Doprava ve městě Informační technologie Nová mobilita Tramvaje Zprávy

V anglickém hrabství West Midlands se testuje první tramvaj s 5G připojením

Tramvaj CAF s 5G připojením ve West Midlands. Foto: Voice of Calm, commons.wikimedia.org
Tramvaj CAF s 5G připojením ve West Midlands. Foto: Voice of Calm, commons.wikimedia.org
Výhodou 5G připojení je možnost využívat veškerá dopravní data již během samotného provozu tramvaje

Anglická metropolitní oblast West Midlands spustila jako první na světě tramvaj využívající 5G technologii. Cílem projektu je zlepšit provoz veřejné dopravy a přístup k aktuálním jízdním řádům.

Nové tramvaje Urbos 3 od španělského výrobce CAF jsou ve West Midlands k vidění na trase Birmingham – Wolverhampton od poloviny února. Vývoj technologie využívající 5G připojení probíhal pod taktovkou konsorcia West Midlands 5G (WM5G) tvořené společnostmi West Midlands Metro, Transport for West Midlands, GoMedia a Icomera.

„Doprava je páteří každého regionu a metropolitní oblast West Midlands právě začíná novou kapitolu ve využívání 5G připojení pro rozvoj dopravy. Zlepšení naší regionální dopravní sítě pomáhá podnikům a místním komunitám růst a prosperovat,“ uvedl starosta regionu Andrew Street.

Současné tramvaje standardně shromažďují během provozu řadu důležitých informací, jako jsou například záběry z bezpečnostních kamer, údaje o provozu vozidla nebo počtu cestujících. Takové informace jsou ale přístupné dopravním podnikům pouze mimo provozní dobu vozidla. Výhodou 5G připojení je možnost využívat veškerá shromažďovaná data již během samotného provozu tramvaje.

Neomezený přístup k datům umožní podle šéfů projektu efektivnější provoz veřejné dopravy. Kvůli přesnějšímu přehledu o aktuálním počtu cestujících budou operátoři moci pružněji reagovat na změnu poptávky například nasazováním dodatečných tramvají během dopravní špičky. 5G připojení zároveň zjednoduší cestování, pasažéři budou mít lepší přístup k aktuálním jízdním řádům.

Vyvíjená technologie umožní detekovat nebezpečné situace během nastupování a vystupování, aktuální počet pasažérů, cestující se speciálními potřebami a potenciálně nebezpečné předměty vyskytující se v tramvaji. „Tento projekt je skvělou ukázkou toho, jak 5G technologie může změnit způsob poskytování služeb veřejné dopravy,“ doplnil Chris Holmes, programový ředitel dopravy společnosti WM5G.

5G tramvaje budou testovány do konce roku 2021. Pro metropolitní oblast West Midlands se ale nejedná o jediný dopravní projekt, který testuje využití 5G technologií. Mimo tramvají jsou 5G technologie testovány také pro monitorování silničního provozu a obsazenosti parkovišť.

Odebírat
Upozornit na
guest
23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

No nejvetsi kus prace na tomhle odvedli marketingovi podvodnici tamniho dopravniho podniku. V zasade nic z tech „vymozenosti“, ktery jsou v clanku popsany, nemuselo cekat na 5G a oni se tvari jaka to nebude revoluce.

Poudy

Tyjo ale že vypadá jako od Kotase?!

Osamělý Vlk

Mne to teda na pohled připomíná Montpelliérský Alstom Citadis. (Já vím, továrna je jinde, ale myslím vzhled).

ABC

Ciwe … a na co z uvedeného nestačí 4G? To je jak reportáž z ČT o tom jak nám 5G umožní vyšetření na dálku. Demonstrováno na příkladě jak si pacientka píše na nějakém textovém chatu s lékařkou, která jí nakonec doporučí urologický čaj.

Michael

Taky nějak nechápu, v čem je ta výhoda 5g proti 4g zrovna v tomto případě. Ale marketing dobrý 😀

Jarda Š.

Připojení 5G by umožňovalo i dálkové ovládání tramvaje, takže by řidič nemusel sedět ve vozidle, ale mohl by tramvaj řídit z velínu podle toho, co vidí na monitoru z kamer ve vozidle.

ABC

až do prvního výpadku nebo hůře pokrytého místa 🙂

Willy

„Dálkové ovládání tramvaje, aby řidič nemusel sedět ve vozidle“ by nic nepřineslo, ani bezpečnost, ani personální úsporu. Budoucnost je pochopitelně v plně autonomním řízení.

Leinad

U nějakých bus linek s blbými oběhy (hodinu stání na konečné ve vesnici kde chcípl pes) 😀 si dovedu představit personální úsporu. 😀

Huh

Pozor 5G přeci šíří nákazu Covidem a vůbec poškozuje zdraví mnohem víc než 3G a 4G 😀 U nás by to čtenáři Aeronetu rozmlátili sekyrou 🙂

Leinad

Samozřejmě, chat na 2G nebyl možný, jenom ICQ v j2me.

ABC

a ještě ten j2me ICQ klient měl rozhraní co se spíš podobalo IRC 🙂 aspoň ten co jsem zkoušel.

V. K.

Zapojení tramvají do sítě 5G by se mělo zvážit i v Česku. Vedlejší efekt by byl, že by to sloužilo jako odpuzovač voličů SPD.

Pražec

Českou realitu bych viděl spíš na stánky s alobalovými čepičkami u zastávek 🙂

Osamělý Vlk

A to už je důvod, proč to dělat. Kéž by 5G sítí byly vybaveny všechny tramvaje na území ČR nejpozději do konce roku. 🙂

Pe.tr

Ta španělská tramvaj vypadá vzhledově pěkně .

Jirka

No já nevím, ale i kdyby viděli, že jede tramvaj plná a okamžitě vypravili další z depa tak na nějakou zastávku nedojede během pěti minut, ale cesta nějakou dobu zabere. Nějak předpokládám, že v době, kdy tam přijede bude na zastávce minimum cestujících, protože většina se mačkací metodou přepravila dřívějšími spoji. Určitě bych ty data bral k vylepšení plánování spojů do budoucna, ale okamžitá reakce moc nemá smysl.

Crooker

Náhradní tramvaj asi smysl nemá, možná posilový bus by měl větší smysl, pokud by je zvládli vhodně rozmístit kolem tras. Pak by to mohlo dávat smysl jako celek, ale těžko říct co s tím vymyslí.

medical_examiner

A pokud mají problémy se zpožděním, tak bych se zaměřil na informační tabule. Jak v tramvajích, tak na zastávkách.
Pokud jezdí některé spoje přecpané, mají je posílit. Třeba si na zkoušku půjčit nějaké kapacitnější tramvaje, a eventuálně koupit/pronajmout.

jva

Jistě, kvůli pár přecpaným spojům se budou kupovat další vozidla, budovat zázemí, najímat řidiči (už vidím, jak se na čtvrtinový úvazrek hrnou) – to je totiž recept na pokrytí ranní špičky. A přitom by stačilo, kdyby si část cestujících přivstala a jela o 10 minut dřívějším spojem… A to vše s brutálně dotovaným jízdným z daní z provozu těch hnusných aut.

tom

skvělé, lidi do mobilu čumí málo je tomu třeba pomoct

medical_examiner

Asi mají málo přejetých k výuce mediků…

Jiří Kocurek

Někteří si čtou knížku. Co kdyby při čtení knížky v tramvaji … no radši nedomýšlet.