V Blansku začínají v noci s vysouváním mostu přes koridor
Vybudováním mostu skončí dlouhé čekání na železničním přejezdu.
Práce na novém mostě přes železniční koridor v Blansku dnes viditelně pokročí. Metrostav DIZ zde začíná s vysouváním ocelové konstrukce. Hotovo má být letos do konce roku. Nový most má ukončit dlouhé čekání aut na přejezdu.
Most je navržen jako nová dominanta lokality v podobě ocelového oblouku se síťovými závěsy. Smontovaný oblouk s vybetonovanou deskou bude umístěn na mostní pilíře výsuvem. Vysouvání potrvá do 26. srpna. Provoz na železnici neomezí, kvůli modernizaci koridoru je zde na rok zastavena doprava. „Samotná tato akce bude realizována velmi pomalu, pouhým okem bude pohyb výsuvu téměř nepostřehnutelný, navíc bude probíhat pouze v nočních hodinách,“ řekl ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák.
Stavba mostu začala loni, pro kraj jde o největší silniční investici v letošním roce. Stavba začíná na ulici Svitavská na levém břehu řeky Svitavy a přemostí koryto řeky, železniční koridor a končit bude v průmyslové zóně na Starém Blansku. „Tato stavba je zcela zásadní z toho důvodu, že most nově zajistí převedení pěších a dopravního provozu přes řeku Svitavu a hlavně přes železnici,“ uvedl radní Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Jiří Crha.
Vlastní most je vybudován na takzvané výsuvné dráze, spočívající z mohutné ocelové konstrukce, na jejímž vrcholu jsou umístěny dva páry zdvojených kolejnic. Most, který je uložen na jedné straně na výsuvná kluzná ložiska, je na straně druhé opatřen dvěma vozíčky pohybujícími se po výsuvné dráze. O vlastní posun se postarají dva páry hydraulických pístů.
Ocel z Mariupolu
Podle stavbyvedoucího Roberta Šareckého stavbu zkomplikovaly pandemie koronaviru, zdražení materiálů a také invaze ruských vojsk na Ukrajinu. „Tam nás nejvíce postihlo nejen další plošné zdražení oceli, ale především to, že ocel pro výrobu mostu, která měla specifické požadavky na vlastnosti materiálu a byla zpracovávaná ve Vítkovicích, byla právě z okupovaného Mariupolu,“ dodal Škarecký.
Mostní hlavní nosný ocelový oblouk bude délky 77,6 m se dvěma estakádními poli před a za, navrženými z předpjatého betonu. Celková délka nosné konstrukce je 158,4 m. Výška mostu nad terénem je 9 m, výška oblouku 12 m. Z důvodu prostorových podmínek je situován ve směrovém i výškovém oblouku. Nový most vyjde na 264 milionů korun. „Zajímavostí tohoto mostu je nejen jeho polohové umístění, ale také fakt, že řidiči na něm budou muset překonat stoupání, i klesání 8,33 %, což na mostech bývá méně obvyklé,“ uzavřel Hanák.