Dopravci Železnice

Utajeno. Soukromí dopravci musejí do registru smluv, České dráhy ne

Vlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Chcete vědět, jaké dodatky uzavřel například Jihočeský kraj na provoz vlaků s Českými drahami nebo jaké sankce mají za provoz vlaků ve Středočeském kraji? Máte smůlu: v registru smluv díky výjimce v zákoně na rozdíl od kontraktů se soukromými dopravci smlouvy s Českými drahami nenajdete.

Zatímco si České dráhy pravidelně stěžují, že jsou v nevýhodě proti soukromníkům kvůli různým historickým zátěžím, vlna uzavírání nových smluv na provoz po roce 2019 ukazuje, že mají proti alternativním dopravcům i jednu výhodu. Na smlouvy krajů a ministerstva dopravy s jinými dopravci je za zákona vidět, na České dráhy nikoliv.

Důvodem je stávající zákon o registru smluv, podle kterého mají výjimku ze zveřejňování firmy s veřejně obchodovatelnými cennými papíry. Kvůli této výjimce nenajdete v registru smluv kontrakty ČEZu, ale také Českých drah, které mají obchodovatelné dluhopisy.

„Smlouva, jejíž stranou je společnost, která je emitentem veřejně obchodovatelných cenných papírů, nepodléhá povinnosti zveřejnění v registru smluv bez ohledu na to, zda je druhá smluvní strana povinným subjektem, nebo ne,“ potvrdil mluvčí Českých drah Radek Joklík. Upozornil, že nejde o žádnou výjimku jen pro České dráhy. „Toto pravidlo platí pro každou společnost, která je emitentem veřejně obchodovatelných cenných papírů,“ dodal.

Podle něj jsou vybrané údaje obsažené v nabídkách a smlouvách na zajištění závazku veřejné služby předmětem obchodního tajemství především z důvodu působení ČD na otevřeném konkurenčním trhu. „Jejich zveřejnění a následné zneužití konkurencí může naší společnosti způsobit škody značného rozsahu. Předmětné údaje jsou úplně a transparentně k dispozici objednatelům, nicméně nejsou určeny ke zveřejnění právě z důvodu udržení si konkurenceschopné pozice ČD na otevřeném trhu, kdy znalost těchto informací konkurenci může vést k podávání nekonkurenceschopných nabídek ČD v budoucích nabídkových řízeních či přímých zadáních,“ tvrdí Joklík.

V registru smluv lze ale přesto některé smlouvy s Českými drahami najít: například starší s ministerstvem vnitra či Českou poštou na pronájmy nemovitostí.

České dráhy si mohou v klidu jako ostatní počíst ve smlouvách objednatelů s jinými dopravci. V registru smluv se již objevily například smlouvy s GW Train Regio, Arrivou nebo Regiojetem.

Alternativní dopravci se netají tím, že se jim tento postup nelíbí. „Na nerovné podmínky při zveřejňování zásadních parametrů a údajů pro přípravu nabídek ze strany objednavatele, které jsou obchodním tajemstvím jednoho ze soutěžitelů, jsme upozorňovali objednatele již při přípravě podání nabídek. Chceme stejné transparentní podmínky pro všechny soutěžitele. Jedná se o klasickou ukázku toho, jak jsou si soutěžitelé na trhu rovni, ale někteří jsou si rovnější,“ říká mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Podle předsedy dozorčí rady GW Train Regio Roberta Krigara firmu takový postup přímo nepoškozuje. „My, stejně jako veřejnost, chceme mít možnost kontroly hospodaření dotčených subjektů a zjištění, zda jeden dopravce není ve vztahu k dopravci jinému nedůvodně zvýhodňován,“ řekl Krigar.

Arriva nechtěla nezveřejňování smluv ČD komentovat, vyjádřila se pouze ke svým smlouvám. „Jde o veřejnou službu placenou z veřejných peněz. Je správné, že jsou smlouvy veřejné. V autobusové dopravě je zveřejňování smluv běžné, není žádný důvod, proč by to mělo na železnici něčemu vadit. Nikoho to poškodit rozhodně nemůže,“ uvedl mluvčí Martin Farář.

V rámci rovnocenných podmínek volné soutěže jednotlivých dopravců by stejný přístup měl být i v oblasti zveřejňování smluvní dokumentace o provozování spojů, které jsou placeny z daní občanů,“ míní mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Veřejně dostupná je alespoň z nových nabídkových řízení smlouva na linky Ex2 a R18, i když ne v registru smluv. Ministerstvo dopravy si vymínilo, že smlouvu zveřejní na svých stránkách. Tak se už minulý týden i stalo.  „Z našeho pohledu nejde o diskriminaci, protože podle smlouvy s ČD sami můžeme tuto smlouvu zveřejnit na internetových stránkách MD, což se také stane. V registru smluv má zveřejnění smluv s jinými dopravci zásadní význam v tom, že tyto smlouvy nabývají účinnosti až jejich zveřejněním v registru smluv. Naopak, smlouva s ČD nabyla účinnosti už jejím podpisem,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin
Host
Martin

Když jsem tento portál objevil, domníval jsem se, že se jedná o seriózní možnost dočíst se pravdivě o dění v dopravě a potažmo na železnici, nikoliv jen tendenčně, jak jsem zvyklý u jiných veřejných „plátků“. Jsem železničář a svoji práci dělám už 30 let, vč. sobot, nedělí, svátků a hlavně nočních směn. Vždycky jsem tu práci dělal srdcem a tak je mi jen velmi smutno, jak je česká železnice rozsekávána na segmenty, vč. ČD jako takových (viz poslední rozdělení bývalých DKV na OCP a OCÚ). Uvědomujete si p. Sůra fakt, že ČD je akciovka ze 100% vlastněná státem a že… Číst vice »

T.H.
Host
T.H.

Pokud jste 30 let „železničář“ Č(S)D, logicky vám všechny pravdivé příspěvky zde musí přijít jako „tendenční“ – Trockému taky připadal Lenin jako pravicový oportunista, když vyhlásil NEP. To není nic osobního, to je prostě dáno „životním příběhem“. Exponovat byste se měl na stránkách typu http://www.osz.org nebo http://www.fscr.cz, tam píšou tu jedinou správnou „železničářskou“ pravdu o rozsekávání, ubližování Dráze a její obětavé filantropii, režimkách (těma ta „kritika liberalizace“ vždycky začíná a končí) nebo politování se, kolik kdo strávil vánoc v zaměstnání…

Vendelin
Host
Vendelin

Tak zrovna tento tendeční zrovna je.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

To, že děláte dobře a s „velkým srdcem“ svoji práci, to vás šlechtí, ale zřejmě vůbec nechápete, že všichni nemusí mít stejný názor na vašeho zaměstnavatele. A také byste měl rozlišovat mezi prací redaktorů a mezi přispěvatele do diskuse, za jejichž příspěvky redakce není odpovědná, a které ČD kritizují častěji, mnohem častěji než články redaktorů. Ale tento web je také o aktivitách soukromých dopravců, o dopravě na silnici a o letecké dopravě. Záběr je velmi široký a informace o ČD tvoří jen menšinu. Nemějte mi to za zlé. Můj děda také dlouhá léta pracoval „na dráze“, jak se tehdy říkalo.… Číst vice »

Tronda
Host
Tronda

Tak samozřejmě na korupci nesmí být vidět…

Vendelin
Host
Vendelin

Ano. Zeptejte na ministerstvu.a vládě. to není problém ČD, jaj je tady tedenčně prezantováno.

Jan Macháček
Host
Jan Macháček

Tohle žlutogumy nepřežijou.

Potěmkin
Host
Potěmkin

Já nechápu,proč všichni brečíte,zákony platí stejně pro všechny,každý soukromník má možnost vydat akcie,vstoupit na burzu a taky nebude muset zveřejňovat smlouvy.Nikdo nikomu nebrání.

T.H.
Host
T.H.

Logika daňového poplatníka by velela pravý opak (zveřejňovat vše, kde figurují státní peníze), ale kam na vás s logikou, viďte 🙂

Že ČD dávají nekonkurenceschopné nabídky přece není žádné tajemství…

Martin
Host
Martin

Že zrovna vy budete paušalizovat bych od vás, génia, nečekal.

T.H.
Host
T.H.

My se známe?

JaJeČ
Host
JaJeČ

Před lety se Jančurovi podařilo získat od MD informace nejen kolik platí ČD za jednotlivé linky, ale bylo to včetně rozkladu na jednotlivé položky (mzdy, odpisy, údržba,…). V nových smlouvách RJ s MD na R8 je toto začerněno. bude RJ taky ochotný tyto údaje zveřejnit, když se jich tehdy dožadoval?

Dominik
Host
Dominik

ČD nemusí do registru smluv, soukromník zase nemusí soutěžit, chce-li nová vozidla. Všude je něco.

Vbb
Host
Vbb

Ale kupování vozidel „bez soutěže“ nemá pro soukromníka smysl, protože to jde z jeho peněz (a ne že mu stát dosype na studenou zimu, horké léto, deštivý podzim a drahá vozidla).
Soukromník si samozřejmě soutěž dělá taky, ale nemusí se při ní řídit stejnými zákony jako státní firma.

Dominik
Host
Dominik

Já nato jen poukázal, protože soukromník v článku mluví o rovnosti. Pokud má cena opodstatnění tak nemusí vyhrát ten nejlevnější, ale bohužel se současností v současnosti kouká nejvíce na cenu.

T.H.
Host
T.H.

1. O tom diskuze není, váš příspěvek je typický diskuzní faul „red herring“ pro odvedení pozornosti. 2. „Státní“ firmy soutěžit musí z principu hospodaření s „ničími“ penězi, ze kterých krev neteče. Jinými slovy, ZZVZ nevznikl z plezíru ale proto, že se ve „státním“ kradlo, ani se poledne nedrželo. (Už to je argument proti státnímu podnikání (nejen) v dopravě.) 3. Samozřejmě že si soukromník také „soutěží“, dokonce i vy „soutěžíte“ prakticky každý den při rozhodování se mezi různými alternativami. Jen to není tak formalizováno. 4. ZZVZ je nejvíc zneužíván právě Českými drahami pro napadání a bourání vyhlašovaných soutěží na veřejnou dopravu… Číst vice »

AAA
Host
AAA

red herring = V diskusích se jedná o odvedení pozornosti od meritu věci k nesouvisejícímu tématu. Podstatu klamu vystihuje anekdota: USA: Kolik je v SSSR průměrný plat kvalifikovaného dělníka? SSSR: A vy zase bijete černochy!

takže sorry jako, toto není nic nesouvisejícího

T.H.
Host
T.H.

Odvádění pozornosti od zveřejňování smluv k nesouvisejícímu tématu ZZVZ je klasický red herring.

Kirschner
Host
Kirschner

A proto se z Libereckého lesa ozvalo. „My nechceme žádný novější motoráky, nám stačí něco staršího“. Jenomže hulákal jen kápo medvěd s kámošema. A ostatní zvířátka mají holt smůlu.

T.H.
Host
T.H.

Něco staršího (814, 843, 854) očividně stačí, jenomže musí to být modré a drahé, to je přece hlavní kritérium! 🙂

(Jako argumentovat zrovna v případě ČD novými vozidly… vždyť i k těm 840 v Tanvaldu je dokopalo až výběrko, co nefunguje a není potřeba, protože nabídka Jediné Správné Dráhy je vždy nejlepší.)

Y.K.
Host
Y.K.

Pokud kupuje za své, může si koupit co chce a nikdo mu do toho mluvit nemůže, ani není důvod. Pravděpodobně nějakou soutěž sám uspořádá.
Pokud kupuje za státní nebo částečně státní, soutěžit musí.

jan
Host
jan

No podle mě je celý ten systém uvažování špatně. Státní organizace tady nejsou od toho aby na plno soutěžily se soukromými dopravci. Soutěžena má být část trhu, používána jako srovnání nákladů.
Ale státní dopravce by za to měl být úplně průhledný.
Hra na „soutěž“ a neprůhlednost je špatně. Celé to vede pouze do Anglie. A je to pouze neschopnost vládnout si a mít takovou úroveň politiky a řízení státu jako v Rakousku a Švýcarsku, kde ty společnosti jsou státní a mají skvělou úroveň a nejvyšší podíl cestujících v Evropě.

T.H.
Host
T.H.

A v Anglii mají železniční dopravci špatnou úroveň? Že jim tam počty cestujících vyrostly od dob skvělých nesoutěžících British Rail na několikanásobek…

Martin
Host
Martin

Jenže to není ani tak důsledkem soutěží, ale úplně něčeho jiného.

T.H.
Host
T.H.

Aha, a čeho to tedy důsledkem je, když obětavá státní The One Right Rail (kontinuální pokles výkonů několik předchozích desetiletí) byla rozkulačena, je to tam samý fujfuj zlý soukromník, pro socialisty drahota, pro modrogumídky zhmotnění pekla na zemi?

Martin
Host
Martin

Vzhledem k tomu, že ty fuj fuj rakouské spolkové dráhy umí poskytovat velice kvalitní služby, tak to je hlavně o tom, jaký přístup a jaké lidi a postředky železnici dají a poskytnou – ostatně to to vidět i u nás, stačilo do vedení ČD poslat někoho schopného a byly railjety a nějaká vize (že pak byl za zásluhy odejit je věcí naší politické kultury a podobně)…

T.H.
Host
T.H.

Tak třeba Liberecký kraj musel být z railjetů a nějaké vize (myslíte prožrání 12 miliard za „prodej majetku“, které byly určeny na obnovu vozidlového parku a z kterých NKÚ po osmnácti měsících dohledal jen 4,9 miliardy?) úplně odervanej…
Jenže ten si dovolil soutěžit už v roce 2009, to mu ty gumovize nemohly odpustit.

Martin
Host
Martin

Ono kdyby stát ČD opravdu ODDLUŽIL (to znamená VČETNĚ vnitřního dluhu [nefinancování do roku 2009], neodepsal účetně z prvotního jmění půjčky na první koridor a tak dále), tak by se „neprožralo“ tolik. Ale chápu, pro vás jsou ČD Jediná Špatná Dráha.

Martin
Host
Martin

A co se týče LK: I to jde zahrnout pod „přístup“ – někdo měl zájem, a to až takový, že dal dohromady kritéria na soutěž a šel si za tím (berte soutěž jako legitimní vydírací prostředek objednavatele). Problém u nás je ten, že železnice vlastně nikoho nezajímala a byla akorát na obtíž, právě vzhledem k úrovni vnitřního dluhu.

T.H.
Host
T.H.

„soutěž jako legitimní vydírací prostředek objednavatele“

Tak to už je docela silnej tabák… snaha získat co nejlepší podmínky je vlastně „vydírání“ chudáka ubližované Dráhy.
Bacha, začínají se u vás projevovat akutní příznaky modrogumní paranoiy.

vendelín
Host
vendelín

To je strašlivé zvýhodnění . Jaké to má praktické důsledky? Žádné!!!. Na rozdíl od povinností n a omezení plynoucích ze zákona o veřejných zakázkách, které ostatní nemají.

Vbb
Host
Vbb

Žádné důsledky? Se proberte!
Když si ČD uzavřou smlouvu s krajem, tak v podstatě nikdo nemá možnost zjistit, kolik jim ten kraj bude platit. „Já na bráchu, brácha na mě “ jak vyšité. Přisátí na státní cecík a cucání těch peněz, které i vy jako daňový poplatník platíte (a které by mohly být využity daleko efektivněji).

vendelín
Host
vendelín

Můžete mi sdělit, jakou z toho plynoucí konkurenční výhodu mají ČD vůči ostatním dopravcům??

vendelín
Host
vendelín

V článku se píše, že ČD mají proti ostatním dopravců výhodu. a já se ptám jakou. V čem ta výhoda prakticky spočívá? Zvýhodňuje to nějak ČD v nabídkové řízení na smlouvy o ZVS?? To, že to asi není transparentní to nepopírám, ale nazvat to výhodou?

T.H.
Host
T.H.

Samy ČD očividně považují zveřejnění za nevýhodu, takže…?

Y.K.
Host
Y.K.

Ano je to výhoda, protože můžete nasmluvnit jakoukoliv „obchcávku“ a dodateček a nikdo se to nedozví. Což je u čerpání státních prostředků vždy špatně.

Y.K.
Host
Y.K.

Každý kdo čerpá peníze státu by v tomto ohledu měl být absolutně transparentní. Netransparentnost jen generuje ten bordel, fušrství a nekvalitu co tu u nepříjmně mnoha kontraktů panuje. Do smlovy se přídá pár kamarádských dodatků, peníze poplatníka tečou a služby stagnují.

Martin K.
Host
Martin K.

Otázka do pranice (při mé neznalosti zákona): Když si koupím byť jen jediný dluhopis nebo akcii ČD, mám právo na informace z těchto smluv? Mi osobně to může být jedno, ale v pozici soukromníka bych o tom asi uvažoval.

Filip
Host
Filip

Ale máš právo, pokud máš byť jen jedinou akcii jsi spolumajitelem. Tvuj postup by měl být takový, že pokud budeš mít dostatečný rozhodovací podíl, buď samostatně nebo společně s někym, můžeš prosadit zveřejnění na valné hromadě.

Y.K.
Host
Y.K.

Ehm, s jednou akcií toho ve valné hromadě moc neprosadí. 😀

FIlip
Host
FIlip

A čemu jste nerozuměl na dostatečný rozhodovací podíl?

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Je to trochu divný výklad zákona. Výjimku z povinnosti zveřejňování smluv mají některé firmy vlastněné státem na smlouvy, které uzavírají ony s jinými subjekty. Tady ale smlouvu uzavírá Ministerstvo dopravy potažmo kraje, a tyto subjekty mají povinnost smlouvy nad 50.000 Kč zveřejňovat. Samozřejmě právníci najdou kličky všude 🙂

T.H.
Host
T.H.

Oni je buď nezveřejní (kde není žalobce, není soudce), nebo je „zveřejňují“ (donuceny „stošestkou“) začerněné. I když už to mizí, třeba Liberec má na webu snad všechno krom bagrovacího memoranda (ale tam je známá částka, rozsah i to, že to povinně šlo do Jediné Správné Dráhy). Včetně třeba těch „pár korun“ do KŽC za Šenov.
No a celý problém je v tom, že Dráha nemusí, může, ale nechce (ani ne tak kvůli levotám, ale spíš kvůli paranoie modrogumismu, jak se všichni spikli a chtějí jim chudákům ubližovat).

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Dráha nemusí, ale ministerstvo a kraje musí. Povinnost má ten, kdo platí, ne příjemce.

Panelák
Host
Panelák

ČD nemusí, ale hlavně nechtějí – bylo by na jejich „nadstandardní“ levárny moc vidět. Nic jiného za tím není, ty částky se stejně pak dají dohledat např. v rozpočtech příslušných krajů.

noerf
Host
noerf

Panelák: Jenže zpětně se tím zabývá málokdo. Drhá věc je, že místo aby se riziko podnikání přenášelo na dopravce, fixní částku dostane dopravce a tržby jsou jeho a on si o nich rozhoduje, jdou kraje (např. plzeňský) cestou, že tržby jsou riziko kraje, takže dopravci je zásadně jedno, jestli vozí obyvatele nebo vzduch a podle toho vypadají služby.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

V případě krajských integrovaných tarifů téměř nelze jinak; důležitá je pak samozřejmě kontrola kvality plnění ze strany kraje.

vendelín
Host
vendelín

Ve většině smluv, které mají v současnosti ČD uzavřeny s kraji a MD nesou ČD riziko tržeb,

T.H.
Host
T.H.

Hm, a proč to nemůžou zveřejnit? A jaktože to víte vy? 🙂

Partneři



CSCARGO