zhoršením průjezdu městem pro tranzitní dopravu počítalo už při přípravě projektu. Systém je stále ve zkušebním provozu a dodavatelská firma jej vylaďuje. Podle Jiraského je silnice I/35 trvale přetížená. Dřívější průzkumy zjistily, že v některých místech městem projede až 22 000 vozidel denně. Síla provozu stále vzrůstá. Pomoci by měl až obchvat města, který je součástí výstavby dálnice D35. Kdy se začne stavět, je ale stále velmi nejisté.

„Stavba byla specifická především svým rozsahem a umístěním na hlavním dopravním tahu s intenzitou vozidel okolo 22 000 denně. Nově jsou instalována světelná signalizační zařízení (semafory) na dvou průsečných křižovatkách a jednom chodeckém přechodu, spolu s kompletní obnovou jedné stávající světelně řízené křižovatky a chodeckého přechodu,“ řekl Robert Janko, projektový manažer společnosti AŽD Praha, která tento inteligentní systém na křižovatky instalovala.

Podle něj jsou sloupy světelného signalizačního zařízení připraveny pro plánované osazení restriktivních technologií, jako jsou měření okamžité rychlosti a detekce jízdy na červenou.

V souvislosti s obnovou a instalací nových technologií došlo na křižovatkách i k částečné výměně veřejného osvětlení a ke zvýraznění všech chodeckých přechodů pomocí bezpečnostního přisvětlení. Součástí zakázky byla také rekonstrukce povrchů silnice, chodníků a obrub. „Hlavním smyslem úprav silnice I/35 na průtahu Vysokým Mýtem bylo zvýšení bezpečnosti místních obyvatel. Úpravy, které zde proběhly, směřují k tomu, aby lidé dokázali bezpečně překonat bariéru, kterou silnice ve městě vytváří,“ dodal starosta Jiraský.

Šlo o společný projekt města a ŘSD, celkové náklady dosáhly 63 milionů korun.

s využitím zprávy ČTK

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Milan
Host
Milan

Za chvilku stejně nebude mít kdo jezdit přes 35, protože v Mýtě všichni budou udušený z toho soustavného pocukávání těch kolon plných kamionů……. ať žije ekologie a smog…

Gogo
Host
Gogo

Nejlepší zelená vlna je obchvat který odvede tranzitní dopravu mimo intravilán.
Pro (nejen)vysokomýťáky: běžte se podívat do Holic jaký je tam klid co je v provozu obchvat.

Míša
Host
Míša

Myslím, že je zde opomenutá železnice, je hned vedle zmíněné fabriky. Už delší dobu je to jen přetížená lokálka, ale mám dojem, že by si zasloužila zrychlení, elektrifikaci, prostě obecnou modernizaci. Menší úlevu místnímu provozu by to přineslo. Osobní doprava je zkrátka mor současnosti.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jenže problém přetíženosti 1∕35 nespočívá v místní dopravě. Důkazem budiž to, že ve směrech kolmých na místních kominukacích problém není. Problém je doprava tranzitní z pohledu regionu. Kudy s naftou z pardubické rafinerie do traktorů hanákům? Po 1∕35. A ikdyby to mělo jet cisternovým vagonem, tak ani dráty z Litomyšle do Chocně nic neřeší. Chtělo by to další dvě koleje z Chocně do Třebové, aby byla kapacita pro nákladní vlaky. Škodovka (a nejen ta) toho vozí hodně a hodně toho jede i po té zasekané 1∕35. Zbytečně? Kamion plný varných konvic, do Prahy. Na vlak s tím? Zítra pojede do… Číst vice »

Míša
Host
Míša

Hlavní vlakový koridor se tomu nevyjímá, myslím potřebě zrychlit, zkapacitnit. Ale podívejte se na provoz v neděli odpo, kdy mají kamiony zákaz, je ultrasilnej, kolony, nehody. Proto jsem komentoval i předešlý článek, že další zákaz nákladů je z více příčin blbost. Osobní doprava je již neobyčejně šílená. Ale když se vrátím k modernizaci tratě, přitáhne zájem. Já jí využívám ve špičkách, kdy se i touto lokálkou dostanete rychleji do Liťáku, nebo přes Choceň do Pardubic. Kdyby byla v lepším stavu, jinak bych již ani necestoval.

Vrtal
Host
Vrtal

Díky soustavnym vymyslum z Litomyšle D35 na dlouho před V. Mýtem skončí. Úseky za Litomyšli už mají územní rozhodnutí až po krajské hranice Olomouckého kraje a mohlo by stavět. Hlavně tunel přes Hřebec by měli začít stavět hned. Až do toho provrtaneho kopce hrabnou tak se budou divit. A pak další problém je tlak na přednostní stavební dokončení 4 pruhu z Mohelnice do Šumperka od Olomouckého kraje….

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mno tak to bude … dálnice, kolony v ÚDH, dálnice … A když se obyvatelé ÚDH dostanou k sousedům, tak budou závidět, že u nich se přejít hlavní silnice bez čekání. Bohužel to není jediné ÚDH v republice.

Vrtal
Host
Vrtal

ÚDH jakožto bydlící v tomto koutu kraje tuto zkratku pro Litomyšl znám. Ostatním snad prelozte. Předpokládám že jste že Sudet 😁

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Nejsu ze Sudet, bohužel u nás máme ÚDH taky. A průtah městem místo obchvatu, nádraží ČSD a ČSAD v řádně oddělené poloze. Asi tak 1∕4 hodiny pěšky.

kik
Host
kik

D35 má končit za Vysokým Mýtem – tedy ve směru z Prahy před Litomyšlí. U VM byly nějaké problémy ani ne snad s trasou, ale snad s odhlučněním či něčím podobným. A kupodivu se tam v tom nevrtali žádné ekospolky typu Dětí Země či Vody z Tetčic. Což ale neznamená, že se do toho ještě nevloží.
Já ještě pamatuji kdy se stavěl současný průtah. Představa, že dneska tohle všechno jezdí po staré komunikaci, je příšerná.

Zlámalík
Host
Zlámalík

Není proč naříkat, že nefunguje zelená vlna, když: „Hlavním smyslem úprav silnice I/35 na průtahu Vysokým Mýtem bylo zvýšení bezpečnosti místních obyvatel. Úpravy, které zde proběhly, směřují k tomu, aby lidé dokázali bezpečně překonat bariéru, kterou silnice ve městě vytváří…“

Ulafme
Host
Ulafme

A co dělá město samotné pro co nejrychleší dostavbu D35, která jako jediná dopravu ve městě opravdu vyřeší?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Stavebníkem je ŘSD. Město může jen schválit územní plán a vydávat kladná stanoviska (či pouze odpostatněné připomínky) včas. Totiž tak: „Dne 20. 12. 2017 bylo zahájeno územní řízení a dne 21. 2. 2018 se ve Vysokém Mýtě uskutečnilo veřejné projednání. Stavební úřad 25. 4. 2018 vydal územní rozhodnutí o umístění komunikace, proti kterému bylo poté podáno odvolání. Odvolání krajský úřad zamítl jako bezpředmětné, ale přesto vrátil územní řízení před fázi veřejného projednání, a to z důvodu procesních chyb. Opětovné veřejné projednání se ve Vysokém Mýtě uskuteční na konci září 2019. Předpoklad vydání nového ÚR je ke konci roku 2019.“ Asi… Číst vice »

Frantisek
Host
Frantisek

Třeba se jen někomu nelíbí dálnice, možná jen navržená podoba. Ostatně je to pouze vymístění, nikoli řešení problému. Sice jedněm pomůže, ale…

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Absence dálnice D35 v úseku Mohelnice Hradec Králové je obrovskou ostudou všech, kdo tuto problematiku měli po roce 89 v gesci. Na RSD by meli nyní jet při přípravě této dálnice spolu s D3 a D52 na 3 smeny. Neskutečne že za tohle nikdo nenese odpovědnost.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ona to je i ostuda těch, co to měli v gesci před rokem 89 a ne, že ne. Nicméně tunel Hřebeč stavěli až po 89. roce ve snaze udělat alespoň něco. Předtím nebylo ani to.

Frantisek
Host
Frantisek

Před 89 těžko mohli počítat s takovými zátěžemi na silnicích, protože byla přeci jen poněkud jiná hospodářská i dopravní politika.

Tomas
Host
Tomas

Fakt se chcete vymlouvat na dobu před 30 lety, kdy byl počet aut na silnicích proti dnešku minimální?

Kubrt
Host
Kubrt

O výstavbě D (R)35 bylo rozhodnuto už v 70. letech, protože už tehdy to byla velmi zatizena silnice. Na její moravske části se začínalo postupne jezdit už od ranych 80. let.

Stan
Host
Stan

Jenže když se před rokem 89 už rozhodli stavět, tak stavěli. Ne jako dneska, kdy do toho kecají fronty žvanilů kvůli ptákovinám!

Kamui
Host
Kamui

Dynamický řadič a zelená vlna, to nejde dohromady. Aby to fungovalo, musí být cyklus nastavený natvrdo, a ne že ho naruší auto jedoucí z vedlejší nebo chodec co si zmáčkne tlačítko. Další věcí je že semafory mnohdy dopravu spíš brzdí. Nechápu proč v Praze jsou zapnuté 24/7 a to ještě tak, že je všude červená a až když přijede auto, tak teda padne zelená (ale auto stejně musí zastavit). Proč alespoň v hlavním směru není pořád zelená, dokud nepřijde požadavek na jízdu z vedlejší? Nedávno jsem tu zažil poruchu semaforu. Doprava (chodci i auta) kupodivu nezkolabovala, ale naopak byla výrazně… Číst vice »

koyot
Host
koyot

Ta červená v noci je tam ale takhle zcela záměrně. Brání to tomu, aby se v noci jezdilo po městě 100 km/h a víc.

Jackub
Host
Jackub

Takže radši necháme auta víc smrdět a hlučet při opakovaných rozjezdech… 😀

Frantisek
Host
Frantisek

Na toto totiž obecně není řešení nechávat v jednom směru volno, nýbrž při slabém provozu nechat semafory jen blikat. Plus kontrolovat rychlost a pokutovat překračování té povolené.

HonzaX
Host
HonzaX

Stačí k semaforu přijíždět 50 km/h a on se na zelenou přepne. Za mne dobré řešení. Pokud v noci blikala žlutá, každý idio-řidič se řítil do křižovatky 90.

Lektor
Host
Lektor

Nejsem si jistej jestli někdo kdo jezdí přes město 100 řeší nějakou červenou.

frost
Host
frost

Jednou jsem kecal s taxikarem, ktery me vezl na letiste. Rikal, ze nedavno mel v aute ozraleho radniho, co se mu na zadnim sedadle rozpovidal prave o semaforech. Udajne to je o platbach za provoz 24/7 a vejvaru pro Eltodo.
Je to uz davno a o pravdivosti si lze myslet kde co. Nasel by se nekdo znalejsi situace?

Hara_Pes
Host
Hara_Pes

Jo jo, proto se taky třeba staví semafory přes tramvajovou trať k zastávce a další kokotiny…

mates
Host
mates

Chodecký přechod – jako fakt? Chudák jazyk náš mateřský.

Dáda
Host
Dáda

ono se možná očekává také běžecký přechod, běhání je teď módní – a aby se nepletli běžci a chodci v jednom chumlu, bute to do budoucna odděleno.

Martin V.
Host
Martin V.

Taky jsem na to čuměl… Ale je to ve vyjádření AŽD vícekrát, tak to asi chyba nebude. Že by nějaký AŽD-speak? 🙂
Adjektivum „chodecký“ mám spojené snad je se závody, tedy s atlety-chodci.

Kdysi bývalo železniční nádraží, dnes skoro všichni používají vlakové nádraží. Tak si možná budeme muset zvyknout i na chodecký přechod.

Roman Kabrt
Host
Roman Kabrt

AZD se nejak nedari v oblasti mestkych systemu: ted Myto, predtim Kladno

Kubrt
Host
Kubrt

Obávám se, že „úloha Vysoké Mýto“ se stávající komunikační sítí nemá řešení, které by uspokojilo všechny účastníky silničního provozu.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Má, k uspokojení auto*matů z Pošuku by stačilo rozsvítit trvale červenou a nastane ráj na zemi. Oni RZ na šlapohybu nemají, je kamerový systém za jízdu na červenou nechytí.

MildaIV
Host
MildaIV

Ale no tak, máte na víc.

Jackub
Host
Jackub

Co je J. Kocurkovi do vašeho hodnocení jeho osoby? Mně tahleta rádoby pozitivní kritika přijde neskutečně hloupá… :-/

Frantisek
Host
Frantisek

Asi tolik, co jemu je do hodnocení lidí, kteří mají v životě jiné priority. Nota bene ten výrok není ani pravdivý, nýbrž jen pohrdavý, plný nepochopení. Myslím, že i já už jsem od pána četl moudřejší příspěvky. 🙂 Jakkoli nesnáším „ale no tak“. 😀