Doprava ve městě Tramvaje

Do Liberce míří na modernizaci z Německa tramvaje GT6M

Tramvaj GT6M ve Zwickau. Foto: Michal Chrást
Tramvaj GT6M ve Zwickau. Foto: Michal Chrást
Cegelec si vybral libereckou vozovnu kvůli metrovému rozchodu kolejí.

V liberecké tramvajové vozovně budou od zítřka nízkopodlažní tramvaje, které v Česku nikdy nejezdily. Místní cestující se v nich ale nesvezou. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) se dohodl se společností Cegelec a poskytl prostory pro modernizaci nízkopodlažních tramvají typu GT6M pro německé Zwickau (česky též Cvikov). V Liberci proběhnou dokončovací práce na celkem devíti tramvajích.

Cegelec se pro Liberec rozhodl i díky nepříliš standardnímu rozměru 1000 mm, který je v liberecké vozovně. Stejný rozchod kolejí totiž používají také ve Zwickau.

Tramvaje typové řady GTxN, GTxM, GTxS a GTxK (místo písmene x figurovaly číslice 4, 6 a 8, které uváděly počet náprav, koncové písmeno poté specifikovalo rozchod kolejí) byly první moderní 100% nízkopodlažní tramvaje na světě. Jejich vývoj zahájila vagónka MAN v Norimberku již v polovině 80. let a první prototyp dokončila v roce 1989. Celkem vyrobila 473 vozů pro 15 různých měst.

Následně se tramvaje v různých úpravách dodaly do celkem 15 měst a vzniklo v součtu 473 vozů. Kromě Německa byla vozidla dodávána také do Japonska. Jedním z provozovatelů se stalo také saské město Zwickau, které si objednalo celkem 12 vozů, které byly dodány v letech 1993 a 1994. Zwickau se tak stalo prvním z měst někdejšího východního Německa, které moderní nízkopodlažní tramvaje obdrželo.

Tamější dopravní podnik se rozhodl pro celkovou modernizaci, aby prodloužil jejich životnost o dalších 16 let. Zakázku získal Cegelec, zahrnuje jak opravu mechanické části vozidla, tak elektrické části, kde bylo vzhledem k zastaralosti elektrické části a špatné dostupnosti náhradních dílů zvoleno použití zcela nové elektrické výzbroje.

Modernizační program tramvají byl zahájen již v roce 2018, přičemž 3 z 12 tramvají byly již předány zpět do provozu do Zwickau . K urychlení našel Cegelec ještě prostory v Liberci.

Každá tramvaj bude v Liberci měsíc

První vůz se vydal na cestu z Německa do Liberce dnes večer. Náklad bude pokračovat po dálnici D8 směrem na Prahu, načež se silniční trajler s tramvají stočí na dálnici D10 směrem na Mladou Boleslav a Liberec. Příjezd do liberecké tramvajové vozovny je očekáván v brzkých ranních hodinách ve čtvrtek. Každá z tramvají bude v Liberci trávit zhruba měsíc. Přepravu pro Cegelec zajišťuje společnost Universal Transport, která se specializuje na dopravu nadrozměrných nákladů.

Věříme, že se nám podaří během realizace prací v Liberci domluvit, aby si mohli fanoušci dopravy netradiční tramvaje po dokončení prací na liberecké půdě vyfotit. Liberec je mezinárodně známý pro svou širokou základnu fanoušků veřejné dopravy, z nichž nemalá část vyvíjí obdivuhodnou práci na poli péče o historická vozidla v rámci místního Boveraclubu. Také v naší společnosti vnímáme práci na projektech veřejné dopravy jako poslání a podobným aktivitám fandíme, takže bychom chtěli dát i do budoucna fanouškům v rámci přeprav vozidel vždy echo předem,“ řekl Libor Hinčica, ředitel obchodu a marketingu Cegelecu.

Tramvaje budou v Liberci také tzv. oživovány, vždy ale pouze na půdě areálu vozovny. Se zkušebním provozem v ulicích či na meziměstské trati do Jablonce se ale nepočítá.

Tramvaj GT6M. Foto: Cegelec
Tramvaj GT6M. Foto: Cegelec

Zdroj: TZ Cegelec

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Obyvatel zlínského pralesa

Škoda, že si Liberec ty tramvaje nenechá, koneckonců je to na jejich poměry moderní až futuristická tramvaj :))

Sitgestravel

Uf a ja uz se tesil na novou staromoderni tramvaj.

xyz

“ Zwickau se tak stalo prvním z měst někdejšího východního Německa, které moderní nízkopodlažní tramvaje obdrželo.“
A některá ex-DDR města nedostala nové tramvaje dosud a řešilo se to buď úpravami těch starých, nebo se to řeší (pořízením nových vozidel) až teď.

Perličkou tramvajové sítě ve Zwickau je, že od loňského prosince už ani tramvaje nejezdí k hlavnímu vlakovému nádraží (prý dočasně na několik let). Už předtím tam jezdily jen v pracovních dnech (dvě linky vedené jako posilové nad rámec dvou dalších, celotýdenních). Od 12/2019 je tedy tramvajová síť ve Zwickau „zjednodušena“ na dvě linky, potkávající se v centru města.

Twix

Navíc k tomu nádraží nejezdily v ty pracovní dny ani celý den, tuším že jsme tam přijeli v 7 večer a smůla. Je potřeba něčím jiným popojet nebo dojít na Zentralhaltestelle, což není totéž co terminál Zwickau Zentrum. Ty hlavní dvě linky, co jezdily i o víkendu, se aspoň potkávaly na té křižovatce a byl tam garantovaný přestup na všechny směry.

Mbol

Zwickau (česky též Cvikov)???
A víte, že tramvaj jezdí i v britském Londonu (česky též Londýn)?

Mbol

A také ve francouzském Parisu (česky též Paříž) chtějí tramvaje obnovit?

Jindra

V Paříži již tramvaje nějaký ten pátek jezdí a dále vznikají nové tratě. Nenajdeme je však v samotném centru, ale v okrajových čtvrtích.

Jindra

A jestlipak víte, jak se jmenuje ona část Londýna /part of London /, ve které tramvaje jezdí?

Mbol

Nevím, nejsem odborník, ale je to na Wikipedii… (Croydon) 🙂

Mbol

Rád prudím na diskuzních fórech svými moudry. Alespoň někde mám pak pocit, že jsem důležitý.

Jindra

Tak to by bylo dobré se obrátit na odpovídající instituci. Co zkusit Ústav pro jazyk český?

Mbol

To opravdu není pro diskusi pod článkem nutné. Hodně vám to vadí, že jsem na to upozornil?

Jakub

Nejsi důležitý 🙂

Halamus

Ale má ten pocit.

eon

Ten sarkasmus u těchto příhraničních měst přirozeně naráží na hráz nepochopení. Nechtějte, abych vám vysvětloval proč…

ABC

Do Liberce nevedou koleje že to musí vozit po silnici? Dyť je tam vlečka až k vozovně.

Ondrys

Ale ta vlečka není jediný kritérium…

ABC

a další tedy je?

pkajetan

prachy, protože ty zasraný cardodráhy na obou stranách hranice zkrátka nejsou schopný za normální prachy tramvaje přepravit, najít trasu, vhodnej vlak _ tak si tou muší váhou těchto kolosů rozjezdíme silnice … noaco, daňoví poplatníci to zaplatěj.. 🙁
Vytočilo mne to zrovna tak jako převoz těch posunovacích lokomotiv z Třebový do Srbska – po silnici .., to snad byla ještě větší prasárna 🙁
ale jistě nám to tady vyvrátí řada odborníků..

Ondrys

Tak třeba jestli je vlečka i v areálu Cvikovské vozovny, cena, flexibilita… Předpokládám že toho je víc. Také bych raději viděl ten převoz po kolejích, ale domnívám se, že objednatel si vybral řešení které bylo pro něj nejvýhodnější.

ABC

čili zase pěkná ukázka flexibility železnice

Bram

Vlečka v areálu vozovny ve Zwickau patrně byla, ale vzhledem k tomu, že trať, která se vyloženě dotýkala areálu vozovny, již odhadem dvacet let není v provozu a teď je místo ní cyklostezka, tak o přepravě po železnici lze těžko uvažovat… Teoreticky by asi šlo udělat to, že by motorová lokomotiva dostrkala vhodný železniční vůz do splítkového úseku ve Zwickau u zastávky Zwickau Stadthalle, kde by ho pak zastrčila pod tramvaj, která by byla zvednuta několika jeřáby. Jenže to by asi potřebovalo vypnout a odklonit nad příslušnou kolejí trolej, tramvajovou a železniční trať u zastávky Zwickau Stadthalle tedy vyloučit z… Číst vice »

ABC

tak já se s tím smířím… to si jenom odkládám až se tu bude zase plkat o přesunu nákladů na koleje a potenciálu té či oné lokálky i pro nákladní dopravu

Tomáš

Díky za podrobný rozbor 🙂

Tomášfuk

Hezky jste nám to vysvětlil, že když se nechce, tak to nejde.

Bram

Vysvětlil jsem, co by bylo potřeba udělat, aby to šlo a v zásadě by to v tomto případě po technické stránce šlo. Zabedněncům typu Tomášfuk ale těžko vysvětlím, že rozhodující je doba, za kterou zásilka v podobě tramvaje a cena, kterou zákazník za dopravu zaplatí. A tady přeprava po železnici prohrává nejen z těchto dvou důvodů, ale také i z organizačních důvodů, které se pochopitelně promítají i v ceně. Protože ve Zwickau by to znamenalo zastavit provoz vždy na několik hodin na tramvajové a železniční trati a to by u objednatelů a plátců osobní dopravy na těchto tratích nejspíš neprošlo.

Jiří Kocurek

No tak by se to přestavělo a za dva, tři roky by mohli začít vozit. Pak by to bylo 15 roků bylo k ničemu. Pak by se to z části vyhodilo, protože stavět tramvaj podle zvedáku je nesmysl a přišly nové. Mezitím by se to ale skladovalo, když už se to koupilo.

Bram

Ty zvedáky se umisťují na zpevněnou plochu a rozestaví na tuto plochu podél koleje podle toho, jak má vozidlo uspořádána zvedací místa. Moderní zvedáky se dají přemístit po rovné ploše jediným člověkem stejným způsobem jako paleťák naložený paletou někde ve skladu. Na starší typy zvedáků byl potřeba buď jeřáb, nebo vysokzdvižný vozík. Vzhledem k tomu, že jsem na výše zmíněných moderních zvedácích zvedal různé typy železničních vagonů, tak bych si dovolil tvrdit, že o dané věci tedy i něco málo vím:-).

noerf

Rozhodují čas a peníze. A po silnici to trvá 12 hodin, po železnici déle z důvodu zapojení do uceleného vlaků a posunů. A převoz jednoho vagónu samostatně by bylo velmi drahé.

Ondra

Při použití návěsu pro přepravu kolejových vozidel se dá i 30 m dlouhá tramvaj přepravit v celku a k nakládce ani vykládce není potřeba žádná další technika, protože návěs má rozebíratelnou nájezdovou rampu a naviják. Přeprava po železnici by vyžadovala jeřáby nebo zvedáky na naložení a složení a navíc by tramvaj musela jet rozvázaná na jednotlivé články, protože speciální vagóny měl svého času snad akorát Viamont

Jiří Kocurek

Jak naložíte 30 metrů dlouho tramvaj na 20 metrů dlouhý vagon?
Poveze to potom 742 jako sólo vlak nebo se to bude řadit do nějakého vlaku a pojede to týden, najezdí to 3x tolik kilometrů, všecko na naftu. Plus teda spálit naftu v jeřábech, které budou muset na obou koncích přijet k vozovně. A ty 2 jeřáby budou v součtu těžší než samotná tramvaj. Takže se silnice do Liberce ojezdí víc. Ale bude to šotosprávně.

Jindra

Jinak super, zajdu se do vozovny podívat. Ale je škoda, že tyto krásné tramvajky neuvidíme na libereckých kolejích.

Vlk

Jo, podnik by měl řešit úplně jiné věci a ne se starat o věci, které jim nepřísluší.

Jindra

A co konkrétně? Jinak Váš příspěvek beru jako snahu se zviditelnit.

Ondrys

A o co se dopravní podnik stará co by mu nepříslušelo? O zakázku se stará Cegelec, a pokud má DP volné prostory nebo dokonce i kapacity, které může Cegelecu pronajmout a něco na tom vydělat, tak to vnímám jako přínos a nevidím v čem je problém.

Jindra

On si Vlk podle obrázku myslel, že se jedná o trolejbus.

Ondrys

Njn, asi oči, co? 😀

Tomášfuk

Vlku, najděte si svoji vlčici a nestarejte se o to čemu nerozumíte. On si DPMLaJ také rád přividělá a nejen na cestujících.

Marian

Myslím si, že je pochopitelné nepouštět relativně moderní tramvaje do města. Ještě by si Liberečáci mohli všimnout, že existují i modernější tramvaje, jak T3, jejichž vraky se sem svážejí z širého světa. V duchu neukazovat něco moderního je mimo jiné i retrodesign jediné moderní tramvaje, která tu zatím ještě je. Dokonce kdysi tady měli ještě jednu moderní tramvaj, ale tu raději prodali do Krkonoš na bufet, místo toho, aby si jí dali alespoň do budovaného tramvajového muzea.

Jiří Kocurek

Njn, daří se jim ty novostavby maskovat téměř dokonale. Dokonce je kopletují natajno ve vlastních dílnách, aby nikdo neviděl přivážet novou tramvaj. Beztak ty vozové skříně vozí pod plachtou a v noci. Ostatní díly schované v návěsu.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_T3R.SLF

A co se bufetu týká, tak ten se výrobci stále nedařilo zprovoznit tak, aby vyhověl požadavkům Drážního úřadu. Nejspíš tajná spolupráce ČDK a DÚ, neboť v Polsku RT6 jezdí bez větších problémů.