V Berlíně po 45 letech končí české tramvaje Tatra, konec urychlil covid
Tramvaj KT4Dm v Berlíně. By Christian Liebscher (Platte) - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4638407
První tramvaje KT4D dorazily do východního Berlína na jaře 1976
Zajímavá je trvanlivost těchto travají. Nikdo nezmínil, že od roku 1974 uplynulo ve Sprévě již zatraceně hodně vody. Že by docela povedená konstrukce? v té době se nízké podlahy nenosily, takže alespoň nízký první nášlap…
Dlouhou trvanlivost přece zavinili komunisti.
To by byla sranda kdyby češi odkoupili šrot z Německa vyrobený v Česki
Liberec by to mohlo zajímat 🙂
Arriva , GWT a Regiojet by je mohli koupit a provozovat na krajských tratích v ČR.
Prý o to měly zájem i ČD, ale nevyšlo výběrko.. Prý moc levné..
Už jsem se lekl že nenašli tak lakomý kraj…
Tramvaje z Tatry Smíchov KT4D stále jezdí ve Zwickau včetně jedné speciální údržbové tramvaje oranžové barvy s majáčky a jednoho renovovaného vozu v retro nátěru jako reklama na Muzeum dopravy. Přidal bych i foto, ale není.jak. A aktuálně při napadnutí cca 30 cm sněhu jezdí od pondělí jen a jen smíchovské vxsokopodlažní stroje, novější tramvaje GT6M od MAN/Bombardieru kvůli sněhové kalamitě odstaveny 🙂
Naposledy se zde psalo o tramvajích ve Zwickau (Cvikově) zde:
https://zdopravy.cz/do-liberce-miri-na-modernizaci-z-nemecka-tramvaje-gt6m-68390/
Tohle je super fotka https://cdn.mdr.de/sachsen/chemnitz/zwickau/strassenbahn-zwickau-am-limit-100-resimage_v-variantBig1xN_w-1152.jpg?version=25138
…na včelíny super, pokud nepůjdou prodat
Tak v Berlíně vyřadí staré tramvaje a v Brně se oběvý jako nové šaliny.
A ty bys mohl objevit Pravidla českého pravopisu.
Oběvý 😀
Kam vi chodila do skola? jako já?
Tak hlavně, aby se neobjevily v Praze
., tam né !! Tam jsou smažky.
Jakože KT4 místo 2xT3R.P?
Tyhle tramvaje jsou i na mě moc staré…1976…
Ale co, budou T3R.PLF a KT8xy…
Tak koupit 1-2 pro retro linku …
Co jsem četl, tak když se rozběhla výroba KT4 pro Německo, tak o tyto vozy projevil zájem i Sovětský Svaz.
Však se tam taky na metrový rozchod vyvážely.
Na Ukrajině ještě nadělají parády ….
Tam budou jezdit do roztrhání těla, tedy spíš do zreznuti 😀
Což taky chvíli potrvá…
Lvov kde jazdia v povodnej zltej a hlavne Zaporozie, ktore urobilo prefektnu revitalizaciu exterieru a interieru a strednu prehliadku na ne cakaju. Zaporozie bude kupovat 14 kusov… oprava, prestavba a preroschodovanie, ujednotenie do korporatu…. ich siet sa tam tiez meni takze myslim si, ze narozdiel od Kyjeva kde koncia Prazske T6, alebo od Charkova kde koncia T3 z CR a SR ich caka svetla buducnost v mestach kde sa o ne budu starat a trate modernizuju velmi rychlo i cez omezene zdroje…
Není to starý šrot z německa, který by se teda rozhodně kupovat neměl?
Ohledně toho starého šrotu se shodneme (1976 je moc brzo…), ale je ze Smíchova…
Škoda jich. Čest jejich památce!
Památka jistě, odvedly kus práce, ale škoda? Čas plyne, nové přichází, staré odchází.
PS: nešla by nějaká dovézt a provozovat v Brně či Praze jako retro stroj?
Mám za to, že v Liberci se nacházel jeden kus.
To byla Fahrschule. 🙂 Když jsem tam byl naposledy, ještě tam stála, ale to je tak tři roky zpátky.
Ne, protože v ČR nikdy nebyly schváleny jako typ a Liberec ji (KT4) už taky nemá několik let.
S normálním provozováním by byl problém, protože není v ČR schválena jako typ do provozu. Jiná by byla situace, kdyby to bylo historické vozidlo, stejně jako Gotha T2D v Liberci. Osobně jsem toho názoru, že v pražském muzeu by jedna KT4 být mohla, když už se tady vyrobila.
Nechápu proč by se to mělo dělat. Aby daňový poplatík vytáhl z kapsy pár desítek miliónů na lunapark šotoušům, kteří se chtějí povozit? To schválení nebude zadarmo.
Takhle šotoučci neuvažují, už jen proto, že většina z nich žádné daně neplatí a nechají se živit od rodičů…
zkuste urážet někoho jiného. dani zaplatím dost. a mám takový pocit že i násobně víc…než Vy.
PS:u rodičů nebydlim cca od statnic. cili skoro 16 let
a další takový. nevím kolik stojí schválit historické vozidlo do provozu. např. ventilovka tu možná někdy jezdila, o nohabce dost pochybuju a přesto tu obě jezdí.
krom toho někdo konstruktivnejsi než Vy se vyjádřil, že jako historické vozidlo by se provozovat dala poměrně snadno.
tak kdo je víc mimo?
S T3 na věčně časy a nikdy jinak! (pro Štatl bych doplnil…a K2…)
PS: wana je dle mého zhovadilost, ale furt menší než mnohem novější 14T. I když s reko interiérem jsou už alespoň trochu k něčemu…
co to melete? K2 v Brně končí, místo nich jsou Draci
A DPP ty T3 fakt nevyřadí😥😥😥
Těžko lze mít západní kvalitu za východní peníze.
Taková Ostrava je toho příkladem, že?
Ač s vámi částečně souhlasím, tak tohle srovnání má jednu zásadní vadu – v Ostravě na nový tramvaje můžou využít dotace EU, v Praze ne. Upřímně nevím, jak velká část ceny tím je pokryta, ale takové nové autobusy v Ústí platila EU z 85 % a to se pak člověk nediví, že v Ústí jezdí stejný typ busů jako v Paříži.
V Ostravě za dotace koupili levné středněkapacitní tramvaje od špatného výrobce a nyní se těší na předražené středněkapacitní tramvaje od správného výrobce za úvěr bez dotace.
To bych neviděl jako příklad hodný následování.
Cesta na dotacie je cez Norsky financny mechanizmus, ale to by vedenie Prahy a DPP muselo byt niekde inde…
Chystá se dotační program fondů EU s názvem Praha. Město počítá, že mu pomůže s financováním trolejbusové tratě na letiště, nákupem dvouklobových trolejbusů a většího množství elektrobusů. S nákupem nových tramvají se v současnosti nepočítá.
Neměl by se ten dotační program jmenovat Škoda?
., haha, západní kvalitu. Tu již známe.
Paradoxně po vyřazení T3 nejvíc volají určité skupiny šotoušů.
Většině cestujících jejich provoz nijak nevadí. Někteří to dokonce považují za symbol Prahy. Podobně jako je známý červený doubledecker v Londýně.
No, ale doubledecker taky není ve verzi z roku 1960, ale jedná se o moderní vozidla. Spíš spousta šotoušů má dojem, že T3 jsou nějaké velké terno pro turisty nebo občany, nejsou.
Jasně a turisté jezdí do Prahy jen kvůli nim. Asi Vás zklamu, ale většina zahraničních turistů o T3 v životě neslyšela.
Zklamu i já tebe. O turistech jsem nic nepsal.
Nebudu polemizovat s někým, kdo používá argumentační fauly.
„Cestující je považují za symbol Prahy“, možná Vy a Vaši přátelé, pro ostatní je to prostě stará tramvaj, takže moje reakce, uznávám trochu nadsazená (byť přesně toto nám tu zcela vážně jeden T3 ultras tvrdil) jenom reaguje na váš argumentační faul.
Nejsem jeho přítel a i pro mě je to svým způsobem symbol Prahy 😉
Hurá, tak to už jste dva. Bohužel počet cestujících v pražské MHD je poněkud vyšší 😉
Prej symbol Prahy :-D:-D:-D
Ostuda Prahy.
PIRÁTI
OSTUDA
PRAHY
Ony ty původní doubledeckery nejsou už nějakou dobu v provozu, a nahradily je mnohem modernější stroje. To stejné i v případě underground.
A T3 jako symbol Prahy? Možná tak u šotoušů.
Tak se podívejte, čím je nahradili – New Routemaster explicitně odkazuje na původní doubledeckery. Města si drží svoji vizuální identitu. Nové vagony londýnského metra designově navazují na ty předchozí a otevřeně se k nim hlásí, stejně tak newyorské metro. Jen u nás máme potřebu nahrazovat designově kultovní tramvaje (bruselský styl je jeden z vrcholů českého designu) něčím barevně i tvarově úplně jiným… Všimněte si, že architektonické vizualizace pražských ulic skoro vždy používají T3ky a ne ty podivné krabice (nedejbože tu poslední variantu s žlutým předkem), protože pražské centrum s 15T zdaleka nevypadá tak hezky :).
No nevim jak v Londýně , ale v Newcastlu na klasickej červenej dvoupatrák jentak nenarazíš .. To stejné i školní autobusy ..
Nevím, co považujete za “ klasickej červenej dvoupatrák“, ale v Londýně jsem červených dvoupatráků potkal tak polovinu a druhá polovina byla v reklamních nátěrech.
V Newcastlu si pamatuju spíš jen jednopodlažní busy, ale na tom úžasném dvoupatrovém mostě si na dvoupatrový autobus pamatuju.
New Routemaster v Londýně začínají nahrazovat krabicovité patrové vozy na plyn nebo elektřinu. Od odkazu na historii se tyto nové vozy odvracejí. I proto, že jejich výrobci chtějí univerzální design použitelný i na mnoha jiných trzích. Což dává smysl nejspíš ekonomický, nikoliv estetický. Níže jsem uveřejnil odkazy na elektrický a plynový patrový autobus v Londýně.
Zakázka na 1 457 tramvají by byl pro výrobce dobrý argument, proč akceptovat vzhled T3… ne?
Tohle je fascinující 😀 Je to skoro v každé diskuzi o T3, ale v životě jsem neslyšel normálního člověka, natož zahraničního turistu mluvit o T3 jako o nějakém symbolu 😀 Na YouTube má kupříkladu kanál docela dost cizinců žijících v Praze, hodně jich o veřejné dopravě má videa, ale ani jediný nezmiňoval T3 jako symbol. Obávám se, že je to přání otcem myšlenky.
Přesně tak, je to taková utkvělá šoto představa.
Retro linka 23 OK beriem…. ale inak doba je niekde inde…
Po jejich konci volám již 20 let. Z mého pohledu cestujícího byla nejlepší Tatra typ T6, kterál letos skončila.
Která měla prudší shody, než T3
A ještě méně místa na nohy.
Přesně tak. Je velká škoda, že se na T3 designově nenavázalo. Dnes jsou to už zastaralé stroje a časem se holt vyřadí všechny, ale je tragédie, že je nahrazujeme vizuálně nepovedenou a do Prahy se nehodící tramvají 15T. Tahle kotasovina už dnes svým designem působí zastarale, zatímco T3 si drží svoji elegantní nadčasovost… Nové dubledeckery v Londýně záměrně navazují na původní vzhled a vypadají imho moc pěkně – škoda, že se obdobně nepřistoupilo k náhradě našich tramvají. Viz https://en.wikipedia.org/wiki/New_Routemaster, http://www.heatherwick.com/project/new-routemaster/
Co je na 15T do Prahy se nehodící. Podle mě je T3 těžké retro, plně odkazující na dobu vzniku, tj. bruselský styl.
Odkaz dobrý. Potíž je pouze v tom, že i tyto nové patrové londýnské autobusy nejsou úplně nové. A již se přestávají nakupovat. Jejich „ekologičtější“ nástupci v podobě patrových vozů na elektřinu nebo plyn vypadají již zcela standardně „krabicovitě“. Třeba takto: https://www.sustainable-bus.com/news/20-fuel-cell-double-decker-buses-will-run-in-london/ nebo takto https://londonist.com/london/transport/two-full-routes-of-electric-double-decker-buses-coming-to-london-soon.
Známý červený doubledecker měl už od výroby nízkou podlahu. Což se o sedmičkové Karose ani o T3 říct nedá.
Vím, že sytý hladovému nevěří. A tak nějaký ten „borec“ se zdravýma nohama občas nechápe, že někdo může mít problém do schodů. Sociopat by pak nejraději takové jedince ze společnosti vyřadil, aby mohla jezdit jeno milovaná T3 s vysokou podlahou úplně všude.
T3 má méně strmé schody než novější T6 i v článku zmiňovaná KT4D, plus při wanizaci dostane do středu nízkopodlažnost.
Dneska je trend nízkopodlažních vozidel. Pro cestující i řidiče/řidičky tahle skutečnost přináší rychlejší výstup/nástup, cestující s kočárkem nebo horší chůzí to ocení. O údržbě se to říct většinou nedá, jenže doprava je tu pro cestující a ne naopak.
Tady myslím nikdo nehájí, aby tu T3 zůstaly ve stejné podobě na furt. Bylo by ale pěkné, kdyby se při nákupu nových tramvají navazovalo na osvědčený a pro město charakteristický design. Rozhodně neříkám, abychom dělali moderní kopie T3, ale do jisté míry tvarově, některýmu prvky, apod. na to lze navazovat – a samozřejmě v nízkopodlažní variantě.
Tramvaj T3 (1960), stejně jako Praga V3S, (1953), autobus RTO 706 (1956), nebo M152 (1973) jsou „ikonické“, protože v tehdejší době se nedalo koupit nic jiného a vyrobilo se toho velké množství. Tím pádem nebylo možné v našem omezeném životním prostoru do roku 1989 na ně nenarazit. Všechny tyto uvedené dopravní prostředky jsou jednoduché konstrukce, tedy snadná údržba (co tam není, to se nep…..), vzhledem k datu výroby už účetně odepsané, mají levný provoz, i proto se drží tak dlouho. Pokud by to skutečně byl vámi uvedený „symbol Prahy“, proč by ho provozovali v Brně, Olomouci, Ostravě a dalších městech… Číst vice »
Nejvíc T3 jezdilo tuším v Moskvě.
Spíš než „symbol Prahy“ je T3 „symbol hospodářského a technického úpadku východního bloku“.
Protože se masivně vyráběla i v době, kdy už západ vyráběl vozidla o dvě generace novější.
Ještě bych Váš ikonický seznam legend doplnil o Š 1203 a Liaz, jiná alternativa za ně tehdy také nebyla.