Utajeno. Soukromí dopravci musejí do registru smluv, České dráhy ne
Vlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Chcete vědět, jaké dodatky uzavřel například Jihočeský kraj na provoz vlaků s Českými drahami nebo jaké sankce mají za provoz
Když jsem tento portál objevil, domníval jsem se, že se jedná o seriózní možnost dočíst se pravdivě o dění v dopravě a potažmo na železnici, nikoliv jen tendenčně, jak jsem zvyklý u jiných veřejných „plátků“. Jsem železničář a svoji práci dělám už 30 let, vč. sobot, nedělí, svátků a hlavně nočních směn. Vždycky jsem tu práci dělal srdcem a tak je mi jen velmi smutno, jak je česká železnice rozsekávána na segmenty, vč. ČD jako takových (viz poslední rozdělení bývalých DKV na OCP a OCÚ). Uvědomujete si p. Sůra fakt, že ČD je akciovka ze 100% vlastněná státem a že… Číst vice »
Dobrý den, děkuji za názor. Text není o rozsekání železnice, ale o něčem jiném. V mém textu sotva najdete zmínku o tom, že je to chyba odborářů. Naopak pár textů o podivných zakázkách ČD tu najdete. Pokud o nějakých dalších víte, budu rád, když mi dáte vědět.
Pokud jste 30 let „železničář“ Č(S)D, logicky vám všechny pravdivé příspěvky zde musí přijít jako „tendenční“ – Trockému taky připadal Lenin jako pravicový oportunista, když vyhlásil NEP. To není nic osobního, to je prostě dáno „životním příběhem“. Exponovat byste se měl na stránkách typu http://www.osz.org nebo http://www.fscr.cz, tam píšou tu jedinou správnou „železničářskou“ pravdu o rozsekávání, ubližování Dráze a její obětavé filantropii, režimkách (těma ta „kritika liberalizace“ vždycky začíná a končí) nebo politování se, kolik kdo strávil vánoc v zaměstnání…
Tak zrovna tento tendeční zrovna je.
V čem konkrétně?
To, že děláte dobře a s „velkým srdcem“ svoji práci, to vás šlechtí, ale zřejmě vůbec nechápete, že všichni nemusí mít stejný názor na vašeho zaměstnavatele. A také byste měl rozlišovat mezi prací redaktorů a mezi přispěvatele do diskuse, za jejichž příspěvky redakce není odpovědná, a které ČD kritizují častěji, mnohem častěji než články redaktorů. Ale tento web je také o aktivitách soukromých dopravců, o dopravě na silnici a o letecké dopravě. Záběr je velmi široký a informace o ČD tvoří jen menšinu. Nemějte mi to za zlé. Můj děda také dlouhá léta pracoval „na dráze“, jak se tehdy říkalo.… Číst vice »
Tak samozřejmě na korupci nesmí být vidět…
Ano. Zeptejte na ministerstvu.a vládě. to není problém ČD, jaj je tady tedenčně prezantováno.
Tohle žlutogumy nepřežijou.
Já nechápu,proč všichni brečíte,zákony platí stejně pro všechny,každý soukromník má možnost vydat akcie,vstoupit na burzu a taky nebude muset zveřejňovat smlouvy.Nikdo nikomu nebrání.
Logika daňového poplatníka by velela pravý opak (zveřejňovat vše, kde figurují státní peníze), ale kam na vás s logikou, viďte 🙂
Že ČD dávají nekonkurenceschopné nabídky přece není žádné tajemství…
Že zrovna vy budete paušalizovat bych od vás, génia, nečekal.
My se známe?
Před lety se Jančurovi podařilo získat od MD informace nejen kolik platí ČD za jednotlivé linky, ale bylo to včetně rozkladu na jednotlivé položky (mzdy, odpisy, údržba,…). V nových smlouvách RJ s MD na R8 je toto začerněno. bude RJ taky ochotný tyto údaje zveřejnit, když se jich tehdy dožadoval?
Není nic jednoduššího než to zkusit.
Tak jako novinář proč to nezkusíte vy a něco o tom nenapíšete? Nebo to bude tím že by se to týkalo RJ?
Jestli jste si ráčil všimnout, RJ vyjíždí v prosinci 2019. RJ vysoudil vyúčtování prokazatelné ztráty ČD vždy za uplynulý rok. Takže to, o čem se tu mluví, bude dostupné nejdříve na začátku roku 2021. Hezký den.
A co tohle?
https://zdopravy.cz/regiojet-je-v-cesku-poprve-v-integrovanem-krajskem-systemu-zapojil-tri-vlaky-z-navsi-13814/
Kolik tam dostává RJ od kraje peněz nebo to dělá zadarmo? V tom článku o tom nebyla ani zmínka. Proč jste tedy nenapsal kolik dostává Rj za tu objednanou službu? Když by se to týkalo ČD tak by se to vědělo hned ale u RJ ticho po pěšině.
Pravidla pro zúčtování jízdného v IDS JMK jsou shodná pro všechny dopravce a veřejně dostupná. Dál?
Nespletl jste si mitře kraj a tedy i IDS.?Návsí je ve Slezku a dokonce používá souběžně i název v polštině. Tedy IDS je ODIS a kraj MSK
Spletl, ale odpověď je stejná.
Pane Sůro nevím proč tedy píšete různé články stačí tedy jen napsat titulek a pak tam napsat vážení čtenáři informace jsou veřejně dostupné tak si je najděte sami 😀
Text je o registru smluv a nezveřejňování smluv ČD. Následně jste se dožadoval informací o detailech smlouvy na R8, které není ještě téměř dva roky možné získat, přesto je požadujete, abych zjišťoval. Následoval další veletoč k integrovaným systémům. Co vlastně chcete?
Nemělo by smlouvu náhodou zveřejnit MD??
ČD nemusí do registru smluv, soukromník zase nemusí soutěžit, chce-li nová vozidla. Všude je něco.
Ale kupování vozidel „bez soutěže“ nemá pro soukromníka smysl, protože to jde z jeho peněz (a ne že mu stát dosype na studenou zimu, horké léto, deštivý podzim a drahá vozidla).
Soukromník si samozřejmě soutěž dělá taky, ale nemusí se při ní řídit stejnými zákony jako státní firma.
Já nato jen poukázal, protože soukromník v článku mluví o rovnosti. Pokud má cena opodstatnění tak nemusí vyhrát ten nejlevnější, ale bohužel se současností v současnosti kouká nejvíce na cenu.
1. O tom diskuze není, váš příspěvek je typický diskuzní faul „red herring“ pro odvedení pozornosti. 2. „Státní“ firmy soutěžit musí z principu hospodaření s „ničími“ penězi, ze kterých krev neteče. Jinými slovy, ZZVZ nevznikl z plezíru ale proto, že se ve „státním“ kradlo, ani se poledne nedrželo. (Už to je argument proti státnímu podnikání (nejen) v dopravě.) 3. Samozřejmě že si soukromník také „soutěží“, dokonce i vy „soutěžíte“ prakticky každý den při rozhodování se mezi různými alternativami. Jen to není tak formalizováno. 4. ZZVZ je nejvíc zneužíván právě Českými drahami pro napadání a bourání vyhlašovaných soutěží na veřejnou dopravu… Číst vice »
red herring = V diskusích se jedná o odvedení pozornosti od meritu věci k nesouvisejícímu tématu. Podstatu klamu vystihuje anekdota: USA: Kolik je v SSSR průměrný plat kvalifikovaného dělníka? SSSR: A vy zase bijete černochy!
takže sorry jako, toto není nic nesouvisejícího
Odvádění pozornosti od zveřejňování smluv k nesouvisejícímu tématu ZZVZ je klasický red herring.
A proto se z Libereckého lesa ozvalo. „My nechceme žádný novější motoráky, nám stačí něco staršího“. Jenomže hulákal jen kápo medvěd s kámošema. A ostatní zvířátka mají holt smůlu.
Něco staršího (814, 843, 854) očividně stačí, jenomže musí to být modré a drahé, to je přece hlavní kritérium! 🙂
(Jako argumentovat zrovna v případě ČD novými vozidly… vždyť i k těm 840 v Tanvaldu je dokopalo až výběrko, co nefunguje a není potřeba, protože nabídka Jediné Správné Dráhy je vždy nejlepší.)
Pokud kupuje za své, může si koupit co chce a nikdo mu do toho mluvit nemůže, ani není důvod. Pravděpodobně nějakou soutěž sám uspořádá.
Pokud kupuje za státní nebo částečně státní, soutěžit musí.
No podle mě je celý ten systém uvažování špatně. Státní organizace tady nejsou od toho aby na plno soutěžily se soukromými dopravci. Soutěžena má být část trhu, používána jako srovnání nákladů.
Ale státní dopravce by za to měl být úplně průhledný.
Hra na „soutěž“ a neprůhlednost je špatně. Celé to vede pouze do Anglie. A je to pouze neschopnost vládnout si a mít takovou úroveň politiky a řízení státu jako v Rakousku a Švýcarsku, kde ty společnosti jsou státní a mají skvělou úroveň a nejvyšší podíl cestujících v Evropě.
A v Anglii mají železniční dopravci špatnou úroveň? Že jim tam počty cestujících vyrostly od dob skvělých nesoutěžících British Rail na několikanásobek…
Jenže to není ani tak důsledkem soutěží, ale úplně něčeho jiného.
Aha, a čeho to tedy důsledkem je, když obětavá státní The One Right Rail (kontinuální pokles výkonů několik předchozích desetiletí) byla rozkulačena, je to tam samý fujfuj zlý soukromník, pro socialisty drahota, pro modrogumídky zhmotnění pekla na zemi?
Vzhledem k tomu, že ty fuj fuj rakouské spolkové dráhy umí poskytovat velice kvalitní služby, tak to je hlavně o tom, jaký přístup a jaké lidi a postředky železnici dají a poskytnou – ostatně to to vidět i u nás, stačilo do vedení ČD poslat někoho schopného a byly railjety a nějaká vize (že pak byl za zásluhy odejit je věcí naší politické kultury a podobně)…
Tak třeba Liberecký kraj musel být z railjetů a nějaké vize (myslíte prožrání 12 miliard za „prodej majetku“, které byly určeny na obnovu vozidlového parku a z kterých NKÚ po osmnácti měsících dohledal jen 4,9 miliardy?) úplně odervanej…
Jenže ten si dovolil soutěžit už v roce 2009, to mu ty gumovize nemohly odpustit.
Ono kdyby stát ČD opravdu ODDLUŽIL (to znamená VČETNĚ vnitřního dluhu [nefinancování do roku 2009], neodepsal účetně z prvotního jmění půjčky na první koridor a tak dále), tak by se „neprožralo“ tolik. Ale chápu, pro vás jsou ČD Jediná Špatná Dráha.
A co se týče LK: I to jde zahrnout pod „přístup“ – někdo měl zájem, a to až takový, že dal dohromady kritéria na soutěž a šel si za tím (berte soutěž jako legitimní vydírací prostředek objednavatele). Problém u nás je ten, že železnice vlastně nikoho nezajímala a byla akorát na obtíž, právě vzhledem k úrovni vnitřního dluhu.
„soutěž jako legitimní vydírací prostředek objednavatele“
Tak to už je docela silnej tabák… snaha získat co nejlepší podmínky je vlastně „vydírání“ chudáka ubližované Dráhy.
Bacha, začínají se u vás projevovat akutní příznaky modrogumní paranoiy.
To je strašlivé zvýhodnění . Jaké to má praktické důsledky? Žádné!!!. Na rozdíl od povinností n a omezení plynoucích ze zákona o veřejných zakázkách, které ostatní nemají.
Žádné důsledky? Se proberte!
Když si ČD uzavřou smlouvu s krajem, tak v podstatě nikdo nemá možnost zjistit, kolik jim ten kraj bude platit. „Já na bráchu, brácha na mě “ jak vyšité. Přisátí na státní cecík a cucání těch peněz, které i vy jako daňový poplatník platíte (a které by mohly být využity daleko efektivněji).
Můžete mi sdělit, jakou z toho plynoucí konkurenční výhodu mají ČD vůči ostatním dopravcům??
V článku se píše, že ČD mají proti ostatním dopravců výhodu. a já se ptám jakou. V čem ta výhoda prakticky spočívá? Zvýhodňuje to nějak ČD v nabídkové řízení na smlouvy o ZVS?? To, že to asi není transparentní to nepopírám, ale nazvat to výhodou?
Samy ČD očividně považují zveřejnění za nevýhodu, takže…?
Ano je to výhoda, protože můžete nasmluvnit jakoukoliv „obchcávku“ a dodateček a nikdo se to nedozví. Což je u čerpání státních prostředků vždy špatně.
Každý kdo čerpá peníze státu by v tomto ohledu měl být absolutně transparentní. Netransparentnost jen generuje ten bordel, fušrství a nekvalitu co tu u nepříjmně mnoha kontraktů panuje. Do smlovy se přídá pár kamarádských dodatků, peníze poplatníka tečou a služby stagnují.
Otázka do pranice (při mé neznalosti zákona): Když si koupím byť jen jediný dluhopis nebo akcii ČD, mám právo na informace z těchto smluv? Mi osobně to může být jedno, ale v pozici soukromníka bych o tom asi uvažoval.
Ne.
Díky za odpověď, jsem si říkal, že to nebude tak jednoduchý… 😉
Hlavně ty akcie zatím nekoupíte.
Ale máš právo, pokud máš byť jen jedinou akcii jsi spolumajitelem. Tvuj postup by měl být takový, že pokud budeš mít dostatečný rozhodovací podíl, buď samostatně nebo společně s někym, můžeš prosadit zveřejnění na valné hromadě.
Ehm, s jednou akcií toho ve valné hromadě moc neprosadí. 😀
A čemu jste nerozuměl na dostatečný rozhodovací podíl?
Je to trochu divný výklad zákona. Výjimku z povinnosti zveřejňování smluv mají některé firmy vlastněné státem na smlouvy, které uzavírají ony s jinými subjekty. Tady ale smlouvu uzavírá Ministerstvo dopravy potažmo kraje, a tyto subjekty mají povinnost smlouvy nad 50.000 Kč zveřejňovat. Samozřejmě právníci najdou kličky všude 🙂
Oni je buď nezveřejní (kde není žalobce, není soudce), nebo je „zveřejňují“ (donuceny „stošestkou“) začerněné. I když už to mizí, třeba Liberec má na webu snad všechno krom bagrovacího memoranda (ale tam je známá částka, rozsah i to, že to povinně šlo do Jediné Správné Dráhy). Včetně třeba těch „pár korun“ do KŽC za Šenov.
No a celý problém je v tom, že Dráha nemusí, může, ale nechce (ani ne tak kvůli levotám, ale spíš kvůli paranoie modrogumismu, jak se všichni spikli a chtějí jim chudákům ubližovat).
Dráha nemusí, ale ministerstvo a kraje musí. Povinnost má ten, kdo platí, ne příjemce.
Bohužel opravdu nemusí.
Vycházím jak z textu zákona, tak z toho, že některé smlouvy zmiňovaného Jihočeského kraje zveřejněné jsou :
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/981041
Pokud je něco špatně, asi není nic jednoduššího kontaktovat někoho z autorů zákona, třeba poslance Farského.
To byla nějaká slabší chvilka právníků ČD, že to neuhlídali:-)
Poslanec Farský o tomto problému ví, nicméně ta pasáž o firmách s veřejně obchodovatelnými cennými papíry se tam dostala až od poslanců ČSSD při projednávání. Teď je na stole jiná novela od Pirátů, která by to měla odstranit.
Sypu si popel na hlavu! Včera jsem to konzultoval s kamarádem právníkem, a ten mi potvrdil to, co máte v článku. Je pro mě neuvěřitelné zjištění, jaký paskvil jsou schopni poslanci schválit. Omlouvám se.
ČD nemusí, ale hlavně nechtějí – bylo by na jejich „nadstandardní“ levárny moc vidět. Nic jiného za tím není, ty částky se stejně pak dají dohledat např. v rozpočtech příslušných krajů.
Panelák: Jenže zpětně se tím zabývá málokdo. Drhá věc je, že místo aby se riziko podnikání přenášelo na dopravce, fixní částku dostane dopravce a tržby jsou jeho a on si o nich rozhoduje, jdou kraje (např. plzeňský) cestou, že tržby jsou riziko kraje, takže dopravci je zásadně jedno, jestli vozí obyvatele nebo vzduch a podle toho vypadají služby.
V případě krajských integrovaných tarifů téměř nelze jinak; důležitá je pak samozřejmě kontrola kvality plnění ze strany kraje.
Ve většině smluv, které mají v současnosti ČD uzavřeny s kraji a MD nesou ČD riziko tržeb,
Hm, a proč to nemůžou zveřejnit? A jaktože to víte vy? 🙂