Uvízlou loď v Suezském průplavu se podařilo částečně uvolnit
Průplav není ještě volný, loď se ale již posunula.
Záchranné týmy pracující na vyproštění kontejnerové lodi Ever Given v Suezském průplavu slaví první úspěch. Čtyři sta metrů dlouhý kolos se podařilo částečně vyprostit. Průplav ale stále není volný.
O posunu informovala jako první agentura AFP, následně ji s odvoláním na informace vedení průplavu oznámila také agentura Reuters a egyptská média. Posun je patrný i v aplikaci VesselFinder, která ukazuje, že loď již mírně změnila směr.
#BREAKING| Ever Given was successfully re-floated
at 4.30 am local time and was being secured at the moment, Inchcape, a global provider of marine services said on Twitter __ REUTERS#Egypt #Suez #SuezCanal #EVERGIVEN #Evergreen #BreakingNews|#قناة_السويس #السفينة_الجائحة #عاجل pic.twitter.com/HxFAW2LUzw
— Egypt Today Magazine (@EgyptTodayMag) March 29, 2021
Loď blokuje Suezský průplav od úterý. Na jejím vyproštění pracuje deset remorkérů a několik bagrů. Loď se snaží vyprostit bagrováním písku ze dna a tažením pomocí člunů.
Na uvolnění vodní cesty čeká 369 lodí. Jsou mezi nimi kontejnerové lodě, lodě na přepravu sypkých materiálů, ropné tankery a plavidla přepravující zkapalněný zemní plyn nebo zkapalněný ropný plyn. Každý den prodlevy znamená ve světovém obchodu ztrátu téměř 200 miliard korun. Šéf správy suezského průplavu Usama Rabía sdělil, že přepravcům zasaženým incidentem by mohly být nabídnuty slevy, ale věří, že vyšetřování ukáže, že za zablokování cesty jednou z největších kontejnerových lodí na světě není zodpovědný provozovatel kanálu.
Některé nákladní lodě se rozhodly pro alternativní trasu a cestu mezi Asií a Evropou podniknou obeplutím Afriky. To však znamená výraznou prodlevu v přepravě a zvýšení nákladů.
Sunup in the #Suez & things indeed look different.
Video of the #EVERGIVEN's new, less meme-worthy position.pic.twitter.com/qK6dOod7AF
— John Scott-Railton (@jsrailton) March 29, 2021
Ever Given, dlouhá 400 metrů, se zaklínila mezi protilehlé břehy průplavu a jak experti poukázali, její příď a záď se dostaly do pozic, s nimiž se při stavbě plavidla nepočítalo. Kýl je citlivý na tlak a mohou v něm vznikat praskliny. Trup plavidla zkoumají potápěči a zatím žádné neobjevili.
text průběžně aktualizujeme na základně posledního vývoje